Gebruik verdrijvingsvlak om ruimte te maken voor voorrangsvoertuig

Auteur Topic: Gebruik verdrijvingsvlak om ruimte te maken voor voorrangsvoertuig  (gelezen 22339 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #10 Gepost op: 29 december 2013, 11:33:48
Citaat van: HIT link=msg=1232149 date=1388312780
En op 0:50 wordt dus inderdaad gebruik gemaakt van het verdrijvingsvlak. O0

En op 1:50 "Het is belangrijk om je ALTIJD aan de verkeersregels te houden"


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #11 Gepost op: 29 december 2013, 12:03:49
Citaat van: Hunter link=msg=1232150 date=1388313228
En op 1:50 "Het is belangrijk om je ALTIJD aan de verkeersregels te houden"

Hoe wil je in een filmpje van 1:36 op 1:50 uit komen. ^-^
Je bedoelt waarschijnlijk op 1:05 maar de context is i.m.o. iets genuanceerder, want in het filmpje worden diverse verkeersregels overtreden zoals:

0:45 - 0:50 : stopstreep overschrijding bij rood verkeerslicht  gebruik verdrijvingsvlak en rijden op een niet voor het verkeer bedoelt deel van de weg (berm)
1:05 - 1:10 : rijden over een niet voor het verkeer bedoeld deel van de weg (berm en middenberm)
1:22 - 1:25 : uitwijken naar een ruimte met een wacht- en parkeerverbod.

Dit zou betekenen dat het een heel erg slecht voorlichtingsfilmpje is, omdat in de voorbeelden het verkeerde voorbeeld word gegeven.

Het belangrijkste is dat je zo spoedig mogelijk ruimte maakt op een verantwoorde en veilige manier en als je daarvoor een verdrijvingsvlak moet gebruiken of door roodlicht rijdt na goed gekeken te hebben, moet dat maar.

En de agent die hier een reden in ziet om te gaan schrijven, snapt de intentie en reden van de wet en regelgeving niet, en is i.m.o. ongeschikt voor zijn baan.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 29 december 2013, 12:17:19
Citaat van: dielangemotormuis link=msg=1232142 date=1388308595
ANWB Hulpverleningsvoertuigen

Bekijk dit filmpje van de ANWB maar even en hun commentaar.
(0:51) Gevalletje collega vergeten? :D ;D


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #13 Gepost op: 29 december 2013, 12:26:53
Het is een 2 zijdig verhaal. Eenerzijds mag je GEEN overtredingen maken, anderszijds MOET je een voorangsvoertuig voorrang verlenen. Die 2 komen geregeld met elkaar in conflict. Hier moet je een gulde middenweg in zien te vinden als bestuurder. De chauffeurs van het onder OGS rijdende HV-vtg is (als het goed is) dusdanig getraind en opgeleid dat hij zelf zijn weg weet te vinden. Ja en soms kan je hem daarbij helpen om een gaatje in te duiken of een stukje in de berm te gaan staan.

Een agent kan en mag er een verbaal voor schrijven, als jij door het rood gaat, een verdrijvingsvlak negeert, een doorgetrokken streep negeert. Is het realistisch, in mijn ogen niet, want de bestuurder probeert jou een vrije doorgang te geven. Kan je er tegen in beroep gaan. Ja, dat kan. Er zijn uitspraken geweest van vrijspraak maar ook het tegenovergestelde.

Als je iets gaat doen, denk er dan over na en doe het voorzichtig. Niet zoals ik laatst had dat er eentje met 160 km/u voor me uit ging rijden om een gaatje te vinden. Overigens mocht je op deze weg 130 km/u


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #14 Gepost op: 29 december 2013, 13:25:20
Citaat van: Haageneesch link=msg=1232102 date=1388273865
Even serieus: Ik rij ook gewoon een stuk door rood (mits geen flitser), over de stoep of over een verdrijvingsvlak als er een toeters-en-bellen-auto achter me aan komt rijden. Laatste waar ik me zorgen over maak is een prent. Als ik hem toch krijg weet ik niet of ik die agent dan serieus kan nemen.

Je kan gewoon geflitst worden hoor, ff gegevens opschrijven en kenteken van HV auto en je bon wordt kwijtgescholden. Soms als je gelijk 8844 belt kunnen ze er zelfs al voor zorgen dat hij niet eens op de mat komt.

Los daarvan, formeel mag je inderdaad geen overtredingen plegen. Doch, je kunt je beroepen op een strafuitsluitingsgrond, namelijk wettelijk voorschrift. Jij bent verplicht om voorrang te geven en daardoor vrij baan te maken. Dit maakt het staan op een verdrijvingsvlak, rijden door door etc niet toegestaan, maar wel onbestraft. Het blijven staan omdat je niet door rood wilt levert je sowieso een (veel hogere) bekeuring op als het HV voertuig er niet langs kan.
Kortom: niet teveel paniek, denk rustig na en zoek rustig een gaatje. Als je daarbij een kleine overtreding moet plegen dan is dat zo, daar ga je echt niet voor hoeven betalen. Eigen veiligheid altijd eerst!
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #15 Gepost op: 29 december 2013, 13:32:43
Citaat van: silque link=msg=1232167 date=1388319920
Je kan gewoon geflitst worden hoor, ff gegevens opschrijven en kenteken van HV auto en je bon wordt kwijtgescholden. Soms als je gelijk 8844 belt kunnen ze er zelfs al voor zorgen dat hij niet eens op de mat komt.

Los daarvan, formeel mag je inderdaad geen overtredingen plegen. Doch, je kunt je beroepen op een strafuitsluitingsgrond, namelijk wettelijk voorschrift. Jij bent verplicht om voorrang te geven en daardoor vrij baan te maken. Dit maakt het staan op een verdrijvingsvlak, rijden door door etc niet toegestaan, maar wel onbestraft. Het blijven staan omdat je niet door rood wilt levert je sowieso een (veel hogere) bekeuring op als het HV voertuig er niet langs kan.
Kortom: niet teveel paniek, denk rustig na en zoek rustig een gaatje. Als je daarbij een kleine overtreding moet plegen dan is dat zo, daar ga je echt niet voor hoeven betalen. Eigen veiligheid altijd eerst!

En vooral goed kijken mocht je door rood gaan!!
Ben zelf ook een keer rustig door rood gereden omdat de brandweer achter me zat en werd ook geflitst! Maar heb daar nooit een bekeuring voor gekregen. Had trouwens ook niet gebeld dat ik was geflitst ;) HAd alleen thuis voor mezelf opgeschreven hoelaat, waar en welke wagen er achter me zat ;)
Met Vriendelijke Groet.....


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #16 Gepost op: 29 december 2013, 16:35:27
Citaat van: silque link=msg=1232167 date=1388319920
Je kan gewoon geflitst worden hoor, ff gegevens opschrijven en kenteken van HV auto en je bon wordt kwijtgescholden. Soms als je gelijk 8844 belt kunnen ze er zelfs al voor zorgen dat hij niet eens op de mat komt.

Los daarvan, formeel mag je inderdaad geen overtredingen plegen. Doch, je kunt je beroepen op een strafuitsluitingsgrond, namelijk wettelijk voorschrift. Jij bent verplicht om voorrang te geven en daardoor vrij baan te maken. Dit maakt het staan op een verdrijvingsvlak, rijden door door etc niet toegestaan, maar wel onbestraft. Het blijven staan omdat je niet door rood wilt levert je sowieso een (veel hogere) bekeuring op als het HV voertuig er niet langs kan.
Kortom: niet teveel paniek, denk rustig na en zoek rustig een gaatje. Als je daarbij een kleine overtreding moet plegen dan is dat zo, daar ga je echt niet voor hoeven betalen. Eigen veiligheid altijd eerst!

Lees even het stukje van Dielangemotormuis; je spreekt hem nu tegen maar wat hij schrijft klopt beter!


Frank.

  • Hoofdagent
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,170
Reactie #17 Gepost op: 29 december 2013, 19:18:48
Nee hoor, ze schrijven beiden hetzelfde: het mag niet.

Ik moet overigens de eerste collega nog tegenkomen die iemand opschrijft die aan de kant gaat. Als er al een bon geschreven wordt, is dat omdat iemand niet géén ruimte maakt.

Ergo: ga aan de kant als dat kan, gezond verstand is leidend.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #18 Gepost op: 29 december 2013, 19:36:25
Mensen raken gewoon veelste snel in paniek en weten niet goed wat ze moeten doen.
Ik vind dat ze hier tijdens rijlessen meer op in moeten gaan!!
Met Vriendelijke Groet.....


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #19 Gepost op: 29 december 2013, 22:18:19

Mensen raken gewoon veelste snel in paniek en weten niet goed wat ze moeten doen.
Ik vind dat ze hier tijdens rijlessen meer op in moeten gaan!!
Dat ben ik met je eens maar dat moet je ook oefenen. Hoe vaak kom je zelf een voorrangsvoertuig tegen? Dat is met rijlessen in praktijk niet te plannen. Je kan niet plannen om een voorrangsvoertuig tegen te komen, laat staan dat je dat een paar keer in een opleiding kan oefenen.