Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken

Auteur Topic: Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken  (gelezen 58772 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #100 Gepost op: 10 december 2013, 20:40:49
Citaat van: HIT link=msg=1227414 date=1386702926
Er zijn mensen die een voertuig in bezit hebben waar men vroeger mee heeft gewerkt.

Het geval bij mij dus, ik kan een oude T3 4*4 voormalig KMar voertuig kopen en wil hem eigenlijk zo houden dan als dat hij was toen hij uit dienst trad.
Als je dat graag wil zou ik 'm aanschaffen. Mocht de wetgeving later alsnog "verkeerd" uitpakken kun je 'm altijd nog wegdoen.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #101 Gepost op: 10 december 2013, 20:48:06
Citaat van: JJ75 link=msg=1227425 date=1386704365
Als je van de overheid een voertuig koopt met de striping er nog op en er is geen contractvoorwaarde dat het eraf moet dan heb je gewoon een origineel auteursrechterlijk beschermd werk legaal gekocht. Mogelijk is het zelfs verboden het werk zonder toestemming van de rechthebbende aan te passen.
Dat klinkt een beetje vreemd, het copyright is in bezit van de overheid, dus dat zou betekenen dat je de striping als nieuwe eigenaar juist wel zou moeten verwijderen, iets waar tegenwoordig ook strenger op word gehandhaafd.
Het is zelfs zo dat garages die een voormalig HV-voertuig te koop aanbieden een brief van het IFV krijgen met het verzoek de striping te verwijderen, heb het al eens gezien bij een garage die een voertuig van de reddingsbrigade te koop had staan.
Waarom denk je dat bij BCA autoveiling standaard alle striping en OGS van ex hulpverleningsvoertuigen word gehaald.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #102 Gepost op: 10 december 2013, 20:55:47
Jouw redenatie zou betekenen dat je ook alle boeken moet leegscheuren nadat je ze hebt gekocht. Nu kan ik mij wel voorstellen dat bij verkoop door/in opdracht van de overheid de overheid het verwijderen als voorwaarde steldt.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #103 Gepost op: 10 december 2013, 21:04:51
Citaat van: JJ75 link=msg=1227429 date=1386705347
Jouw redenatie zou betekenen dat je ook alle boeken moet leegscheuren nadat je ze hebt gekocht. Nu kan ik mij wel voorstellen dat bij verkoop door/in opdracht van de overheid de overheid het verwijderen als voorwaarde steldt.
Auteurrecht geld voor geschreven stukken, copyright geld voor foto's en tekeningen. IFV treed civiel rechtelijk op tegen het misbruik van overheids striping, omdat in dit geval het copyright word geschaad.
 
Strepen veranderen van vorm of kleur maakt ook niet uit, rechters hebben uitspraak gedaan waarin zei stellen dat een striping die op overheids striping lijkt ook al strafbaar is.
En ik vermoed inderdaad dat de overheid de verkoop van ex hulpverleningsvoertuigen strenger gaat handhaven. ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #104 Gepost op: 10 december 2013, 21:08:38
Mark,

Het gaat om het totale plaatje, het in originele staat bewaren van een voertuig incl. stripping en OGS. Dat de limo daarmee buiten de boot valt, daar is dan iets voor te zeggen, het is geen EX Hulpverleningsvoertuig en al helemaal niet origineel. Tot daar kan ik met je mee gaan (al vind ik dat er ook in uitzonderlijke gevallen best een ontheffing verleend mag worden).

Naast het origineel bewaren komt daar, deels uit trots en deels uit overtuiging, bij dat veel van dergelijke voertuigen voor goodwill en evenementen worden gebruikt, met andere woorden selectief aan het verkeer deelnemen.

Het zijn dus net als de door jou aangehaalde wens ambulances geen dagelijkse verkeersdeelnemers (terwijl de ambus frequenter rijden) en hebben ondanks de aanwezige OGS en / of stripping in het normale verkeer net zoveel rechten en plichten als elk ander voertuig (al of niet uitgerust met OGS) zolang de OGS niet in werking is.

Of jij daar zelf nu wel of niet mee wilt rijden is daarin niet van enig belang net zo min als dat ik wel eigenaar ben van een dergelijk voertuig. Ook is het van geen belang of er dienders zijn die er wel of niet blij mee zijn dat er geheel of gedeeltelijk of geheel niet ontmantelde EX hulpverleningsvoertuigen rond rijden.

