Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok

Auteur Topic: Nieuwe aanbesteding Defensie; Volkswagen Amarok  (gelezen 91126 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #30 Gepost op: 10 december 2013, 10:40:17
Citaat van: Highfield link=msg=1227219 date=1386633558
2012 Rheinmetall Volkswagen Amarok M

We zullen zien :-)
Deze wordt het - helaas - dus niet. Het wordt de civiele versie, in een matgroen kleurtje gespoten en met wat aanpassingen in het kader van militair gebruik.

Citaat van: DD link=msg=1227215 date=1386630119
In Afrika rijden er heel wat (Toyota) pick-ups met een zware mitrailleur op de achterbak. Bij de Luchtmacht reden we in de zeventiger en tachtiger jaren met een .50 op de VW 181. Ik sluit niet uit dat we ook wat gaan knutselen aan de Amorak.
Ik denk dat de KL snel klaar is met de VW Amarok. Dat is namelijk net even het verschil tussen een goede pickup (Japanners) en een VW Amarok, en tevens het verschil tussen een MB G en een VW.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #31 Gepost op: 10 december 2013, 11:39:30
Nou goed we gaan zien hoe ze ingezet worden. Als ik (vanuit mijn ervaring) kijk waar ik de LaRo's en de MBs in gebruik heb gezien dan kan dat ook best door een Amarok gebeuren. Een beetje staf rondrijden, oefeningen uitzetten, lem en etensblikken rondrijden en als "veegwagen" bij marsen etcetera fungeren kan ook prima met een (grote!) Amarok, ook in het buitenland. Die 4x4 zal ook best wel trekken in Noorwegen, dat is allemaal niet zo heel erg spannend en een rondje crossen over de hei zal hij ook best wel overleven. Er hoeft dan ook echt geen militaire wagen aangeschaft te worden. Er staat in het nieuwsbericht van Defensie dan ook "vredesbedrijfsvoering".

Voor écht gewapende militaire inzet verwacht ik dat de (huidige) verzwaarde MBs i.c.m. met CV90, Bushmaster, Fennek, Boxer, BV/Viking toch wel de dienst uit blijven maken. Dit neemt niet weg dat je ergens in weetikveelwaaristan best wel Amaroks tegen kan komen, er zijn ook daar zat taken waar geen (duur) militair voertuig noodzakelijk voor is. Ik ben benieuwd naar de aanpassingen, maar dat rare groene kleurtje mogen ze nog wel even een keer over nadenken ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #32 Gepost op: 10 december 2013, 12:33:20
"Vredesbedrijfsvoering" klinkt natuurlijk leuk, maar de vredesbedrijfsvoering is heel wat meer dan wat staf rondtoeren, spullen afleveren en bezemwagen spelen, dat weet jij ook wel ;)

Maar inderdaad, we gaan het afwachten. Het kan ook zomaar meevallen. Ik heb in elk geval vernomen dat er airco inzit, dus dat is een vooruitgang!  >:D En die groene kleur, ja, die blijft. Dat is vast afgekeken van de Duitsers, want die hebben hun semi-tactische voertuigen (VW Transporters, vrachtauto's, etc.) ook allemaal in een soort matgroen gespoten.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #33 Gepost op: 10 december 2013, 14:51:07
Citaat van: Lt. Col. Me link=msg=1227281 date=1386675200
"Vredesbedrijfsvoering" klinkt natuurlijk leuk, maar de vredesbedrijfsvoering is heel wat meer dan wat staf rondtoeren, spullen afleveren en bezemwagen spelen, dat weet jij ook wel ;)

Maar inderdaad, we gaan het afwachten. Het kan ook zomaar meevallen. Ik heb in elk geval vernomen dat er airco inzit, dus dat is een vooruitgang!  >:D En die groene kleur, ja, die blijft. Dat is vast afgekeken van de Duitsers, want die hebben hun semi-tactische voertuigen (VW Transporters, vrachtauto's, etc.) ook allemaal in een soort matgroen gespoten.

Geen idee eigenlijk, ik zou niet weten welke overige werkzaamheden een 4x4 in vredesbedrijfsvoering aan zou moeten kunnen die niet door een Amarok gedaan kunnen worden..

Wat dat betreft heb ik met die grijze schepen makkelijk praten, er is nauwelijks onderscheid tussen vredesbedrijfsvoering en daadwerkelijke inzet ;)
Bijdragen op persoonlijke titel.


