"Eén op drie agenten buiten werktijd bedreigd"

Auteur Topic: "Eén op drie agenten buiten werktijd bedreigd"  (gelezen 17925 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #10 Gepost op: 26 november 2013, 20:36:35
Ik dacht dat er ergens een ontwikkeling was waarbij wij aangifte konden doen via ons dienstnummer, ik heb daar alleen nooit meer iets van vernomen.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #11 Gepost op: 26 november 2013, 22:08:45
Ik heb mij er al meermalen over verbaasd over hoeveel en hoe volledig verbalisanten in dossiers terecht komen.
Men mag/kan dan voor de vorm het adres van het hoofdbureau gebruiken, maar zonder al te veel moeite is alles 100 % te herleiden.
Bij ons in de regio hebben dergelijke dingen al geresulteerd in het in brand steken van prive voertuigen, het ingooien van ramen en bedreigingen aan het huisadres.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Tony-cc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 265
Reactie #12 Gepost op: 27 november 2013, 01:43:29
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1223219 date=1385493655
Het bijzondere in dit verhaal is dat wij gewoon idd met naam en voornamen in de aangifte staan en het personeel van de ambulancedienst kunnen anoniem aangifte doen van bedreiging. Ik vind dit heul krom. Niet dat ik het ambupers het niet gun, maar het is wel vreemd.
Maar geld dat niet (buiten schijnbaar dus ambulancebroeders) voor een ieder !? (waardoor aangifte geregeld gewoon niet gedaan wordt uit angst/voorzorg)
Ook ik heb al meegemaakt dat ik uiteindelijk van aangifte afzag (schiet incident tijdens werk) omdat mijn gegevens dan bekend zouden worden, en aangezien ik wist wat voor 'type' die gast was leek mij het risico te groot (overigens ook afgeraden door de beambte die mijn verklaring wilde opnemen) omdat mijn kinderen destijds nog thuis woonden.
Denk dat de wet daarin moet veranderen zodat die drempel verdwijnt en je wél veilig/anoniem aangifte kunt doen, en in geval van politie (of verbalisant) al zeer zeker !
"In canibus confidimus"  -  "In dogs we trust"  Alle bijdragen door mij geplaatst op dit forum zijn op persoonlijke titel...


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #13 Gepost op: 27 november 2013, 06:13:14
Ik lees twee dingen door elkaar toch? graag correctie als ik het verkeerd lees. Personalia OA in de aangifte van de OA en personalia OA in opgenomen aangifte? In de eerste zie ik niet direct een probleem. Sommige diensten werken namelijk al jaren in bepaalde soort zaken met "naam rapporteur bekend bij dienst of reg-nummer". Zeer goed mogelijk dat er een discrepantie in mogelijkheden bestaat tussen strafrechtelijk en bestuursrechtelijk vwb registratie personalia in ambtelijke stukken.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 27 november 2013, 10:32:37
Klopt, in beiden staat je volledige personalia. Verschil voor mij is dat als ik zelf een PV maak, ik dat niet alleen doe. Er zijn voor de verdachte soms wel 2 tot 15 namen van verbalisanten in een dossier en dan wordt het zoeken naar de juiste een stuk moeilijker.
Als ik zelf gericht aangifte doe tegen een verdachte vanwege bedreiging oid is het natuurlijk scoren voor open doel.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #15 Gepost op: 27 november 2013, 14:25:14
Citaat van: silque link=msg=1223307 date=1385544757
Als ik zelf gericht aangifte doe tegen een verdachte vanwege bedreiging oid is het natuurlijk scoren voor open doel.

Er kan toch een verzoek tot anonieme aangifte worden ingediend bij de Rechter Commissaris? Kan daar geen gebruik van worden gemaakt door politie functionarissen, of is dat op voorhand al kansloos?
En er hoeft toch niet per se een eigen adres in de aangifte komen te staan, tenzij de rechter dit nodig vind voor een eerlijke rechtsgang?

Geen kritiek, begrijp best dat iemand wel even nadenkt met aangifte doen "om erger te voorkomen". Vraag me gewoon af of bestaande mogelijkheden al gebruikt worden/kunnen worden.
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #16 Gepost op: 27 november 2013, 14:49:45
Citaat van: zwelgje link=msg=1223356 date=1385558714
Er kan toch een verzoek tot anonieme aangifte worden ingediend bij de Rechter Commissaris? Kan daar geen gebruik van worden gemaakt door politie functionarissen, of is dat op voorhand al kansloos?
En er hoeft toch niet per se een eigen adres in de aangifte komen te staan, tenzij de rechter dit nodig vind voor een eerlijke rechtsgang?

