Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42217 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #50 Gepost op: 3 januari 2014, 19:31:22
Citaat van: piet60 link=msg=1233890 date=1388773587

"Beter laat dan nooit" zegt het spreekwoord, maar als ze dat eens jaren eerder gezegd hadden waren er zoveel minder invaliden geweest en honderden minder gewonden die gelukkig wel herstelt zijn en hopelijk ook nu gaan herstellen.
Heb eerlijk gezegd al lang geen vertrouwen meer in politiek en dit nieuws draagt er niet toe bij: komen ze nu pas mee. ???
En je denkt dat de burgemeester het gaan redden? Echt niet....


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #51 Gepost op: 3 januari 2014, 19:34:11
Nederland wordt in Europa uitgelachen met dit soort oproepen. Zolang andere lidstaten hier geen problemen mee hebben veranderd er niets.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #52 Gepost op: 3 januari 2014, 19:37:17
Citaat van: SniperEye link=msg=1233896 date=1388774051
Nederland wordt in Europa uitgelachen met dit soort oproepen. Zolang andere lidstaten hier geen problemen mee hebben veranderd er niets.
Plus wat in nederland illegaal is, is in het buitenland legaal. Dus dat verbod gaat er gewoon niet komen. Die gasten zoeken zelf de ellende op, ze halen immers zelf die zooi uit het buitenland. Ik heb geen medelijden met die gasten.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #53 Gepost op: 4 januari 2014, 18:33:39
Citaat van: Peter71 link=msg=1233900 date=1388774237
Plus wat in nederland illegaal is, is in het buitenland legaal. Dus dat verbod gaat er gewoon niet komen. Die gasten zoeken zelf de ellende op, ze halen immers zelf die zooi uit het buitenland. Ik heb geen medelijden met die gasten.

Het probleem is alleen dat in 50 % van de ongevallen, niet de idioten gewond raken maar omstanders die geen vuurwerk afsteken.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #54 Gepost op: 4 januari 2014, 18:46:47
Citaat
4 januari 2014 18:11

Meer vuurwerkslachtoffers onder het mes

Het aantal mensen dat vanwege vuurwerkverwondingen naar de plastisch chirurg moest, is deze jaarwisseling opnieuw gestegen.  

Deze chirurgen zagen rond oud en nieuw al zeventig slachtoffers, tegen circa veertig vorige jaarwisseling en 25 rond die van 2011/2012. De meeste patiënten moeten onder het mes of zijn dat al geweest.
Dat heeft de Nederlandse Vereniging voor Plastische Chirurgie zaterdag bekendgemaakt. De organisatie denkt dat deze maand nog meer vuurwerkpatiënten een bezoek zullen brengen aan de plastisch chirurg. In 2013 stond de teller eind januari namelijk op 60.

Dit jaar hebben de meeste slachtoffers handletsel, verwondingen in het gelaat en brandwonden. De jongste patiënt is twee jaar oud.
Verreweg het meeste letsel (59 gevallen) betrof handverwondingen. Chirurgen amputeerden in totaal 8 handen volledig en 3 handen grotendeels als gevolg van illegaal vuurwerk.

Ongeveer de helft van alle patiënten raakte gewond door verkeerd gebruik van legaal vuurwerk, in de andere gevallen ging het om illegaal vuurwerk. ''Illegaal vuurwerk is onvoorspelbaar, blijkt zwaarder te zijn geworden en is daardoor extra gevaarlijk'', aldus Annekatrien van de Kar, de plastisch chirurg die de inventarisatie voor haar rekening nam.

Minderjarig
De gewonden zijn, op twee na, allemaal mannen. De meerderheid (57 procent) is minderjarig. Vier op de vijf slachtoffers hadden zelf het vuurwerk afgestoken. Voor veel patiënten is het behandeltraject nog niet voorbij.

