Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 91133 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #10 Gepost op: 17 september 2013, 22:53:24
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1202342 date=1379441649
15 jaar geleden.  ;)


Waarom wordt er voor een Amarok gekozen? Volgens mij is 't niet echt een super terreinwaardig voertuig, wat de G-Klasses wel waren. Wat kost een kale Amarok en kan men voor dat geld niet veel beter een ander type voertuig aanschaffen?

Hoe worden deze voertuigen meestal ingezet, 90-95% op straat en 5-10% in terreinsituaties.
Dan kun je beter een voertuig kopen wat goed op de straat rijd en redelijk in het terrein in plaats van andersom, toch ?

Welke kosten ga je vanuit consumentenprijs of wat een grote afnemer als defensie betaald ?


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,586
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #11 Gepost op: 18 september 2013, 05:52:31
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1202284 date=1379426094
Eigen onderhoud is veel te duur sinds de afschaffing van de dienstplicht 20 jaar geleden.

Citaat van: Luke_BNV link=msg=1202342 date=1379441649
15 jaar geleden.  ;)

Kleine correctie mannen jullie zitten er beide naast. De Dienstplicht is nooit afgeschaft de Opkomstplicht is per 1 mei 1997 afgeschaft.
Waarbij per 22 augustus 1996 er geen dienstplichtigen meer zijn opgeroepen (lees: opgekomen).
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #12 Gepost op: 18 september 2013, 12:55:56
Citaat van: enrico1972 link=msg=1202401 date=1379476351
Kleine correctie mannen jullie zitten er beide naast. De Dienstplicht is nooit afgeschaft de Opkomstplicht is per 1 mei 1997 afgeschaft.
Waarbij per 22 augustus 1996 er geen dienstplichtigen meer zijn opgeroepen (lees: opgekomen).

Opgeschort voor onbepaalde tijd en niet afgeschaft.


Cabo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 615
Reactie #13 Gepost op: 19 september 2013, 02:59:07
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1202342 date=1379441649
15 jaar geleden.  ;)


Waarom wordt er voor een Amarok gekozen? Volgens mij is 't niet echt een super terreinwaardig voertuig, wat de G-Klasses wel waren. Wat kost een kale Amarok en kan men voor dat geld niet veel beter een ander type voertuig aanschaffen?

Alhoewel ik ook mijn bedenkingen erbij heb (voor Defensie, niet KMar zijnde) zijn de tijden van oorlog voeren in het bos volgens mij wel voorbij.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #14 Gepost op: 19 september 2013, 16:10:02
Citaat van: Cabo link=msg=1202649 date=1379552347
Alhoewel ik ook mijn bedenkingen erbij heb (voor Defensie, niet KMar zijnde) zijn de tijden van oorlog voeren in het bos volgens mij wel voorbij.

Precies, en in al die Arabische en Afrikaanse landen zijn ze ook heel effectief met hun pick-ups O0
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/8d/ANP_trucks_in_Kunar.jpg
http://www.fastmotoring.com/wp-content/gallery/toyota-hilux-at-war-field/81_revolutionary_trucks_image7_668_500_90.jpg

Je kunt je trouwens ook afvragen waarom camouflage nog nodig is. Even in gechargeerd-historisch-perspectief: vroeger hadden de legers de meest kleurrijke pakken, om toch vooral herkenbaar te zijn en de identiteit uit te stralen. Toen bedacht iemand dat het tactisch gezien wel handig is om niet zo zichtbaar te zijn, zodat je minder gauw voor je flikker wordt geschoten. Nu kun je de camouflage eigenlijk wel weer afschaffen, want met de huidige sensoren ben je ook met camouflage binnen de kortste keren gezien. Dus ik zeg: terug naar de identiteit; kom er maar in oranje Amarok :)
Of dan toch liever zoiets? http://wot.motortrend.com/volkswagen-amarok-m-ready-for-combat-217425.html#axzz2fLatemLx ;)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #15 Gepost op: 9 december 2013, 19:13:07
Hoort hier niet helemaal thuis, maar kon niet echt een ander geschikt topic vinden...

Mooie order voor VW  O0. Defensie vervangt de huidige Mercedessen en Land Rovers en heeft 1667 VW Amarok's besteld. Zullen wel enigszins aangepast worden.

VW vervangt Mercedes en Land Rovers bij Defensie

9 december 2013  |  16:43  |
De komende twee jaar vervangt Defensie de meeste terreinvoertuigen van Mercedes-Benz en Land Rover door een Volkswagen Amarok. De krijgsmacht krijgt in totaal 1667 VW pick-uptrucks, meldde het ministerie van Defensie maandag.

