VRK basisalarm brand

Auteur Topic: VRK basisalarm brand  (gelezen 36397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 3 december 2013, 23:09:45
Citaat van: Peter71 link=msg=1225334 date=1386107821
Oww, hoeveel bijzonderheden wil je hebben?
p2kflex
05:35:20 03-12-13GROUP-1PRIO HEINING 101 AMSTERDAM BASISALARM BRAND [ 4030 ]
0108511BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 1)
0108521BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 2)
0127870BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Brugwachter Halfweg)
0108510BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (BvD ploeg 1)
0108581BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant)
p2kflex
10:12:41 03-12-13GROUP-1PRIO 2 WIJNOLDY DANIELSLAAN 28 SANTPOORT-ZUID BASISALARM ONGEVAL (val) [ 2430 ]
0107211BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Beroeps)
0107286BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Intern Alarm)
0107281BRW Kennemerland (Velsen Zuid) (Lichtkrant)
p2kflex
15:12:28 03-12-13GROUP-2PRIO TROELSTRALAAN 141 ZWANENBURG BASISALARM BRAND [ 4030 ]
0108511BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 1)
0108521BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 2)
0108531BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Blusploeg 3)
0127870BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Brugwachter Halfweg)
0108510BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (BvD ploeg 1)
0108581BRW Kennemerland (Halfweg-Zwanenburg) (Lichtkrant)

Eh, waar doel je nu precies op?


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #11 Gepost op: 4 december 2013, 11:39:45
Vergelijk het met de DIA meldingen van de CPA... Sinds het uitvragen met ProQa duurt het aannemen van een melding langer. Zodra de locatie van de melding bekend is, en dat is waar je mee begint bij het uitvraagprotocol ProQa, wordt de melding alvast doorgezet en de ambu gealarmeerd. Er staat dan bewust DIA in de melding zodat de ambu bemanning bijv. weet dat men nog aan het uitvragen is, en er een kans bestaat dat de prioriteit wordt opgeschaald of afgeschaald, en in sommige gevallen de rit zelfs vervalt als uit ProQa blijkt dat er geen ambu noodzakelijk is. Op deze manier rijdt de ambu al terwijl men nog aan het uitvragen is, en dat is zeker tijdwinst.

Bij de brandweer werkt het nu ongeveer ook zo.


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #12 Gepost op: 4 december 2013, 14:42:02
Citaat van: Peter71 link=msg=1225336 date=1386108043
Is dit geen probleem van de dienstdoende centralist? Hier in Utrecht drukken ze binnen een minuut op de alarmeerknop, en met een kant en klare melding.
Dat gebeurt in Gelderland Midden ook. Zodra een classificatie duidelijk is, alarmeert de 2e centralist en vraagt de eerste door. Alles binnen de minuut.


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #13 Gepost op: 4 december 2013, 17:09:41
Citaat van: Peter71 link=msg=1225336 date=1386108043
Is dit geen probleem van de dienstdoende centralist? Hier in Utrecht drukken ze binnen een minuut op de alarmeerknop, en met een kant en klare melding.

ik weet dat het een beejte offtopic is, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik spreek regelmatig Utrechtse collega's tijdens het werk, en zij werken precies zoals wij, bij de gemiddelde melding duurt het gewoon lang voordat je echt een adres er uit hebt, een indicatie van wat er aan de hand is, en een prio.. Binnen een minuut een melding hebben gebeurt misschien in de helft van de meldingen.

Ontopic weer:
Ik vind dit een goed systeem, maar alleen bij vrijwillige posten. Mensen komen alvast op, en zodra ze uitrukken, is er inmiddels van alles bekend. Daarom staat er ook nog geen prio bij. Het betekent gewoon alvast opkomen.

Als je dit bij beroeps doet(in mijn geval denk ik even aan bijvoorbeeld kazerne Dirk, of kazerne Rijswijk, 2 snelle kazernes van beide meldkamers waar ik werk) dan gaan ze dus zonder ook maar enige indicatie van incident rijden. Weten helemaal niets, geen prio, geen meters aan, geen ademlucht etc.. Daar zit dus nog wel een valkuil met dit systeem..


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #14 Gepost op: 4 december 2013, 20:31:00
Ow Peter wat val je nu toch door de mand. WEET jij wat de verwerkingstijden van Utrecht zijn of doe je maar een gooi? Ik weet het al, je doet maar een gooi. Lees het rapport "Ter Plaatse" (http://www.ivenj.nl/actueel/inspectierapporten/rapport-ter-plaatse-onderzoek-naar-opkomsttijden-brandweer.aspx) maar eens door, en kijk dan vooral even op pagina 51 bij de verwerkingstijd van Utrecht. Heel goed is het niet te zien maar ik schat zo tussen de 0:38 en 1:38. Oeps 1:38 is maar dan één minuut.

