Behandelcentrum T3: wat moet je daar kunnen

Auteur Topic: Behandelcentrum T3: wat moet je daar kunnen  (gelezen 10661 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Gepost op: 9 december 2013, 10:57:25
Naar aanleiding van de omschakeling van SIGMA Teams naar NRK Noodhulpteams en de verschuiving van T1/T2 medisch assisterend handelen naar zelfstandige behandelcentra voor T3's ben ik erg benieuwd wat jullie vinden dat een Noodhulpteamlid allemaal moet kunnen ( zowel medisch, communicatief en organisatorisch).

Ter referentie:
Wat is een T3: Een T3 is een slachtoffer die volgens de Primaire (sieve) triage kan lopen. Alle slachtoffers die kunnen lopen worden in eerste instantie als T3 getrieerd en deze categorie bevat zowel gewonden als niet gewonden. De T3's gaan normaliter een nevenketen in (T1/T2 opvang is de Hoofdketen). Doordat de Primaire triage een grove schifting is kun je allerhande slachtoffers tegenkomen.

Ga ervan uit dat het NRK de (organisatorische) lead heeft in de nevenketen, en er ondersteuning is van een beperkt aantal Ambulancehulpverleners of andere medisch professionals (denk aan een huisarts).

Wat  moet een noodhulpteamlid en teamleider dan kunnen?

1 Voorzetje: Triage binnen het Behandelcentrum
T3 slachtoffers komen na een grove triage binnen bij het Noodhulpteam in het Behandelcentrum. Hertriage en verdere triage is een belangrijk aspect in het prioritiseren van de T3's in het behandelcentrum. Ten eerste moeten niet gewonden van gewonden gescheiden worden en moeten verslechteringen vroegtijdig worden opgepikt om een slachtoffer naar de hoofdketen te kunnen leiden. Gezien de beperkte beschikbaarheid van medisch/verpleegkundig professionals zal het noodhulpteam deze vaardigheid moeten beheersen, al dan niet in samenwerking met een professional.

Wat moet het noodhulpteamlid nog meer kunnen?


Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #1 Gepost op: 9 december 2013, 12:29:27
Hoi Golly, Beste G.....,

Eigenlijk is die vraag heel kort te beantwoorden: gezien het grote risico op verslechtering van de toestand van een T3 slachtoffer naar T2 of zelfs T1 zullen er vaardigheden en geoefendheid op ALS niveau alsook de nodige materialen voorhanden moeten zijn.
Kortom de kennis en vaardigheden van de huidige Sigmaleden zullen nog verder uitgebreid moeten worden omdat er straks een grotere zelfstandigheid verwacht wordt van hen, waarbij ook moet worden aangetekend dat er lang gewacht zal moeten worden op de aankomst van een ambu-team aangezien die het dan te druk hebben met de T1/T2 getriëerde patiënten.


Ruud


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #2 Gepost op: 9 december 2013, 12:48:49
Citaat van: RuudF link=msg=1227011 date=1386588567
Hoi Golly, Beste G.....,

Eigenlijk is die vraag heel kort te beantwoorden: gezien het grote risico op verslechtering van de toestand van een T3 slachtoffer naar T2 of zelfs T1 zullen er vaardigheden en geoefendheid op ALS niveau alsook de nodige materialen voorhanden moeten zijn.
Kortom de kennis en vaardigheden van de huidige Sigmaleden zullen nog verder uitgebreid moeten worden omdat er straks een grotere zelfstandigheid verwacht wordt van hen, waarbij ook moet worden aangetekend dat er lang gewacht zal moeten worden op de aankomst van een ambu-team aangezien die het dan te druk hebben met de T1/T2 getriëerde patiënten.


Ruud

Daar hebben we zeker een punt, zeker gezien de "nieuwe" primaire triagemethode. Iemand met enkel een stabiel onderbeen fractuur kan waarschijnlijk niet meer lopen, maar de kans op complicaties is relatief klein. Wat mij betreft dus T3, kort lichamelijk onderzoek in het "T3 centrum" en eventueel wat pijnmedicatie. Iemand met een thoraxtrauma zou nog best kunnen lopen, maar voor je t weet ontwikkeld de patiënt bijvoorbeeld een spanningspneumothorax en ben je een stuk verder van huis...

Het volgende punt is dat niet medisch opgeleid personeel geen ALS handelingen kan, mag en zou moeten uitvoeren. Ze kunnen hooguit de spullen aangeven, monitors aansluiten, metingen doen en wat risicovolle handelingen (denk aan een mayo-tube, wat zuurstof toedienen etc) uitvoeren, mits daarvoor opgeleid.


RuudF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 576
Reactie #3 Gepost op: 9 december 2013, 12:59:32
Precies Joost,

Maar thans gaat het kindje samen met het badwater worden weggegooid zodra op 1 januari 2015 de stekker uit de Sigma teams wordt getrokken.
Sigma-leden zijn in mij ogen prima in staat, desnoods met wat aanvullende training, om op ALS niveau een patiënt te bewaken waarbij vermeld is dat er waarschijnlijk in de T3 centrum een huisarts rondloopt om de voorbehouden handelingen uit te voeren.

Ruud


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #4 Gepost op: 9 december 2013, 13:37:08
Citaat van: RuudF link=msg=1227017 date=1386590372
Precies Joost,

Maar thans gaat het kindje samen met het badwater worden weggegooid zodra op 1 januari 2015 de stekker uit de Sigma teams wordt getrokken.
Sigma-leden zijn in mij ogen prima in staat, desnoods met wat aanvullende training, om op ALS niveau een patiënt te bewaken waarbij vermeld is dat er waarschijnlijk in de T3 centrum een huisarts rondloopt om de voorbehouden handelingen uit te voeren.

