Lifeguard / strandwacht worden

Auteur Topic: Lifeguard / strandwacht worden  (gelezen 15873 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

lifeguard noordwijk

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2014, 12:25:25
Denk dat het verstandig is om een contact met de KNRM op te nemen. Zei verzorgen oo diverse plaatsen in Nederland de strandbewaking. De opleiding die je krijgt is goed en je hebt gelijk een betaalde baan. Vele van onze leden willen ook de overstap maken, ook zijn er brigades die zich liever gaan aansluiten bij deKNRM en dan Reddingsbrigade Nederland het liefst willen verlaten.


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2014, 13:38:25
Citaat van: lifeguard noordwijk link=msg=1236541 date=1389612325
Vele van onze leden willen ook de overstap maken, ook zijn er brigades die zich liever gaan aansluiten bij deKNRM en dan Reddingsbrigade Nederland het liefst willen verlaten.

Dit vind ik een mooie uitspraak, kan je die onderbouwen? Van leden kan ik het mij nog wel voorstellen. Van vrijwilliger naar betaalde baan of van onkosten vergoeding naar betaalde baan. Weet niet hoe het bij Noordwijk zit met vergoeding maar dit wisselt per brigade nogal.

Van een brigade kan ik het mij wat minder voorstellen, ben dan ook heel benieuwd waar je deze uitspraak op baseert.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2014, 18:48:01
Citaat van: Markvniel link=msg=1236559 date=1389616705
Dit vind ik een mooie uitspraak, kan je die onderbouwen? Van leden kan ik het mij nog wel voorstellen. Van vrijwilliger naar betaalde baan of van onkosten vergoeding naar betaalde baan. Weet niet hoe het bij Noordwijk zit met vergoeding maar dit wisselt per brigade nogal.
Van een brigade kan ik het mij wat minder voorstellen, ben dan ook heel benieuwd waar je deze uitspraak op baseert.

Dit komt omdat mensen van hun hobby hun werk willen maken.
Personeelsleden van de vrijwillige reddingsbrigade besteden hun zomer op het strand, maar verdienen geen stuiver.(niet overal) Meestal zijn het jongeren / scholieren/ studenten. Die willen graag in de zomer een zakcentje verdienen. Vrijwilligers werk doen de hele zomer is natuurlijk best lastig. En een omkosten vergoeden van 15 euro per dag is ook geen vetpot, daar koopje niks voor. Ik heb mijzelf jaren onbetaald vrijwillig ingezet bij de reddingsbrigade. Daarintegen heeft de reddingsbrigade ruime mogelijkheid van opleiding. Die zijn zover ervaren heb van de reddingsbrigade van hoge kwaliteit.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2014, 22:38:22
Citaat van: Markvniel link=msg=1236559 date=1389616705
Van een brigade kan ik het mij wat minder voorstellen, ben dan ook heel benieuwd waar je deze uitspraak op baseert.

Vooral die laatste ben ik inderdaad ook heel benieuwd naar? Twee jaar terug heeft de KNRM een hele reeks brigades rechtstreeks benaderd (brief naar bestuur) en overal 'nee' als antwoord gekregen....
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2014, 08:39:58
Citaat van: Shifty link=msg=1236622 date=1389635281
Dit komt omdat mensen van hun hobby hun werk willen maken.
Personeelsleden van de vrijwillige reddingsbrigade besteden hun zomer op het strand, maar verdienen geen stuiver.(niet overal) Meestal zijn het jongeren / scholieren/ studenten. Die willen graag in de zomer een zakcentje verdienen. Vrijwilligers werk doen de hele zomer is natuurlijk best lastig. En een omkosten vergoeden van 15 euro per dag is ook geen vetpot, daar koopje niks voor. Ik heb mijzelf jaren onbetaald vrijwillig ingezet bij de reddingsbrigade. Daarintegen heeft de reddingsbrigade ruime mogelijkheid van opleiding. Die zijn zover ervaren heb van de reddingsbrigade van hoge kwaliteit.

Hoi Shifty,

Zoals ik al zei snap ik die uitspraak van lifegaurd noordwijk op het personeel best wel, geld verdienen t.o.v. vrijwilliger/onkosten vergoeding is ook een simpele maar ik vind die andere uitspraak juist erg interressant net zoals joostvankempen. Hoop dus ook op een uitleg van hem?
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #15 Gepost op: 17 januari 2014, 17:48:16
Waarom ik begrijp dat Reddingsbrigades willen overstappen naar betaald personeel:


1. Betrouwbaarheid van roosterindeling.
2. Verplichting aanwezigheid.
3. Personeel is bereid langdurige toezichthoudende taken uit te voeren.
4. Betrouwbaarheid & deskundigheid wordt verwacht van betaald personeel net als in een zwembad.
5. Bereidheid over te werken.

