MICU / PICU / NICU Voertuigen

Auteur Topic: MICU / PICU / NICU Voertuigen  (gelezen 227914 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #480 Gepost op: 16 januari 2011, 16:06:02
kan iemand me uitleggen waar die camera zit die de b eelden filmt voor achterin het patienten gedeelte, want deze beelden komen toch echt van bovenaf, vanaf een plek ter hoogte van die lichtbalk. Ik kan trouwnes op de volvo site geen gegevens vinden over een dode hoek camera als optie. maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ie niet opgebouwt zou kunnen worden.
Is dat niet gewoon het zwarte ding rechtsboven de lichtbalk?



Soort voertuig: Mobiele Intesive Care Unit
Merk voertuig: Volvo
Roepnummer: 13-359
Dienst: VZA Amsterdam
Standplaats: Amsterdam
Bijzonderheden: Foto is gemaakt tijdens een testrit.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #481 Gepost op: 16 januari 2011, 16:38:57
Is dat niet gewoon het zwarte ding rechtsboven de lichtbalk?


jah die toeter bedoelde ik dus 2 berichten terug, maar er zou ook een spigel boven de recter deur op de dakrand moeten zitten  en die zit er ook niet op.  het kan zijn dat dit is omdat het een personenwagen is op kenteken. maarjah ik ben bedrijfswagen monteur en keur toch regelmatig auto's en ik durf het niet met zekerheid te zeggen, gelukkig zijn er anderen die meer vestand van apk hebben 098uo

ik zei al dat ik het fijne er ook niet van weet,  maar ik ging er gewoon vanuit dat die camera voorde patienten ruimte rechtsboven de cabine stond.

de auto is gekeurt als personenwagen(?), en het is gewoon te zien dat er in vergelijking met een vrachtwagen diverse spiegels ontbreken. auto apk en vrachtwagen apk is wat anders, daar zitten wat verschillen in


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #482 Gepost op: 16 januari 2011, 17:57:58
jah die toeter bedoelde ik dus 2 berichten terug, maar er zou ook een spigel boven de recter deur op de dakrand moeten zitten  en die zit er ook niet op.  het kan zijn dat dit is omdat het een personenwagen is op kenteken. maarjah ik ben bedrijfswagen monteur en keur toch regelmatig auto's en ik durf het niet met zekerheid te zeggen, gelukkig zijn er anderen die meer vestand van apk hebben 098uo

ik zei al dat ik het fijne er ook niet van weet,  maar ik ging er gewoon vanuit dat die camera voorde patienten ruimte rechtsboven de cabine stond.

de auto is gekeurt als personenwagen(?), en het is gewoon te zien dat er in vergelijking met een vrachtwagen diverse spiegels ontbreken. auto apk en vrachtwagen apk is wat anders, daar zitten wat verschillen in

Je haalt nu wat dingen door elkaar, een vrachtwagen en een personenauto zijn (inderdaad) voor de APK anders.



Echter in het regelement Voertuigen spreekt men over voertuigen onder de 3500kg en boven de 3500 kg. Daarnaast is de dodehoekspiegel en/of camerasysteem vastgelegd door de Europese Unie.

Men mag deze MICU namelijk niet besturen met een (normaal) rijbewijs B.

Voor zover ik weet is een voertuig boven de 3500 kg en moet men een dodehoek-zicht-voorziening hebben. Of dat nou een MICU is of een Brandweervoertuig of van mijn part een ander ''groot'' voertuig.

Dat we in Nederland (erg) weinig personenauto's hebben boven de 3500 kg (op kenteken) resulteerd in onwetendheid  0098

Overigens, waar komt de info vandaan dat het een personenwagen op kenteken is ?  



(stukje van boetes.nl):
Dodehoekspiegel

Voor vrachtwagens met een Nederlands kenteken is de dodehoekspiegel verplicht. De dodehoekspiegel is er in verschillende soorten. De meest voorkomende is een extra spiegel aan de rechter voorzijde van de vrachtwagen. U kunt ook kiezen voor een spiegel binnen in de cabine van de vrachtwagen.

Nieuwe vrachtwagens worden standaard geleverd met bollere spiegels, zodat de chauffeur meer kan zien van de dode hoek. De dodehoekspiegel zoals we die nu kennen, hoeft er dan niet meer op gezet te worden. Sinds januari 2007 moeten alle nieuwe vrachtwagens in de Europese Unie (EU) beschikken over een groter zichtveld dat de dode hoeken naast en voor de vrachtauto nog verder verkleint. Voor alle nieuwe vrachtwagens is een bollere breedtespiegel verplicht met een iets bollere trottoirspiegel en een vooruitkijkspiegel. Op bestaande vrachtwagens hoeft geen vooruitkijkspiegel, maar het mag wel.

