Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42237 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rhonus

  • Ambu | BRW
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 442
Reactie #30 Gepost op: 31 december 2013, 18:50:41
Nou ben ik zelf geen vuurwerk-fan hoor, maar toch vraag ik me af wat je met een vuurwerkverbod gaat bereiken. Een groot deel van de (ernstige) slachtoffers valt al ruim vóór de officiële verkooptijd en met vuurwerk dat sowieso illegaal is. Ik vraag me dan ook af of een verbod op het huidige consumentenvuurwerk bereikt wat men hoopt. In het illegale circuit blijft het altijd verkrijgbaar en dan "moet" men die kant wel op... Met misschien nog wel meer ernstig gewonden tot gevolg?
Ambulance (Chauffeur) Brandweer (Manschap & Chauffeur/Voertuigbediener, TS & HV)


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #31 Gepost op: 31 december 2013, 18:53:07
Citaat van: piet60 link=msg=1232935 date=1388511958
Als ik #307 van Live lees e.a is het te gek voor woorden. Mensen met nog een heel leven voor zich nu al als invalide enkel voor een paar knalletjes en het zgz plezier ervan. De lusten wegen niet op tegen de lasten.
Denhaag, wakker worduuuuh!!!

Den Haag is wakker.... want het legale circuit levert €€€€€€€€€€€€ op. ;)
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #32 Gepost op: 31 december 2013, 19:13:23
Citaat van: piet60 link=msg=1232935 date=1388511958
Als ik #307 van Live lees e.a is het te gek voor woorden. Mensen met nog een heel leven voor zich nu al als invalide enkel voor een paar knalletjes en het zgz plezier ervan. De lusten wegen niet op tegen de lasten.
Denhaag, wakker worduuuuh!!!
Wat moet den Haag er aan doen? Men kiest er toch zelf voor om die illegale zooi zelf te willen afsteken?


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #33 Gepost op: 31 december 2013, 21:02:40
Citaat van: piet60 link=msg=1232935 date=1388511958
Als ik #307 van Live lees e.a is het te gek voor woorden. Mensen met nog een heel leven voor zich nu al als invalide enkel voor een paar knalletjes en het zgz plezier ervan. De lusten wegen niet op tegen de lasten.
Denhaag, wakker worduuuuh!!!
En dit kun je voorkomen door het legale spul ook maar illegaal te maken? Nee dus.
De genoemde Cobra, is al ILLEGAAL! Daar verandert dus niets aan, als je alles illegaal maakt.
Laten we eerst maar eens zorgen dat we het spul gaan (kunnen) handhaven wat nu ook al illegaal is.

Als we dat goed in de tang hebben, en er gebeuren nog veel van zulke vreselijke ongelukken (wat ik betwijfel) dan praten we wel over een algeheel verbod. Zo denk ik erover.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #34 Gepost op: 31 december 2013, 22:13:58
Citaat van: MisterQ link=msg=1232886 date=1388505046
Ja alleen de schade kost de samenleving ook geld.

Ja. De schade kost geld. Maar de handel, de productie en de import (En schadeherstel) levert weer bakken met geld op. Wat is voor de maatschappij uiteindelijk beter? Hoeveel belasting wordt er jaarlijks aan vuurwerk verdiend?

En wat dan nog? Afschaffen omdat 't geld kost? Bejaarden kostten ook geld, maar niemand is voor een verbod op 65 plussers.  :)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #35 Gepost op: 31 december 2013, 23:20:26
Leuk idee, al die lui die dronken naar het gemeentelijk vuurwerk rijden. En na afloop allemaal snel weer naar huis met z'n gevolgen.


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #36 Gepost op: 1 januari 2014, 02:58:10
Ik was voor afschaffen van het knal vuurwerk. Alleen al om het feit dat ik al nachten regelmatig op de bank sliep door de doodsbange honden.

Na vanavond ook het siervuurwerk eruit...schoondochter heeft fikse 2e graads verbrandingen opgelopen aan dijbenen door omgekukeld siervuurwerk...dus daar zaten we na het koelen onder de douche op de HAP. :(

Maar goed.. ongeluk, klein hoekje, etc. Maar strenge handhaving op te vroeg en zoals nu nog te laat zou heel fijn zijn. Knalvuurwerk eruit, dan maak je mij al heel blij.

