Plaats hier foto's van Landrover voertuigen

Auteur Topic: Plaats hier foto's van Landrover voertuigen  (gelezen 132886 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

FirePol

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,371
Reactie #170 Gepost op: 24 februari 2006, 22:37:59
De latere versie de MK4 had zijruiten en is inderdaad op een ander chassis gebouwd.



louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #171 Gepost op: 24 februari 2006, 22:55:55
de laatste variant was deze Shorland S54 die men gebruikte. en niet de zg. MK.IV uitvoering want deze had de gewone Landrover 110 neuspartij en hetzelfde uittelijk als zijn voorgangers en was uitgerust met een Rover V8 motor, dat is het verschil met de MK.3. als voorbeeld een fabriekafbeelding van de laatste uitvoering van de Landrover Shorland S54 zo als de Marechaussee hem gebruikte op het laatst op luchthaven Schiphol. vergelijk deze foto maar eens met de foto hierboven geplaatst door Rick, dan zie je dat het één en dezelfde wagen is. trouwens tegenwoordig worden de Shorland wagens opgebouwd op basis van de Unimog.

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #172 Gepost op: 24 februari 2006, 23:29:58
Trouwens tegenwoordig worden de Shorland wagens opgebouwd op basis van de Unimog.

Zijn dat die wagens waar ze bij de Belgische federale politie mee rijden?
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #173 Gepost op: 24 februari 2006, 23:43:42
Wleke variant dit is, weet ik niet. Ik ben een beetje de weg kwijt in de verschillende typen. Maar deze foto's heb ik gemaakt in december 1992 tijdens de opleiding. Deze wagen was reeds afkomstig uit het depot van het politiemuseum. We kwamen er later achter dat een deel van het depot bij ons op het terrein stond, maar dat waren enkel oude RP-motorfietsen.

Jeroen

[verwijderd door de beheerder ivm opschoning attachments]


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #174 Gepost op: 24 februari 2006, 23:48:17
voor de ME een paar UR416 pantserwagens. daarnaast nam men in 1976 de Landrover Shorland in dienst voor gebruik op Schiphol. hier gebruikte men eerst een korte periode de Sankey. later werd de taak op Schiphol overgenomen door de Marechaussee en dat was meteen voor een groot gedeelte van de pantserwagens binnen de Rijkspolitie het einde. de laatste twee UR416's gingen nog niet zo lang geledende uit dienst bij de ME      

De UR416 was aangeschaft door Binnenlandse zaken voor de gemeente politie (de oude stammenstrijd, waar is die tijd gebleven?). Een werd gestationeerd in Ametsredam en de andere in Den Haag. Beide waren dan ook in dienst bij de GP's. Ze werden onder andere ingezet bij de treinkapingen en later bij de krakersrellen in Amsterdam onder andere als stormram. Het betrof een speciaal pantserchassis op Unimog basis en daarom plaats ik hier geen foto. Overigens zijn beide afgevoerd en niet vervangen. Momenteel wordt er een beroep gedaan om de YPR's van de KMAR.

Jeroen


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #175 Gepost op: 25 februari 2006, 08:16:37
Zijn dat die wagen waar ze bij de Belgische federale politie mee rijden?

inderdaad dat zijn die wagens.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #176 Gepost op: 25 februari 2006, 08:18:45
Wleke variant dit is, weet ik niet. Ik ben een beetje de weg kwijt in de verschillende typen. Maar deze foto's heb ik gemaakt in december 1992 tijdens de opleiding. Deze wagen was reeds afkomstig uit het depot van het politiemuseum. We kwamen er later achter dat een deel van het depot bij ons op het terrein stond, maar dat waren enkel oude RP-motorfietsen.

