Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42228 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #40 Gepost op: 1 januari 2014, 13:17:17
Ik ben tegen een vuurwerkverbod. Dat is gewoonweg niet haalbaar... Tevens zit er ook een traditionele gedachte achter. Ik ben er wel voorstander van om diverse vuurwerkvrije zones in te richten. Bijvoorbeeld bij ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en kinderboerderijen.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #41 Gepost op: 1 januari 2014, 17:27:46
Citaat van: grizz link=msg=1232783 date=1388494546
Daarbij vind ik het zelf er ook bij horen, soort van traditie. Net als sinterklaas....
Met het verschil dat Klaas met pepernoten gooit en die veroorzaken geen schade....behalve soms een overreactie in je darmen. En dan moet ook hard wegrennen naar een  hokje van 3x3m... ::)  ;D


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #42 Gepost op: 2 januari 2014, 08:03:30
Citaat van: piet60 link=msg=1233362 date=1388593666
Met het verschil dat Klaas met pepernoten gooit en die veroorzaken geen schade....behalve soms een overreactie in je darmen. En dan moet ook hard wegrennen naar een  hokje van 3x3m... ::)  ;D

Ook winkeldieven en zakkenrollers slaan deze maanden hun slag. Juist omdat zoveel mensen de winkelcentra opzoeken. Schade door winkeldiefstal kost ongeveer 2 miljard Euro per jaar.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #43 Gepost op: 2 januari 2014, 10:53:25
Citaat van: Moon link=msg=1233133 date=1388541673
Gedeeltelijk wel...ik heb 1 panische hond maar die kreeg een aantal jaar geleden een rotje toegeworpen door een ettertje....helaas kreeg ik hem niet te pakken. De andere hond boeit het helemaal niets.
Je hebt gelijk, ik zal mijn stelling aanpassen, door twee haakjes toe te voegen. Zo klopt hij wel weer denk ik;

" een angst voor vuurwerk bij dieren wordt in het overgrote deel van de gevallen 'gekweekt' (door de eigenaar). "


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 2 januari 2014, 11:22:35
Citaat van: soetevent link=msg=1233507 date=1388656405
Je hebt gelijk, ik zal mijn stelling aanpassen, door twee haakjes toe te voegen. Zo klopt hij wel weer denk ik;

" een angst voor vuurwerk bij dieren wordt in het overgrote deel van de gevallen 'gekweekt' (door de eigenaar). "
Een hond kan er bang voor zijn, wordt die angst bevestigt door de baas zal die angst alleen maar groter worden. Juist omdat de baas denkt de hond gerust denkt te stellen. Door een lekker hapje of de hond liefdevol toe te gaan spreken dat de hond braaf is. Tja, de hond gaat dan denken dat zijn gedrag goed is, de volgende keer met vuurwerk of onweer wordt het gedrag dan alleen maar erger. Het gedrag van de hond was immers goed, bevestigt door de baas.
Eigenlijk zouden er ook trainingen voor de baas moeten zijn, waarin dat soort zaken worden afgeleerd. De hond negeren op dat soort momenten is veel beter.


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #45 Gepost op: 2 januari 2014, 12:26:36
Klopt. Door het te negeren leert de hond de geluiden als 'normaal' te accepteren. Dat is precies hoe ik mijn honden altijd schotvast heb gemaakt. Knallen maken, en het vervolgens negeren. Een eerste keer schrikken ze, als je die schrikreactie gaat bevestigen / belonen, ontwikkelt zich dat zeker tot een angst.

Maar dat is allemaal behoorlijk besides-topic....


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #46 Gepost op: 2 januari 2014, 23:52:52
Ik ben voor het organiseren van professioneel vuurwerk, alleen al omdat 50 % van de vuurwerkslachtoffers zelf geen vuurwerk hebben afgeschoten, en hulpverleners met explosieven worden bekogeld door onweldenkende figuren. Kinderen die de gevaren nog niet kunnen inschatten raken permanent gehandicapt en als je al die kosten gaat optellen kun je heeeel veel handhaven. Bovendien is het niet beperkt tot 1 dag, in DH wordt al weken voor en dagen na OenN geknalt, geluidsniveau bom die het leger niet misstaat.