''De nasleep is helaas zeer langdurig met lange trajecten van oefentherapie, meerdere operaties en vaak chronische pijn'', aldus Van de Kar. Soms is ook sprake van blijvende littekens of arbeidsongeschiktheid.

Door: ANP  
http://www.nu.nl/binnenland/3667726/meer-vuurwerkslachtoffers-mes.html
En zie hier de gevolgen één brok ellende en waarvoor????? En beetje geknal, is het dit waard??
Gaat onze weglach-premier hier ook over nadenken of kan hij beter opkrassen? Ik ben beetje echt  >:(

Kwam bericht uit de Telegraaf nog tegen:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/22185582/__Meer_ernstige_verwondingen__.html


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #55 Gepost op: 4 januari 2014, 21:35:57
Het is vast al aan bod geweest, maar met vuurwerk zelf, lijkt me weinig mis.
Ik heb op oudjaarsdag een aantal kinderen (ong. 13 jaar) bij m'n auto weggestuurd, omdat ze uit het handje met romeinse kaarsen op elkaar -en auto's- stonden te schieten.
De regels m.b.t. het vuurwerk zijn in orde. Onder de 16 mag je geen vuurwerk kopen. Je mag het niet aansteken onder de 16 zonder begeleiding van een volwassene en officieel moet je bijna alles in een fles plaatsen, het aansteken met een lont, op 8 meter afstand gaan staan en door je veiligheidsbril kijken naar het pijltje dat in de lucht uit elkaar knalt.

De meeste vuuwerkslachtoffers ontstaan door
  • Illegaal vuuwerk
  • Het onjuist omgaan met legaal vuurwerk

En inderdaad, helaas zijn ook vaak omstanders die de pineut zijn.
Ik hoorde op de radio dat er inmiddels 6 handen geamputeerd zijn. Dat gebeurt alleen als je zelf vuurwerk afsteekt en het niet op tijd weggooit (wat volgens de beschrijving al fout is) en de kans is groot dat het dan ook nog eens illegaal vuurwerk betrof.

Als iedereen zich nou eens aan de regels zou houden...  98uiye
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


MisterQ

  • Hoofdagent
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 187
Reactie #56 Gepost op: 5 januari 2014, 12:32:04
Citaat van: BartK link=msg=1234148 date=1388867757
Als iedereen zich nou eens aan de regels zou houden...  98uiye

En laat nou dat precies het moeilijkste zijn voor de meeste mensen. Gewoon aan de regels houden.
Maar dat zou ons werk compleet nutteloos maken ;). Alleen de regels met betrekking tot vuurwerk zijn moeilijk te handhaven.
Hoofdagent Eenheid Rotterdam. mag ik je pasfoto? ik spaar natuurrampen.


Kolkkie

  • Verzorgende-IG i.o., Sportmasseur, EHV-er, Fotograaf (niet-HV)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 523
Reactie #57 Gepost op: 5 januari 2014, 22:14:19
Wat mij betreft laten we alles zoals het is.

Mijns inziens spelen er meerdere problemen.

Het eerste probleem is de mentaliteit van de jongeren. Meer dan twintig jaar geleden (in de tijd dat ik ergens tussen de 12-16 jaar was) was het stoer om een rotje onder je voet te laten knallen of in de put te gooien voor die extra luide knal. Wanneer ik nu om mij heen kijk, ben je pas stoer wanneer je met zwaar vuurwerk iets opblaast, vuurwerk naar mensen gooit, dieren opblaast of maar meteen je hele hand eraf blaast. In mijn ogen ben je niet stoer, maar eerder een @#$@#$@#.

