Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?

Auteur Topic: Diplomatieke onschendbaarheid bij foutparkeren?  (gelezen 27155 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #80 Gepost op: 23 april 2014, 23:48:51
Citaat van: Sylvester link=msg=1261814 date=1398262935
Afghaanse diplomaat moet land uithttp://nos.nl/artikel/639290-afghaanse-diplomaat-moet-land-uit.html

https://www.youtube.com/watch?v=9Gf65vPSZKs
Moeder slachtoffers meppende diplomaat geeft reactie op het terugsturen
omroepwest
Gepubliceerd op 23 apr. 2014
Samen sterk in de hulpverlening!


6301

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 319
  • BHV er Hulpv. NRK. {sigma} NRK verbindingsdienst.
Reactie #81 Gepost op: 25 april 2014, 09:13:44
Persoonlijk vind ik dat de diplomatieke onschendbaarheid alleen moet gelden voor politieke beslissingen.
Verder dienen de diplomaten zich gewoon aan de geldende wetgeving houden van het betreffende land.
Zo niet dan gewoon bekeuren en bij niet betalen de zelfde regels toepassen als bij een gewone burger.
Verbeter de wereld maar begin bij je zelf.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #82 Gepost op: 25 april 2014, 09:59:40
Persoonlijk vind ik dat de diplomatieke onschendbaarheid alleen moet gelden voor politieke beslissingen.
Verder dienen de diplomaten zich gewoon aan de geldende wetgeving houden van het betreffende land.
Zo niet dan gewoon bekeuren en bij niet betalen de zelfde regels toepassen als bij een gewone burger.

Ik deel je mening!
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #83 Gepost op: 25 april 2014, 10:20:37
Persoonlijk vind ik dat de diplomatieke onschendbaarheid alleen moet gelden voor politieke beslissingen.

Wat zijn dan "politieke beslissingen" vanuit het perspectief van een iemand met diplomatieke onschendbaarheid?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #84 Gepost op: 25 april 2014, 10:37:23
Citaat van: 6301 link=msg=1262202 date=1398410024
Persoonlijk vind ik dat de diplomatieke onschendbaarheid alleen moet gelden voor politieke beslissingen.

Wat zijn politieke beslissingen dan? Stel dat een Nederlandse diplomaat wat zegt over schending van rechten van homo's in een land waar dat verboden is. Dan zou die diplomaat opgepakt kunnen worden.
Nog erger zou het zijn als hij consulaire bijstand moet geven aan Nederlanders die zijn opgepakt voor iets wat in de westerse wereld niet strafbaar is. Ook dan zouden de medewerkers vervolgd kunnen worden. In bepaalde Afrikaanse landen is alleen het 'goed' vinden van homoseksualiteit al strafbaar, denk  aan Nigeria, Oeganda, Burundi, Tanzania, en Kameroen. Een diplomaat moet zich vrij kunnen uitdrukken en opkomen voor belangen van het land dat hij vertegenwoordigt, zonder daarbij steeds de afweging te maken tussen 'is dit een politieke beslissing of kan het ook anders gezien worden? '  

Ik snap overigens wel wat je bedoelt, ik vind ook dat bepaalde delicten 'uitgezonderd' moeten zijn. Denk daarbij aan verkeersmisdrijven en geweldszaken. Aan de andere kant zijn er genoeg bananenrepublieken die juist die delicten gaan gebruiken op het moment dat een diplomaat iets doet wat de regering niet zint. Kunnen ze je niet pakken op je uitspraken? Dan heb je vast wel iemand (geprobeerd te) mishandelen ofzo.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #85 Gepost op: 25 april 2014, 18:32:48
https://www.youtube.com/watch?v=Yzfo_R-6AaQ
PowNews 24 april 2014: Timmermans gaat tuigdiplomaten slopen
Gepubliceerd op 25 apr. 2014
Citaat
Uit het PowNews van 24 april 2014: Eindelijk! Minister Frans Timmermans neemt maatregelen tegen de tuigdiplomaten. Met Jan Roos, Pieter Omtzigt en Frans Timmermans.
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Diplomaten lachen Den Haag uit

https://www.youtube.com/watch?v=VkGl1L4jiVM
Omroep PowNed
Gepubliceerd op 10 dec. 2016
Citaat
Den Haag beloofde beterschap en een keiharde aanpak tegen de diplomaten. Maar drie jaar later is er nog altijd niets veranderd. Sterker nog: snelheidsboetes en parkeerbonnen worden niet eens meer opgestuurd in de wetenschap dat ze toch niet worden betaald. De diplomaten voelen zich kortom nog steeds onaantastbaar en zijn zelfs een eigen parkeerhandeltje begonnen....
Samen sterk in de hulpverlening!


Oscar

  • Boa Domein I en II
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 202
Reactie #87 Gepost op: 12 december 2016, 19:58:06
Jaarlijks worden er in Den Haag een paar honderd bekeuringen uitgeschreven voor auto's met een CD kenteken, zowel Mulders als Fiscale bekeuringen. De ambassades van de fatsoenlijke landen betalen hun bekeuringen gewoon. Er zijn echter een aantal landen die hun boetes gewoon niet betalen. Een CDer heeft Diplomatieke onschendbaarheid, en is in Nederland niet belastingplichtig. Afdwingen van betaling is wettelijk niet mogelijk. Echter als het bij een bepaalde ambassade de spuigaten uitloopt, worden de bekeuringen doorgegeven aan Buitenlandse Zaken en loopt de betreffende CDer het risico dat hij tot "Persona non Grata" verklaart wordt en hij ons land moet verlaten. Dit betekend in de praktijk meestal het einde van de Diplomatieke carrière van deze persoon. Hoe vaak dat dit werkelijk word toegepast zijn mij geen cijfers van bekend. Ik weet wel dat ik zelf zo'n 20 diplomatenauto's per jaar bekeur.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #88 Gepost op: 13 december 2016, 06:41:50
Uit de resultaten van een wob verzoek over deze kwestie:

In zeven gevallen heeft het ministerie om de opheffing van de immuniteit van de persoon in kwestie gevraagd of verzocht de geprivilegieerde te laten terugroepen. Op één geval na is dit ook daadwerkelijk gelukt. Het zwaarste diplomatieke wapen – verklaring tot ‘persona non grata’ of ongewenst persoon – is geen enkele keer ingezet.

Dit gaat over de periode 2010-2014, in relatie tot wetsovertredingen van geprivilegieerden.

Meer informatie en feiten bij de bron: http://www.sconline.nl/achtergrond/strafvervolging-uitzondering-diplomatenkringen
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #89 Gepost op: 13 december 2016, 10:07:45
Het moet wel heel ver gaan wilt Nederland iemand tot persona non grata uitroepen. Ik kan me niet voorstellen dat een vriendschappelijke relatie met een land op het spel wordt gezet om wat verkeersovertredingen.

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben.... geldt dit ook in andere landen en hoe gedragen de NL'se diplomaten zich daar?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.