VRK basisalarm brand

Auteur Topic: VRK basisalarm brand  (gelezen 36337 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #30 Gepost op: 9 december 2013, 15:11:31
Flevoland werkt ook al een tijdje met een 'snelalarm'.


Snelalarm: 14:50:26 09-12-13 PRIO 1 : 4132 GRUTTOWEG/WULPWEG ZEEWOLDE Wegverv. Beknelling

14:52:27 09-12-13 PRIO 1 : 4091 GRUTTOWEG/WULPWEG ZEEWOLDE Wegverv. Beknelling (aantal gewonden: 1) (Soort voertuig: personenauto) (THV: Licht) (auto,auto-auto) - OvDB zuid Flevoland

14:54:13 09-12-13 PRIO 1 : 4131 GRUTTOWEG/WULPWEG ZEEWOLDE Wegverv. Beknelling (aantal gewonden: 1) (Soort voertuig: personenauto) (THV: Licht) (auto,auto-auto) (personen in object: 1)

----------------


Snelalarm: 10:23:36 09-12-13 PRIO 1 : 4532 PLUUTHAVEN 60 ZEEWOLDE 3891AZ WONINGBRAND

10:25:21 09-12-13 PRIO 1 : PLUUTHAVEN 60 ZEEWOLDE 3891AZ WONINGBRAND (zolder) (personen in object: 0) - OvDB zuid Flevoland


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #31 Gepost op: 9 december 2013, 17:20:24
Citaat van: Defender link=msg=1227014 date=1386589430
Misschien moet je dan eerst maar een keer op een Nederlandse meldkamer komen kijken voordat je allemaal onjuiste dingen gaat roepen.

Misschien wil jij het wel eens uitleggen?  :)


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #32 Gepost op: 11 december 2013, 15:42:36
Citaat van: René de Caluwé link=msg=1226605 date=1386447952
De insteek van de test (die uiteraard geëvalueerd gaat worden) is dat er gealarmeerd zodra de centralist het adres weet en of er sprake is van brand, hulpverlening of een waterongeval.

Vervolgens gaat de alarmering voor 1 TS er dus uit waarbij de doelstelling is om de 30 seconden te halen, dat is een tijdwinst van ongeveer 1 minuut ten opzicht van de oude manier van uitvragen.

De centralist gaat ondertussen verder met uitvragen en zal zonodig op basis van een concrete meldingsclassificatie aanvullend alarmeren.

De beroeps of vrijwilligers kunnen bij het instappen in de TS de nadere informatie zien op de MDT, daar is namelijk het GMS-kladblok te raadplegen. De beroepsposten (5x 24-uurs en 3x dagdienst) zien die informatie binnen 1 tot 1,5 minuut bij het uitrukken. De vrijwillige posten wat later.

De kans dat tijdens het verder uitvragen blijkt dat er totaal geen brandweerinzet nodig is vrij klein, maar het zal uiteraard wel eens gebeuren. Dat 'ongemak' moet worden afgewogen tegen de tijdwinst van 1 minuut voor de 1e tankautospuit. Dat bleek geen lastige afweging te zijn  ;)

Groeten,
René

In dit geval precies twee minuten tussen het basisalarm voor de TS (alleen straatnaam) en het vervolg 'brand wonen' (nu inclusief huisnummer) waarbij ook de hoogwerker wordt gealarmeerd.

15:33:32 11-12-13   GROUP-1   PRIO 1 BASISALARM BRAND LAKENHALLEN HOOFDDORP [ 4230 ]
0108211   BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Blusploeg)
0108281   BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
0108999   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)

15:35:32 11-12-13   GROUP-1   PRIO 1 BRAND WONEN LAKENHALLEN 46 HOOFDDORP [ 4250 ]
0108281   BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Lichtkrant)
0108213   BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Spring bemanning HV/HW)
0108212   BRW Kennemerland (Hoofddorp) (Spring bemanning HV/HW)
0108999   BRW Veiligheidsregio Kennemerland (Monitorcode)
Samen sterk in de hulpverlening!


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #33 Gepost op: 11 december 2013, 15:49:45
Citaat van: Live link=msg=1227641 date=1386772956
In dit geval precies twee minuten tussen het basisalarm voor de TS (alleen straatnaam) en het vervolg 'brand wonen' (nu inclusief huisnummer) waarbij ook de hoogwerker wordt gealarmeerd.