Meer informatie

Meer informatie over de dode hoek vindt u in het dossier Dode hoekspiegel op de website van het ministerie van Verkeer en Waterstaat (VenW) en op de website Blijf uit de dode hoek. Voor vrachtwagenchauffeurs is een brochure ontwikkeld met de titel 'Alle regels rondom spiegels'. Deze brochure kunt u downloaden van de website van het ministerie van VenW.


Overigens, de nieuwe Volvo brandweerwagens (in opbouw bij o.a. Ziegler) hebben dezelfde dodehoekcamera  :)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #483 Gepost op: 16 januari 2011, 18:04:05

Overigens, waar komt de info vandaan dat het een personenwagen op kenteken is ?  


dankuuu politieman voor de extra info, dan is dat ook weer duidelijk O0

1 van de Wietmarscher micu's zou op personenwagen kenteken staan, en daarom ging ik er vanuit dat de VZA micu ook op een gelijk kenteken staat. ik had dit op willen zoeken maar er is nog geen kenteken afgegeven, of anders gezegd ik heb nog geen foto gezien waar hij opstaat met een vastkenteken anders dan de handelaarskenteken platen die ik tot nu toe op de foto heb.


Canonfreak

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,049
Reactie #484 Gepost op: 16 januari 2011, 18:31:32
Is dat niet gewoon het zwarte ding rechtsboven de lichtbalk?

Correct en tevens juist! O0


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #485 Gepost op: 16 januari 2011, 19:26:51
Is die camera voorop (en daarmee verbonden het grote beeldscherm in de MICU) niet bedoeld om te voorkomen dat het personeel achter in de MICU wagenziek wordt? Zodat ze "zicht" hebben op de weg?
greetz,  Enrique


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #486 Gepost op: 16 januari 2011, 21:21:16
Is die camera voorop (en daarmee verbonden het grote beeldscherm in de MICU) niet bedoeld om te voorkomen dat het personeel achter in de MICU wagenziek wordt? Zodat ze "zicht" hebben op de weg?
Is anti-wagenziekte niet een beetje vergezocht? Volgens mij is het wel zo dat de het zicht op de voorkant er is, zodat het personeel achterin kan anticiperen op de bochten die komen. Om te kunnen anticiperen op remmen etc. zie je ook wel eens led-lampjes achterin, die rood oplichten als er geremd wordt door de chauffeur, en laten zien hoe intens hij remt.
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


mark hes

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,918
Reactie #487 Gepost op: 16 januari 2011, 22:13:16
Is anti-wagenziekte niet een beetje vergezocht? Volgens mij is het wel zo dat de het zicht op de voorkant er is, zodat het personeel achterin kan anticiperen op de bochten die komen. Om te kunnen anticiperen op remmen etc. zie je ook wel eens led-lampjes achterin, die rood oplichten als er geremd wordt door de chauffeur, en laten zien hoe intens hij remt.
Voor sommige personen zal dit best overbodig zijn, maar ik kan in een rijdende auto al niet eens lezen zonder wagenziek te worden en dan hebben we het nog niet eens over die container opbouw van de micu. dus je kan je voorstellen dat ik dat ik die lampjes in combinatie met dat beeldscherm erg prettig zou vinden :)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Reactie #488 Gepost op: 16 januari 2011, 22:27:40
Is anti-wagenziekte niet een beetje vergezocht? Volgens mij is het wel zo dat de het zicht op de voorkant er is, zodat het personeel achterin kan anticiperen op de bochten die komen. Om te kunnen anticiperen op remmen etc. zie je ook wel eens led-lampjes achterin, die rood oplichten als er geremd wordt door de chauffeur, en laten zien hoe intens hij remt.
We bedoelen hetzelfde; het is ten behoeve van de personeelsleden achterin die rekening kunnen houden met het (komende) weggedrag etc. Of het nou is tvv wagenziekte of tvv evenwicht verliezen.
greetz,  Enrique


guest3471

  • Gast
Reactie #489 Gepost op: 18 januari 2011, 22:42:23
Is anti-wagenziekte niet een beetje vergezocht? Volgens mij is het wel zo dat de het zicht op de voorkant er is, zodat het personeel achterin kan anticiperen op de bochten die komen. Om te kunnen anticiperen op remmen etc. zie je ook wel eens led-lampjes achterin, die rood oplichten als er geremd wordt door de chauffeur, en laten zien hoe intens hij remt.
In de MICU van Gelderland Zuid is dat wel de reden dat er achteraf nog een scherm is ingebouwd :-) Al hadden ze er volgens mij voor hetzelfde geld beter een mooi gat met verbinding cabine-container kunnen maken, het scherm kan wat traag zijn wat de beleving nou niet echt bevorderd..