VRK basisalarm brand

Auteur Topic: VRK basisalarm brand  (gelezen 36335 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #20 Gepost op: 4 december 2013, 21:33:58
Tja, wat bedoel je precies met veiligheid? Deelnemen aan het verkeer is altijd een risico.

Daarnaast moeten we ons als brandweer bewust zijn van het feit dat wij gewoon simpelweg nog niet werken met dynamisch alarmeren, maar goed, dit systeem moet je dan ook alleen gebruiken als je als centralist duidelijk een locatie weet en zeker weet dat daar hulp nodig is(je gebruikt het alleen bij spoed meldingen). Ervaren centralisten merken direct aan een melder of er een inzet gepleegd gaat worden of niet...


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2013, 21:40:35
Citaat van: FF4266 link=msg=1225662 date=1386189238
Tja, wat bedoel je precies met veiligheid? Deelnemen aan het verkeer is altijd een risico.

Daarnaast moeten we ons als brandweer bewust zijn van het feit dat wij gewoon simpelweg nog niet werken met dynamisch alarmeren, maar goed, dit systeem moet je dan ook alleen gebruiken als je als centralist duidelijk een locatie weet en zeker weet dat daar hulp nodig is(je gebruikt het alleen bij spoed meldingen). Ervaren centralisten merken direct aan een melder of er een inzet gepleegd gaat worden of niet...

Maar heb je daarvoor een degelijke systeem nodig?

Wat houd 't systeem uberhaupt allemaal in? Wat veranderd er allemaal buiten dat ene regeltje dat het persé binnen 30 seconde moet.


(Sowieso is het nut van die regel al nihil. Een centralist zal 't altijd zsm doen en niet op z'n boerengemakkie. Die regel laat de centralist echt niet sneller werken dan mogelijk is. Sommige paniekmeldingen zullen alsnog langer duren trouwens. Regel of niet. Als de melder zo in paniek is dat je 'm eerst gerust moet stellen of wanneer hij 't adres niet weet ga je het gewoon niet redden. Maarja, 't is typisch Nederlands. We dekken alles af met regels. Als 't dan fout gaat kunnen we in ieder geval zeggen dat we ons niet aan de regels hebben gehouden.)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2013, 21:47:46
Wat het systeem inhoudt zal waarschijnlijk het volgende zijn:

korte parserterm, die direct een inzetvoorstel genereert en waarschijnlijk een snel alarmeren button, maar dat is mijn vermoeden..

Dat is dus wel ff anders dan een uitgebreide parserterm/handmatig meldingsclassificaties selecteren, eventueel prio aanpassen, eventueel andere disciplines aan/uitvinken, incidentnet en karakteristieken invullen, melding uitgeven, inzetvoorstel genereren en alarmeren..

Die regel basis brand is dus iets wat voortvloeit uit de meldingsclassificatie, en geeft aan het voertuig tevens aan dat dit geval gaande is..

Dus nee, het is nogal kort door de bocht om te zeggen dat het nut van die regel nihil is..


Ik hoop dat een VRK centralist bovenstaande kan bevestigen, dit is puur wat ik vermoed op basis van mijn GMS kennis, maar het zal ongetwijfeld behoorlijk in de buurt liggen..


Rene501

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #23 Gepost op: 7 december 2013, 21:25:52
De insteek van de test (die uiteraard geëvalueerd gaat worden) is dat er gealarmeerd zodra de centralist het adres weet en of er sprake is van brand, hulpverlening of een waterongeval.

Vervolgens gaat de alarmering voor 1 TS er dus uit waarbij de doelstelling is om de 30 seconden te halen, dat is een tijdwinst van ongeveer 1 minuut ten opzicht van de oude manier van uitvragen.

De centralist gaat ondertussen verder met uitvragen en zal zonodig op basis van een concrete meldingsclassificatie aanvullend alarmeren.

De beroeps of vrijwilligers kunnen bij het instappen in de TS de nadere informatie zien op de MDT, daar is namelijk het GMS-kladblok te raadplegen. De beroepsposten (5x 24-uurs en 3x dagdienst) zien die informatie binnen 1 tot 1,5 minuut bij het uitrukken. De vrijwillige posten wat later.

De kans dat tijdens het verder uitvragen blijkt dat er totaal geen brandweerinzet nodig is vrij klein, maar het zal uiteraard wel eens gebeuren. Dat 'ongemak' moet worden afgewogen tegen de tijdwinst van 1 minuut voor de 1e tankautospuit. Dat bleek geen lastige afweging te zijn  ;)

Groeten,
René


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #24 Gepost op: 8 december 2013, 19:27:18
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1226605 date=1386447952
De kans dat tijdens het verder uitvragen blijkt dat er totaal geen brandweerinzet nodig is vrij klein, maar het zal uiteraard wel eens gebeuren.