Kijk, dat snap ik als buitenstaander nou niet en dit vind ik dus echt interessant: waarom duurt het twee minuten vooraleer een brandoproep wordt gecatalogeerd als 'brand wonen'? Het eerste wat zo een melder toch zegt, is iets als "Ik heb de brandweer nodig want mijn huis/auto/caravan/.... staat in brand!" Wat wordt er dan nog die twee minuten (of misschien zelfs nog langer als je dat basisalarm er nog bijtelt) dan toch allemaal nog gevraagd vooraleer men die classificatie uitstuurt? Ik kan mij dat echt niet inbeelden.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #34 Gepost op: 11 december 2013, 16:28:25
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1227644 date=1386773385
Kijk, dat snap ik als buitenstaander nou niet en dit vind ik dus echt interessant: waarom duurt het twee minuten vooraleer een brandoproep wordt gecatalogeerd als 'brand wonen'? Het eerste wat zo een melder toch zegt, is iets als "Ik heb de brandweer nodig want mijn huis/auto/caravan/.... staat in brand!" Wat wordt er dan nog die twee minuten (of misschien zelfs nog langer als je dat basisalarm er nog bijtelt) dan toch allemaal nog gevraagd vooraleer men die classificatie uitstuurt? Ik kan mij dat echt niet inbeelden.

Dan zou ik aanraden om je eens te verdiepen in de nederlandse meldkamerprocessen. Uiteraard zijn er altijd verbeteringen mogelijk, maar ik heb nog nooit een centralist langer aan de lijn gehad dan nodig en ik heb toch iets vaker een meldkamer aan de telefoon dan een gemiddelde burger...


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #35 Gepost op: 11 december 2013, 16:32:46
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1227644 date=1386773385
Kijk, dat snap ik als buitenstaander nou niet en dit vind ik dus echt interessant: waarom duurt het twee minuten vooraleer een brandoproep wordt gecatalogeerd als 'brand wonen'? Het eerste wat zo een melder toch zegt, is iets als "Ik heb de brandweer nodig want mijn huis/auto/caravan/.... staat in brand!" Wat wordt er dan nog die twee minuten (of misschien zelfs nog langer als je dat basisalarm er nog bijtelt) dan toch allemaal nog gevraagd vooraleer men die classificatie uitstuurt? Ik kan mij dat echt niet inbeelden.

Ik blijf jouw argumenten en gedachten verbazingwekkend vinden. Telkens heb je het maar over dat een centralist heel snel weet "wat" en "waar".. Nu weet ik niet of ze in Belgie allemaal van die heldere lichten zijn die direct bij het opnemen het adres en aard ongeval melden, maar hier in Nederland duurt het vaak wel ff voordat je weet wat er is en waar..

In Nederland hebben burgers namelijk emoties, en die emoties leiden tot paniek, die paniek leidt tot onverstaanbaarheid etc. etc. etc.

Misschien moet je daar eerst eens goed beeld bij vormen voordat je weer begint over die twee minuten..


Ontopic: Ik vind dit een hele goede proef, goed om te zien dat er aan de snelheden gewerkt wordt waarbij zoveel mogelijk kwaliteit behouden blijft. Ik ben me er wel van bewust dat dit basisalarm niet bij elke melding opgaat.. Het kan dus alleen als je het adres hebt. Wat er aan de hand is volgt dan later wel. Als een melder duidelijk vertelt wat er aan de hand is en daarna pas het adres, kun je je normale gang van zaken starten. Basis alarm komt gelukkig niet zovaak voor..


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #36 Gepost op: 11 december 2013, 17:15:06
Gaat 't RV Standaard mee bij elke woningbrand in Kennermerland? Zoniet, dan wisten ze het mogelijk al eerder maar vonden ze het RV nog niet nodig. Bijvoorbeeld omdat men niet wist dat het een bovenwoning was oid.

Gaat die wel standaard valt er nog niets te zeggen. De tijd van P2000 monitoren wijkt vaak af van de reeele tijd omdat de monitor een verwerkingstijd heeft. Misschien was 't basisalarm heel snel verwerkt, en duurde de verwerking van het RV wat langer of andersom. Echt oordelen daarop kan dus niet.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #37 Gepost op: 11 december 2013, 18:20:35
Citaat van: -Joost- link=msg=1227650 date=1386775705
Dan zou ik aanraden om je eens te verdiepen in de nederlandse meldkamerprocessen.

