Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42226 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #20 Gepost op: 31 december 2013, 17:35:09
Citaat van: -Joost- link=msg=1232889 date=1388506173
Knap stukje vuurwerk door de gemeente, podium ernaast met een lokale band, kroeg van op de hoek zet een tap neer en de snacktent gooit wat frikandellen in het vet... Et voila u heeft een prima feestje, jongeren kunnen daarna gaan stappen en de ouderen borrelen thuis nog even na.. :)
Dat werkt prima in de stedelijke gebieden. Maar hoe zie je dat voor je in de kleine boerengehuchten in bijvoorbeeld het oosten en noorden van het land?
Die plaatsjes met misschien 1000 inwoners? Onze gemeente (Emmen) bestaat naast de hoofdkern Emmen uit 15 buitenwijken, daarbovenop nog een 20-tal grotere en kleinere dorpen. Moet je in elke woonkern dan zo'n feest organiseren als gemeente? Of is het de bedoeling dat een ieder die dat wil zien, naar Emmen zelf toe komt?
Ik denk niet dat het een haalbare optie is in onze gemeente....

Om antwoord te geven; ik ben tegen een verbod op vuurwerk in het algemeen. Wel ben ik voor verscherpt toezicht op het illegale vuurwerk. En vooral verscherpt handhaven. Als ik lees dat er van de 1100 mensen die zich vorig jaar misdroegen er 13 verplicht thuis moeten zitten, dan denk ik dat er ook in die hoek nog wel wat te winnen valt.


beantsje

  • Baco/EHBO'er TT-circuit, LOTUS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 115
Reactie #21 Gepost op: 31 december 2013, 17:36:45
Ik vind het eigenlijk wel prima; het legaal verkochte vuurwerk is meestal toch niet zo bi en de hele dag door knappen word je echt niet vrolijk van. Liever een groot centraal georganiseerd vuurwerk!
Maar ja, verbieden zonder handhaven heeft weinig zin...
Hier is carbid knallen verboden binnen een afstand van 75 meter van huizen....gaan ze hier pal voor mijn deur carbid schieten. Tja, en ik heb wel beesten die er redelijk hysterisch van worden. Maar ja, er iets van zeggen helpt niet en dan houd je je maar stil, je wilt ook niet de zeur van de buurt zijn.
Bij de 3e knal komt een politieauto langsrijden, stopt even, kijkt zwaait en rijdt weer verder....


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #22 Gepost op: 31 december 2013, 17:38:39
Citaat van: Panigale link=msg=1232895 date=1388507614
...Overigens honden zijn prima "hard" te maken tegen knallen....
Dan durf ik het nog harder te stellen; een angst voor vuurwerk bij dieren wordt in het overgrote deel van de gevallen 'gekweekt' door de eigenaar.


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #23 Gepost op: 31 december 2013, 17:40:57
Ik zou als alternatief grote buurtfeesten helemaal niet erg vinden. Zou toch fantastisch zijn zo krijg je net als vroegah weer meer mensen die betrokken zijn in de buurt wat de veiligheid ten goede komt  ;). Van de grote stadscentrum verhuisd naar een rustige gemeente en was nog net niet ingetrokken en de buren stonden er al om kennis te maken. Eerst moeite mee maar o wat lekker betrokken buren.

Van de zomer met de gehele buurt op het pleintje de barbecue aangestoken iedereen haalde wat nmr. 36 haalde de stokbrood en 42 de kruidenboter. En voetbal toernooitje erbij.
Met het gevolg geen inbreker komt ongezien de wijk binnen :).
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Panigale

  • Underthekuffer......
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
  • Team ABC
Reactie #24 Gepost op: 31 december 2013, 17:57:26
Citaat van: soetevent link=msg=1232901 date=1388507919
Dan durf ik het nog harder te stellen; een angst voor vuurwerk bij dieren wordt in het overgrote deel van de gevallen 'gekweekt' door de eigenaar.

Net als met onweer ;)


Maar goed, we dwalen een beetje af. Feit blijft dat dit soort gedragingen nu als excuus gebruikt worden. Natuurlijk is het vervelend dat je hond helemaal gek wordt van het geknal. Maar één ding moet je dan wel goed beseffen. De eigenaar/opvoeder van het betreffende de dier heeft zelf iets fout gedaan.....

