bhv instructeur

Auteur Topic: bhv instructeur  (gelezen 15628 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2005, 12:23:39
Helaas zit nedcert niet op een eilandje, of juist wel, en stalt de ARBO weldegelijk eisen aan de opleidng.

Waar jij het over hebt, de arbeidsomstandighedenregeling 1.2, geldt voor de opleidingen die daar genoemd worden en dus niet voor bedrijfshulpverleners. Er worden dus geen eisen gesteld aan een opleiding voor bedrijfshulpverlener! NedCert stelt daar als officiele certificerende instelling dus ook geen eisen aan.
 
Wat wel wordt aangegeven in de beleidsregels (2.21) ten aanzien van het opleidingsprofiel is hoe men in ieder geval aan de eisen voor bedrijfshulpverlener zou kunnen voldoen. Maar dit zou ook anders kunnen.
Een NedCert gecertificeerde kan officieel aantonen dat aan de eisen is voldaan.
Door een opleiding af te ronden met een NedCert examen voldoet men tevens aan de voorkeur die in het brandbeveiligingsconcept staat om de examinering door een externe instantie te laten uitvoeren.


jo

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2005, 17:40:39
Peter, wat is het verschil tussen nedcert en de nen- geacrediteerde opleidingen?

Volledig onafhankelijke examinering via persoonscertificatie NEN –EN –ISO -IEC 17024

Zie site van EME in Helmond. Die zijn daar examenbureau voor.

Hoe zit dat? Wat is het verschil? Meerwaarde van een of ander?


helm

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2005, 20:31:08
Peter, wat is het verschil tussen nedcert en de nen- geacrediteerde opleidingen?

Volledig onafhankelijke examinering via persoonscertificatie NEN –EN –ISO -IEC 17024

Zie site van EME in Helmond. Die zijn daar examenbureau voor.

Hoe zit dat? Wat is het verschil? Meerwaarde van een of ander?
Ik denk dat je René bedoelt.

Nen-geaccrediteerde opleidingen bestaan niet, de Nen accrediteert niet, dat doet de RvA. De Nen schrijft Nederlandse normen. De RvA accrediteert certificatie instellingen (CI's) en geen opleidingen.
Een examenbureau kan geen ISO/IEC 17024:2003 certificaten uitgeven, dat kan alleen de RvA.

ISO/IEC 17024:2003 is de internationale norm waartegen CI's zoals NedCert door de RvA worden geaccrediteerd. Alleen door de RvA geaccrediteerde CI's geven certificaten uit die internationaal zijn erkend. Examenbureau's die in opdracht van een CI werken zijn dus niet geaccrediteerd tegen de ISO/IEC 17024:2003 norm.

Ik denk dat als je de informatie en de FAQ op www.nedcert.nl of www.rva.nl of www.nen.nl leest je het beter begrijpt, en anders hoor ik het wel van je.


jo

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 juli 2005, 09:10:30
Sorry ik bedoel inderdaad René.
Ik bedoel dit:

---

Volledig onafhankelijke examinering via persoonscertificatie NEN –EN –ISO -IEC 17024

(voorheen NEN-EN-45013) voor de toepassingsgebieden AED, BHV, CPR, EHBO, Kinder EHBO, EHBO voor duikers/waterrecreatie, Medical Oxygen Provider..etc.

XXX BV is hiertoe gecertificeerd via NIKTA certificatie instituut.
NIKTA als certificatie instituut, is hiertoe geaccrediteerd bij de C.A.R.


helm

  • Gast
Reactie #14 Gepost op: 26 juli 2005, 10:59:46
En? Wat wil je daar mee zeggen? Wat begrijp je niet?


jo

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 26 juli 2005, 13:06:51
het idee van onafhankelijke certificering spreekt me erg aan. dus ik ben de mogelijkheden een beetje op een rijtje aan het zetten.

alleen roept iedereen nummers en afkortingen en daardoor raak ik de weg een beetje kwijt in het woud dat certificering heet.
ik heb gekeken op div sites maar daar wordt het niet echt duidelijker op.

en nou zit ik nog een beetje in de materie, maar voor een eindgebruiker moet het helemaal een drama zijn!

gezien jullie dus wel met nedcert werken... zou  je kunnen aangeven wat het verschil is tussen beide vormen?

alvast bedankt!


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 26 juli 2005, 14:17:50
Het grote verschil tussen de certificatie instelling NedCert en die andere instelling is dat NedCert is geaccrediteerd door de Raad voor Accreditatie (RvA) en die andere instelling niet.