Bovendien, mensen die illegaal vuurwerk hebben alle kosten van het opruimen hiervan laten betalen naast de inbeslagname en eventuele gevangenis- taakstraf of boete.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #47 Gepost op: 3 januari 2014, 10:00:59
Citaat van: Golly link=msg=1233733 date=1388703172
Ik ben voor het organiseren van professioneel vuurwerk, alleen al omdat 50 % van de vuurwerkslachtoffers zelf geen vuurwerk hebben afgeschoten, en hulpverleners met explosieven worden bekogeld door onweldenkende figuren. Kinderen die de gevaren nog niet kunnen inschatten raken permanent gehandicapt en als je al die kosten gaat optellen kun je heeeel veel handhaven. Bovendien is het niet beperkt tot 1 dag, in DH wordt al weken voor en dagen na OenN geknalt, geluidsniveau bom die het leger niet misstaat.

Bovendien, mensen die illegaal vuurwerk hebben alle kosten van het opruimen hiervan laten betalen naast de inbeslagname en eventuele gevangenis- taakstraf of boete.

Die zijn nu legaal wil je zeggen? Kinderen die geen gevaren kunnen inschatten? Waar is de verantwoordelijkheid van ouders en volwassenen? Zo glijden wij met zijn allen nog verder af van eigen verantwoordelijkheid en en een groeiende overheid die die verantwoordelijkheid dan maar moet nemen.


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Reactie #48 Gepost op: 3 januari 2014, 12:45:18
Niet helemaal gelezen, maar is het niet zo. Er is veel overlast etc etc etc. Van, dat kan je niet onkennen maar dat is meestal maar 1/2 Weken Maximaal, als je het gaat verbieden willen jongeren het juist, en gaan ze het hele jaar doorkopen, en is er overlast in het hele jaar. Dan kan je vind ik beter 1/2 weken last ervan hebben dan verspreid door het hele jaar.


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #49 Gepost op: 3 januari 2014, 19:26:27
Citaat
Gepubliceerd:
 Laatste update:  

3 januari 2014 18:42
 3 januari 2014 19:04

Burgemeesters willen einde aan zwaar vuurwerk

Als het aan de burgemeesters in Nederland ligt, komt er een Europees verbod voor zwaar explosief vuurwerk.  
Dat zei Bernt Schneiders, voorzitter van het Genootschap van Burgemeesters vrijdag in het televisieprogramma EenVandaag.

De burgemeesters reageren op de gebeurtenissen tijdens de jaarwisseling. Daarbij viel één dode en raakten veel mensen (zwaar)gewond door zwaar explosief vuurwerk. ''De grens van het toelaatbare is overschreden'', vindt Schneiders.

''Ik spreek namens alle burgemeesters, dat er een einde moet komen aan dat illegale zware vuurwerk. Het zijn in feite gewoon explosieven waar je enorme vernielingen mee aanricht. Dus als het even kan een Europees verbod daarop. En verder is het onontkoombaar dat er scherper gehandhaafd en gecontroleerd wordt op de import van dat spul.''

Politievakbond ACP vindt ook dat er een Europees verbod moet komen. ''Dit type vuurwerk is voor publiek maar ook voor hulpverleners gevaarlijk. Ingrijpen is noodzakelijk. Wij zijn het afvoerputje van Europa en dat moet je niet willen'', aldus vicevoorzitter Wiep van der Pal.

Door: ANP  
http://www.nu.nl/binnenland/3667295/burgemeesters-willen-einde-zwaar-vuurwerk.html    

"Beter laat dan nooit" zegt het spreekwoord, maar als ze dat eens jaren eerder gezegd hadden waren er zoveel minder invaliden geweest en honderden minder gewonden die gelukkig wel herstelt zijn en hopelijk ook nu gaan herstellen.
Heb eerlijk gezegd al lang geen vertrouwen meer in politiek en dit nieuws draagt er niet toe bij: komen ze nu pas mee. ???