Van belang is dat er wetgeving is en dat die wetgeving er is met een bedoeling, de geest van de wet...
De bedoeling is wilt groei en misbruik van OGS te voorkomen, nu wil het geval dat 95% van de eigenaren alle begrip heeft voor die reden, die groep snapt ook dat je moet voorkomen dat er onbedoeld OGS in werking kan zijn en dus hebben zij middels allerhande oplossingen zorg gedragen dat de OGS niet onbedoeld in werking kan worden gezet, daarmee blijven het dus normale verkeersdeelnemers en kunnen zij zich niet onbedoeld als voorrangsvoertuig in het verkeer begeven.

Nu gaan we naar de amberkappen, die kan ik monteren maar dan hoef ik ook niet de hele rimram aan schakelingen te monteren om onbedoeld gebruik te voorkomen, toch....helaas denk ik alleen wel dat wanneer ik de OGS met amber volledig in werking zet het gros van de verkeersdeelnemers mij als voorrangsvoertuig zal zien, de reden van de ontmanteling mist in dat geval haar doel.
Inmiddels worden / zijn ook de eerste voertuigen kompleet met stripping in de handel te recht gekomen, kijk maar eens op marktplaats, en sommige zijn ook bij liefhebbers te recht gekomen andere zijn vertimmerd tot camper maar zijn wel verhandeld met de stripping (ik weet voorbeelden te rijden) kapjes vervangen voor amber en rijden maar. Dat komt omdat het de handel geen drol uitmaakt wat ik met het voertuig ga doen. Door dit gebrek aan voorlichting van de handel (en te grote euro tekens) komt er dus een wild groei aan OGS voertuigen en een camper met OGS.... tja ook mij lijkt dat verre van wenselijk. Helaas zijn de goed willende eigenaren daar de klos van en verdwijnt er een stuk erfgoed.

Kijk ik naar mijn eigen voertuig dan weet ik dat er van geen enkel nederlandskorps een dergelijk voertuig bewaard is gebleven, volledig brandweer uitgerust (muv JBRW Drimmelen met de ex Vopak LT in chassiscabine uitvoering als die nog bestaat) ik zou er voor kunnen kiezen om de wagen om te katten naar de ex van Edam/Volendam maar dan is het geen origineel voertuig meer en dat vind ik net ff belangrijker dus blijft de wagen lekker duitstalig.

Waar ik heen wil is dat voor het erfgoed, zoals ook in landen om ons heen, een uitzondering mogelijk is voor zowel de stripping als de OGS en ja ik snap ook dat daar voorwaarden aan zullen moeten hangen en dat die voorwaarden tenkoste zullen gaan van een aantal voertuigen maar nogmaals daar heeft het wel of niet mee willen rijden niets mee te maken, ik zou bijvoorbeeld never met een EX (origineel) leger voertuig de weg op willen maar ook die gekken zijn er...en ook dat is erfgoed net als de stoomboot, stoomwals, de eerste AED of de eerste ademluchtset en zelfs de oude brancards...

En wat is er dan mooier om je erfgoed in te zetten voor goodwill, eigenlijk een vorm van hulpverlening die we allemaal kunnen toepassen met de juiste instelling en vele malen mooier dan je erfgoed of weg te stoppen in een boerenschuur of te ontmantelen omdat er zwart wit naar een wet gekeken wordt....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #105 Gepost op: 10 december 2013, 21:24:22
Het klopt dat namaken, veranderen etc een inbreuk is op het auteursrecht. Het kopen van een voertuig met de striping er nog op van een overheidsdienst is geen overtreding. Het hebben van een voertuig is ook geen overtreding. Het voertuig vervolgens zonder toestemming commercieel uitbuiten  kan je wel als overtreding zien. Het prive gebruiken van een voertuig is lijkt mij ook toegestaan. De verkopende partij kan namelijk verwachten dat dit gebeurd.

Hoogstens dat de overheidsgebruiker het voertuig niet zo mag verkopen vanuit contractuele verplichtingen naar IFV. IFV moet dan naar die partij stappen.

Je mag ook originele boeken kopen en weer verkopen. Kopieen van het boek mag je niet verkopen maar wel voor eigen gebruik maken. Je mag ook een boek voor eigen gebruik overschrijven. Soms doen overheden heel hard boe roepen zonder dat er een recht achter zit. Zie de belastingdienst en het parkeerbedrijf.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #106 Gepost op: 10 december 2013, 21:35:04
Citaat van: klf grimmenstein markt link=msg=1227433 date=1386706118
Of jij daar zelf nu wel of niet mee wilt rijden is daarin niet van enig belang net zo min als dat ik wel eigenaar ben van een dergelijk voertuig. Ook is het van geen belang of er dienders zijn die er wel of niet blij mee zijn dat er geheel of gedeeltelijk of geheel niet ontmantelde EX hulpverleningsvoertuigen rond rijden.
Een aantal berichten terug leg je uit dat de blauwe kappen voor de APK niet toegestaan zijn, je hebt hier een foefje voor om toch door de APK te komen.
Als we nu een voertuig met blauwe kappen tegenkomen, in het geval van de brandweer limo ook nog werkend OGS, dan zijn ze strafbaar, want zei voldoen niet aan de APK.
Een agent kan een boete opleggen voor het niet voldoen aan de APK, en de OGS in beslag nemen omdat er misbruik van gemaakt word.