De RvA is lid van de Europese Accreditatie organisatie (EA), welke onder aanmoediging van de Europese Commissie (EC) tot stand is gekomen. Vanuit elk land is er één vertegenwoordiger in de EA MLA (European Accreditation Multi Lateral Agreement). Voor Nederland is dit de RvA.

Binnen de EA erkennen accreditatie organisaties elkaar, zodat, bijvoorbeeld, een in Italië onder accreditatie afgegeven vakbekwaamheidcertificaat ook in Nederland wordt erkend en geaccepteerd en andersom.

De Nederlandse overheid heeft onlangs de RvA aangemerkt als de nationale accreditatie organisatie. Bij een ministeriële aanwijzing van een keuringsinstelling ligt in beginsel een accreditatie of beoordeling door de RvA ten grondslag.

De waarde van een NedCert certificaat is dus dat er sprake is van een officieel en internationaal erkend vakbekwaamheidcertificaat.

Wat de waarde is van certificaten die niet onder RvA accreditatie zijn afgegeven kan je zelf concluderen.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #17 Gepost op: 30 juli 2005, 20:07:16
Waar jij het over hebt, de arbeidsomstandighedenregeling 1.2, geldt voor de opleidingen die daar genoemd worden en dus niet voor bedrijfshulpverleners. Er worden dus geen eisen gesteld aan een opleiding voor bedrijfshulpverlener! NedCert stelt daar als officiele certificerende instelling dus ook geen eisen aan.
 
Wat wel wordt aangegeven in de beleidsregels (2.21) ten aanzien van het opleidingsprofiel is hoe men in ieder geval aan de eisen voor bedrijfshulpverlener zou kunnen voldoen. Maar dit zou ook anders kunnen.
Een NedCert gecertificeerde kan officieel aantonen dat aan de eisen is voldaan.
Door een opleiding af te ronden met een NedCert examen voldoet men tevens aan de voorkeur die in het brandbeveiligingsconcept staat om de examinering door een externe instantie te laten uitvoeren.


Rene,

Ik kan onderstaande punten niet anders lezen, dan dat er eisen gesteld worden aan de docenten.

Zoals te doen gebruikelijk voor europese richtlijnen, in algemene termen en je mag zonodig uitleggen dat het nivo toereikend was als er toch iets mis gegaan is ....
ARBO regeling
Paragraaf 1.2 Algemene bepalingen over opleidingen
Artikel 1.2 Algemeen
Voor zover in deze regeling regels zijn gesteld over opleidingen, zijn de artikelen 1.3 tot en met 1.8 van toepassing.
Artikel 1.3 Materiaal
De opleiding wordt gegeven aan de hand van aan de cursisten ter beschikking gesteld overzichtelijk schriftelijk opleidingsmateriaal van voldoende didactische kwaliteit.
Artikel 1.4 Docenten
De docenten beschikken voor de onderwerpen die zij tijdens de opleiding behandelen aantoonbaar over ruime theoretische, praktische en didactische kennis of vaardigheden.


helm

  • Gast
Reactie #18 Gepost op: 30 juli 2005, 21:58:16
EHBO'er, lekkere vakantie gehad?

Zoals ik zei: "Waar jij het over hebt, de arbeidsomstandighedenregeling 1.2, geldt voor de opleidingen die daar genoemd worden en dus niet voor bedrijfshulpverleners." Je moet de rest ook even lezen, dan zie je daar van alles staan, maar geen BHV'ers.


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #19 Gepost op: 31 juli 2005, 00:16:44
EHBO'er, lekkere vakantie gehad?

Zoals ik zei: "Waar jij het over hebt, de arbeidsomstandighedenregeling 1.2, geldt voor de opleidingen die daar genoemd worden en dus niet voor bedrijfshulpverleners." Je moet de rest ook even lezen, dan zie je daar van alles staan, maar geen BHV'ers.

Yep, heb 14 dagen in Bretagne gezeten (in de buurt van Quimper.

Het wordt voer voor juristen. Je hebt gelijk als je kijkt naar de toelichting op dit artikel. zoals als het daarin beschreven staat, heeft het alleen betrekking op een aantal certificeringen. Als je het oorspronkelijke artikel leest dan staat er dat dit artikel geld voor alle opleidingen waaraan eisen gesteld worden. Dus ook aan de opleidingen voor BHV'ers.

Los daarvan vindt ik de eisen zoals ze gesteld zijn zodanig redelijk, dat een rechter ze vermoedelijk overneemt, al was het alleen al op grond van een prestatieverplichting van de docent.