Daarnaast speelt er in mijn ogen een flink opvoedkundig probleem. Ik sla de krant open en lees dat er een 12 jarige jongen en een 10 jarige jongen hun hand eraf hebben geblazen met zwaar vuurwerk. Wanneer je 12 bent mag je pas 'vuurwerk' afsteken, maar dan wel van dat lichte spul wat je binnen zonder gevaar kan laten 'knallen'. Waarom laten ouders deze kinderen spelen met levensgevaarlijk vuurwerk? (of de ouders van vriendjes van). Dit soort vuurwerk is levensgevaarlijk en mag eigenlijk het land niet eens ingevoerd worden. Wat moeten zulke jonge kinderen met zulk vuurwerk terwijl volwassenen al moeite genoeg hebben om niets van hun lijf af te blazen.

En het begint er steeds meer op te lijken dat mensen in Nederland gewoon elke keer iets moeten hebben om over te z**ken. Z**ken om het z**ken. Het is in feite maar 1 dag van het jaar dat men mag knallen, als je dat niet wilt, ga dan met vakantie naar gebieden/landen waar men geen vuurwerk afsteekt of doe oogkleppen en oordoppen op.

Daarnaast zijn centrale vuurwerkshows niet handig. Veel mensen kunnen niet komen en ik hoor ook al veel geluiden om mij heen dat men er ook niet voor bereidt is om ervoor te betalen.

Wat het illegale spul betreft, het verbieden daarvan zou op zijn minst op Europees niveau moeten worden geregeld. Dan kunnen mensen er veel moeilijker aan komen. Nu is het even de grens over en je hebt het spul te pakken.
Mensen kunnen het dan nog op laten sturen vanuit o.a. China, maar ik ga er vanuit dat men op Schiphol goede controles uitvoert op pakketten (door scanners en het gebruik van speurhonden). Het is dan niet helemaal waterdicht, maar dan zou er al aanzienlijk minder van dat illegale spul aan de gewone man gebracht worden.
Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #58 Gepost op: 7 januari 2014, 09:34:49
Waarom gaan we een nederlands probleem nu opeens een europees probleem maken?

Als men in de landen om ons heen vind dat zij van hun zware vuurwerk af moeten, dan kun je dit europees aanpakken.
Alleen heb ik nog niet meegekregen dat dit ook speelt in België, Duitsland of elders.

Ik blijf erbij dat je het illegale vuurwerk niet stopt door het legale vuurwerk te verbieden.
Gewoon harder straffen: maak illegaal vuurwerk dusdanig strafbaar dat je het wel uit je hoofd laat om er aan te beginnen.
De kick van een illegaal boem gaat er gauw af als het sanctiebedrag op 2500 euro staat voor het eerste stukje illegale vuurwerk.
Tref je de hele keten in de poepflap en over 3 jaar heben we het niet meer over illegaal vuurwerk.


Mattijs

  • Verkeersregelaar
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 985
Reactie #59 Gepost op: 7 januari 2014, 12:08:38
Citaat van: Diamondback link=msg=1234838 date=1389083689
Waarom gaan we een nederlands probleem nu opeens een europees probleem maken?

Als men in de landen om ons heen vind dat zij van hun zware vuurwerk af moeten, dan kun je dit europees aanpakken.
Alleen heb ik nog niet meegekregen dat dit ook speelt in België, Duitsland of elders.

Ik blijf erbij dat je het illegale vuurwerk niet stopt door het legale vuurwerk te verbieden.
Gewoon harder straffen: maak illegaal vuurwerk dusdanig strafbaar dat je het wel uit je hoofd laat om er aan te beginnen.
De kick van een illegaal boem gaat er gauw af als het sanctiebedrag op 2500 euro staat voor het eerste stukje illegale vuurwerk.
Tref je de hele keten in de poepflap en over 3 jaar heben we het niet meer over illegaal vuurwerk.

Gezien de gehele maatschappij is gestoeld op financiën, lijkt mij dit een prima middel. Als we het moeten laten aankomen op daadkrachtig optreden van de overheid, kunnen we lang wachten. Dat vertrouwen heb ik al lang opgegeven. Ow, wacht, de overheid moet zulke sancties goedkeuren....
Damn...we're screwed   98uiye
basis EHBO / BHV AED/reanimatie/BOA OV