Ik heb al mijn honden "hard" kunnen maken voor knallen. Persoonlijk vind ik dit argument in deze discussie dan ook grote onzin.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #25 Gepost op: 31 december 2013, 18:11:54
Citaat van: beantsje link=msg=1232900 date=1388507805
Hier is carbid knallen verboden binnen een afstand van 75 meter van huizen....gaan ze hier pal voor mijn deur carbid schieten. Tja, en ik heb wel beesten die er redelijk hysterisch van worden. Maar ja, er iets van zeggen helpt niet en dan houd je je maar stil, je wilt ook niet de zeur van de buurt zijn.
Bij de 3e knal komt een politieauto langsrijden, stopt even, kijkt zwaait en rijdt weer verder....

Mijn ervaring hier is juist dat de politie gezellig een kopje choco en een worstenbroodje komt halen bij het carbid schieten, komt er vervolgens wat vervelende jeugd voorbij die bijvoorbeeld iets slopen worden die ook gasten door de buurtbewoners zelf in de kladden gegrepen en duidelijk gemaakt dat het op zo'n manier niet kan... Waarschijnlijk het voordeel van wonen in een wat kleinere gemeenschap aan de rand van de stad... O0

Citaat van: Panigale link=msg=1232895 date=1388507614
Ik wil helemaal geen vuurwerk door mijn gemeente (heeft er toch geen geld en budget voor, de locatie is veel te ver van mijn huis dus totaal onpraktisch. Ik wil oud en nieuw onder mijn eigen regie vieren, dus ook als ik vuur werk zou kopen wil ik het zelf afsteken. Ben niet zo van de sturing uit de gemeenschap. Overlast moet aangepakt worden, het blijkt dat daar nu al te weinig manschappen voor zijn. een totaal verbod is dan ook compleet zinloos en niet de handhaven (je stuurt mensen nog meer naar het illegale circuit)

Wie zegt dat je verplicht naar een feestlocatie moet? Ik zie het meer voor me als een feestdag zoals. koninginnedag of andere feestdagen waarbij een hele stad uitloopt, er worden overal festiviteiten gehouden, voor ieder wat wils en je bent daarbij echt niet gebonden aan één gemeente of stad. Wil je gezellig thuis borrelen of naar een kroeg, ook prima ;) Ik vind dergelijke dagen een stuk leuker en gezelliger dan oud&nieuw, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur. Wij hebben hier in de omgeving ook een groot stadsfeest dat wordt afgesloten met een centraal vuurwerk, het ziet daar altijd blauw van de mensen... Uiteraard zijn er ook op deze feesten de nodige problemen voor de orde- en veiligheidsdiensten, dat zal je altijd blijven houden.

Het gaat mij niet zozeer om zaken te verbieden en daarop te handhaven, maar om een wat andere gedachte achter het vieren van O&N.  Iets afdwingen kost erg veel moeite, tijd en geld... Het "systeem" veranderen naar een gezellig feest wat minder problemen en overlast oplevert is iets wat iedereen samen kan doen met sturing van de gemeenten.


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #26 Gepost op: 31 december 2013, 18:22:42
Ik ben tegen een landelijk vuurwerkverbod!
Ik vind dat het een traditie is om zelf vuurwerk af te steken en dat mensen niet veel zin hebben om in de drukte naar een vuurwerkshow te gaan kijken.
Daarbij komt dat een vuurwerkshow hooguit een uur duurt en dan heb je de rest van de dag niks.... SAAI dus ;)
Verder is handhaven toch niet mogelijk omdat de politie wel meer te doen heb...
Met Vriendelijke Groet.....


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #27 Gepost op: 31 december 2013, 18:27:26
Citaat van: jeffrey010 link=msg=1232918 date=1388510562
Ik ben tegen een landelijk vuurwerkverbod!
Ik vind dat het een traditie is om zelf vuurwerk af te steken en dat mensen niet veel zin hebben om in de drukte naar een vuurwerkshow te gaan kijken.
Daarbij komt dat een vuurwerkshow hooguit een uur duurt en dan heb je de rest van de dag niks.... SAAI dus ;)
Verder is handhaven toch niet mogelijk omdat de politie wel meer te doen heb...

Tja maar we beginnen in Nederland wel nu teveel teren op tradities. Iemand die zwarte piet ter discussie stelt (ben het niet met hem eens hoor absoluut niet) word vervolgens
met de dood bedreigd. Meneer Bonte stelt het particulier verkoop van vuurwerk ter discussie en heel Rotterdam staat op zijn kop. En gewoon lekker over op de buurtfeesten! Lekker met de gehele buurt wat organiseren. fantastisch dalijk om 22.00 gaat hier de vuurkorf aan op het pleintje en iedereen gezellig babbelen onder het genot van een oliebol en een kop warme chocomelk voor de kids en een glaasje wijn voor de volwassenen.  98uiye
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #28 Gepost op: 31 december 2013, 18:45:58
Citaat van: Live link=msg=1232923 date=1388511157
:-X

14-jarige verliest hand na ontploffing

http://www.politie.nl/nieuws/2013/december/31/07-14-jarige-verliest-hand-na-ontploffing.html
Laatste update: 31-12-2013 | 18:13

Rotterdam - Een 14-jarige jongen uit Rotterdam is dinsdagmiddag rond 13.00 uur zijn hand verloren bij het tot ontploffing brengen van een Cobra 6. Drie andere jongeren raakten gewond.

Een groep van zes jeugdigen, in de leeftijd van 8 tot 14 jaar, was aan het spelen met een aansteker en een spuitbus, vermoedelijk deodorant of wc-verfrisser. Ook hadden ze een stuk illegaal zwaar vuurwerk, een Cobra 6, bij zich. Het vuurwerk werd aangestoken en ontplofte in de hand van de 14-jarige jongen. Hij raakte hierdoor zijn hand kwijt en is met spoed overgebracht naar het Erasmus Medisch Centrum.

Nóg drie gewonden
De vijf anderen gingen er vandoor. Al snel kwam echter de melding binnen dat twee kinderen, 8 en 11 jaar, gewond thuis waren gekomen; de één aan het gezicht en de ander aan zijn been. Zij zijn overgebracht naar het Sofia Kinderziekenhuis. Een vierde gewonde (11 jaar) bleek ook naar huis te zijn gegaan, maar hij hoefde niet naar het ziekenhuis. De laatste jongen (11 jaar) kwam er vanaf met verschroeid haar. De politie bekijkt camerabeelden en spreekt met getuigen wat zich nu precies heeft afgespeeld.

Als ik #307 van Live lees e.a is het te gek voor woorden. Mensen met nog een heel leven voor zich nu al als invalide enkel voor een paar knalletjes en het zgz plezier ervan. De lusten wegen niet op tegen de lasten.
Denhaag, wakker worduuuuh!!!


jeffrey010

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 604
Reactie #29 Gepost op: 31 december 2013, 18:49:52
Citaat van: MisterQ link=msg=1232920 date=1388510846
Tja maar we beginnen in Nederland wel nu teveel teren op tradities. Iemand die zwarte piet ter discussie stelt (ben het niet met hem eens hoor absoluut niet) word vervolgens
met de dood bedreigd. Meneer Bonte stelt het particulier verkoop van vuurwerk ter discussie en heel Rotterdam staat op zijn kop. En gewoon lekker over op de buurtfeesten! Lekker met de gehele buurt wat organiseren. fantastisch dalijk om 22.00 gaat hier de vuurkorf aan op het pleintje en iedereen gezellig babbelen onder het genot van een oliebol en een kop warme chocomelk voor de kids en een glaasje wijn voor de volwassenen.  98uiye

Buurtfeesten zijn ook leuk en zou ik ook wel leuk vinden met O&U maar toch vind ik niet dat je ALLE particuliere vuurwerk mot gaan verbieden.
(Je denk toch niet dat ik Arno serieus neem he :P ) ;D
Met Vriendelijke Groet.....