Ruud

De SIGMA leden assisteren bij het bewaken van een ALS patient cq een (n)stabiele traumapatient, . Een traumapatient op niveau van T1 wordt nimmer alleen gelaten of solo bewaakt door een SIGMA lid, er bestaat namelijk een te groot risico dat er acuut wat kan veranderen in de gezondheidssituatie van de patient. Daarbij komt ook dat het SIGMA lid onvoldoende deskundig is in die materie. Ik ben nog geen SIGMA lid tegen gekomen die ritmestroken, etCO2 en andere waardes gaat bewaken en interpreteren bij T1 en T2 patienten. Een SIGMA lid beheerst meestal voldoende vaardigheid in het meten van bloeddruk, al of niet automatisch/handmatig, spo 2 aflezen en pols tellen/beoordelen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #5 Gepost op: 9 december 2013, 13:40:14
In het behandelcentrum T3 zal zeker een in trauma triage geschoolde beroeps hulpverlener aanwezig moeten zijn die kan trieeren en ingrijpen als de T3 patient een T2/T1 codering ingaat.  Benieuwd wie en hoe dit opgelost gaat worden.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #6 Gepost op: 9 december 2013, 22:14:25
Citaat van: Joffry Ambu-Vpk link=msg=1227021 date=1386592628
De SIGMA leden assisteren bij het bewaken van een ALS patient cq een (n)stabiele traumapatient, . Een traumapatient op niveau van T1 wordt nimmer alleen gelaten of solo bewaakt door een SIGMA lid, er bestaat namelijk een te groot risico dat er acuut wat kan veranderen in de gezondheidssituatie van de patient. Daarbij komt ook dat het SIGMA lid onvoldoende deskundig is in die materie. Ik ben nog geen SIGMA lid tegen gekomen die ritmestroken, etCO2 en andere waardes gaat bewaken en interpreteren bij T1 en T2 patienten. Een SIGMA lid beheerst meestal voldoende vaardigheid in het meten van bloeddruk, al of niet automatisch/handmatig, spo 2 aflezen en pols tellen/beoordelen.

Eens met je stelling dat dit vaardigheden zijn die niet door een sigmalid gedaan kunnen worden.

We spreken over een rampsituatie waarin het aantal T1 slachtoffers groter is dan het aantal beschikbare ambulances met een lifepack.
Er is een dus een categorie slachtoffers die niet met ritmestroken en CO2 beoordeeld kan worden.
Het aantal T1 slachtoffers kan sowieso groter zijn dan het aantal beschikbare ambulanceverpleegkundigen.
Hoe ga je het dan oplossen?


kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #7 Gepost op: 9 december 2013, 22:25:21
Beste Golly,

Voor zover mij bekend heeft het Rode Kruis een team Opvang & verzorging / bevolkingszorg.
Voor zover ik nu lees gaat het Sigmateam een aantal van die taken uitvoeren.

Waarom gaan deze teams in de toekomst niet samengevoegd (wat in de praktijk soms al gebeurd omdat mensen dubbele functies hebben of omdat Sigmateams gealarmeerd worden omdat deze sneller ter plaatse kunnen zijn dan het team Opvang en Verzorging)?

Zodoende kunnen vaardigheden van beide teams benut worden in een nieuwe organisatie en scheelt het overheadkosten
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #8 Gepost op: 9 december 2013, 22:48:14
Nou kan ik van mezelf zeggen dat ik echt wel kan trieren, en dat het prima aan te leren is voor "leken" omdat die niet gehinderd worden door de als/dan die een prof kan hebben, en daar is triage nou juist niet voor, voor die als/dan.

Het idee is dat de T1 en T2 hertrieerde slachtoffers zsm naar de hoofdketen gaan, hier ga je dus niet voor opleiden, die gaan immers weer weg en kunnen in eerste instantie door de gedetacheerde prof's worden opgevangen. Dat je ze moet kunnen herkennen ben ik het mee eens, vasthouden aan handelingen die we nooit uitvoeren moet je zeker niet doen.

De opvang van de T1 en T2's is de verantwoordelijkheid van Ambulance Nederland, en daar is de assistentie van het NRK niet gewenst.
Laten we ons hier echter vooral richten op de skills die we voor T3 opvang nodig hebben en het andere topic gebruiken om de verandering in richting te bespreken.

Ik ben benieuwd wat jullie ideeen zijn voor de T3 opvang.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #9 Gepost op: 10 december 2013, 09:06:59
Citaat van: Golly link=msg=1227193 date=1386625694
Nou kan ik van mezelf zeggen dat ik echt wel kan trieren, en dat het prima aan te leren is voor "leken" omdat die niet gehinderd worden door de als/dan die een prof kan hebben, en daar is triage nou juist niet voor, voor die als/dan.

Het idee is dat de T1 en T2 hertrieerde slachtoffers zsm naar de hoofdketen gaan, hier ga je dus niet voor opleiden, die gaan immers weer weg en kunnen in eerste instantie door de gedetacheerde prof's worden opgevangen. Dat je ze moet kunnen herkennen ben ik het mee eens, vasthouden aan handelingen die we nooit uitvoeren moet je zeker niet doen.
...
Hertriage bij binnenkomst in een T3 behandelcentrum zal moeten plaatsvinden door een medisch professional (bij voorkeur ambulanceverpleegkundige of SEH-arts). Deze triage is namelijk gericht op het zorgen dat slachtoffers de juiste eindbehandeling krijgen. Wat mij betreft kijk je dan al een stapje verder dan de grove triage die initieel in het veld plaatsvindt. Die triage hoort denk ik niet thuis bij een eerstehulpverlener of SIGMA-lid.