Als je een grote bek hebt, weet dan waarover je praat!

Citaat van: Peter71 link=msg=1225336 date=1386108043
Is dit geen probleem van de dienstdoende centralist? Hier in Utrecht drukken ze binnen een minuut op de alarmeerknop, en met een kant en klare melding.

Ah, voor jou geldt hetzelfde. En ja Gelderland Midden doet het beter dan Utrecht, NO-Gelderland daarintegen erg slecht.

Citaat van: rsc link=msg=1225462 date=1386164522
Dat gebeurt in Gelderland Midden ook. Zodra een classificatie duidelijk is, alarmeert de 2e centralist en vraagt de eerste door. Alles binnen de minuut.

Dank je, gelukkig nog een realist op het forum wat de feiten betreft. Ik vind ook dat het bij beroeps kan/moet, dan zitten ze maar alvast in de auto en hoeven ze alleen nog op de melding via C2000 te wachten. Zoals je kan lezen liggen de meeste uitruktijden van beroeps boven de 1:00 en in Haaglanden zelfs boven de 1:30. Dat scheelt toch weer!

Citaat van: FF4266 link=msg=1225543 date=1386173381
ik weet dat het een beejte offtopic is, maar ik ben het hier niet mee eens. Ik spreek regelmatig Utrechtse collega's tijdens het werk, en zij werken precies zoals wij, bij de gemiddelde melding duurt het gewoon lang voordat je echt een adres er uit hebt, een indicatie van wat er aan de hand is, en een prio.. Binnen een minuut een melding hebben gebeurt misschien in de helft van de meldingen.

Ontopic weer:
Ik vind dit een goed systeem, maar alleen bij vrijwillige posten. Mensen komen alvast op, en zodra ze uitrukken, is er inmiddels van alles bekend. Daarom staat er ook nog geen prio bij. Het betekent gewoon alvast opkomen.

Als je dit bij beroeps doet(in mijn geval denk ik even aan bijvoorbeeld kazerne Dirk, of kazerne Rijswijk, 2 snelle kazernes van beide meldkamers waar ik werk) dan gaan ze dus zonder ook maar enige indicatie van incident rijden. Weten helemaal niets, geen prio, geen meters aan, geen ademlucht etc.. Daar zit dus nog wel een valkuil met dit systeem..


3.3.4 Meldkamerverwerkingstijden
De aanname van de melding is de start van het uitrukproces van de brandweereenheid. Meldingen
kunnen op twee manieren op de meldkamer binnenkomen, als telefonische melding via de 112-centrale
(112-melding) of als automatische melding via het OMS. Bij een OMS-melding ziet de centralist
direct waarvan de melding afkomstig is en kan de alarmering van de brandweer vrij snel daarna
gebeuren. Bij 112-meldingen moet de centralist de melder ‘uitvragen’ om vast te kunnen stellen waar
de brand is, wat er brandt en of spoedeisend optreden van de brandweer is vereist. Dit kost uiteraard
meer tijd dan een OMS-melding. Vanwege deze verschillen zijn de bandbreedten30 van de meldkamerverwerkingstijden
van 112- en OMS-meldingen apart door de Inspectie VenJ berekend en weergegeven.
In brandweerkringen gaat men er van uit dat een 112-melding binnen 1,5 minuut moet zijn afgehandeld,
daarna moet de brandweereenheid zijn gealarmeerd of hoeft de melding niet te leiden tot een spoedeisende uitruk.
De referentiekaders van het Project Versterking Brandweer (uit 1997) spreken van
een streeftijd van 30 seconden. De Handleiding gaat er van uit dat de verwerkingstijd in de meldkamer
1 tot 1,5 minuut bedraagt. De Leidraad spreekt over een ‘bestuurlijk vast te stellen streefwaarde’ van 1
minuut. Op deze richttijden wordt vaak ook de verwachte brandweerdekking in de dekkingsplannen
berekend.


