VRK basisalarm brand

Auteur Topic: VRK basisalarm brand  (gelezen 36399 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

FF4266

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 849
  • Centralist & Bevelvoerder
Reactie #50 Gepost op: 11 december 2013, 23:32:51
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1227718 date=1386790840
Dat is bij ons  (....)
te nemen, is dat soms echt om bij te huilen.

Wellicht een idee om eens bij elkaar te komen kijken. In Amsterdam ben je welkom. Denk dat er best leuke discussies uit voort kunnen komen!


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #51 Gepost op: 12 december 2013, 16:58:20
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit binnen een vrijwilligerskorps kan werken.
Men wordt steeds meer gewezen op de wettelijke tijden van opkomst en aankomst bij melding.
Ook omdat er steeds vaker kleinere posten gesloten worden en de aanrijtijden daardoor langer worden is het goed dat men onderzoekt of er winst behaald kan worden in de opkomsttijden (en uiteindelijk daardoor ook de aankomst bij melding).
Als iedere seconde telt, dan is 1 minuut heel veel.....


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #52 Gepost op: 12 december 2013, 17:04:21
Citaat van: Heftrucker link=msg=1227942 date=1386863900
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit binnen een vrijwilligerskorps kan werken.

En waarom zou dit niet kunnen werken bij kazernering? Het gaat erom dat de pieper eerder gaat, of gaat dat niet op bij kazernering?


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #53 Gepost op: 13 december 2013, 16:15:43
Uiteraard..... Maar ik denk dat de tijdwinst om de normen te halen bij een vrijwilligerskorps (voor hun is dat toch vaak moeilijker, ondanks dat de vrijwilligers hun best doen om alles zo snel mogelijk te doen) meer opgaat dan bij een kazernering.
Als je de opkomsttijd al kan verkleinen door een vroegtijdige alarmering.....

Maar ik ben het wel met je eens, een vroege alarmering bij kazernering kan ook al een hoop tijd schelen.
Zeker als je zelf op deze jongens staat/zit/ligt te wachten omdat je ze nodig hebt.
Want dan duurt die ene minuut wachten voor je gevoel wel erg lang.
Daarom vindt ik het een prima idee dat men kijkt hoe iets wat al snel gaat nog net iets sneller zou kunnen (als dat verder niet te veel problemen geeft).


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #54 Gepost op: 13 december 2013, 16:59:09
Citaat van: Heftrucker link=msg=1228246 date=1386947743
Uiteraard..... Maar ik denk dat de tijdwinst om de normen te halen bij een vrijwilligerskorps (voor hun is dat toch vaak moeilijker, ondanks dat de vrijwilligers hun best doen om alles zo snel mogelijk te doen) meer opgaat dan bij een kazernering.
Als je de opkomsttijd al kan verkleinen door een vroegtijdige alarmering.....

Maar ik ben het wel met je eens, een vroege alarmering bij kazernering kan ook al een hoop tijd schelen.
Zeker als je zelf op deze jongens staat/zit/ligt te wachten omdat je ze nodig hebt.
Want dan duurt die ene minuut wachten voor je gevoel wel erg lang.
Daarom vindt ik het een prima idee dat men kijkt hoe iets wat al snel gaat nog net iets sneller zou kunnen (als dat verder niet te veel problemen geeft).

Ze hebben niet voor niets beroeps gekozen. Die moeten ook vaker een groter gebied dekken. Dus dat is echt onzin. Er moet gewoon zo snel mogelijk gealarmeerd worden bij dringende zaken. Het systeem kan dat in principe. Het ligt aan de gebruiker die het systeem bediend.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #55 Gepost op: 13 december 2013, 17:03:48
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1227695 date=1386785989
In Antwerpen ook maar dat is toch niet erg? Ter plaatse gaan de collega's meteen alle nodige info beginnen inzamelen terwijl ik nog met de beller aan de lijn hang. Die gaan heus niet op mij zitten wachten  :) Die verschillende bronnen aan info vullen mekaar dus aan.

9 van de 10 meldingen is niets? Dat vind ik wel zeer veel. Dat zijn cijfers waar ik van achterover val. Dat is bij ons niet het geval. Blijft mijn vraag: ALS je dan toch stuurt, waarom dan eerst zo een basisalarm uitsturen en niet meteen type brand erop kleven? Bijkomend: blijkbaar dus veel nutteloze meldingen maar duurde het dan in het tijdperk van vòòr het basisalarm niet zeer lang om een melding af te werken en dus uit te sturen? Dus de periode die de melding moest doorlopen om als "uitrukwaardig" te worden beschouwd?