Vorig jaar in Portugal vond ik het zelfs eng rustig met de jaarwisseling. Grote show in Lissabon, erg gezellig, maar ik miste ook iets. En dat voor iemand die nooit vuurwerk heeft afgestoken.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #37 Gepost op: 1 januari 2014, 03:01:13
Citaat van: soetevent link=msg=1232901 date=1388507919
Dan durf ik het nog harder te stellen; een angst voor vuurwerk bij dieren wordt in het overgrote deel van de gevallen 'gekweekt' door de eigenaar.

Gedeeltelijk wel...ik heb 1 panische hond maar die kreeg een aantal jaar geleden een rotje toegeworpen door een ettertje....helaas kreeg ik hem niet te pakken. De andere hond boeit het helemaal niets.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Reactie #38 Gepost op: 1 januari 2014, 03:50:58
Nee, ik ben tegen een vuurwerkverbod. Omdat dit niet te handhaven is, zolang de omliggende landen (Belgie, Duitsland, Polen, Tsjechië enzovoorts) wel vuurwerk blijven verkopen. Zo weet je zeker dat mensen het uit het buitenland gaan halen omdat het niet meer in Nederland is te krijgen en met zwaarder vuurwerk thuis gaan komen.

Centrale vuurwerkshow ben ik ook geen voorstander van. Zoals in een aantal reacties al aangegeven is de kans groot dat mensen dronken op een show afkomen met de gevolgen van dien. Zelf ben ik in Frankrijk getuigen geweest van een ongeluk met een vuurwerkshow die centraal georganiseerd was. Vuurwerk viel om en kwam in het publiek terecht. Publiek stond volgepakt op een kleine oppervlakte. Mensen vluchtte alle kanten op maar er was weinig ruimte, mensen die door de ramen een restaurant indoken. Gevolg aardig wat slachtoffers. Gelukkig niet ernstig gewond, maar wel een aantal naar het ziekenhuis voor controle.

Ik pleit meer voor betere controle op het NEDERLANDSE vuurwerk. Ik heb jaren vuurwerk gehad uit België, mede omdat ik werkte voor een Belgische vuurwerkimporteur. Dit vuurwerk wordt uitgebreid getest. Ook op het eventueel ontploffen in de hand. Echter is het door de media natuurlijk heerlijk om te verkondigen dat alle "bommen" zoals dit genoemd wordt in de media, zwaar illegaal zijn en zeer gevaarlijk.

Dit is met Belgisch vuurwerk niet mogelijk. De controle`s en regels hiervoor zijn in België enorm streng, soms nog wel strenger dan hier in Nederland. Met Belgisch vuurwerk heb IK nog nooit problemen gehad. Alles wat het moest doen, deed het. Echter vorig jaar en dit jaar had ik een simpel pakket vuurwerk gekocht bij de lokale vuurwerkhandelaar in het dorp. Vorig jaar klapte het een en ander Nederlands vuurwerk uit elkaar. Dit jaar wederom hetzelfde, klapte uit het niets uit elkaar. Geen gekke dingen mee gedaan, goed vervoerd enzovoorts. Vuurpijlen? Kwamen door een teveel aan stijglading bij de overburen in de achtertuin en lieten daar hun effect zien.

Nee, ik ben tegen een vuurwerkverbod. Ik denk dat je de illegale handel hiermee veel meer stimuleert. TNT post haalt grotendeels de postbussen weg of vernauwd de kleppen. Waarom halen gemeentes de containers niet weg? Of sluiten ze deze niet af? Goedkoper dan een nieuwe container denk ik a €350. Vandaag had ik zelf nog een containerbrand. Een basisschool had de container op het schoolplein laten staan.. Je weet toch dat het Oud en Nieuw wordt? Waarom haal je deze dan niet binnen vraag ik me af.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #39 Gepost op: 1 januari 2014, 13:09:35
Wat er vannacht bij ons in de buurt allemaal de lucht in werd geschoten was van bijzonder professionele kwaliteit. Geen consumentenvuurwerk. Prachtig om aan te zien, echter oorverdovend en ongeschikt om te gebruiken in een woonwijk, zeker op dusdanig grote schaal. En daarmee kom ik meteen bij de essentie: er is al een verbod op bepaalde vuurwerk. Zolang er niet op gehandhaafd wordt kan je verbieden wat je wil, dat gaat niet helpen.