Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken

Auteur Topic: Brandweerlimo mag geen BZK-striping en OGS meer gebruiken  (gelezen 58547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #30 Gepost op: 7 december 2013, 15:40:17
Het vervoeren van zieke kinderen heeft ook niets te maken met hulpverlening in de strikte zin van het woord. Echter zijn er een aantal vrijwilligers van de brandweer die zich het lot van deze doelgroep aantrekken. Op een ludieke wijze proberen ze deze kinderen een leuke dag in hun leven te geven. Ludiek, omdat een weldenkend burger ook wel snapt dat een limo niet bepaald het standaard type voertuig voor de brandweer is. Zoals KLF al in zijn betoog schreef, is het zonde dat dit soort initiatieven worden tegen gehouden, omwille van een aantal regels op papier.

Als de wet wordt gehandhaaft, puur en alleen vanwege de wet, zijn de handhavers slechte handhavers. Alleen als zij handelen in de geest van de wet, zullen zij goed kunnen doen.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #31 Gepost op: 7 december 2013, 15:54:12
Citaat van: Mattijs link=msg=1226506 date=1386427217
Het vervoeren van zieke kinderen heeft ook niets te maken met hulpverlening in de strikte zin van het woord.
Ludiek, omdat een weldenkend burger ook wel snapt dat een limo niet bepaald het standaard type voertuig voor de brandweer is. Zoals KLF al in zijn betoog schreef, is het zonde dat dit soort initiatieven worden tegen gehouden, omwille van een aantal regels op papier.
Een aantal wens ambulance stichtingen had tot kort geleden vrijstelling om OGS te gebruiken, waarom, omdat zei zieke mensen vervoerde naar hun laatste wens. Dit had dus wel degelijk iets te maken met hulpverlening, de voertuigen werden bemand door mensen die normaal voor ambulance diensten werkte en daar ook het basis materiaal voor aan boord hadden.
Een dergelijke vrijstelling zal de brandweer limo nooit krijgen.

Er word meerdere malen gezegd dat het initiatief word tegengehouden, maar de limo kan ook zonder de striping blijven rijden.

Als een glaszetter en beveiligingsbedrijf niet met overheids striping mag rijden, dan mag dit naar mijn mening ook niet op een limousine omdat deze op een brandweer voertuig zou moeten lijken. Zieke kinderen rondrijden kan ook met reguliere brandweer voertuigen.  ;)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 7 december 2013, 16:00:50
Citaat van: mark hes link=msg=1226507 date=1386428052
Een aantal wens ambulance stichtingen had tot kort geleden vrijstelling om OGS te gebruiken, waarom, omdat zei zieke mensen vervoerde naar hun laatste wens. Dit had dus wel degelijk iets te maken met hulpverlening, de voertuigen werden bemand door mensen die normaal voor ambulance diensten werkte en daar ook het basis materiaal voor aan boord hadden.
Een dergelijke vrijstelling zal de brandweer limo nooit krijgen.
 Zieke kinderen rondrijden kan ook met reguliere brandweer voertuigen.  ;)
Ten eerste, de limo is van brandweermensen die in hun spaarzame vrije tijd met die limo dus voor zieke kinderen rijden, geheel belangeloos.
Ten tweede, reguliere brandweervoertuigen kun je niet zomaar even uit de dienst halen voor een rondritje met zieke kinderen. Zeker niet met de frequentie waarmee de limo daarvoor wordt ingezet. Dus waarom zou die limo geen vrijstelling kunnen krijgen? Ik denk dat daarover het laatste woord niet gezegt zal zijn, en dat die discussie nu pas goed gaat losbarsten.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #33 Gepost op: 7 december 2013, 16:06:26
Een glaszetter heeft 0,0 te maken met hulpverlening, dus laat de instanties dat soort bestikkering maar aanpakken, daar sta ik geheel achter.

In de geest van de wet zou je de limo een ontheffing kunnen geven, omdat de inzet van dit voortuig door brandweermensen word gedaan. Zo ook de ambulances van stichting Wens.

Op deze manier laat de overheid zich op de juiste manier zien, streng waar nodig, en mild op de juiste momenten.
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #34 Gepost op: 7 december 2013, 16:08:22
Citaat van: mark hes link=msg=1226504 date=1386426750
Er zijn herkenbare politie en ME voertuig in bezit van car casting organisaties die deze voertuigen voor film opnames verhuren, zei hebben vrijstelling om met de striping te mogen rijden (voertuigen rijden niet dagelijks rond op de openbare weg). Kennelijk hebben een aantal eigenaren van oldtimer hulpverleningsvoertuigen ook een dergelijke vrijstelling/vergunning.