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #34 Gepost op: 10 december 2013, 15:01:48
De Amorak heeft maar 1 voordeel en dat is ook gelijk het grootste voordeel tov welke andere 4*4 ook. Hij is op voorraad, en er is beperkte vraag naar.

De Nissan, Toyota of welke andere vergelijkbare 4*4 zijn bijna niet aan te slepen met als reden gelijk het zwakste punt van de Amorak, het ladderchassis dat deze wel hebben maakt de inzet mogelijkheden vele malen groter.

Vraag maar eens aan een inkoper van RWS hoelang ze al wachten op het schip met Navara's.... :-X
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


TAS-716

  • Werkzaam op brandweervoertuigen-gebied
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 542
Reactie #35 Gepost op: 11 december 2013, 10:40:23
Laat me raden, zijn er net zoals bij de LAPV ook geen andere partijen behalve PON die zich hadden ingeschreven? :-X
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits.


BlackHawk

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #36 Gepost op: 11 december 2013, 11:52:03
De Volkswagen Amarok (L1H1 dubbele cabine, 2.0 TDI 4-motion) zal de huidige Mercedes-Benz G-klasse (GD 260/280 CDI, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee) en de LandRover Defender (110 XD WW, voornamelijk Korps Mariniers) terreinvoertuigen van het Ministerie van Defensie gaan vervangen.
De aanbesteding gaat al in 2014 in en het zal twee jaar duren voordat de "MB" en de "LaRo" vervangen zijn voor de Volkswagen Amarok.
In totaal zullen er 1667 pick-up trucks geleverd worden aan de Nederlandse krijgsmacht.

Er is natuurlijk wel wat voor te zeggen dat de huidige militaire terreinvoertuigen vervangen worden, want de meeste draaien al mee sinds eind jaren 70! Maar is de keuze voor een aangepaste civiele auto als de Amarok nu wel een goede voor de zware omstandigheden waaraan ze worden blootgesteld?
De Amarok zal uiteraard wel aangepast worden voor Defensie, maar veel meer dan een Militaire radio, bevestiging voor een automatisch wapen en bevestigingspunten voor lucht- en zeetransport zal het niet zijn.
Waarom kunnen ze niet gewoon vervangen worden voor de gemoderniseerde G-klasse met de V6 motor? Deze ''Tank'' heeft zich al dubbel en dwars bewezen in de decennia dat Defensie ze inzet. En waarom is er niet gekozen voor bijvoorbeeld de Toyota Landcruiser of Mitsubishi Outlander?

Voor Pon, de importeur van onder andere Volkswagen, is het natuurlijk weer een mooi contract waar een hoop belastinggeld mee gemoeid is. Eerder kreeg Pon ook al de aanbesteding voor alle Politievoertuigen in Nederland.

Ook het onderhoud zal worden uitgevoerd door Pon zelf (lees Volkswagen dealers) ook in het buitenland. Pon garandeert snelle hulp bij pech door het grote dealernetwerk wat zich ook bevind in de voor Nederland belangrijke oefengebieden zoals Duitsland, Noorwegen, Spanje etc. maar hoe zit dat in oorlogsgebieden zoals Afghanistan of Mali?
Deze uitbesteding betekend dat Defensie zelf geen monteurs meer op hoeft te leiden om aan de voertuigen te sleutelen. Maar of dat nou een kostenbesparing is valt te betwijfelen, vooral op de lange termijn.

Wat vinden jullie van de Volkswagen Amarok als nieuw militair terreinvoertuig?



De Volkswagen Amarok en Mercedes G-klasse naast elkaar




De Volkswagen Amarok zoals hij er ongeveer uit komt te zien in de Militaire uitvoering




De Mercedes-Benz G280 CDI Softtop




Een Land Rover Defender 110 XD WW


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #37 Gepost op: 11 december 2013, 12:44:39
Citaat van: BlackHawk link=msg=1227604 date=1386759123

Waarom kunnen ze niet gewoon vervangen worden voor de gemoderniseerde G-klasse met de V6 motor? Deze ''Tank'' heeft zich al dubbel en dwars bewezen in de decennia dat Defensie ze inzet. En waarom is er niet gekozen voor bijvoorbeeld de Toyota Landcruiser of Mitsubishi Outlander?

