Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 91117 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Gepost op: 17 september 2013, 11:55:51
las vandaag op intranet dat er inmiddels een contract met volkswagen is getekend voor het leveren van 1250 stuks VW Amerok voertuigen :), levering nog dit jaar, moet in 2014 zijn afgerond met nog een optie van 1250 voertuigen, dus totaal 2500 voertuigen defensie breed. Hoeveel dit er gaan worden voor de KMAR is nog niet bekend. De VW Amerok gaan de MB's (G-klasse) vervangen.




Groenemotormuis

  • Utrecht
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,743
  • Every day a new day to enjoy
Reactie #1 Gepost op: 17 september 2013, 11:58:36
Citaat van: blauwblauw link=msg=1202231 date=1379411751
las vandaag op intranet dat er inmiddels een contract met volkswagen is getekend voor het leveren van 1250 stuks VW Amerok voertuigen :), levering nog dit jaar, moet in 2014 zijn afgerond met nog een optie van 1250 voertuigen, dus totaal 2500 voertuigen defensie breed. Hoeveel dit er gaan worden voor de KMAR is nog niet bekend. De VW Amerok gaan de MB's (G-klasse) vervangen.
Dat is een flink aantal. Is ook al bekend wat de opbouw gaat worden?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #2 Gepost op: 17 september 2013, 12:01:33
Citaat van: blauwblauw link=msg=1202231 date=1379411751
las vandaag op intranet dat er inmiddels een contract met volkswagen is getekend voor het leveren van 1250 stuks VW Amerok voertuigen :), levering nog dit jaar, moet in 2014 zijn afgerond met nog een optie van 1250 voertuigen, dus totaal 2500 voertuigen defensie breed. Hoeveel dit er gaan worden voor de KMAR is nog niet bekend. De VW Amarok gaan de MB's (G-klasse) vervangen.
Voor Defensie lijkt mij dit enigszins logisch. Voor de KMAR eigenlijk niet ivm. de bepantsering en het verschil in voertuigafmeting. Maar we wachten af.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 17 september 2013, 12:10:59
Citaat van: NikonDirk link=msg=1202236 date=1379412093
Voor Defensie lijkt mij dit enigszins logisch. Voor de KMAR eigenlijk niet ivm. de bepantsering en het verschil in voertuigafmeting. Maar we wachten af.

Deze Amaroks zullen de gewone G-klasse(en waarschijnlijk de Toyota Hi-Lux) gaan vervangen. Niet de gepantserde uitvoeringen.


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Reactie #4 Gepost op: 17 september 2013, 12:13:08
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1202241 date=1379412659
Deze Amaroks zullen de gewone G-klasse(en waarschijnlijk de Toyota Hi-Lux) gaan vervangen. Niet de gepantserde uitvoeringen.
OK, duidelijk!   O0


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #5 Gepost op: 17 september 2013, 12:58:46
De Amerok komt er in diverse configuraties o.a. als pick-up, met hardcover of met huif of zonder afdekking over het ladingscompartiment, of als gesloten auto met een gecombineerd ladings- en personeelscompartiment. Zoals gezegd defensie breed, dus hoe of wat er na de KMAR gaat is nog niet bekend.

De KMAR heeft gevarieerde vloot van enkele honderden G-klasse's tot haar beschikking voor de normale burger niet eens zichtbaar in diverse kleuren en setup's, ik weet dat er veel, heel veel voertuigen aan de kant staan die door de leeftijd niet eens meer gerepareerd worden of niet meer de weg op mogen omdat de keuring verlopen is doordat de OOCL's flink aan het reorganiseren zijn en dus capaciteit te kort hebben. De nieuwe Amerok's komen via een lease constructie, onderhoud gebeurd door VW zelf dus dat probleem is dan ook verleden tijd.
De `KZ-13-xx is volgens mij op dit moment de oudste serie G-klasse en de KV-61-xx de jongste.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 17 september 2013, 14:32:30
Citaat van: blauwblauw link=msg=1202252 date=1379415526
De Amerok komt er in diverse configuraties o.a. als pick-up, met hardcover of met huif of zonder afdekking over het ladingscompartiment, of als gesloten auto met een gecombineerd ladings- en personeelscompartiment. Zoals gezegd defensie breed, dus hoe of wat er na de KMAR gaat is nog niet bekend.

De KMAR heeft gevarieerde vloot van enkele honderden G-klasse's tot haar beschikking voor de normale burger niet eens zichtbaar in diverse kleuren en setup's, ik weet dat er veel, heel veel voertuigen aan de kant staan die door de leeftijd niet eens meer gerepareerd worden of niet meer de weg op mogen omdat de keuring verlopen is doordat de OOCL's flink aan het reorganiseren zijn en dus capaciteit te kort hebben. De nieuwe Amerok's komen via een lease constructie, onderhoud gebeurd door VW zelf dus dat probleem is dan ook verleden tijd.
De `KZ-13-xx is volgens mij op dit moment de oudste serie G-klasse en de KV-61-xx de jongste.

Het outsourcen van onderhoud van militaire voertuigen vind ik wel een bijzondere gezien de strategische positie van defensie en het daarbij behorende risico van outsourcen.

RemRoof
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #7 Gepost op: 17 september 2013, 15:54:54
Citaat van: RemRoof link=msg=1202272 date=1379421150
Het outsourcen van onderhoud van militaire voertuigen vind ik wel een bijzondere gezien de strategische positie van defensie en het daarbij behorende risico van outsourcen.

RemRoof

Gebeurd al jaren, alle voertuigen die op basis van burgervoertuigen gebouwd zijn worden al jaren dealer onderhouden incl. de G klasse voertuigen.
Eigen onderhoud is veel te duur sinds de afschaffing van de dienstplicht 20 jaar geleden.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #8 Gepost op: 17 september 2013, 20:14:09
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1202284 date=1379426094
Gebeurd al jaren, alle voertuigen die op basis van burgervoertuigen gebouwd zijn worden al jaren dealer onderhouden incl. de G klasse voertuigen.
Eigen onderhoud is veel te duur sinds de afschaffing van de dienstplicht 20 jaar geleden.

15 jaar geleden.  ;)


Waarom wordt er voor een Amarok gekozen? Volgens mij is 't niet echt een super terreinwaardig voertuig, wat de G-Klasses wel waren. Wat kost een kale Amarok en kan men voor dat geld niet veel beter een ander type voertuig aanschaffen?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #9 Gepost op: 17 september 2013, 22:35:00
Volgens mij wilde men voor de NatRes ook in burger pick-ups gaan rijden. Deze worden in principe alleen in het binnenland gebruikt (particulier onderhoud is strategisch gezien dan niet zo'n probleem) en de restwaarde van die voertuigen is groter. Kan me voorstellen dat die Amarok's ook daarvoor bestemd zijn.

Hier had ik het gelezen:
Citaat van: http://www.dutchdefencepress.com/?p=7651
Wel krijgt de Natres in de komende jaren nieuwe voertuigen. De militaire Mercedes Benz voertuigen zullen worden ingeruild voor civiele pick-up trucks die uit kostenoverwegingen groen zullen worden gespoten in plaats van in camouflagekleuren. Ook wordt dan de voertuigcapaciteit teruggebracht tot vijftig procent. Bij inzet en oefeningen zullen de extra voertuigen dus moeten komen uit een brigadepool.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s