De voertuigen bij de castingbureaus zijn particulier bezit (de KLF staat er ook bij een ingeschreven) en zoals in mijn eerder gepost citaat van de website van het IFV (stripping.nl) blijkt dat een particulier geen gebruik mag maken van stripping noch primair noch secundair. (kijk even bij de FAQ op de genoemde website) En het gaat in het geval van de limo puur om de stripping want het IFV kan niets met de OGS (zijn niet bevoegd om daarop te handhaven)

De vrijstelling waar die jij bedoeld bestaan (voor OGS) maar ik weet zeker dat er (op ondergetekende en wellicht een paar andere gekken na) geen particulier in bezit is van dergelijke ontheffingen, alleen de kosten om die troep te regelen maken het al onwerkbaar om een landelijk dekkende ontheffing te verkrijgen. Ik wil je in PM gerust uitleggen wat dat allemaal aan werk en kosten mee brengt.
Dit argument kunnen we dus direct overboord gooien  :-X

Dan je argument dat dergelijke voertuigen niet dagelijks op de weg zitten, ook dit kan geen stand houden even min als de wens ambu's is ook de limo niet dagelijks op de weg te vinden. Je kunt de limo dus wat dat betreft gelijk stellen aan de wens ambu's.

Waarom zouden we een oldtimer dan wel vrijstelling moeten verlenen en een wens ambu of de limo niet... ik zie wat dat betreft geen verschil althans voor zover het voertuigen zijn die worden ingezet voor evenementen en goodwill. Een wens ambu, de limo of onze KLF dienen uit eindelijk een gelijk doel het enige is dat de limo nooit een HV taak heeft gehad maar daar staat dan tegenover dat de KLF geen NL voertuig is.

Trekken we deze stelling nog even door dan is het ook gedaan met de inzetten van de PVGNL, DAPD, Dallas Police Caprice, KLPD porsche's en alle EX NL HV voertuigen in Particulier bezit.

Zouden we de wetgever dan helemaal letterlijk handhaven en zijn ook de oldtimers in bezit van brandweer (personeels) verenigingen het haasje immers, hun voertuigen zijn niet meer in dienst van een hulpverleningsdienst.

Tot slot komen we dan bij de jeugdbrandweerkorpsen, veel van hun voertuigen zijn niet meer in dienst en dus niet gerechtigd tot de huisstijl en OGS (een enkel korps daar gelaten waar het jeugdvoertuig officieel te boek staat als reserve o.a. JBRW Hoorn)

Om kort te gaan, al deze voertuigen bevinden zich in een grijs gebied (als je zou handelen volgens de geest van de wet) de meeste hebben via hun evenementen of doelstellingen dan wel via de eigenaren raakvlakken met de hulpverlening, als overheid (de participatiemaatschappij) wil je dat de samenleving aan de ene kant steeds meer werk maakt van dergelijke betrokkenheid aan de andere kant geef je als overheid een stelletje pannekoeken de opdracht om die initiatieven de kop om te draaien.....(althans zo wordt het beleid uitgevoerd)
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #35 Gepost op: 7 december 2013, 16:11:04
Citaat van: mark hes link=msg=1226507 date=1386428052
Als een glaszetter en beveiligingsbedrijf niet met overheids striping mag rijden, dan mag dit naar mijn mening ook niet op een limousine omdat deze op een brandweer voertuig zou moeten lijken. Zieke kinderen rondrijden kan ook met reguliere brandweer voertuigen.  ;)
Ik krijg net een bericht van een oplettende forum collega die zich stoort aan het laatste voorbeeld. In een topic over oneigelijk gebruik van overheids striping kwam een witte T5 bus voorbij met politie striping, dit was een glaszetter, dus de LFR heeft verzocht de politie striping te verwijderen.
In datzelfde topic kwam ook een voertuig voorbij van een beveiligingsbedrijf, LFR heeft ook dit bedrijf verzocht om de striping te verwijderen.
Het voorbeeld van beiden bedrijven gaat over de striping van het voertuig, en dus niet over de functie.
Citaat van: Peter71 link=msg=1226508 date=1386428450
Ten eerste, de limo is van brandweermensen die in hun spaarzame vrije tijd met die limo dus voor zieke kinderen rijden, geheel belangeloos.
Ten tweede, reguliere brandweervoertuigen kun je niet zomaar even uit de dienst halen voor een rondritje met zieke kinderen. Zeker niet met de frequentie waarmee de limo daarvoor wordt ingezet. Dus waarom zou die limo geen vrijstelling kunnen krijgen? Ik denk dat daarover het laatste woord niet gezegt zal zijn, en dat die discussie nu pas goed gaat losbarsten.
Super initiatief. Ambulances rijden regelmatig mee tijdens de rondritten voor zieke kinderen, maar inderdaad niet regelmatig.
 De discussie zal zeker nog wel even duren, maar ik vrees dat het LFR aan het kortste eind gaat trekken.  ;)


