Radar met lifeliners?

Auteur Topic: Radar met lifeliners?  (gelezen 81176 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ricie

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Gepost op: 26 november 2013, 12:34:40
Hallo,

Ik had eens even een vraagje, namelijk zag ik pas een foto van een radar voorbij komen.
Dit was een radar op internet (te vergelijken met flightradar24.com) waar je de lifeliner op kan zien.
Weet iemand toevallig welke website dit is? hier ben ik wel nieuwschierig naar.
Zie bijgevoegde foto.



Ricardo Ernst Fotografie | Canon 40D | Sigma 17-70 F2.8 - 4 | Sigma 70-300 F4 - 5.6 | http://ricardoernstfotografie.nl | http://112-gouda.nl


stefanpostema

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2013, 13:54:38
Dit is volgens mij het oude meetnet scherm van de geluidsoverlast.

Los daarvan; de heli's zijn voor als nog niet te volgen via ADS-B apparatuur, de wetgeving is zo dat hun dit wel in de toekomst moeten gaan gebruiken. Sommige helikopters (De WB Whisky Bravo) van de Kooy heeft dit bijvoorbeeld wel. Die komt regelmatig wel eens voorbij op flightradar24 enz.

Waarschijnlijk had deze lifeliner tijdelijk zijn transponder aan staan op de Mode S functie. Daardoor word hij opgepikt door div. radarstations. Zie voor verdere uitleg ook deze post:

Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=842975 date=1296155549
De normale minimale vlieghoogte voor VFR verkeer in Nederland is minimaal 1000 voet boven land boven het hoogste obstakel in een straal van (uit mijn hoofd...) 3km. Dat geldt uiteraard niet voor de LifeLiner en politie en militaire heli's. De gemiddelde hoogtes die de Lifeliners vliegen, althans op radar waargenomen, is tussen de 600 en 800 voet. Logisch ook, dan blijf je "vrij" van het normale VFR-spul wat wel netjes op 1000ft zit.

Evengoed is alle VFR verkeer zelf verplicht om separatie met ander VFR verkeer (in ongecontroleerd luchtruim) te bewerkstelligen. To see and  be seen. Er wordt natuurlijk wel, door Amsterdam Flight Information of Dutch Mill information, traffic info gegeven aan verkeer wat elkaar eventueel kan tegenkomen. Vliegt VFR verkeer (dus ook lifeliners) in gecontroleerd gebied (een Control zone rondom een vliegveld of luchtruim met een andere classificatie dan klasse G) dan wordt uiteraard wel traffic info en ATC instructies gegeven indien nodig.

De Lifeliners vliegen allemaal met fixed transponder-codes rond, en sinds de invoering van de Mode-S transponders zien we ook, zonder een vliegplan aan het radarplotje te hangen, het callsign wat door de vlieger zelf in zijn transponder wordt ingetoetst. Dus vandaar dat de PHMAA ook gewoon met LifeLiner2 (afgekort tot LIFELN2) op de radarschermen te herkennen is.

Afhankelijk van waar de inzet is neemt de crew (piloot of verpleegkundige?) contact op met de desbetreffende verkeersleidings-unit en meldt weinig meer dan waar naartoe ze onderweg zijn, dat ze gaan landen, als ze weer uitklimmen en indien ze naar een hospitaal gaan of retour naar de basis.

Bron: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=53099.300


Bart S

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 26 november 2013, 15:39:27
Mooi verhaal hierboven. Maar de site die je zoekt is http://inzicht.bezoekbas.nl/

B.


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #3 Gepost op: 26 november 2013, 16:54:40
Erg leuk allemaal maar zelf de communicatie tussen de piloot van de lifeliner2 en de verkeersleiding meeluisteren is nóg leuker!  ;D
http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/p/live-atc-rotterdam-hague-airport.html#.UpTD3uK8NoE
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


ricie

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #4 Gepost op: 26 november 2013, 17:07:49
Bedankt voor de reacties! een erg leuk en informatief verhaal stefan! en B bedankt voor de website! dat is inderdaad wat ik zocht. Nu de eerste LFL melding afwachten om te kijken of je hem daadwerkelijk ziet.
JanWillemHam bedankt voor je link en reactie! het is inderdaad erg leuk om mee te luisteren, doe dit al vaker via ATC Box, ben daar premium lid, haha!
Ricardo Ernst Fotografie | Canon 40D | Sigma 17-70 F2.8 - 4 | Sigma 70-300 F4 - 5.6 | http://ricardoernstfotografie.nl | http://112-gouda.nl


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #5 Gepost op: 26 november 2013, 18:06:37
Citaat van: B link=msg=
1223125date=1385476767

Mooi verhaal hierboven. Maar de site die je zoekt is http://inzicht.bezoekbas.nl/

B.

Thanks voor de link! Zie hem inderdaad gaan richting de A7

p2kflex
18:00:07 26-11-13GROUP-1A1 13901 13190 PURMEREND A7 Re 21,7
0120901MKA Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland (Traumaheli Lifeliner 1 / MMT 901)


Dacht dat het nooit kon LifeLiners volgen, maar dit is wel geniaal :)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 26 november 2013, 18:16:32
Ik volgde de heli's altijd via die 'TomZulu'. Weet iemand wat zijn rol is? Is dat een hobbyist of een medewerker?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #7 Gepost op: 26 november 2013, 18:20:20
''Lifeliner1 is just canceled for the mission at Purmerend and will prodceeding to Amsterdam Heliport for refeuling''
De Lifeliner1 is ook live mee te luisteren. http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/p/live-atc-schiphol-international-airport.html
Tomzulu doet het luisteren en tweette voor de hobby ;)
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.


ricie

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #8 Gepost op: 26 november 2013, 19:31:33
Klopt, idd wat JanWillemHam zegt, tom zulu doet het voor de hobby, maar ik moet zeggen ik volg hem ook maar hij doet het erg goed! als je op zijn facebook kijkt heeft hij een foto staan geloof ik van hoe hij alles volgt, best leuk om te zien!

Via hem ben ik het eigenlijk ook meer gaan volgen (lifeliners) en ik moet zeggen, het is best leuk! zeker nu met die radar er bij! Word tijd naar mijn mening dat Flightradar24 ze ook weer gaat geven, want persoonlijk vind ik dat toch 1 van de betere radars van het moment.
Ricardo Ernst Fotografie | Canon 40D | Sigma 17-70 F2.8 - 4 | Sigma 70-300 F4 - 5.6 | http://ricardoernstfotografie.nl | http://112-gouda.nl


JanWillemHam

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 169
Reactie #9 Gepost op: 26 november 2013, 19:41:44
Inderdaad! De Lifeliner2 is trouwens in de lucht voor een inzet in een Penitentiaire Inrichting aan de Rokkeveenseweg in Zoetermeer. Ze zijn duidelijk te horen op de live stream :) http://liveairtrafficcontrol.blogspot.nl/p/live-atc-rotterdam-hague-airport.html#.UpTpreK8NoE
Twitter: @JanWillemHam | Freelance Foto- en Videograaf in regio Rotterdam e.o.