Jeroen

dat is dus ook een Shorland SB301. er hebben dus twee van deze wagens rondgereden als ik het goed heb. en beide zijn in het politiemuseum terecht gekomen. wel opvallend dat de enige wit is en de andere blauw is van kleur.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #177 Gepost op: 25 februari 2006, 08:26:36
De UR416 was aangeschaft door Binnenlandse zaken voor de gemeente politie (de oude stammenstrijd, waar is die tijd gebleven?). Een werd gestationeerd in Ametsredam en de andere in Den Haag. Beide waren dan ook in dienst bij de GP's. Ze werden onder andere ingezet bij de treinkapingen en later bij de krakersrellen in Amsterdam onder andere als stormram. Het betrof een speciaal pantserchassis op Unimog basis en daarom plaats ik hier geen foto. Overigens zijn beide afgevoerd en niet vervangen. Momenteel wordt er een beroep gedaan om de YPR's van de KMAR.

Jeroen

dus als ik het goed begrijp dat waren er maar twee van deze Rheinstahl UR416 pantserwagens in Nederland. blijf ik nu met een vraag zitten. toen de rechtzaken van de treinkapingen gevoerd werden, toen stond er een UR416 zonder koepel standby bij de rechtbank. en toen beide UR416's buitendienst gingen waren beide uitgerust met een koepel. is deze koepel er later opgezet of was het zo dat deze al naar gelang op het voertuig geplaatst werd. en inderdaad er stond alleen politie op het voertuig en geen rijkspolitie zo als op de GKN Sankey AT104 voertuigen en de Landrover Shorlands.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


louis van t

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,373
Reactie #178 Gepost op: 25 februari 2006, 08:38:41
Louis

Ik weet dat er op schiphol vier voertuigen hebben gestaan en dat er twee voertuigen bij de centrale rijopleiding van het korps Rijkspolitie te Neerijnen hebben gestaan.
Verder hebben er rond 1981 twee voertuigen bij  de gempo van haarlemmermeer dienst gedaan.
En in 83 waren er nog zes in dienst bij de RP.

Kom je er nog wijs uit. Ik kan in ieder geval zeggen dat er minimaal 6 in dienst zijn geweest.


Rick

ik kom er nog maar net uit. als ik het tot nu heb kunnen volgen dat zijn er ongeveer 10 a 12 geweest op een periode van ongeveer 10 jaar. naast de vier wagens uit de eerste serie (die mijn bekend zijn). heb ik door reacties van jullie nu kunnen achterhalen dat er zeker nog 6 hierna geleverd zijn. namelijk nog twee SB303 (met koepel) en twee SB301 (manschappenwagen) en iets later nog twee S54 wagens welk later naar de Marechaussee gingen. hiervan zijn er dus vier later in het bezit van het politiemuseum gekomen. trouwens ik weet dat men ooit met een klein groepje van de VBB in de gelegenheid is geweest foto's te maken van een Shorland en vervolgens een M113 rupspantserwagen welk op Schiphol dienst deed. helaas was ik daar niet bij. het was volgens iets wat geregeld was door de toen nog bestaande afdeling modelbouw. ik hoop dat daar nog foto's van boven water komen.
Nederlands Historisch Hulpverlenings Archief


de modelbouwer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 62
Reactie #179 Gepost op: 25 februari 2006, 09:58:50
Louis,
In 1976 zijn conceptrichtlijnen opgesteld voor het gebruik van de UR416. Deze zijn destijds verzonden aan de burgemeesters van Den Haag en Amsterdam. In deze aanbiedingsbrief staat dat er in 1973 twee van deze voertuigen zijn aangeschaft. Tevens hebben de richtlijnen de kwaliaficatie voorlopig aangezien er dat jaar nog waarnemingskoepels zullen worden aangebracht. Daarnaast zal een van de voertuigen worden voorzien van een barricadeschuiver. Later zal een dergelijke schuiver ook worden aangebracht op de andere UR416.

Ik vermoed dat hierbij je vraag is beantwoord.

Overigens heeft een van de Shorland ook dienst gedaan in Den Haag. Dit was een wagen met het GP logo en een zwaailicht voor op de bumper. Ik heb me toen laten vertellen dat deze van de gemeentepolitie Haarlemmermeer was.
Verder heeft in Den Haag direct na de oorlog een blauw geschilderde halftrack dienst gedaan. Later is deze vervangen door twee kleine wielpantserwagens van een engels type.

Jeroen