Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod

Auteur Topic: Discussie over (landelijk) vuurwerkverbod  (gelezen 42236 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #60 Gepost op: 21 januari 2014, 13:56:01
Citaat van: Kolkkie link=msg=1234398 date=1388956459
Wat mij betreft laten we alles zoals het is.

Mijns inziens spelen er meerdere problemen.

Het eerste probleem is de mentaliteit van de jongeren.

Dat is kortzichtig. Het mentaliteitsprobleem wordt veroorzaakt door het gepamper door de overheid. Overal worden door suprieure politici regeltjes voor bedacht voor het geval er iets fout gaan. Alsof een foutloze en veilige samenleving bestaat.

Door al die regeltjes kan je altijd zeggen: zie je wel, het waren de regels! Ik heb niets gedaan. En als je slachtoffer wordt ergens van, dan is er altijd wel een regeling van de overheid die voor je gaat zorgen. Zie hier het punt waar de dader zijn verantwoordelijkheid kan ontlopen.

Ik pleit daarom voor: een zware straf, en vervolgens de persoon in kwestie financieel laten opdraaien voor de gevolgen. Als dat levenslang betalen betekend: so be it. Dan zijn we denk ik pas op de goede weg.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #61 Gepost op: 24 april 2014, 11:50:39
Hilversum zet vuurwerkverbod door
Citaat
Hilversum komt als eerste grote gemeente met een vuurwerkverbod rond oud en nieuw. Burgemeester Pieter Broertjes stelt een algemeen plaatselijke verordening in die het afsteken van knal- en siervuurwerk in het centrum verbiedt. In andere wijken gaat de politie extra surveilleren om vuurwerkoverlast te voorkomen.
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3640587/2014/04/24/Hilversum-zet-vuurwerkverbod-door.dhtml


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #62 Gepost op: 24 april 2014, 17:38:18
https://www.youtube.com/watch?v=SsLofy5fEo0
Centrum Hilversum vuurwerkvrij tijdens oud en nieuw
RTV NH Wij zijn Noord-Holland
Gepubliceerd op 24 apr. 2014
Citaat
In centrum van Hilversum moet aanstaande oud en nieuw een vuurwerkverbod komen. Dat is een plan van burgemeester Pieter Broertjes. Als het plan doorgaat is Hilversum de eerste gemeente van Nederland die een vuurwerkvrije zone in het centrum invoert.
Samen sterk in de hulpverlening!


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #63 Gepost op: 24 april 2014, 19:01:04
Nou ken ik een (kleinere) gemeente die al een vuurwerk verbod in de APV heeft, waarbij B&W aanwijst welke plaats(en) dit van toepassing is. Het centrum van 1 van de plaatsen wordt daarbij elk jaar aangewezen als plaats waar dit niet mag. Gaat weliswaar om een paar straten, maar toch....

Dus of Hilversum echt zo uniek is, valt te bezien.....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


piet60

  • vkr-pop
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 628
Reactie #64 Gepost op: 24 april 2014, 19:18:30
Ze mogen wat mij betreft alle vuurwerk afschaffen en enkel georganiseerde shows op het program zetten.
We hebben al genoeg ellende en slachtoffer ervan.


AVN

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 227
Reactie #65 Gepost op: 14 mei 2014, 19:52:23
afgesplitst uit http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?msg=1267378



Citaat van: Diamondback link=msg=1267378 date=1400089351

En wie gaat dat afsteken controleren...?

Daar hebben we toch de politie voor.
Net zoals ze nu al (met de huidige regels) doen.


sylvester1986

  • Gast
Reactie #66 Gepost op: 15 mei 2014, 00:19:45
Citaat van: Diamondback link=msg=1267378 date=1400089351
Kabinet beperkt verkoop en afsteken vuurwerk
Verbieden en beperken, daar is dit kabinet goed in. :-X


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #67 Gepost op: 15 mei 2014, 00:23:14
Citaat van: Diamondback link=msg=1267378 date=1400089351
En wie gaat dat afsteken controleren...?
Dezelfde mensen die dat al jaren doen... Wij. Het enige wat veranderd zijn de afsteek tijdstippen.
Citaat van: Sylvester link=msg=1267458 date=1400105985
Verbieden en beperken, daar is dit kabinet goed in. :-X
Stel je niet aan, afgelopen jaar gaf 64% van de Nederlanders aan dat er een beperking/verbod mocht komen op het afsteken van vuurwerk. Een ruime meerderheid van de mensen is dus voor verandering, in dit geval inderdaad een beperking. Dan kan je het kabinet nu niet kwalijk nemen dat ze daar wat mee doen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #68 Gepost op: 15 mei 2014, 00:23:40
Citaat van: Sylvester link=msg=1267458 date=1400105985
Verbieden en beperken, daar is dit kabinet goed in. :-X

Kom eens met argumenten, waarom zou het moeten blijven zoals het is? Vuurwerk afsteken hoor je rond de jaarwisseling te doen, geen 2 dagen van tevoren. Geeft alleen maar overlast, slecht voor het milieu, ieder jaar weer miljoenen schade en hier dan daar vliegen naast vuurpijlen tegens wat ogen en vingers de lucht in, als het geen complete lichamen zijn.

Afschaffen? Nee. Beperken? Ja!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #69 Gepost op: 15 mei 2014, 00:34:28
Citaat van: Hunter link=msg=1267461 date=1400106220
Kom eens met argumenten, waarom zou het moeten blijven zoals het is? Vuurwerk afsteken hoor je rond de jaarwisseling te doen, geen 2 dagen van tevoren. Geeft alleen maar overlast, slecht voor het milieu, ieder jaar weer miljoenen schade en hier dan daar vliegen naast vuurpijlen tegens wat ogen en vingers de lucht in, als het geen complete lichamen zijn.

Afschaffen? Nee. Beperken? Ja!

Waarom het zo moet blijven? Omdat het een traditie is, en iets wat een grote groep mensen leuk vind. Voor de doden en gewonden hoef je het niet te doen. Tuurlijk vallen die er, dat weet iedereen. Maar dat is geen reden om 't te verbieden. Als het daar om te doen is zijn er wel betere regels. Verbied Alcohol & roken maar. Scheelt al veel meer doden. Kan je daarna bepaalde inentingen gaan verplichten. Dan heb je al vele malen meer mensen gered.

En ja, er ontstaat schade. Maar dat voorkom je niet met dit verbod. Ik voorspel hier en nu dat de schade zelfs groter wordt dan andere jaren. Als men geen vuurwerk meer af mag steken gaat men oudjaarsdag andere dingen doen, en dat is vaak geen verbetering. Daarnaast levert al die schade wel weer een hoop werk op.

Dat het slecht is voor 't milieu zal best kloppen. Maar hoe slecht is dat dan. Hoeveel procent van de jaarlijkse vervuiling is te wijten aan vuurwerk? Als je het in dat verband ziet, is dat dan nog een verbod waard? Zolang men in Japan kerncentrales opblaast hoef ik niet aan het milieu te denken.  ;D

Overlast heb je gelijk in. Vuurwerk geeft overlast. Niet dat dit verbod dat voorkomt want het overlastgevende vuurwerk is oudjaarsavond ook niet toegestaan.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens