Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42230 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Gepost op: 31 december 2013, 13:49:40
Ik ben benieuwd hoe men hier denkt over een landelijk vuurwerkverbod. Persoonlijk zou ik er geen moeite mee hebben als dit ingevoerd wordt. Motiveer ook even je antwoord.




HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Reactie #1 Gepost op: 31 december 2013, 13:53:13
Ik ben deels voor een landelijk vuurwerkverbod.

Ik zou een verbod op knallers willen, niet op die in een mooie vuurpijl. Maar wel die verder niets doen.

Maar ook alleen als er een toezicht op plaats kan vinden, niet zoals nu waar er eigenlijk te weinig toezichthouders zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Reactie #2 Gepost op: 31 december 2013, 13:55:46
Ik zou er wel moeite mee hebben. Ja ik heb ook last van de klappen en de rommel. Aan de andere kant het is maar 1 dag per jaar...

Daarbij vind ik het zelf er ook bij horen, soort van traditie. Net als sinterklaas....
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 31 december 2013, 13:56:46
Een vuurwerkverbod gaat niet werken. Men gaat dan toch vuurwerk halen uit het buitenland. Vuurwerk is een traditie geworden, en van tradities moet je gewoon afblijven.
Het is goed dat er steeds meer gemeentes het vuurwerk afsteken gaan centraliseren met vuurwerkshows, waardoor je de overlast al redelijk kunt verminderen. maar de nederlander laat zich niet snel omturnen met weer een verbod, zeker niet met een verbod wat niet of nauwelijks te handhaven valt.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #4 Gepost op: 31 december 2013, 13:58:40
Voor een verbod voor siervuurwerk voel ik weinig, maar op zich zou ik geen moeite hebben met een verbod op knalvuurwerk.  Het is echter volslagen zinloos, omdat het niet te handhaven is. Als je echt wat wil, dan zal je dat in het kader van de EU moeten doen om te zorgen dat het vuurwerk ook over de grens niet gekocht kan worden.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #5 Gepost op: 31 december 2013, 14:05:57
Citaat van: Peter71 link=msg=1232784 date=1388494606
steeds meer gemeentes het vuurwerk afsteken gaan centraliseren met vuurwerkshows, waardoor je de overlast al redelijk kunt verminderen. ..
Die overlast is de gehele dag, en de dagen voor O&N, niet alleen tijdens het tijdstip waarop de centrale vuurwerkshow wordt georganiseerd...

Een vuurwerkverbod is niet haalbaar, want het kan niet gehandhaafd worden.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #6 Gepost op: 31 december 2013, 15:10:37
Ik ben alleen voor een verbod als er inderdaad ook gehandhaafd wordt. En dan niet alleen voor wat betreft de uitvoerende macht, maar ook de rechtsprekende macht.

Gezien het feit dat er sowieso al te weinig blauw op straat is om nu te handhaven op illegaal vuurwerk en de rechters nog steeds met halfbakken uitspraken komen, zie ik niets in een zinvolle invulling van een verbod.


voske83

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,368
Reactie #7 Gepost op: 31 december 2013, 15:26:51
Citaat van: 1300001-MR link=msg=1232796 date=1388495157
Die overlast is de gehele dag, en de dagen voor O&N(...).

Het "Artillerie Schietkamp" wordt in verschillende wijken in Tilburg in oktober, november al geopend. Het halen van vuurwerk in België is hier zo gewoon dat je de grenscontroles moet herinvoeren, ook op plekken waar geen officiële grensovergangen zijn, en elke achterbak moet controleren om het tegen te houden.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #8 Gepost op: 31 december 2013, 16:39:00
Het grootste deel van het vuurwerk wat overlast geeft (en schade) is al lang verboden. Het probleem is handhaving en opsporing en de open grenzen. Vroeger was je uren bezig met het maken van een klapper die schade kon veroorzaken. Tegenwoordig koop je voor het geld dat je waarvoor je vroeger een doos groene strijkers kocht een doos kant en klare bommen die schade veroorzaken. Die kanllers zouden wat mij betreft onder de wapenwet moeten vallen en bezit zou met een gevangenistraf bestraft moeten worden, ook bij de jeugd.

Ben dus tegen een verbod maar voor betere handhaving en echte straffen.


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #9 Gepost op: 31 december 2013, 16:39:26
Ik ben er een tijd tegen een verbod geweest. Maar als je nu wederom in het nieuws leest hoeveel gewonden er wederom vallen begin ik van standpunt te wijzigen.
Het is inderdaad beter dat het net als in het buitenland door de gemeente word georganiseerd.

Alleen is het onhaalbaar het is inmiddels helemaal ingeburgerd om 2 dagen voor nieuwjaar met folder en al naar de vuurwerkwinkel te gaan. Ook het handhaven word enorm lastig.
De capaciteit is er simpel weg niet voor.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.