Als het leden aantal terugloopt betekend het dat lifeguards meerdere dagen op het strand aanwezig moeten zijn.
Lifeguard Studenten willen in de zomer graag wat verdienen. Dit gaat niet als het werk vrijwillig is. Maar er moeten toch strandwachten zijn.
Anders wordt het een veiligheidsrisico door beperking van de bewaking.
De aanwezigheid van een lifeguard is cruciaal op zomerdagen.
Daarom bij een geringe aantal leden zou het mogelijk moeten zijn de leden te betalen.
(Vrijwillig is niet vrijblijvend)

Jarenlang heb ik mij ingezet voor een vrijwillige reddingsbrigade & dat doe ik nog steeds. Vrijwilligers zijn superbelangrijk bij een organisatie en houden een reddingsbrigade draaiend. Zonder vrijwilligers is er geen reddingsbrigade.
Als een strandwacht alleen maar kan blijven bestaan door een vergoeding te bieden aan de lifeguards.
Dan moet het, en zal het blijven bestaan. Een strand zonder gekwalificeerde strandwachten is een risicogebied


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 00:25:16
Citaat van: Shifty link=msg=1237656 date=1389977296
Waarom ik begrijp dat Reddingsbrigades willen overstappen naar betaald personeel:


1. Betrouwbaarheid van roosterindeling.
2. Verplichting aanwezigheid.
3. Personeel is bereid langdurige toezichthoudende taken uit te voeren.
4. Betrouwbaarheid & deskundigheid wordt verwacht van betaald personeel net als in een zwembad.
5. Bereidheid over te werken.

Als het leden aantal terugloopt betekend het dat lifeguards meerdere dagen op het strand aanwezig moeten zijn.
Lifeguard Studenten willen in de zomer graag wat verdienen. Dit gaat niet als het werk vrijwillig is. Maar er moeten toch strandwachten zijn.
Anders wordt het een veiligheidsrisico door beperking van de bewaking.
De aanwezigheid van een lifeguard is cruciaal op zomerdagen.
Daarom bij een geringe aantal leden zou het mogelijk moeten zijn de leden te betalen.
(Vrijwillig is niet vrijblijvend)

Jarenlang heb ik mij ingezet voor een vrijwillige reddingsbrigade & dat doe ik nog steeds. Vrijwilligers zijn superbelangrijk bij een organisatie en houden een reddingsbrigade draaiend. Zonder vrijwilligers is er geen reddingsbrigade.
Als een strandwacht alleen maar kan blijven bestaan door een vergoeding te bieden aan de lifeguards.
Dan moet het, en zal het blijven bestaan. Een strand zonder gekwalificeerde strandwachten is een risicogebied

Allemaal hele duidelijke argumenten om met betaalde lifeguards te werken en ik denk ook dat je grotendeels gelijk hebt. Maar lifeguard noordwijk schreef iets anders:

Citaat van: lifeguard noordwijk link=msg=1236541 date=1389612325
...., ook zijn er brigades die zich liever gaan aansluiten bij deKNRM en dan Reddingsbrigade Nederland het liefst willen verlaten.

Reddingsbrigade Nederland verbiedt de brigades niet om strandwachten te betalen. 1) dat kunnen ze niet want daar gaat iedere brigade zelf over en 2) er zijn volgens mij al verschillende brigades die betaalde banen bieden. Wij bewaken zelf voor de gemeente een recreatieplas 7 dagen per week: in het weekend met vrijwilligers en doordeweeks met betaalde krachten. Daarbij krijgen onze eigen vrijwilligers wel voorrang om zich in te schrijven voor de betaalde dagen. In het weekend leiden we zo jonge mensen op als vrijwilliger, zodat ze er daarna hun bijbaan van kunnen maken.  

Voor een Reddingsbrigade hoeft dat dus geen reden te zijn om over te stappen van RN naar KNRM? Ik ben benieuwd waarom lifeguard noordwijk dat dan schrijft: heeft hij informatie van brigadebesturen die dit overwegen, of roept ie maar wat?

Ik weet zelf ook wel dat er soms brigades zijn die twijfelen, maar dat gaan bijna altijd over 'SAR' of in ieder geval de 24/7 uitruk voor waterincidenten. Daar zie je dat bv. Dordrecht en Huizen de overstap hebben gemaakt. Maar daar zie ik ook duidelijke redenen. Of je wel of niet je strandwachten wil betalen lijkt mij geen reden om over te stappen: dit kan en mag bij allebei?
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 11:14:08
Dit gaat ook niet over betalen van strandwachten maar om de financiën de knrm kan makkelijke een bedrag vragen van een gemeente om ze beter kunnen vergelijken met andere gemeenten. Dit waar brigades al jaren moeten vechten voor een goede bewaking.
9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 14:04:00
Citaat van: 9910001 link=msg=1238006 date=1390126448
Dit gaat ook niet over betalen van strandwachten maar om de financiën de knrm kan makkelijke een bedrag vragen van een gemeente om ze beter kunnen vergelijken met andere gemeenten. Dit waar brigades al jaren moeten vechten voor een goede bewaking.
9910001

Volledig op betaalde krachten draaien kost aanzienlijk meer dan werken met vrijwilligers met een vergoeding. Ik kan hier geen bedragen noemen, maar dat loopt aardig in de papieren. Het maakt daarbij natuurlijk weinig uit of het personeel in een shirtje van de KNRM, RB of iets anders loopt...

Je krijgt er echter wel een groep professionals voor terug die weten waar ze mee bezig zijn en als je slim bent zorg je als gemeente of uitvoerende organisatie dat je zelf ook nog wat te zeggen hebt over de uitvoering en taken van je personeel. Je kan daarmee natuurlijk ook doorschieten....  :-X

http://www.youtube.com/watch?v=g5utLoa5vkU


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 14:12:29
Helaas is de ssw als voorbeeld bij ons en dat geeft enorme problemen kan ik je verzekeren >:(