Dat advies heb ik hier nu al tweemaal gelezen en voor de tweede maal vraag ik dan of iemand mij hierover wat kan vertellen. Het is echter blijkbaar veel gemakkelijker om mij met zo een antwoord weg te sturen dan er wat over te vertellen zodat ik daadwerkelijk inzicht in de materie verschaf en er iets over kan bijleren. Wel sorry maar aan zo een antwoord heb ik dus niets.

Citaat van: FF4266 link=msg=1227651 date=1386775966
Ik blijf jouw argumenten en gedachten verbazingwekkend vinden. Telkens heb je het maar over dat een centralist heel snel weet "wat" en "waar".. Nu weet ik niet of ze in Belgie allemaal van die heldere lichten zijn die direct bij het opnemen het adres en aard ongeval melden, maar hier in Nederland duurt het vaak wel ff voordat je weet wat er is en waar..

In Nederland hebben burgers namelijk emoties, en die emoties leiden tot paniek, die paniek leidt tot onverstaanbaarheid etc. etc. etc.

Misschien moet je daar eerst eens goed beeld bij vormen voordat je weer begint over die twee minuten..

Je mist mijn redenering. Kijk, als je na pakweg een minuut een basisalarm uitstuurt - waarvan hierboven een voorbeeld staat - dan weet je al waar het incident gaande is. Ander kan je toch geen basisalarm uitsturen en je manschappen laten vertrekken? Dat argument over emotionele mensen die niet weten waar ze zich bevinden (wat op zich trouwens inderdaad regelmatig voorkomt, ook in België) is dan dus al niet meer van toepassing. Blijft dus de vraag welke relevante info er dan nog moet worden verzameld om een tweede alarm uit te sturen? Ik zou het dus eerlijk gezegd als centralist echt niet weten. Ik ken geen enkele casus (en ik heb al véél melders aan de lijn gehad) waarbij iemand zegt dat hij de brandweer nodig heeft maar waarbij het dan nog twee minuten duurt vooraleer hij zegt waarom hij de brandweer nodig heeft. Ja, misschien één hysterische persoon op duizend maar zeker niet een dagelijkse praktijk want ik ken het niet. Zelfs mensen in paniek zeggen altijd wat er in brand staat of wat is er ontploft of dergelijke. Dat is altijd het eerste wat er wordt gezegd.

Ik zou dus echt graag eens willen weten wat er dan nog de die bijkomende minuten wordt gevraagd dat zo ongelooflijk belangrijk is vooraleer een accuraat alarm kan worden uitgestuurd.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #38 Gepost op: 11 december 2013, 18:34:35
Personen nog in het pand? Zijn er gewonden? Wat brand er precies? Wat voor'n gebouw is het? Is er uitbreidingsgevaar?

Ik noem maar wat..   :)


FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #39 Gepost op: 11 december 2013, 18:37:19
Voor het accurate alarm misschien niets, behalve dan het verschil brandgerucht en brand woning. Bij brandgerucht is het niet zeker of er wel brand is. Men ruikt iets, denkt iets te zien, maar allemaal onduidelijk. Dan gaan we dus eerst goed uitvragen alvorens te alarmeren(het verschil tussen brandgerucht en brand woning is zo'n 7 voertuigen namelijk)..

Maar voor het specifiekere gebeuren is het inderdaad relevant extra vragen te stellen. Denk aan kleur rook(wat zegt het je als de rook grijs, wit, zwart of geel is?), etage, welke ruimte, aard bebouwing etc. Toch wel fijn als je dat mee kunt geven aan de bevelvoerders onderweg.. Ik heb ook wel eens woningbranden aan de lijn voor een minuut of 3 (ondertussen wel al gealarmeerd), gewoon om een zo goed mogelijk beeld te vormen van het complete incident.

Ga ik toch weer eventjes offtopic:

Rijst bij mij wel de vraag, gebeurt dat niet in Belgie? Is het daar een kwestie van adres, brand, rijden maar, en de brandweer zoekt het maar ff uit ter plaatse?
Wat is de opleidingsachtergrond van centralisten in Belgie? Tevens manschappen of bevelvoerders met ervaring?