Opleiding manschap bedrijfsbrandweer

Auteur Topic: Opleiding manschap bedrijfsbrandweer  (gelezen 4277 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

veiligheideerst

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Gepost op: 19 december 2013, 11:40:25
Ik ga begin volgend jaar de opleiding tot manschap bedrijfsbrandweer volgen, dit is een dagopleiding van 18 dagen waarin de volgende onderwerpen behandeld worden; brandbestrijding (binnen/buiten), industriële brandbestrijding (werken met schuim/poeder) en een onderdeel gevaarlijke stoffen waarbij je leert omgaan met het werken met een gaspak (maanmannetje outfit) en metingen leert verrichten. Nu vroeg ik mij af wie heeft er ervaring met deze opleiding, zo ja wat kan ik verwachten?

Ik heb even wat informatie gekopieerd:

Module 0: Bevat het onderdeel oriëntatie, waarin o.a. wordt ingegaan op de brandweerorganisatie en van toepassing zijnde wet- en regelgeving

Module 1: Kerntaak 1 ‘Brandbestrijding’
Het levensreddend handelen maakt onderdeel uit van de module brandbestrijding

Module 2: Kerntaak 2 ‘Ongevalbestrijding gevaarlijke stoffen’

*Optionele richting

Module 3: Kerntaak 3 ‘Technische hulpverlening’

Meer informatie over deze optionele richting is opgenomen in het productinformatieblad technische hulpverlening, dat u kunt vinden op onze website www.h2k.nl.

Proeve van bekwaamheid

De proeve van bekwaamheid voor de leergang manschap bedrijfsbrandweer bestaat uit de volgende proeve-onderdelen.

    Toetskaart deel Levensreddend handelen
    Toetskaart deel Brandbestrijding
    Toetskaart deel Ongevalbestrijding gevaarlijke stoffen
    Theorietoets I (gesloten vragen) Brandbestrijding en Levensreddende Handelingen
    Theorietoets II (gesloten vragen) Ongevalbestrijding gevaarlijke stoffen
    Praktijksimulatie Brandbestrijding
    Praktijk simulatie Ongevalbestrijding gevaarlijke stoffen

Ik ga de opleiding gebruiken om mij zelf te verhuren (zzp) als brandwacht/heetwerkwacht in de industrie en chemie. Dus niet specifiek om bij de bedrijfsbrandweer te gaan, de opleiding kost €7500,- dus een behoorlijke smak geld, maar dit heb ik wel weer voor over. De eisen zijn min. vmbo en medische geschikt om met ademlucht te werken, dit is geen enkel probleem voor mij. Evenals het uitvoeren van gas metingen is niet onbekend bij mij, beschik over eigen meetapparatuur hiervoor.  

ik hoor graag van jullie,




Quintus Sertorius

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 11
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2014, 15:45:34
Volgens mij moet je een bepaalde geoefendheid per jaar behalen wil je het diploma behouden. Althans, dit is bij ons als overheidsbrandweer en de bedrijfsbrandweren in de buurt zo. Volgens bied de opleiding manschap een aantal onderdelen die een heetwerkwacht moet bezitten niet, onder andere gaspak drager, gasmetingen en VCA etc.