Plaats hier foto's van Landrover voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van Landrover voertuigen  (gelezen 133062 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #160 Gepost op: 24 februari 2006, 18:19:15
deze word in Nederland gerestaureerd. het wagentje heeft jarenlang standby gestaan op een landgoed.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #161 Gepost op: 24 februari 2006, 19:23:02
Ik heb een paar foto's van de shorland laro, waarvan twee in het museum en 1 nog op schiphol.
De foto van schiphol heb ik gekregen. Ik weet alleen niet meer van wie.

Hier een korte beschrijving van dit type voertuig.
Land Rover Shorland MK3 Armoured Patrol car
Fabrikant: British Leyland (rover), solihull, birmingham (Chassis)
Opbouw: Short Brothers & Harland limited, belfast.
Lengte: 4.59m
Breedte: 1.77m
hoogte: 2.28m
gewicht: 3400 kg
Motor: Rover, 6 cil. benzine!. 95 pk
pantser: 5-8mm staalplaat
max snelheid: 100 km/h

De shorland werd in 65 ontwikkeld als pantserwagen voor de Noord-Ierse politie, R.U.C.
De Shorland MK3 is door de Nederlandse politie vanaf 75 ingezet als voertuig voor surv. begeleiding en verkenning.




[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #162 Gepost op: 24 februari 2006, 19:24:50
Men had niet alleen de shorland tot hun beschikking maar ook de Shorts dit was een compacter voertuig ook op een laro chassis.


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #163 Gepost op: 24 februari 2006, 19:58:23
Rick

leuk dat er toch een paar foto's boven water komen. trouwens die blauwe welk in het museum staat is er één uit de serie van 4 stuks. de wagen die ooit op schiphol op de foto ging in de witte kleur is dezelfde wagen als op de fabrieksfoto. trouwens dit waren speciale uitvoeringen van de Landrover Shorland MK.3 pantserwagen, namelijk de SB303 uitvoering. de andere wagen met geheel andere opbouw is ook gewoon een Landrover Shorland alleen dat de SB301 uitvoering. dit was een personeelswagen, hierin kon naast de twee man voorin nog zo 6 man achterin zitten. zie de fabriekfoto van bijna dezelfde wagen.  

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #164 Gepost op: 24 februari 2006, 20:07:50
zover ik het nu heb kunnen terug vinden zijn er twee in 1976 geleverd en twee in 1977 geleverd, deze vier vormde de eerste serie van 4 stuks. daarnaast staat er dus in het politiemuseum nog een exemplaar uit 1978 samen met een gepantserde personeelsuitvoering ook uit 1978. maar daarnaast is er ook nog een exemplaar bekend welk bij de Marechaussee reed welk vermoedelijk overgenomen was van de Rijkspolitie. toen de Marechaussee de taken op Schiphol overnam van de Rijkspolitie. deze Landrover Shorland is weer van een iets andere type en van een later bouwjaar. het gaat hierom een type S54 welk als basis een Landrover 110 heeft ipv de Landrover 109 waarop de andere Shorlands van de Rijkspolitie opgebouwd waren. heeft iemand een idee hoeveel er nu precies zijn geweest.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #165 Gepost op: 24 februari 2006, 21:48:01
Zal er binnenkort misschien weer zoiets komen? De mate van geweld lijkt af en toe weer toe te nemen.

Wat we nu hebben voor grof geweld (-s dreiging), voor zover ik weet:
- De YPR van KMar, maar dat voertuig is een stuk trager dan zo'n Shorland
- Gepanserde Mercedes G-klasse, deze voertuigen hebben geen geschutskoepel en ik vraag me af hoe sterk dit pantser is vergeleken met de Shorland.

Daartussen zit eigenlijk een gat dat naar mijn weten niet is opgevuld. Wie weet in de toekomst iets vergelijkbaars? Of zie ik een voertuig over het hoofd?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #166 Gepost op: 24 februari 2006, 22:09:31
De Hummer ;D ;)
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #167 Gepost op: 24 februari 2006, 22:18:28
het gebruik van pantserwagens door politietroepen is niet iets nieuws. al in de jaren dertig werd er gebruik gemaakt door een eenheid politietroepen (voorlopers van de ME) van de paar pantserwagens die het Nederlandse leger toen had. vanaf de jaren na de oorlog heeft de koninklijke marechaussee pantserwagens in dienst gehad. aanvankelijk oude Canadese pantserwagens. zo als de GMC Otter en de Amerikaanse GMC Scoutcars en de Staghound pantserwagen. midden jaren vijftig kreeg men een paar DAF pantserwagens erbij. in 1970 gevolgd door nog een paar samen met de eerste rupspantserwagens van het type M113 C&V. deze werden later vervangen door de iets grotere M113A1 welk op hun beurs vervangen werden door de YPR. de Rijkspolitie kocht rond 1970 een paar sankey AT104 pantserwagens en voor de ME een paar UR416 pantserwagens. daarnaast nam men in 1976 de Landrover Shorland in dienst voor gebruik op Schiphol. hier gebruikte men eerst een korte periode de Sankey. later werd de taak op Schiphol overgenomen door de Marechaussee en dat was meteen voor een groot gedeelte van de pantserwagens binnen de Rijkspolitie het einde. de laatste twee UR416's gingen nog niet zo lang geledende uit dienst bij de ME. de meeste taken die binnen de Rijkspolitie nog worden vervult en waar men een gepantserde wagen voor nodig heeft. deze worden nu vervult door de Mercedes-Benz G-serie. natuurlijk blijft de vraag wat komt er in de toekomst. krijg men overtollige Patria's of krijg men nieuwe fennek of Boxer pantserwagens. geen idee ?      
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #168 Gepost op: 24 februari 2006, 22:22:30
Zal er binnenkort misschien weer zoiets komen? De mate van geweld lijkt af en toe weer toe te nemen.

Wat we nu hebben voor grof geweld (-s dreiging), voor zover ik weet:
- De YPR van KMar, maar dat voertuig is een stuk trager dan zo'n Shorland
- Gepanserde Mercedes G-klasse, deze voertuigen hebben geen geschutskoepel en ik vraag me af hoe sterk dit pantser is vergeleken met de Shorland.

Daartussen zit eigenlijk een gat dat naar mijn weten niet is opgevuld. Wie weet in de toekomst iets vergelijkbaars? Of zie ik een voertuig over het hoofd?

De g-klassen komt overeen met de shorland...en inderdaad hebben deze geen geschutskoepels maar op schiphol rijden ze rond met schietgaten.

gr
R.


FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #169 Gepost op: 24 februari 2006, 22:33:14
heeft iemand een idee hoeveel er nu precies zijn geweest.

Louis

Ik weet dat er op schiphol vier voertuigen hebben gestaan en dat er twee voertuigen bij de centrale rijopleiding van het korps Rijkspolitie te Neerijnen hebben gestaan.
Verder hebben er rond 1981 twee voertuigen bij  de gempo van haarlemmermeer dienst gedaan.
En in 83 waren er nog zes in dienst bij de RP.

Kom je er nog wijs uit. Ik kan in ieder geval zeggen dat er minimaal 6 in dienst zijn geweest.