De VW Amarok DC 103kW is geen militaire wagen, maar een civiel voertuig en is daardoor goedkoper. De nieuwe pick-up wordt wel enigszins aangepast aan de eisen van het leger en krijgt onder meer militaire radio, wapenklemmen en sjorogen voor lucht- of zeetransport. Defensie heeft het onderhoud in binnen- en buitenland uitbesteed aan de firma Pon. Daardoor wordt ook geld bespaard.

De Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee rijden nu nog in Mercedessen, terwijl het Korps Mariniers Land Rovers Defender gebruikt.

Bron: http://www.autoweek.nl/nieuws/25984/vw-vervangt-mercedes-land-rovers-bij-defensie

Ik neem aan dat het gaat om de vervanging van deze MB's en Land Rovers?

(Bron: via Google, http://www.ditzj.de/fora/buzzy/soesterberg/dag2/D70_43032.jpg)



(Bron: via Google, http://www.alexmiedema.com/images/007/0909X/IMG_0553-border.JPG)


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Reactie #16 Gepost op: 9 december 2013, 19:25:05
En de officiële info van het Ministerie van Defensie;

Nieuwe terreinwagens voor Defensie

9 december 2013, 12.53 uur
De Volkswagen Amarok DC 103kW gaat een groot deel van de huidige terreinwagens binnen de krijgsmacht vervangen. De huidige Mercedes Benz en Landrover-terreinvoertuigen maken in de loop van 2014 en 2015 plaats voor 1.667 nieuwe pickups. De Defensie Materieel Organisatie sloot hiervoor op 5 december een contract met de Nederlandse firma Pon.

1 basistype
Met de keuze voor deze Volkswagen brengt de krijgsmacht het brede scala aan voertuigen voor vredesbedrijfsvoering terug naar 1 basistype pickup. Momenteel gebruiken de militairen van de Koninklijke Landmacht, de Koninklijke Luchtmacht en de Koninklijke Marechaussee voor regulier vervoer, oefeningen of nationale operaties doorgaans Mercedes Benz terreinwagens. Het Korps Mariniers ruilt haar Landrover Defenders ook in voor Amaroks.

Besparing aanschafkosten

Met de keuze voor de Amarok bespaart de krijgsmacht allereerst op de aanschafkosten. Het is feitelijk een civiel voertuig, dat in grotere aantallen wordt geproduceerd dan militaire wagens. De militaire aanpassingen bestaan uit de toevoeging van onder meer een militaire radio, wapenklemmen en sjorogen voor lucht- of zeetransport.

Besparing onderhoudskosten
Defensie bespaart met de Amarok ook op het onderhoud. Dat besteedt Defensie voortaan uit aan dealers van Pon, zowel binnen als buiten Nederland. De krijgsmachtdelen hoeven hiervoor geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert namelijk snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.

Bron info en foto; http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie



Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #17 Gepost op: 9 december 2013, 19:34:16
De aftakeling van de krijgsmacht in beeld. Van echte werkpaarden naar tweederangs renpaardjes  :-\
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 9 december 2013, 19:58:25
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1227108 date=1386614056
De aftakeling van de krijgsmacht in beeld. Van echte werkpaarden naar tweederangs renpaardjes  :-\

En hier wordt alleen gesproken over Amaroks voor in Nederland en oefeningen etc. Volgens mij zijn er nu ook Mercedessen die behoorlijk wat Afghaans  en ander zand hebben gehapt. Blijven die Mercedessen dan in dienst? Bijzondere keus en PON heeft nu wel veel invloed bij de Nederlandse overheid na de LAPV, Schiphol en defensie.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #19 Gepost op: 9 december 2013, 20:12:01
En hier wordt alleen gesproken over Amaroks voor in Nederland en oefeningen etc. Volgens mij zijn er nu ook Mercedessen die behoorlijk wat Afghaans  en ander zand hebben gehapt. Blijven die Mercedessen dan in dienst? Bijzondere keus en PON heeft nu wel veel invloed bij de Nederlandse overheid na de LAPV, Schiphol en defensie.

Ze zullen ook wel echt mee op missie gaan, maar ik zie ze nog niet met .50 achterop tactisch voorwaarts gaan. Er zijn wel heel wat van die MB's en LaRo's voor logistiek, commandovoering enzo in gebruik. Dat kan prima met een Amarok, ze zijn een stuk groter en dat is altijd fijn.

Wel erg interessant: gaat Pon ook onderhoud in, zeg, Mali doen? Volgens mij zijn die Amaroks volgestopt met electronica die je niet met een waterpomptang, wat ducttape en tie-wraps provisorisch kan repareren.


Edit: lees net dat het inderdaad om de vredesbedrijfsvoering gaat. Geen tactische rol dus, gelukkig.
Bijdragen op persoonlijke titel.