Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 43174 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #130 Gepost op: 6 januari 2015, 18:57:30
Het gros van de schade die ik zie komt niet vam legaal knalvuurwerk en al helemaal niet van een grondbloem. Dat is juist relatief veilig vuurwerk voor kinderen.

De inkoop van illegaal (zwaar) vuurwerk is al hoog. Een verbod zal alleen maar tot meer illegaal vuurwerk leiden. Paps drukt de kinderen dan geen rotje meer in de handen maar een strijker, want hij stak vroeger ook zoveel knalvuurwerk af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


jelte

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 426
Reactie #131 Gepost op: 7 januari 2015, 02:17:16
Iedereen die een verbod wil lijkt dat te willen onderbouwen door de schade die dat aanricht. Maar wordt er door niemand er bij stilgestaan wat het de schatkist opleverd? Btw winst en loonbelasting. Ik denk dat illegaal vuurwerk meer schade opleverd en geen belasting in het laadje brengt.  Dus een algeheel verbod reduceert de inkomsten tot 0 en maakt de illegale handel groter. Dus meer illegaal vuurwerk en daardoor nog meer schade.


Brandweerman Sam

  • Manschap A - Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 128
  • "Hoort hij de pieper gaan, dan komt Sam er aan"
Reactie #132 Gepost op: 9 januari 2015, 23:40:54
Donderdag 1 Januari 2015: http://nos.nl/artikel/2011397-burgemeester-van-alkmaar-wil-verbod-op-vuurwerk.html
De burgemeester van Alkmaar wil een vuurwerk verbod na de groe brand in zijn stad. Hij zegt in het interview "Het is geen vuurwerk meer, het zijn bommen geworden"

Ik denk dat het afschaffen van vuurwerk alleen maar zal leiden tot meer illegaal vuurwerk. Omdat de "zware bommen" waar de burgemeester over praat niet worden veroorzaakt door rotjes of -Nederlandse-vuurpijlen maar door buitenlands vuurwerk. Het zelfde geldt voor de mensen die aanvoeren dat er te veel wordt "opgeblazen" tijdens de jaarwisseling.

Wellicht is het een oplossing om het minimum vuurwerk-afsteek/koop leeftijd te verhogen naar 21. (in 2012 was 40% van de gewonden tussen de 10-19, in 2013 was dit 19%) Ik denk dat deze groep ook verantwoordelijk is voor veel "omstander slachtoffers" vanwege het niet veilig afsteken/onjuist/doordacht.

En zou misschien als laatste middel het verplicht stellen van vuurwerk brillen kunnen helpen?


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #133 Gepost op: 6 november 2016, 15:57:17
https://www.youtube.com/watch?v=On813XTZC9I
NH Noord-Holland
Gepubliceerd op 4 nov. 2016

Vuurwerkhandelaar eist dat afsteekbeperkingen Hilversum worden teruggedraaid

Vuurwerkhandelaar Johan Witbaard uit Hilversum stapte vandaag naar de rechter om een beslissing van de gemeente ongeldig te maken. Hij eist dat de afsteekbeperkingen voor vuurwerk worden teruggedraaid.

lees verder: http://www.rtvnh.nl/nieuws/194799/vuurwerkhandelaar-eist-dat-afsteekbeperkingen-hilversum-worden-teruggedraaid
Samen sterk in de hulpverlening!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #134 Gepost op: 6 november 2016, 19:43:59
Ik hoop dat het afsteken van vuurwerk door particuliere uiteindelijk een zachte dood sterft. Als je ziet hoeveel ellende dit veroorzaakt, dat is toch niet normaal!?

Stel je eens voor dat we op 21 mei met z'n allen auto's, containers, schuurtjes en dergelijke in brand gaan steken, de politie, brandweer en ambulances overuren maken, honderden gewonden vallen........ Zouden we dat normaal vinden op 21 mei!?


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #135 Gepost op: 7 november 2016, 09:24:06
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1456196 date=1478457839
Ik hoop dat het afsteken van vuurwerk door particuliere uiteindelijk een zachte dood sterft. Als je ziet hoeveel ellende dit veroorzaakt, dat is toch niet normaal!?

Stel je eens voor dat we op 21 mei met z'n allen auto's, containers, schuurtjes en dergelijke in brand gaan steken, de politie, brandweer en ambulances overuren maken, honderden gewonden vallen........ Zouden we dat normaal vinden op 21 mei!?

Ik snap jou punt, maar ik steek al 25 jaar vuurwerk af en heb er nog nooit wat mee gehad, ook in mijn omgeving wordt veel vuurwerk afgestoken maar ken ik gelukkig geen ongevallen/ongelukken. Helaas wel een paar gevalletjes van bijna ongelukken. Waar het mee fout gaat is het illegale vuurwerk of het verkeerd afsteken van vuurwerk. Door particulier vuurwerk te gaan verbieden ga je dit niet oplossen maar juist het probleem vergroten. Heel aantal mensen zal toch vuurwerk af willens steken (traditie, mooi vinden, kick van krijgen) en gaat het dus in het buitenland halen. Gevolg meer gevaarlijk en illegaal vuurwerk en meer ongelukken.

En wat zullen de gevolgen voor de handel zijn? Denk dat er flink winst op zit voor vele ondernemenrs!
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #136 Gepost op: 7 november 2016, 20:22:02
Ik bedoel niet zo zeer de ongelukken met vuurwerk zelf. Maar oké door vuurwerk zelf ontstaan veel branden en vallen er veel gewonden.

Nee mij gaat het er mee om dat het lijkt als of met de jaarwisseling "alles mag". Voor het in brand steken van auto's en gebouwen heeft een directe relatie met het afsteken van vuurwerk in mijn ogen. Waarom pikken we het op 31 december wel en op 21 mei niet!?


Citaat van: Markvniel link=msg=1456265 date=1478507046
Ik snap jou punt, maar ik steek al 25 jaar vuurwerk af en heb er nog nooit wat mee gehad, ook in mijn omgeving wordt veel vuurwerk afgestoken maar ken ik gelukkig geen ongevallen/ongelukken. Helaas wel een paar gevalletjes van bijna ongelukken. Waar het mee fout gaat is het illegale vuurwerk of het verkeerd afsteken van vuurwerk. Door particulier vuurwerk te gaan verbieden ga je dit niet oplossen maar juist het probleem vergroten. Heel aantal mensen zal toch vuurwerk af willens steken (traditie, mooi vinden, kick van krijgen) en gaat het dus in het buitenland halen. Gevolg meer gevaarlijk en illegaal vuurwerk en meer ongelukken.

En wat zullen de gevolgen voor de handel zijn? Denk dat er flink winst op zit voor vele ondernemenrs!


Markvniel

  • Schipper bij de Vlaardingse ReddingsBrigade en Waterscouting groep de Geuzen.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 425
  • Reddingsbrigade, EHBO-er, BHV-er met AED
    • Vlaardingse Reddingsbrigade
Reactie #137 Gepost op: 8 november 2016, 09:05:26
Citaat van: Brandpreventje link=msg=1456369 date=1478546522
Nee mij gaat het er mee om dat het lijkt als of met de jaarwisseling "alles mag". Voor het in brand steken van auto's en gebouwen heeft een directe relatie met het afsteken van vuurwerk in mijn ogen. Waarom pikken we het op 31 december wel en op 21 mei niet!?

Ik denk niet dat we het pikken maar dat er gewoon te weinig mensen zijn om er wat aan te doen. Ik zie dit niet in relatie met vuurwerk afsteken maar in relatie met dat men weet dat er gewoon te weinig blauw op straat is om alles aan te pakken en mensen dan maar los gaan. Drank speelt ook een rol maar ook een stuk opvoeding. Bij andere grote feesten (huldigingen voetbal wedstrijden) gebeuren dit soort dingen ook. Groepsgedrag, stoer doen, drank en andere gebruiksmiddellen. Kortom gewoon het ontsporen van de mensen.
Waarneer de nood het hoogst is, zal je net zien dat het wc papier op is!


@Tom

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 66
Reactie #138 Gepost op: 9 november 2016, 11:07:02
Dat er veel schade is veroorzaakt door vuurwerk is duidelijk, maar ik denk dat de lichamelijke schade onderschat wordt.

Het is geen pretje om tijdens de jaarwisseling bij de spoedeisende hulp rond te lopen.

Al met al is vuurwerk prima, zolang men er mee weet om te gaan. Een deel v/d bevolking kan dit gewoon niet en verpest het voor de rest.
Wat mij betreft mag iedere gemeente een mooie vuurwerkshow organiseren en verder al het vuurwerk verbannen.


guest15549

  • Gast
Reactie #139 Gepost op: 9 november 2016, 16:13:50
Citaat van: @Tom link=msg=1456643 date=1478686022
Al met al is vuurwerk prima, zolang men er mee weet om te gaan.

En dat is precies waar het probleem zit: vuurwerk wordt gezien als speelgoed.