Als een voormalige Belgische collega heb ik zoiets nooit meegemaakt. En als voormalige collega onderschrijf ik volledig de stelling van Peter dat een ietwat goede centralist - los van allerhande Nederlandse protocollen die ik niet ken - een melding binnen de minuut (ik zou zelfs zeggen binnen de 20 seconden) kan uitsturen. Voorbehoud bij gevaarlijke stoffen met gevaarcodes en UN-nummers, akkoord. Maar wél voor alle andere meldingen. Hoe lang er soms kan worden gepalaverd over zaken die eigenlijk irrelevant zijn, dat is niet te geloven. Wat moeten jullie Nederlandse centralisten dan allemaal vragen? Wat de kleur van het behang is dat in brand staat?


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #25 Gepost op: 8 december 2013, 20:03:06
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1226806 date=1386527238
Als een voormalige Belgische collega heb ik zoiets nooit meegemaakt. En als voormalige collega onderschrijf ik volledig de stelling van Peter dat een ietwat goede centralist - los van allerhande Nederlandse protocollen die ik niet ken - een melding binnen de minuut (ik zou zelfs zeggen binnen de 20 seconden) kan uitsturen. Voorbehoud bij gevaarlijke stoffen met gevaarcodes en UN-nummers, akkoord. Maar wél voor alle andere meldingen. Hoe lang er soms kan worden gepalaverd over zaken die eigenlijk irrelevant zijn, dat is niet te geloven. Wat moeten jullie Nederlandse centralisten dan allemaal vragen? Wat de kleur van het behang is dat in brand staat?

Nouja, iets genuanceerder mag wel. Je doet het nu overkomen alsof de Nederlandse meldkamers slecht functionerende organisaties zijn en dat lijkt me toch zeker niet het geval. Overal kan het echter beter, en als dit nu een middel blijkt te zijn (althans, het is slechts een proef) wat het systeem kan verbeteren, mooi toch?


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #26 Gepost op: 8 december 2013, 20:15:29
Citaat van: Hunter link=msg=1226815 date=1386529386
Nouja, iets genuanceerder mag wel. Je doet het nu overkomen alsof de Nederlandse meldkamers slecht functionerende organisaties zijn en dat lijkt me toch zeker niet het geval. Overal kan het echter beter, en als dit nu een middel blijkt te zijn (althans, het is slechts een proef) wat het systeem kan verbeteren, mooi toch?

Ik heb nergens geschreven dat het slecht functionerende organisaties zijn. Ik heb enkel en alleen geschreven dat ik zelf niet zou kunnen bedenken wat de meerwaarde kan zijn van het pas uitsturen van een alarmmelding na een bevraging van anderhalve minuut. Zo een melding is een indicatie, ook niet meer dan dat. Natuurlijk heeft het geen pas om te melden dat er een beknelling is als het in werkelijkheid om een woningbrand gaat maar ik vind dat men het kind niet met het badwater mag weggooien door te blijven doorvragen tot men een perfect omschreven classificatie heeft, daar waar het misschien waardevoller is om sneller maar dan minder nauwkeurig een melding uit te sturen. Daar moet een evenwicht in worden gevonden.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #27 Gepost op: 8 december 2013, 20:17:06
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1226824 date=1386530129
Zo een melding is een indicatie, ook niet meer dan dat. Natuurlijk heeft het geen pas om te melden dat er een beknelling is als het in werkelijkheid om een woningbrand gaat maar ik vind dat men het kind niet met het badwater mag weggooien door te blijven doorvragen tot men een perfect omschreven classificatie heeft, daar waar het misschien waardevoller is om sneller maar dan minder nauwkeurig een melding uit te sturen. Daar moet een evenwicht in worden gevonden.

Volgens mij is dat exact waar men mee bezig is ;)


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #28 Gepost op: 8 december 2013, 20:19:20
Citaat van: Hunter link=msg=1226831 date=1386530226
Volgens mij is dat exact waar men mee bezig is ;)

Ja, inderdaad. Zeer positief ook  :)


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #29 Gepost op: 9 december 2013, 12:43:50
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1226824 date=1386530129
Ik heb nergens geschreven dat het slecht functionerende organisaties zijn. Ik heb enkel en alleen geschreven dat ik zelf niet zou kunnen bedenken wat de meerwaarde kan zijn van het pas uitsturen van een alarmmelding na een bevraging van anderhalve minuut. Zo een melding is een indicatie, ook niet meer dan dat. Natuurlijk heeft het geen pas om te melden dat er een beknelling is als het in werkelijkheid om een woningbrand gaat maar ik vind dat men het kind niet met het badwater mag weggooien door te blijven doorvragen tot men een perfect omschreven classificatie heeft, daar waar het misschien waardevoller is om sneller maar dan minder nauwkeurig een melding uit te sturen. Daar moet een evenwicht in worden gevonden.

Misschien moet je dan eerst maar een keer op een Nederlandse meldkamer komen kijken voordat je allemaal onjuiste dingen gaat roepen.