Vrijstelling is wel iets dat zou moeten kunnen, maar waar trek je de grens.  ???

Citaat van: JJ75 link=msg=1227443 date=1386707062
Het klopt dat namaken, veranderen etc een inbreuk is op het auteursrecht. Het kopen van een voertuig met de striping er nog op van een overheidsdienst is geen overtreding. Het hebben van een voertuig is ook geen overtreding. Het voertuig vervolgens zonder toestemming commercieel uitbuiten  kan je wel als overtreding zien. Het prive gebruiken van een voertuig is lijkt mij ook toegestaan. De verkopende partij kan namelijk verwachten dat dit gebeurd.

Hoogstens dat de overheidsgebruiker het voertuig niet zo mag verkopen vanuit contractuele verplichtingen naar IFV. IFV moet dan naar die partij stappen.

Je mag ook originele boeken kopen en weer verkopen. Kopieen van het boek mag je niet verkopen maar wel voor eigen gebruik maken. Je mag ook een boek voor eigen gebruik overschrijven. Soms doen overheden heel hard boe roepen zonder dat er een recht achter zit. Zie de belastingdienst en het parkeerbedrijf.
Over het onderwerp overheids striping is al jurisprudentie, dit is rechtsgeldig en hier moeten andere rechters zich aan houden. Met andere woorden, het voeren van overheidsstriping is wel een overtreding want over dit onderwerp is uitspraak gedaan door een rechter.  ;)
Maargoed het is geen overtreding waar een agent direct een boete voor uit kan schrijven.


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #107 Gepost op: 10 december 2013, 21:46:07
Citaat van: JJ75 link=msg=1227425 date=1386704365
Als je van de overheid een voertuig koopt met de striping er nog op en er is geen contractvoorwaarde dat het eraf moet dan heb je gewoon een origineel auteursrechterlijk beschermd werk legaal gekocht. Mogelijk is het zelfs verboden het werk zonder toestemming van de rechthebbende aan te passen.
Je hebt gelijk, het gaat wel degelijk om auteursrecht  98uiye

http://www.nu.nl/binnenland/2762816/schuine-strepen-schenden-auteursrecht-politie.html
''Hoewel de kleurencombinatie niet hetzelfde is als die van de politie overtreedt het bedrijf volgens de rechter toch het auteursrecht dat in handen is van de Staat''
''De advocaat van de Staat zei tijdens de behandeling van de zaak dat dergelijke overtreding meestal niet voor de rechter komen. In de meeste gevallen wordt de zogeheten 'striping' verwijderd als de politie daar om heeft gevraagd''

En dit is ook gelijk de eerder genoemde jurisprudentie.  ;)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #108 Gepost op: 10 december 2013, 22:44:03
apk is een toetsing aan de eisen van de rdw. de rdw erkent niet de ontheffingen van de wegbeheerders. dus apk afkeur. de rdw maakt daar haar eigen wetten.
zolang de wegbeheerder ontheffing verleend voor haar wegen is daarmee art. 5.#.65 niet meer van toepassing.

voor de laatste keer het aanbod je de regelgeving hierover te pm.en of dit anders gewoon aantenemen. in dd ontheffing is de rdw geen partij al vind de rdw van wel.
tav stripping is het ifv voorlopig wel  partij al denk ik daar anders over want ze is niet de houder van  de rechten en alleen aangewezen als handhaver en daarmee dus geen zeggenschap ober het toekennen van een ontheffing
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Gast

  • Gast
Reactie #109 Gepost op: 10 december 2013, 22:46:47
Even kort en bondig, back ontopic: is er contact geweest met de heren, cq. de stichting van de brandweer-limo door wie dan ook, voor wat betreft hun toekomstplannen? Misschien zijn ze helemaal niet geïnteresseerd in het continuëren van de brandweerstriping- en kleurenschema. De goede-doelen ritten kunnen ook in een ander kleurtje/schema gereden worden, me dunkt?