MMT-arts bij waterongevallen

Auteur Topic: MMT-arts bij waterongevallen  (gelezen 15335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #30 Gepost op: 22 november 2015, 12:13:57
Citaat van: Oma link=msg=1386716 date=1448190676

Ik ben iemand die de kast direct 2 meter verschuift, daarna vredesonderhandelingen met als uitkomst dat de andere partij de kast een metertje terug mag schuiven.


Dat weet ik Oma. Meestal roep je dan; "Het was een prettig gesprek, helaas niet met de gewenste uitkomst voor u."

Ik zou zeggen; lees je PM maar even. Dat heeft niets te maken met het verschuiven van de kast. Meer met een rooftocht.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #31 Gepost op: 24 november 2015, 20:09:57
Citaat van: Delta link=msg=1384122 date=1447394037
Intubatie van een jong kind is niet een basisvaardigheid die veel ambuplegen zullen hebben, even los of het wel van ze verwacht wordt. Een anesthesie achtergrond helpt wellicht, maar met een SEH/volwassenen-IC achtergrond zal de ervaring zeer beperkt zijn. Alleen al daarom kan het MMT meerwaarde hebben.
Geloof ook dat een blad 3 het kleinste McGrath blad is  ;)

Inderdaad, net als AVP en zullen SEH artsen ook weinig exposure/praktijkervaring hebben met pediatrische intubaties. Laat onverlet dat dit natuurlijk wel te oefenen is net als BLS handelingen die ook niet in iedere functie zo vaak voorkomen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #32 Gepost op: 24 november 2015, 20:16:17
Citaat van: CM link=msg=1386505 date=1448112489
Of je beschouwt endotracheale intubatie niet als basisvaardigh eid voor ambulanceverpleegkundigen. Dat proef ik uit diverse hoeken waaronder ook verschillende MMA`s. Er is zelfs een assistent MMA met een onderzoekje waarvan vooraf de uitkomst al bekend was. En ja, onderzoekje bedoel ik idd. sarcastisch.

Het probleem is dat wij geen enkele gegevens kunnen overhandigen om deze ontwikkeling kracht bij te zetten of juist tegen te spreken. Wij registreren zo slecht dat we het domweg niet weten.

Nog beter, de MMA registreren slecht zij immers zijn degenen die ons autorisren enals AVP medisch gezien de weg op sturen, we werken onder hun goedkeuring & toezicht... bizar dat zij en ook het management van iedere RAV niet beschikken over relevante data..Onbegrijpelijk. De rit is tegenwoordig digitaal nog eerder gedeclareerd dan dat de patient ontslagen is uit het ziekenhuis, maar relevante data in acute zorg verwerven en verwerken is er niet bij...  :'( :o :-\ :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #33 Gepost op: 24 november 2015, 20:21:46
Citaat van: Expert link=msg=1386543 date=1448116880
Het is natuurlijk buitengewoon lastig die laryngoscoop gewoon af te pakken. Sterker.., voor veel verpleegkundigen is het de reden geweest om juist te kiezen voor het vak. Vanuit mijn grondhouding sta ik redelijk digitaal in de discussie, maar jij en ik weten ook dat de praktijk van alle dag nogal weerbarstig is.

Het betekent ook dat ik als MMT arts vaak heel delicaat moet omgaan met lange tenen.

AVP en moeten gewoonweg adequaat hoog geschoold zijn/worden in ABC stabilisatie op ALS niveau, als we AVP-en een AMLS cursus laten doen maar de ALS vaardigheden inperken omdat w eniet weten hoe ze die handelingen in de praktijk uitvoeren of ervoor worden geschoold dan is er qua opleidingsmethodiek/verantwoording door MMA en MT nogal wat mis.  Inde praktijk zien we AVP en met redelijke ABC skills die in een aantal gevallen zelf hun kennis en kunde op peil proberen te houden, daarnaast zien we ook een behoorlijk groep die hiervoor de werkgever verantwoordelijk stelt, elf weinig actie onderneemt en gewoonweg vetrouwd /terugvalt op het MMT om die reguleire ALS ambuzorg over te nemen.  Deze zwakke broeders en zusters dienen nopdig te worden bijgeschoold en anders (voor zolang t duurt) op een BLS bus te worden gezet.

De kwaliteit & kwantiteit  van de  ambulancezorg staan onder druk door te weinig tijd vrijmaken/verantwoordelijkheid nemen voor scholing door werkgever en werknemers.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #34 Gepost op: 24 november 2015, 22:46:09
Nog beter, de MMA registreren slecht zij immers zijn degenen die ons autorisren enals AVP medisch gezien de weg op sturen, we werken onder hun goedkeuring & toezicht... bizar dat zij en ook het management van iedere RAV niet beschikken over relevante data..Onbegrijpelijk. De rit is tegenwoordig digitaal nog eerder gedeclareerd dan dat de patient ontslagen is uit het ziekenhuis, maar relevante data in acute zorg verwerven en verwerken is er niet bij...  :'( :o :-\ :-X
Als je echt heel kritisch gaat kijken naar de voorbehouden handelingen dan kom je erachter dat er nog veel aan schort. Dan leg je een grote scholingsbehoefte bloot. Daarom wordt het niet bijgehouden. Scholing kost namelijk geld.
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


oma

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 10,711
Reactie #35 Gepost op: 25 november 2015, 07:41:23
Citaat van: CM link=msg=1387188 date=1448401569
Als je echt heel kritisch gaat kijken naar de voorbehouden handelingen dan kom je erachter dat er nog veel aan schort. Dan leg je een grote scholingsbehoefte bloot. Daarom wordt het niet bijgehouden. Scholing kost namelijk geld.

Wij vinden dat een paramedic alleen maar goed kan blijven als hij na 10 uur werken op de ambulance 1 uur krijgt voor les/training/oefenen.

Werkweek 45 uur: 40 uur op ambulance, 4 uur oefenen/klinische les, 1 uur sporten/conditietraining.

Ik vind het ook belangrijk wie er les geeft aan ambulanceverpleegkundigen. Het is schattig als een verpleegkundige les geeft maar ik zou liever zien dat de Nederlandse MMT-artsen (of soms gastdocenten uit de kliniek, bijv. kinderarts, internist, longarts, gynaecoloog) deze lessen gaan verzorgen.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #36 Gepost op: 25 november 2015, 17:19:42
Citaat van: Oma link=msg=1387208 date=1448433683
Wij vinden dat een paramedic alleen maar goed kan blijven als hij na 10 uur werken op de ambulance 1 uur krijgt voor les/training/oefenen.

Werkweek 45 uur: 40 uur op ambulance, 4 uur oefenen/klinische les, 1 uur sporten/conditietraining.

Ik vind het ook belangrijk wie er les geeft aan ambulanceverpleegkundigen. Het is schattig als een verpleegkundige les geeft maar ik zou liever zien dat de Nederlandse MMT-artsen (of soms gastdocenten uit de kliniek, bijv. kinderarts, internist, longarts, gynaecoloog) deze lessen gaan verzorgen.
De meeste AVP collegas zullen dat beamen, maar het wordt nog steeds niet geregeld ondanks verzoeken en meermalige aandacht ervoor... money is the issue ..
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod