GRIP 1 Ongeregeldheden na brandstichting auto Grotestraat - Veen (NB) 31-12-2013

Auteur Topic: GRIP 1 Ongeregeldheden na brandstichting auto Grotestraat - Veen (NB) 31-12-2013  (gelezen 48064 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1232961 date=1388514606
Idd. regeren is vooruit zien, heb het idee dat er meer aan de hand is als alleen wat de autoriteiten ons willen doen geloven.
Hoe is de politie de groep tegemoet getreden, is het op een provocerende manier door massaal ineens er te staan of is er eerst door bijvoorbeeld een wijkagent op een rustige manier geprobeerd om in gesprek te komen.

Mede gezien het feit dat het in Veen een al tientallen jaren, jaarlijks terugkerend fenomeen is, waarom dan pas op het moment dat de auto brand, de mensen dronken zijn ingrijpen en niet op het moment dat de auto aangevoerd word deze in beslagnemen.
Zodra men de politie en brandweer begint te bekogelen is wat mij betreft alle ruimte voor dialoog verbruikt.
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Citaat van: Rhonus link=msg=1232971 date=1388515694
Zodra men de politie en brandweer begint te bekogelen is wat mij betreft alle ruimte voor dialoog verbruikt.

Daarom mijn vraag ook.
Tja, als de politie ineens er op een overweldigende manier staat, en niet in eerste instantie probeert in gesprek te komen, dan was die ruimte van dialoog er bij voorbaat al niet, bij de politie.
En dan werkt de houding van de politie juist, voorspelbaar, escalerend op zo'n groep, en misschien komt dat de korpsbeheerder eigenlijk wel goed uit.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
"Schepnetmethode kan niet"

"Ik denk dat er een heleboel ouders thuiszitten die erg ongerust zijn en geen flauw idee hebben wat er aan de hand is". Dat zegt de advocaat van tientallen verdachten die gisteravond in Veen werden gearresteerd.

Chaos

Volgens advocaat Erik Thomas ontstond er chaos na de arrestatie van de 100 jongeren. "Ik heb nog niet eens een lijst van wie er is aangehouden en waar iedereen op dit moment verblijft. Het is nu twaalf uur na de aanhoudingen en ik heb begrepen dat de politie dat overzicht ook niet heeft."

Volgens Thomas hebben veel ouders hun aangehouden kind nog niet gesproken. "Stelt u zich eens voor dat uw zoon of dochter van 18 een avondje uit is. En dat je vervolgens 24 of 48 uur niets meer van hem of haar hoort".

Zwangere

Thomas is vanmiddag om twee uur, samen met zes andere advocaten, begonnen met het spreken van cliënten. Meer dan zestig verdachten worden door het kantoor van Thomas bijgestaan.

"De mensen die ik tot nu toe heb gesproken zijn vooral meisjes van een jaar of 19, 20. Zij waren in een café aan het feesten en hadden niet door dat er iets aan de hand was totdat de politie het hele café afzette."

De verdachten die de politie wilde aanhouden na de autobrand in Veen vluchtten een nabijgelegen café in. Volgens Thomas liet de politie iedereen op de grond zitten en werden één voor één alle aanwezigen opgepakt. Onder zijn cliënten is ook een zwangere vrouw van 21, die nu vastzit in Alphen aan den Rijn.

Schepnet
Thomas is verbaasd over de aanpak van de politie. "Deze schepnetmethode, waarbij je iedereen oppakt, kan je niet hanteren. Natuurlijk kan het niet dat mensen zich verzetten tegen de politie en met voorwerpen gooien, deze schepnetmethode kan niet."

bron: http://nos.nl/artikel/592405-schepnetmethode-kan-niet.html


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Idd. regeren is vooruit zien, heb het idee dat er meer aan de hand is als alleen wat de autoriteiten ons willen doen geloven.
Hoe is de politie de groep tegemoet getreden, is het op een provocerende manier door massaal ineens er te staan of is er eerst door bijvoorbeeld een wijkagent op een rustige manier geprobeerd om in gesprek te komen.

Mede gezien het feit dat het in Veen een al tientallen jaren, jaarlijks terugkerend fenomeen is, waarom dan pas op het moment dat de auto brand, de mensen dronken zijn ingrijpen en niet op het moment dat de auto aangevoerd word deze in beslagnemen.

Helaas denk ik dat rustig in gesprek gaan hier geen oplossing is. De beste wijkagent zal weggehoond worden. Er is inderdaad meer aan de hand, zonder twijfel. Maar dat heeft niets te maken met de inzet van de politie vrees ik en meer met de morele vakantie die men daar van de jaarwisseling maakt. (Zie rapport Haren voor meer over dit soort processen).
Bijdragen op persoonlijke titel.


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
Citaat van: Berger link=msg=1232949 date=1388512798
Van mij mogen ze al die jong zes maanden cel geven, laat dat duidelijk zijn, maar, als je als gemeente weet dat dit bijna jaarlijks gebeurt, is het misschien handig om al in de zomer eens te gaan praten met de jeugd, en afspraken te maken, desnoods laat je ze een auto ergens in een weiland in brand steken.
Lijkt mij beter en goedkoper dat ieder jaar weer dit gezanik....... :-\

Toch jammer dat iedereen weet hoe het moet........ :-\

Je moest eens weten hoeveel er gepraat is met dat gaajes.............gratis feesttent........groot vuur..........maar dat K** volk is pas tevreden als er een auto in de hens staat op de centrale kruising in dat dorp.............en dat is veel te gevaarlijk ivm omliggende panden die bewoond zijn.

Wat dat betreft heeft de Burgemeester er alles aan gedaan!!! Met die gassies in dialoog gaan zeggen ze ja............met oud en nieuw doen ze nee...... 98uiye
1:87 modelletjes:  


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Waarom niet vooraf wat verdekte camera's opgesteld bij dat beruchte kruispunt, was wel wat makkelijker geweest bij het onderzoek naar de daders van de aanvallen op de hulpverleners.


Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1232984 date=1388516231
Daarom mijn vraag ook.
Tja, als de politie ineens er op een overweldigende manier staat, en niet in eerste instantie probeert in gesprek te komen, dan was die ruimte van dialoog er bij voorbaat al niet, bij de politie.
En dan werkt de houding van de politie juist, voorspelbaar, escalerend op zo'n groep, en misschien komt dat de korpsbeheerder eigenlijk wel goed uit.
Dus nu heeft de politie het zelf gedaan, omdat ze meteen (op basis van de ervaringen) niet in hun eentje kwamen om te praten maar meteen met wat mankracht op kwam draven?
Houd nou toch op...
Ik ken de mensen daar niet, maar als dit al jaren een regelrecht gevecht wordt, dan hebben ze alle reden om meteen met voldoende personeel te komen. En dat bleek achteraf niet overbodig. Denk je nou echt dat als de wijkagent zelf was gekomen om  de jongeren aan te spreken en vriendelijk te vragen om lekker naar huis te gaan en te beloven het nooit meer te doen, iedereen rustig was vertrokken en de brandweer ongehinderd de auto hadden kunnen blussen?!?!
Ik zou tekenen voor die droomwereld, maar ik geloof er niet in.

Persoonlijk vind ik het wel een mooie actie. Lekker anoniem, in de groep, stoer doen en vervolgens vluchten? Dan pakken we het hele zooitje op en hebben we even tijd nodig om alles uit te zoeken. Na de jaarwisseling bent u de eerste.
Misschien dat dit de "meelopers" toch eens achter de oren doet krabben.Het is het niet waard en hopelijk loopt men de volgende keer gewoon weg. Dan blijven die paar echte drabbers over, en die zijn dan meestal niet zo stoer meer...
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


Shire

  • Verkeersleider / OvD-OV in Rotjeknor.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 828
  • Back to the sixties.
Citaat van: Thor link=msg=1233013 date=1388518415
Waarom niet vooraf wat verdekte camera's opgesteld bij dat beruchte kruispunt, was wel wat makkelijker geweest bij het onderzoek naar de daders van de aanvallen op de hulpverleners.

En dan ?
Discussie over illegaal verkregen bewijsmateriaal ?

gewoon G E E N geweld tegen hulpverleners !
http://www.geweldtegenpolitie.nl/
Prettige en geweldloze jaarwisseling !
De hele dag met metro-treinen spelen en nog betaald krijgen ook ! Soms buiten spelen als OvD-OV


r.bles

  • Ambuchauff
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 506
De ervaring leert dat als ze met één auto komen er een molotovcocktail onder kan komen.........

Ja dan is de keus snel gemaakt.............ME inzet..........
1:87 modelletjes:  


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,299
Als er van Molotov sprake is zou ik niet met een Flexbus, maar met een YPR ter plaatse gaan...