Breedte markering

Auteur Topic: Breedte markering  (gelezen 5604 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Gepost op: 2 december 2013, 19:19:14
Nu heb ik vroeger eens geleerd dat breedte markering van een vrachtauto hetzelfde moet staan als de bakens bij wegwerken, nl. schuin naar beneden waar de voertuigen kunnen langs rijden. Echter wie kan mij vertellen of dit waar is en zo ja waar het staat?


Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DeMassel

  • Uitvoeringsbegeleider/Vakman verkeersmaatregelen
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 633
  • Bordenslepende AED'er
    • Fautoograaf
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2013, 20:35:44
Ik weet wel dat ik mij irritant vind als deze andersom zitten bij een vrw.
Het oogt ook onnatuurlijk.
-Uitvoeringsbegeleider bij Traffic Service Nederland & Hobbyfotograaf -AED-bediener / Reanimator / BHV


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #2 Gepost op: 2 december 2013, 20:42:25
Harm,
 ingevolge het ECE blad nr 48 zijn:

> Breedte en Lengte markeringen zijn niet omschreven
> De nachtparkeermarkeringen zijn wel verplicht links en rechts naar buiten te zijn gericht
> de achtermarkeringsborden voor bak-en enkele motorvoertuigen is wel geregeld.

mvr Gr Gijs.
Bij instappen begint de inzet.


Gijs

  • Oud brandweer-instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 669
Reactie #3 Gepost op: 2 december 2013, 21:13:35
Nog een stukje proza voor HARM.

Markering

Ontheffingen
Incidentele ontheffingen
Levertijden incidentele ontheffingen
Wegwerkzaamheden
Wettelijke afmetingen ontheffingen
Rijtijden
Transport begeleiding
Afstemmen
Markering
Benodigde documenten voor ontheffingen
Formulieren incidentele ontheffingen en prijslijst
Kunstwerken
Voorschriften en bepalingen in de incidentele ontheffing
Routeonderzoek
Jaarontheffingen
LZV ontheffingen
Landbouwontheffingen
Online diensten
Contact
International customers
​Exceptionele transporten moet u vaak voorzien van markeringen (borden). De details hiervan zijn vastgelegd in de beleidsregel voor exceptioneel transport, bijlage B artikel 7. In dit artikel vindt u een samenvatting van de regels. Wij verwijzen u voor de juiste details naar de beleidsregels, onderaan deze pagina.
 
Geel bord
Bij een transport met een totale lengte langer dan 27 meter moet u aan de achterkant van het transport een geel bord bevestigen. Op dit bord moet in zwarte tekens staan: ‘LET OP’ met daarachter de totale transportlengte in meters.
 
Zijmarkering
Bij een exceptioneel transport met een totale lengte langer dan 22 meter moet u een retro reflecterende lijnmarkering op de zijkant van het transport aanbrengen.
 
Uitstekende lading
Bij een in de lengte of breedte uitstekende lading, moet deze van een markering zijn voorzien overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 130 tot en met 133 van Bijlage VIII, van de Regeling voertuigen Zwaailicht.
Bij een exceptioneel transport met een breedte van meer dan 3 meter moet u een goed werkend geel zwaailicht aanbrengen.
 
Eisen aan markering
Meer informatie over markering kunt u lezen in:
Beleidsregel Ontheffingen exceptionele transporten
Regeling Voertuigen, Bijlage VIII, Artikelen 130 t/m 133
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, Artikelen 32 en 33
Bij instappen begint de inzet.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #4 Gepost op: 2 december 2013, 21:25:39
Artikel 130

De lengtemarkering moet bestaan uit:

a. een vierkant bord van ten minste 0,42 m bij 0,42 m, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn, en een breedte hebben van niet minder dan 0,07 m en niet meer dan 0,10 m, en
b. ten minste één wit respectievelijk rood licht, indien het vervoer bij nacht plaatsvindt.
Artikel 131

1. Het bord, bedoeld in artikel 130, wordt aangebracht in een verticaal vlak loodrecht op de lengte-as van het voertuig, waarbij de afstand van het wegdek tot de onderzijde van het bord niet minder dan 0,25 m, en tot de bovenzijde niet meer dan 1,90 m bedraagt. Indien dit in verband met de constructie niet mogelijk is mag de afstand tot de bovenzijde van het bord meer dan 1,90 m doch niet meer dan 2,30 m bedragen.
2. Het witte en het rode licht, bedoeld in artikel 130, worden zodanig aan de voorzijde respectievelijk achterzijde van het voertuig aangebracht dat zij zoveel mogelijk de grootste lengte aangeven, waarbij de afstand tot de lichten gemeten vanaf het langste punt van de lading of het verwisselbare uitrustingsstuk naar binnen toe niet meer dan 0,10 m bedraagt.
3. Het witte en het rode licht moeten duidelijk zichtbaar zijn voor het tegemoetkomende respectievelijk achteropkomende verkeer.
Artikel 132

De breedtemarkering moet bestaan uit:

a. een vierkant bord van ten minste 0,42 m bij 0,42 m, of een rechthoekig bord van ten minste 0,28 m bij 0,56 m of 0,14 m bij 0,80 m, voorzien van parallel lopende diagonale strepen die afwisselend wit en fluorescerend of retroreflecterend rood zijn, en een breedte hebben van niet minder dan 0,07 m en niet meer dan 0,10 m, en
b. ten minste één wit respectievelijk rood licht, indien het vervoer bij nacht plaats vindt.
Artikel 133

1. Het bord, bedoeld in artikel 132, wordt aangebracht in een verticaal vlak loodrecht op de lengte-as van het voertuig, waarbij de afstand van het wegdek tot de onderzijde van het bord niet minder dan 0,25 m, en tot de bovenzijde niet meer dan 1,90 m bedraagt. Indien dit in verband met de constructie niet mogelijk is, mag de afstand tot de bovenzijde van het bord meer dan 1,90 m doch niet meer dan 2,30 m bedragen, zoals weergegeven in figuur 38.
2. Het bord wordt aan de voor- en achterzijde van de in de breedte uitstekende lading of het verwisselbaar uitrustingsstuk aangebracht, zodanig dat zoveel mogelijk de grootste breedte wordt aangegeven, zonder dat het bord de breedte vergroot.
3. Het witte en het rode licht, bedoeld in artikel 132 worden zodanig aan de voorzijde onderscheidenlijk achterzijde van het voertuig aangebracht, dat zij zoveel mogelijk de grootste breedte aangeven, waarbij de afstand tot de lichten gemeten vanaf het breedste punt van de lading of het verwisselbaar uitrustingsstuk naar binnen toe niet meer dan 0,10 m bedraagt.
4. Het witte en het rode licht moeten duidelijk zichtbaar zijn voor het tegemoetkomende respectievelijk achteropkomende verkeer.

De borden moeten op deze manier op de vw gemonteerd zitten.

Ik doel er dan op dat de strepen moeten lopen zoals afgebeeld. De borden kunnen anders moeten worden geplaatst op de VW.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 2 december 2013, 21:25:59
Als ik Google op Breedte markering, zie ik bovenaan staan: [PDF] MARKERINGSBORDEN via www.wijlhuizen.com, als ik deze PDF link aanklik krijg ik een PDF bestand met voorbeeld plaatjes en uitleg, misschien interessant?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #6 Gepost op: 2 december 2013, 22:00:21
Grin ik wist dat het een legitieme vraag is!
Want hoewel ik deze antwoorden ook heb gevonden, lees ik niets wat van toepassing is volgens wetgeving.
En toch weet ik dat die wel bestaat. ?....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.