Citaat van: HIT link=msg=1227318 date=1386684108
De Amorak heeft maar 1 voordeel en dat is ook gelijk het grootste voordeel tov welke andere 4*4 ook. Hij is op voorraad, en er is beperkte vraag naar.

De Nissan, Toyota of welke andere vergelijkbare 4*4 zijn bijna niet aan te slepen met als reden gelijk het zwakste punt van de Amorak, het ladderchassis dat deze wel hebben maakt de inzet mogelijkheden vele malen groter.

Vraag maar eens aan een inkoper van RWS hoelang ze al wachten op het schip met Navara's.... :-X

Nog voor je het verhaal schreef had ik het antwoord al. De provincie Flevoland wacht ook al tijden op de vervangende Navara's....
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #38 Gepost op: 11 december 2013, 17:55:09
Citaat van: BlackHawk link=msg=1227604 date=1386759123
De Volkswagen Amarok (L1H1 dubbele cabine, 2.0 TDI 4-motion) zal de huidige Mercedes-Benz G-klasse (GD 260/280 CDI, Landmacht, Luchtmacht en Marechaussee) en de LandRover Defender (110 XD WW, voornamelijk Korps Mariniers) terreinvoertuigen van het Ministerie van Defensie gaan vervangen.

Voor een hoop van die G-klasses denk ik dat het weinig kwaad kan als er een Amarok voor in de plaats komt, gezien de werkzaamheden waarvoor deze worden gebruikt. Maar ik heb er wel een beetje een raar gevoel bij dat de G280 ook door een Amarok zou worden vervangen. Dat type is specifiek ontwikkeld en toegerust voor optreden in zwaardere omstandigheden, o.a. voor het KCT en Korps Mariniers. Zie voor meer info http://www.defensie.nl/onderwerpen/materieel/voertuigen/ongepantserde_voertuigen/mercedes_benz_g280_cdi

Om dat nou te vervangen door een Amarok ???

Citaat van: BlackHawk link=msg=1227604 date=1386759123
Ook het onderhoud zal worden uitgevoerd door Pon zelf (lees Volkswagen dealers) ook in het buitenland. Pon garandeert snelle hulp bij pech door het grote dealernetwerk wat zich ook bevind in de voor Nederland belangrijke oefengebieden zoals Duitsland, Noorwegen, Spanje etc. maar hoe zit dat in oorlogsgebieden zoals Afghanistan of Mali?
Deze uitbesteding betekend dat Defensie zelf geen monteurs meer op hoeft te leiden om aan de voertuigen te sleutelen. Maar of dat nou een kostenbesparing is valt te betwijfelen, vooral op de lange termijn.

Ik denk dat dit niet hoeft te betekenen dat defensie zelf geen monteurs zal opleiden voor VW. Bij de politie is ook het personeel van interne garages opgeleid voor VW heb ik begrepen, dus kunnen ze een deel ook zelf doen.

Wordt ook wat lastig om een monteur van de plaatselijke VW dealer mee te nemen op uitzending denk ik, dus er zullen vast militairen worden opgeleid als VW monteur (mag je hopen). Een dergelijke constructie zie je met ander materieel immers ook.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #39 Gepost op: 11 december 2013, 19:37:49
Citaat van: Maarten link=msg=1227662 date=1386780909
Ik denk dat dit niet hoeft te betekenen dat defensie zelf geen monteurs zal opleiden voor VW. Bij de politie is ook het personeel van interne garages opgeleid voor VW heb ik begrepen, dus kunnen ze een deel ook zelf doen.

Wordt ook wat lastig om een monteur van de plaatselijke VW dealer mee te nemen op uitzending denk ik, dus er zullen vast militairen worden opgeleid als VW monteur (mag je hopen). Een dergelijke constructie zie je met ander materieel immers ook.

Ik moet mijzelf corrigeren zie ik..

Citaat
Besparing onderhoudskosten
Defensie bespaart met de Amarok ook op het onderhoud. Dat besteedt Defensie voortaan uit aan dealers van Pon, zowel binnen als buiten Nederland. De krijgsmachtdelen hoeven hiervoor geen eigen monteurs meer op te leiden. Het uitgebreide dealernetwerk van Pon garandeert namelijk snelle hulp bij pech in de veelgebruikte oefengebieden in onder meer Duitsland, Noorwegen en Spanje.
bron: http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2013/12/09/46209917/Nieuwe_terreinwagens_voor_Defensie
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s