Slechts in 9 van de 25 regio’s is het merendeel van de 112-meldingen binnen 1,5 minuut afgehandeld.
De streeftijd van 1 minuut wordt slechts in 1 regio behaald. Daarmee komt de aanname in veel
dekkingsplannen dat deze 1 tot 1,5 minuut bedraagt in een schril contrast met de werkelijkheid te
staan.
Voor het bepalen van de brandweerdekking in een dekkingsplan zouden de regio’s de werkelijke
verwerkingstijden van de eigen meldkamer mee moeten nemen in de berekeningen in plaats van
uit te gaan van 1 tot 1,5 minuut. Daarmee krijgen de dekkingsplannen een meer reële onderbouwing
dan tot op heden het geval is.
Tevens zouden regio’s met relatief langere verwerkingstijden zich dienen af te vragen wat hiervan de
oorzaken zijn en waar mogelijk maatregelen te nemen om deze verder omlaag te brengen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #15 Gepost op: 4 december 2013, 20:45:22
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1225626 date=1386185460
Ow Peter wat val je nu toch door de mand. WEET jij wat de verwerkingstijden van Utrecht zijn of doe je maar een gooi? Ik weet het al, je doet maar een gooi. Lees het rapport "Ter Plaatse" (http://www.ivenj.nl/actueel/inspectierapporten/rapport-ter-plaatse-onderzoek-naar-opkomsttijden-brandweer.aspx) maar eens door, en kijk dan vooral even op pagina 51 bij de verwerkingstijd van Utrecht. Heel goed is het niet te zien maar ik schat zo tussen de 0:38 en 1:38. Oeps 1:38 is maar dan één minuut.

Als je een grote bek hebt, weet dan waarover je praat!

Moet ik een rapport serieus nemen? Kompleet brandweer nederland doet dit niet, dus waarom zou ik dit wel doen. En ga eens wat aan je toonzetting van je berichten doen, man wat ben je opgefokt. Als je wilt discussieren doe dat op een normale wijze.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #16 Gepost op: 4 december 2013, 20:56:18
Goed dan ben ik met jou uitgepraat als jij dit soort rapporten niet gelooft.

Ik maak zelf wel uit hoe ik op jou reageer. Jij lokt dit namelijk zelf uit.

Discussiëren op een normale wijze is iedereen in zijn waarde laten en dat laat jij niet zien in jouw berichten, vooral niet richting mij.

En terug naar het topic, discussiëren doe je op een normale wijzen door ook rapporten of andere feiten te accepteren ook al sta je door die feiten met je beweringen voor aap.

Citaat van: Peter71 link=msg=1225638 date=1386186322
Moet ik een rapport serieus nemen? Kompleet brandweer nederland doet dit niet, dus waarom zou ik dit wel doen. En ga eens wat aan je toonzetting van je berichten doen, man wat ben je opgefokt. Als je wilt discussieren doe dat op een normale wijze.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 4 december 2013, 21:07:59
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1225645 date=1386186978
Goed dan ben ik met jou uitgepraat als jij dit soort rapporten niet gelooft.

Ik maak zelf wel uit hoe ik op jou reageer. Jij lokt dit namelijk zelf uit.

Discussiëren op een normale wijze is iedereen in zijn waarde laten en dat laat jij niet zien in jouw berichten, vooral niet richting mij.

En terug naar het topic, discussiëren doe je op een normale wijzen door ook rapporten of andere feiten te accepteren ook al sta je door die feiten met je beweringen voor aap.
Ik voor aap staan? Als ik ergens naast zit durf ik dat ruitelijk toe te geven. Waar lok ik uit dat jij zo opgefokt moet reageren? Ik stel vragen, en er is mij een poos geleden verteld dat meldingen er met een minuut uit gaan. Dat er dan weldegelijk overschrijdingen zijn is dan jammer, we zijn gelukkig dus niet de enige regio. Dus reageer eens normaal, is voor de discussie ook veel beter.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #18 Gepost op: 4 december 2013, 21:21:59
Heren; vriendelijk verzoek hier de discussie voor te zetten, voor alles wat niet tot de discussie behoort heeft dit forum de mogelijkheid elkaar berichten te sturen. On topic!


Firechief P

  • Manschap A / oefenleider / bevelvoerder
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,923
  • waarom gebeurt alles als ik er niet ben?
    • www.pjdekok.nl
Reactie #19 Gepost op: 4 december 2013, 21:25:46
Dan terug naar de inhoud.

Het doel snap ik opzich wel maar er is volgens mij 1 groot verschil tussen de ambulancedienst en de (in ieder geval) vrijwillige brandweerposten. De ambulance zit al op de weg en het is dus logisch dat deze zo snel mogelijk in ieder geval de goede kant op gaat rijden, mocht de melding wijzigen of vervallen is er niet zo veel aan de hand. Voor vrijwillige brandweerposten geldt dat uiteraard niet, er worden dus minimaal 6 vrijwilligers de weg opgestuurd naar een melding waarvan nog zo weinig bekend is dat vervallen een reële optie is.

Is het systeem dan dus gerechtvaardigd? (eerder is al genoemd motivatie maar ik denk ook aan veiligheid etc..) Of wordt er een goed uitgangspunt voor een op de weg zittende dienst gekopieerd naar een dienst waarvoor dit minder logisch is?