Ik denk dat er echt niet zo veel verschil zit tussen België en Nederland. Het ligt vooral aan de regio die je bedient. In ons geval is dat Amsterdam en daar zijn de meeste niet zo zelfredzaam helaas. Daarom is het uitvragen juist bij ons erg belangrijk. Zeker gezien het risico om met een grote rode wagen door Amsterdam te rijden...
Dat is mijn vraag ook. Of je nu een basisalarm of een woningbrand aanmaakt. Het maakt kwa handelingen niet veel uit. Maar aangezien ze bij veel meldkamers nog niet met gescheide aanname/uitgifte werken is dat denk ik het antwoord.


Heftrucker

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 222
  • Geinteresseerde in P2000
Reactie #56 Gepost op: 13 december 2013, 17:38:57
Citaat van: Defender link=msg=1228262 date=1386950349
Ze hebben niet voor niets beroeps gekozen. Die moeten ook vaker een groter gebied dekken. Dus dat is echt onzin. Er moet gewoon zo snel mogelijk gealarmeerd worden bij dringende zaken. Het systeem kan dat in principe. Het ligt aan de gebruiker die het systeem bediend.

Bij mij in de regio is er 1 beroeps (regio)kazerne met een dekkingsgebied van ongeveer 30 km in een straal, die alleen overdag bemand is en hiervandaan 15 km verder zit.
De eerste dekking wordt gedaan door de vrijwilligerskorpsen in de omliggende gemeentes die soms meer dan 6 km moeten afleggen om bij een incident te komen.
Als je dan de norm wilt halen, moet je toch met dat rode gevaarte aardig door kachelen.
En dan gaan er ook nog kleine kazernes opgeheven worden waardoor die langere afstanden soms alleen maar langer worden.
Dus als je bij het aannemen van een melding je korps met een vooralarm richting kazerne kan laten gaan tijdens het uitvragen, dan lijkt dit mij pure tijdwinst.
Na het uitvragen kan dan een definitief alarm gegeven worden met een eventuele opschaling.
De kans dat je dan met je eerste voertuig binnen de norm bij het incident bent (want daar gaat het uiteindelijk om) neemt in mijn ogen dan maar alleen toe.

Correct me if i'm wrong......, ik ben immers een geïnteresseerde en geen vakman in deze.
Ik juich het alleen maar toe dat men probeert om nog ergens wat tijd te winnen....... want aan de manschappen (vrijwillig of beroeps) gaat het niet liggen, die zullen zich toch zo snel mogelijk richting incident begeven.
Waarvoor hulde  O0


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #57 Gepost op: 13 december 2013, 21:04:56
Het gaat inderdaad om tijdswinst in het algemeen, als er alleen gekeken gaat worden naar vrijwilligers omdat "zij de meeste tijd kunnen winnen" dan klopt er iets niet. Tijdswinst geldt voor elke melding, bewoners van de Haarlemse binnenstad hebben evenveel recht op deze snellere alarmering als iemand in een buitengebied.


Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #58 Gepost op: 14 december 2013, 02:58:00
Citaat van: Defender link=msg=1228263 date=1386950628
(...)Het maakt kwa handelingen niet veel uit. Maar aangezien ze bij veel meldkamers nog niet met gescheide aanname/uitgifte werken is dat denk ik het antwoord.

Ik zie het probleem niet. Bij ons wordt nog altijd gewerkt zonder gescheiden aanname/uitgifte en dat gaat heel snel. Alle noodzakelijke info wordt in de oproepfiche aangeklikt of getypt en via de pc uitgestuurd. Persoonlijk ben ik niet voor gescheiden aanname/uitgifte. Het is weer een extra mannetje in de communicatieketen en ik gaf liever zelf uit wat ik zelf had aangenomen. Je kan als 'aannemer' niet altijd het gevoel bij een oproep zomaar doorgeven aan de 'uitgever' en dat is toch vaak belangrijk om iets goed in te schatten, vind ik.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #59 Gepost op: 14 december 2013, 15:22:37
Citaat van: Asterix 900 link=msg=1228393 date=1386986280
Ik zie het probleem niet. Bij ons wordt nog altijd gewerkt zonder gescheiden aanname/uitgifte en dat gaat heel snel. Alle noodzakelijke info wordt in de oproepfiche aangeklikt of getypt en via de pc uitgestuurd. Persoonlijk ben ik niet voor gescheiden aanname/uitgifte. Het is weer een extra mannetje in de communicatieketen en ik gaf liever zelf uit wat ik zelf had aangenomen. Je kan als 'aannemer' niet altijd het gevoel bij een oproep zomaar doorgeven aan de 'uitgever' en dat is toch vaak belangrijk om iets goed in te schatten, vind ik.

Wij werken sinds een paar maanden met gescheiden aanname / uitgifte. In de toekomst gaat dit overal gebeuren omdat men wil naar een multidiciplinaire aanname en mono uitgifte. Er zijn idd voor en nadelen. Een voordeel is dat je iemand anders kan sturen terwijl jij met de melder aan de lijn blijft voor advies en info. Voor de rest ben ik het geheel met je eens.