Geen kritiek, begrijp best dat iemand wel even nadenkt met aangifte doen "om erger te voorkomen". Vraag me gewoon af of bestaande mogelijkheden al gebruikt worden/kunnen worden.

Als wij als politieagenten aangifte doen van een SF wordt in principe ten alle tijde een domicilie adres genoteerd(9 v/d 10x) het adres waar de eenheidsleiding zit en anders je eigen werkplek.

en een aanvraag tot anonieme aangifte bij de RC duurt een eeuwigheid in sommige gevallen.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #17 Gepost op: 27 november 2013, 15:00:08
Anoniem aangifte doen gebeurt nooit in de praktijk, dat gaat niet zomaar. Wel kan er gekozen worden voor domicilie idd, maar tegenwoordig hebben ze aan een naam al genoeg om te achterhalen waar je woont.
Aangifte en PV's opmaken met je dienstnummer zou veel fijner zijn.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #18 Gepost op: 27 december 2013, 23:53:07
Man blijft langer vastzitten na intimideren en lastigvallen politieagenten

http://www.om.nl/actueel/nieuws-persberichten/@162008/man-blijft-langer/
24 december 2013 - Arrondissementsparket Den Haag

Een 36-jarige man uit Den Haag wordt ervan verdacht dat hij van mei dit jaar tot en met 3 december regelmatig heeft geprobeerd politieagenten te intimideren. Hij werd maandag 23 december voorgeleid aan de rechter-commissaris die besloot het voorarrest van de man met twee weken te verlengen.

De man heeft volgens het OM geprobeerd agenten te hinderen in hun werk door hen te intimideren nadat er bijvoorbeeld een boete werd uitgeschreven. Ook wachtte hij een agent op en achtervolgde hem met een auto toen de agent op een scooter naar huis reed. Hij zei tegen agenten dat hij wist waar ze woonden en dat hij hen zou blijven lastig vallen als zij hem lastig zouden vallen.
De 36-jarige Hagenaar moet op 31 december voor de politierechter verschijnen.

Geweld tegen hulpverleners wordt niet getolereerd. Daarmee wordt ook niet geaccepteerd dat agenten tijdens of buiten hun functie bedreigd worden. Dit heeft een grote impact op het leven van een agent en zijn familie. Het OM verhoogt de strafeis bij geweld tegen hulpverleners met 200 procent.
Samen sterk in de hulpverlening!


Security guard

  • Mobiel surveillant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 71
  • Haal het beste uit jezelf. ;-)
Reactie #19 Gepost op: 28 december 2013, 07:54:48
Ik denk dat dit probleem zich meer voordoet in gebieden waar het ons kent ons is.

In de 7 jaar dat ik in Amsterdam werkte nog nooit prive lastig gevallen geweest.
Ook heb ik het zelden in die tijd van collega's gehoord dat ze in prive tijd lastig werden gevallen, hooguit 2x maar dan buiten de regio.

Wat wel een trant was is het volgen van dienders in prive tijd en vervolgens een inbraak waarbij dienstkleding en toebehoren werd gestolen.

Terug komende op mijn eerste zin, ik woon nu zelf in het zuiden van het land en daar ga ik regelmatig om met een (ex)collega die daar in die regio werkt.
Bij drukke gelegenheden word hij regelmatig aangesproken, grotendeels positief, maar dan wel in de zin van dat ze iets kwijt willen aan hem.
Ook komt het voor dat de gesprekken vaak niet prettig verlopen, prive en werk zijn dan moeilijk te scheiden.

Vaak kun je hier niets aan doen, maar in de tijd dat ik nog agent was had ik vele beroepen en studies, leugentje om bestwil. ;-)

Persoonlijke mening: het enige wat je hier aan kunt doen om het terug te dringen is, geen social media en zeer terughoudend zijn naar anderen wat betreft je werk. Dit laatste is voor sommige moeilijk, het is ook iets waar je best trots op mag wezen en soms wil je ook even je verhaal doen.
Verleden: Ex politiemedewerker AA - Surveillant A + B (2010)  - Politiemedewerker (tot mei 2013)