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #36 Gepost op: 7 december 2013, 16:13:00
Een doorgeslagen wannabe pipo -die zijn auto op een ambulancevoertuig laat lijken maar daar weinig of niets mee van doen heeft- wordt niet gedoogd dus zal men aan de andere kant (de kant waar veel mensen plezier aan beleven) ook wel zo optreden. Althans, dat vermoed ik zomaar.

Maar waar trek je de grens bij zoiets? In het verleden zijn er ook al diverse beveilingsbedrijven teruggefloten omdat zij met hun striping en kleurstelling ook de suggestie zouden kunnen wekken een noodhulpdienst te zijn.

Best een lastige materie dus..


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #37 Gepost op: 7 december 2013, 16:14:46
Citaat van: mark hes link=msg=1226515 date=1386429064
Ambulances rijden regelmatig mee tijdens de rondritten voor zieke kinderen, maar inderdaad niet regelmatig.
 De discussie zal zeker nog wel even duren, maar ik vrees dat het LFR aan het kortste eind gaat trekken.  ;)

Mag ik opmaken dat je bedoeld dat het IFV aan het langste eind gaat trekken, zoals je nu schrijft gaat de limo dit geintje winnen en ik vrees......... :-X en hoop  098uo
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #38 Gepost op: 7 december 2013, 16:17:17
Citaat van: mark hes link=msg=1226515 date=1386429064

 De discussie zal zeker nog wel even duren, maar ik vrees dat het LFR aan het kortste eind gaat trekken.  ;)
We gaan het mee maken. Ik denk dat het goed is dat deze discussie los is, en dat het LFR daar nu discussiegenoot in is geworden. Wellicht is een gang naar de rechter een goede optie om  eens en voor altijd een einde aan te maken aan dit soort discussies, en het LFR ook in gaat zien dat er toch weldegelijk speling moet zijn in hun eigen opgestelde regeltjes. Zeker aangaande professionele hulpverleners.
En blijft het verbod op tafel, tja dan gaat het LFR een zeer druk 2014 tegemoet. Dan hebben ze nog erg veel te handhaven en weg te werken aan illegale zaken. Want we gaan dan niet met 2 maten meten lijkt me. ::)


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #39 Gepost op: 7 december 2013, 16:24:15
Citaat van: NikonDirk link=msg=1226516 date=1386429180
Een doorgeslagen wannabe pipo -die zijn auto op een ambulancevoertuig laat lijken maar daar weinig of niets mee van doen heeft- wordt niet gedoogd dus zal men aan de andere kant (de kant waar veel mensen plezier aan beleven) ook wel zo optreden. Althans, dat vermoed ik zomaar.

Maar waar trek je de grens bij zoiets? In het verleden zijn er ook al diverse beveilingsbedrijven teruggefloten omdat zij met hun striping en kleurstelling ook de suggestie zouden kunnen wekken een noodhulpdienst te zijn.

Best een lastige materie dus..

Gelukkig is er nog niemand geweest de het makkelijk vind  ;)
En een duidelijke lijn is er alleen te trekken als je zwart wit kijkt (zoals nu gebeurd) maar er zijn blijkens het topic genoeg voertuigen die binnen een gebied vallen dat erg dicht tegen de zwarte / wit lijn aan zit, eigenlijk likken ze aan dat lijntje....

Nee de voertuigen worden niet bedrijfsmatig ingezet dus enige commercieel voordeel wordt er niet behaald door enige gelijkenis te zoeken zoals een beveiligingsbedrijf zou kunnen doen. Als je om die reden streng handhaaft is er een begrijpenlijke basis.

Nee de voertuigen zijn geen HV voertuigen in de zin dat ze in dienst zijn, maar zoals in mijn eerdere posting er zijn binnen de HV voldoende andere voertuigen binnen de HV diensten die ook geen HV taken hebben. daarom was er verschil tussen stripping in primaire en secundaire voertuigen.

Ja de voertuigen hebben (mijns inziens) zeker wel een vorm van een taak richting hulpverlening en stevige raak vlakken met de hulpverlening, zouden er daarom mogelijkheden geschapen mogen worden.....

Kortom of de voertuigen nu rood, wit, blauw of geel zijn, ze zijn allemaal grijs....
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend