Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42595 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #110 Gepost op: 16 mei 2014, 11:02:12
Citaat van: Red link=msg=1267716 date=1400192020
Dat ben ik niet met je eens.

Allereerst de overlast veroorzaakt door harde knallen:
Dat vuurwerk is vaak zelf gemaakt, en wordt daarmee illegaal, maar dat wil niet zeggen dat de gebruikte grondstoffen op illegale wijze verkregen zijn. Dat kan prima met "normaal" vuurwerk gemaakt worden. Bovendien worden harde knallen niet alleen veroorzaakt door vuurwerkbommen en illegaal vuurwerk maar valt daar ook gewoon het legale vuurwerk onder.

Het vroegtijdig afsteken van vuurwerk slaat inderdaad op de periode tot 31/12 10:00 uur. Door die periode op te schuiven naar later op de dag voorkom je die klachten niet, dat ben ik met je eens. Al zal een verscherping van het verbod altijd voor een (klein) deel van de mensen reden zijn om zich toch in meer of mindere mate aan te passen aan de regels.
Bij ons wordt er nauwelijks nog zelf bommen gemaakt omdat je ze nu gewoon kant en klaar illegaal koopt. Vroeger liepen we met astronauten te gooien en af en toe wat groene strijkers. Heel enkel waren er zwarte strijkers. Nu strooien 12 tot 15 jaar oude kinderen al met nitraatbommen alsof het astronautjes zijn.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #111 Gepost op: 16 mei 2014, 12:10:24
Citaat van: Diamondback link=msg=1267738 date=1400226195
Aangevuld met GBV of je onderbuik?

Nope, gewoon het rapport uit je link helemaal doorlezen:

Citaat van: Diamondback link=msg=1267712 date=1400190812
http://www.vuurwerkoverlast.nl/files/TeveeltevroegtehardEindrapportvuurwerkoverlast.nl_.pdf

en dan met name de aanbevelingen op de laatste bladzijde:

Citaat
Gelet op onze ervaringen met het meldpunt, maar ook met de politieke discussie de
afgelopen jaren, stellen we voor om de volgende zaken met voorrang aan te pakken:

1. Beperkt de afsteektijd
Het is nu legaal om op 31 december vanaf 10 uur ’s morgens vuurwerk af te
steken. Als dit – zoals dit jaar – een doordeweekse dag is, moeten heel veel
mensen gewoon werken of boodschappen doen. Dat wringt met het op plekken
ongelimiteerd mogen afsteken van vuurwerk.
 
2. Beperk de verkooptijd
Veel mensen houden zich aan de afsteektijden, maar voor een zeer grote groep
valt het moment van kopen samen met de behoefte om het af te steken. Dit jaar
was dat al vanaf 27 december. Op grond van de meldingen lijkt het er sterk op
dat het met name knalvuurwerk is.
 
3. Geef gemeenten meer mogelijkheden
Vuurwerkoverlast vindt plaats op straat. Gemeentebesturen moeten daarom
mogelijkheden hebben om in te grijpen. Dat kan door lokaal te variëren in
verkoop- of afsteektijden, maar ook door bijvoorbeeld afsteekplekken aan te
mogen wijzen.
 
4. Pak zwaar en illegaal vuurwerk hard aan
Illegaal en gevaarlijk vuurwerk kan per internet worden besteld en wordt per
post bezorgd. Dat is voor alle betrokkenen levensgevaarlijk. Als dit het gevolg is
van Europese regelgeving moet het Europees worden opgelost.

De nu voorgestelde maatregelen zijn 1-op-1 in lijn met punt 1. t/m 3.

De overige discussie in dit topic gaat over punt 4. en dit heeft al veel langer de aandacht, zie o.a.:  

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=34917.0

en

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1225416
Samen sterk in de hulpverlening!


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #112 Gepost op: 16 mei 2014, 13:26:11
Citaat van: Diamondback link=msg=1267722 date=1400194025
Counterstrike voor Live en Red:

Bron?
Live heeft het gras voor mijn voeten reeds weggemaaid. ;)
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #113 Gepost op: 19 mei 2014, 07:43:01
Citaat van: Red link=msg=1267546 date=1400143896
Wat wel veranderd is dat er overdag toch een stuk minder geknald zal worden. Misschien niet met zwaar vuurwerk, omdat dat toch al wordt afgestoken door figuren die maling hebben aan de regels.  De overlast van het kleine (legale) knalvuurwerk zal wel afnemen. En dat is ook het vuurwerk wat door veel jongeren gebruikt wordt.

Dat laatste betwijfel ik deels. Afgelopen jaarwisseling heb ik zat jongeren zien lopen, zelfs kiddo's die volgens de wet niet eens consumentenvuurwerk mogen afsteken, met zwaar vuurwerk. En hier uiteraard ook overlast mee bezorgen. Wat is er nou zo leuk aan om die harde knallers richting oude oma's te gooien. En dan nog een grote b*k terug hebben als je er wat van zegt!
Waar zijn de opvoeders van deze kinderen mee bezig?

Indien de regering van het zwaardere vuurwerk af wil, dan zal je dit Europees aan moeten pakken. Volgens mij komt het meeste van het illegale spul via de Belgische en Duitse grens hier het land in.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #114 Gepost op: 19 mei 2014, 08:11:22
Citaat van: Peter71 link=msg=1232784 date=1388494606
Een vuurwerkverbod gaat niet werken. Men gaat dan toch vuurwerk halen uit het buitenland. Vuurwerk is een traditie geworden, en van tradities moet je gewoon afblijven.
Het is goed dat er steeds meer gemeentes het vuurwerk afsteken gaan centraliseren met vuurwerkshows, waardoor je de overlast al redelijk kunt verminderen. maar de nederlander laat zich niet snel omturnen met weer een verbod, zeker niet met een verbod wat niet of nauwelijks te handhaven valt.


Daar heb je dan Europa voor. Verbied zwaar vuurwerk op Europees niveau. Vuurwerk kan wel een traditie zijn, maar door veranderde normen en waarden in de maatschappij moeten tradities veranderd of afgeschaft kunnen worden.

Vroeger kreeg ik gigantisch op mijn donder van mijn pa als ik wat met vuurwerk deed voor de tijd dat het officieel afgestoken mocht worden. Tegenwoordig zie ik jochies van nog geen 12 jaar oud met strijkers en ander soort spul lopen. Daar zakt ij dan de broek vanaf.
Zoals ik al eerder zei, krijg je dan nog een grote b*k terug van dat tuig als je er wat van zegt, in plaats van een net antwoord. De ouders laten mijns inziens hun kinderen ook veel te vrij hierin. Geef ze dat soort rommel niet voor hun 16e en als ze al iets mogen afsteken van hun ouders, blijf er dan bij.

Zo langzamerhand begin ik mijn mening over een vuurwerkverbod te herzien. Ik begin steeds meer naar een verbod te neigen en dan gewoon centrale vuurwerkshows houden. De overlast wordt gewoon te groot door vervagende normen en waarden.
En dit even los voor alle schadelijke gevolgen voor het milieu.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #115 Gepost op: 19 mei 2014, 10:39:21
Citaat van: Kolkkie link=msg=1268556 date=1400478181
Dat laatste betwijfel ik deels. Afgelopen jaarwisseling heb ik zat jongeren zien lopen, zelfs kiddo's die volgens de wet niet eens consumentenvuurwerk mogen afsteken, met zwaar vuurwerk. En hier uiteraard ook overlast mee bezorgen. Wat is er nou zo leuk aan om die harde knallers richting oude oma's te gooien. En dan nog een grote b*k terug hebben als je er wat van zegt!
Waar zijn de opvoeders van deze kinderen mee bezig?

Indien de regering van het zwaardere vuurwerk af wil, dan zal je dit Europees aan moeten pakken. Volgens mij komt het meeste van het illegale spul via de Belgische en Duitse grens hier het land in.

Het zwaardere spul komt voornamelijk uit Italië en Polen. Zeker Polen is populair, omdat je het vuurwerk simpelweg via webshops kan bestellen en thuis kan laten afleveren.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #116 Gepost op: 19 mei 2014, 15:35:49
Citaat van: Kolkkie link=msg=1268556 date=1400478181
Dat laatste betwijfel ik deels. Afgelopen jaarwisseling heb ik zat jongeren zien lopen, zelfs kiddo's die volgens de wet niet eens consumentenvuurwerk mogen afsteken, met zwaar vuurwerk. En hier uiteraard ook overlast mee bezorgen. Wat is er nou zo leuk aan om die harde knallers richting oude oma's te gooien. En dan nog een grote b*k terug hebben als je er wat van zegt!
Waar zijn de opvoeders van deze kinderen mee bezig?

Indien de regering van het zwaardere vuurwerk af wil, dan zal je dit Europees aan moeten pakken. Volgens mij komt het meeste van het illegale spul via de Belgische en Duitse grens hier het land in.
Citaat van: KoenL link=msg=1268587 date=1400488761
Het zwaardere spul komt voornamelijk uit Italië en Polen. Zeker Polen is populair, omdat je het vuurwerk simpelweg via webshops kan bestellen en thuis kan laten afleveren.

Maar ja, van Europa mogen we niet aan de landsgrenzen controleren dus is uiteindelijk zo'n verkoop beperking een farce, maar onze politici laten zien dat ze daadkrachtig het probleem aanpakken.
Maar als ze de invoer uitvoer vanuit andere EU landen niet aan de grens mogen controleren van Brussel kun je de grootste bron van vuurwerkoverlast niet afdoende bestrijden.

Citaat van: Kolkkie link=msg=1268560 date=1400479882

Daar heb je dan Europa voor. Verbied zwaar vuurwerk op Europees niveau. Vuurwerk kan wel een traditie zijn, maar door veranderde normen en waarden in de maatschappij moeten tradities veranderd of afgeschaft kunnen worden.

Vroeger kreeg ik gigantisch op mijn donder van mijn pa als ik wat met vuurwerk deed voor de tijd dat het officieel afgestoken mocht worden. Tegenwoordig zie ik jochies van nog geen 12 jaar oud met strijkers en ander soort spul lopen. Daar zakt ij dan de broek vanaf.
Zoals ik al eerder zei, krijg je dan nog een grote b*k terug van dat tuig als je er wat van zegt, in plaats van een net antwoord. De ouders laten mijns inziens hun kinderen ook veel te vrij hierin. Geef ze dat soort rommel niet voor hun 16e en als ze al iets mogen afsteken van hun ouders, blijf er dan bij.

Zo langzamerhand begin ik mijn mening over een vuurwerkverbod te herzien. Ik begin steeds meer naar een verbod te neigen en dan gewoon centrale vuurwerkshows houden. De overlast wordt gewoon te groot door vervagende normen en waarden.
En dit even los voor alle schadelijke gevolgen voor het milieu.

Jij snapt echt niet dat Nederland in Europa niets te zeggen heeft en dat andere landen in Europa helemaal niet op zo'n verbod van zwaar vuurwerk zitten te wachten.
Wat hier in Nederland illegaal vuurwerk is, is in veel Europese landen hartstikke legaal vuurwerk en gewoon het jaar rond te verkrijgen is.
In samenhang met het verbod om permanente grenscontroles en de minieme kans dat oom of tante agent op treed is dit weer het zoveelste loze regeltje in onze wet.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #117 Gepost op: 20 mei 2014, 21:47:18
https://www.youtube.com/watch?v=iCPwXLEQdlw
Burgemeester Bort Koelewijn over de handhaving van de nieuwe vuurwerkregels
RTV Oost
Gepubliceerd op 20 mei 2014
De burgemeester van Kampen schuift aan in En Dan Nog Even Dit om te praten over het nieuwe vuurwerkbesluit: het afsteken mag op Oudjaarsdag nog maar vanaf 18.00 uur tot twee uur 's nachts. En ook de verkoop is aan banden gelegd: nog maar twee dagen! Bort Koelewijn, burgemeester van Kampen, is voor meer regulering maar vraagt zich af wie het allemaal gaat controleren. En hoe pak je het illegale vuurwerk aan?

In zijn vorige standplaats Rijssen Holten pleitte Koelewijn voor vuurwerkvrije zones. Zijn opvolger Arco Hofland pakte dat met succes op.

http://www.rtvoost.nl/nieuws/default....
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #118 Gepost op: 26 mei 2014, 18:27:00
Citaat van: Live link=msg=1270868 date=1401121562
Kabinet pakt overlast door vuurwerk aan

http://www.rijksoverheid.nl/regering/nieuws/2014/05/23/kabinet-pakt-overlast-door-vuurwerk-aan.html
Nieuwsbericht | 23-05-2014

Het kabinet verkort de verkoop- en afsteektijden voor vuurwerk. Vanaf dit jaar mag vuurwerk enkel nog op oudjaarsavond worden afgestoken vanaf 18.00 uur en niet meer vanaf ’s ochtends 10.00 uur. Ook mag vuurwerk voortaan op twee in plaats van drie werkdagen worden verkocht. Verder wordt met een vergunningsstelsel de import van illegaal en zwaar vuurwerk beperkt. Minister Opstelten van Veiligheid en Justitie en staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu willen zo de overlast en onveiligheid door vuurwerk verminderen, zodat voor meer mensen de jaarwisseling een feest kan zijn. Het kabinet heeft met deze maatregelen ingestemd.

Jongeren spelen met vuurwerk op straat.
De vuurwerktraditie in Nederland is diep geworteld. Daarom vindt het kabinet een algeheel verbod op het kopen en afsteken van vuurwerk door particulieren te ver gaan. Er is echter een grote groep mensen die veel hinder ondervindt. Na de jaarwisseling vroegen gemeenten het kabinet deze overlast in te dammen. Gemeenten kunnen en doen zelf ook veel om van de jaarwisseling een feest te maken, maar aanvullende maatregelen zijn nodig.

Inperken verkoop- en afsteektijden
Om de overlast en risico’s verder te verminderen, mogen particulieren vanaf komende jaarwisseling enkel nog op oudjaarsavond tussen 18.00 en 02.00 uur vuurwerk afsteken. Tot nu toe was dit op 31 december ook overdag vanaf 10:00 uur toegestaan. Het kabinet kiest voor het nieuwe tijdvak, omdat in de avond het aantal mensen dat naar buiten moet beperkt is en winkels dan al gesloten zijn. Consumenten die legaal vuurwerk willen afsteken, hebben ook nog voldoende tijd om dit te doen.

De verkoop van vuurwerk is voortaan toegestaan op twee werkdagen in plaats van de huidige drie. De verkorting van verkoop- en afsteektijden zal meer inspanning vergen qua handhaving, zowel bestuursrechtelijk als strafrechtelijk. Deze maatregelen zijn dan ook besproken met de VNG, gemeentebestuurders, het OM, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de politie en de Douane. Deze organisaties onderschrijven het nemen van de maatregelen.

Aanpak illegaal en zwaar vuurwerk
Illegaal en zwaar professioneel vuurwerk vindt nog steeds zijn weg naar de consument. De aanpak hiervan is een kwestie van lange adem, die ook een Europese inzet vergt en waarbij internationale afspraken nodig zijn. Om de problematiek aan de bron aan te pakken wordt samengewerkt met export- en doorvoerlanden van vuurwerk. Ook zijn goede ervaringen opgedaan met een Memorandum of Understanding met China. Vuurwerkproducenten uit dit land leveren alleen aan professionals.

Om de import nationaal te regelen, zal in de loop van 2015 een vergunningsstelsel worden ingevoerd. Daarin komt een gedragscode die de vuurwerkbranche vanaf de import tot aan de verkoop verantwoordelijk maakt voor de veiligheid en legaliteit van vuurwerk. Het kabinet verwacht dat hierdoor minder illegaal vuurwerk beschikbaar komt en minder zwaar professioneel vuurwerk in verkeerde handen valt.

Verder wil het kabinet via een aanscherping van de Europese Pyrorichtlijn de import van zwaar professioneel vuurwerk aan particulieren beperken. Elke mogelijkheid zal worden aangegrepen om een meerderheid van de lidstaten van de Europese Unie hiervan te overtuigen. Een andere stap is het invoeren van een Europees paspoort voor professionals vanaf 2017. Hiermee wordt het voor importeurs en producenten verboden om professioneel vuurwerk te verkopen aan iemand die niet over zo’n paspoort beschikt.
Samen sterk in de hulpverlening!


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #119 Gepost op: 26 mei 2014, 18:53:31
(citaat)
Om de import nationaal te regelen, zal in de loop van 2015 een vergunningsstelsel worden ingevoerd. Daarin komt een gedragscode die de vuurwerkbranche vanaf de import tot aan de verkoop verantwoordelijk maakt voor de veiligheid en legaliteit van vuurwerk. Het kabinet verwacht dat hierdoor minder illegaal vuurwerk beschikbaar komt en minder zwaar professioneel vuurwerk in verkeerde handen valt.
(einde citaat)

Dus deze maatregel moet er voor gaan zorgen dat er geen zwaar vuurwerk meer wordt gehaald vanuit Polen of België? Hiermee maken we een eind aan de illegale import door handelaren die helemaal geen banden hebben met de branche? Hoe denkt de branche om te kunnen gaan met het veilige vuurwerk nadat het de winkel heeft verlaten?