Brandweerlieden luiden de noodklok

Auteur Topic: Brandweerlieden luiden de noodklok  (gelezen 29547 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 2 januari 2014, 18:39:59
Citaat van: DeMassel link=msg=1233626 date=1388680863
Is het nu onder 1800brw-mensen of is het ook 600 vrijwilligers?
600 beroepsmensen
1200 vrijwilligers 1800 brandweermensen totaal. Ik zie wat typfoutjes. e050


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #11 Gepost op: 2 januari 2014, 18:45:53
Citaat van: Peter71 link=msg=1233636 date=1388684399
600 beroepsmensen
1200 vrijwilligers 1800 brandweermensen totaal. Ik zie wat typfoutjes. e050

Aantallen en verdeling maakt niet zoveel uit, Peter.
Waar ik van op keek is wat de percentage's waren die toch wel boekdelen spraken.
Het PVDA-kamerlid vond ik wat minder. Zij is ook van een partij die deze bezuinigingen goedkeurt dus ik verwacht weinig heil uit die hoek. Ik hoop dat andere partijen wat strenger zullen zijn in hun bevragingen aan de minister.
Maar al met al, goede uiteenzetting denk ik van de feiten. Nu maar eens afwachten wat de politiek ermee gaat doen. (ik hoop veel maar verwacht helaas weinig)
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #12 Gepost op: 2 januari 2014, 18:57:08
Citaat van: skippy02 link=msg=1233638 date=1388684753
Nu maar eens afwachten wat de politiek ermee gaat doen. (ik hoop veel maar verwacht helaas weinig)
Het grote afwachten is inderdaad begonnen. Het is totaal niet te zeggen welke kant dit opgaat. Ik denk dat de hogere managementlaag plus de politiek in de vorm van Opstelten nu eindelijk eens met de werkvloer in gesprek moet gaan. En dan niet met een woordvoerder. Maar daadwerkelijk met de mensen die op de auto zitten en die ellende van een ander moeten opruimen, en dan na dat gesprek nog eens dit onderzoek door nemen. Moeten er veranderingen komen moet dat van buiten de brandweer gaan komen. De woorden van brandweerdirecteur Weevers stellen mij niet gerust.


Defender

  • Centralist GMK, ACH, BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 622
Reactie #13 Gepost op: 2 januari 2014, 19:00:45
Denk niet dat er iets gaat veranderen.... Brandweer Nederland is een weg ingeslagen die je niet zo makkelijk kunt draaien. Er zal eerst wel weer eens iets heel goed fout moeten gaan voordat sommige personen hun ogen eens openen.


Danny722

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,085
Reactie #14 Gepost op: 2 januari 2014, 19:03:10
Ik denk dat heel veel brandweerlieden zich zullen herkennen in het geschetste beeld. De reactie van Stephan Wevers spreekt daarbij ook boekdelen: men heeft niet door wat er op de werkvloer speelt. Men heeft niet door dat het dreigen met sluiten van kazernes veel onrust veroorzaakt. Men heeft niet door dat talloze pilots met variabele voertuigbezettingen veel weerstand oproepen. Maar bovenal: men gebruikt slechte argumenten om de stellingen te weerleggen, argumenten die zo onjuist zijn dat ook niet-brandweerlieden dat in kunnen zien.

Want zeg nou eerlijk: hoe kan je nu met droge ogen melden dat het veiligheidsniveau voor burgers hetzelfde blijft terwijl er brandweerposten gesloten worden? Dat heeft echt gevolgen in de opkomsttijd. Dat heeft gevolgen in de overlevingskans. Dat heeft gevolgen in de schade die ontstaat door branden.

En voor wat betreft de variabele voertuigbezetting: het is zaak dat er één goede pilot gedraaid wordt en dat de resultaten nauwkeurig gerapporteerd worden. In iedere veiligheidsregio wordt een net iets andere invulling gegeven aan variabele voertuigbezetting en dat is volstrekt nutteloos. Die projecten kosten veel geld, vinden keer op keer het wiel opnieuw uit en zorgen voor veel onrust onder de brandweerlieden...
VRU - Post Den Dolder / Post Zeist Grote interesse brandweerkunde en natuurbrandbestrijding


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #15 Gepost op: 2 januari 2014, 19:03:59
Citaat van: Peter71 link=msg=1233640 date=1388685428
Het grote afwachten is inderdaad begonnen. Het is totaal niet te zeggen welke kant dit opgaat. Ik denk dat de hogere managementlaag plus de politiek in de vorm van Opstelten nu eindelijk eens met de werkvloer in gesprek moet gaan. En dan niet met een woordvoerder. Maar daadwerkelijk met de mensen die op de auto zitten en die ellende van een ander moeten opruimen, en dan na dat gesprek nog eens dit onderzoek door nemen. Moeten er veranderingen komen moet dat van buiten de brandweer gaan komen. De woorden van brandweerdirecteur Weevers stellen mij niet gerust.

Die stellen mij ook niet gerust. Evenals het feit dat je je mond dicht hoort te houden. Kom op zeg, in wat voor democratie leven wij!!
Ik ben blij dat niet iedereen dat zich aantrekt en gewoon zijn mond open doet.
Dat lijkt mij beter voor de burger maar vooral ook voor de beroepsmensen, en dan spreek ik niet alleen over de brandweer.
Bij meerdere beroepsgroepen lijkt dit gaande.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


HJ94

  • Aspirant manschap & Verkeerskundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,351
Reactie #16 Gepost op: 2 januari 2014, 19:07:01
In hoeverre hebben jullie -als brandweerlieden: de helden die voor de burger 'de brandweer' zijn- invloed op het te maken beleid? Dus: pilots, sluiten kazernes, nieuwe dekkingsplannen, etc.? Mogen jullie jullie mening geven aan de beleidsmakers (of managers in de volksmond)? Je zou namelijk zeggen dat de managementlaag er voor jullie als brandweerlieden zit of zitten jullie er voor hun?


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 2 januari 2014, 19:09:20
Citaat van: Danny722 link=msg=1233643 date=1388685790
Ik denk dat heel veel brandweerlieden zich zullen herkennen in het geschetste beeld. De reactie van Stephan Wevers spreekt daarbij ook boekdelen: men heeft niet door wat er op de werkvloer speelt.
Of ze willen het niet door hebben. Je hoeft op dit moment alleen maar twitter te volgen aangaande dit verhaal, veel tweets van hoger geplaatste binnen veiligheidsregio's die zich opslag niet herkennen in de reportage. En zelfs eenvandaag emotv durven te noemen.
Ik vrees dat er toch echt grote incidenten moeten gaan volgen, en weer wat namen op het brandweermonument erbij.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 2 januari 2014, 19:15:03
Citaat van: HJ94 link=msg=1233645 date=1388686021
In hoeverre hebben jullie -als brandweerlieden: de helden die voor de burger 'de brandweer' zijn- invloed op het te maken beleid? Dus: pilots, sluiten kazernes, nieuwe dekkingsplannen, etc.? Mogen jullie jullie mening geven aan de beleidsmakers (of managers in de volksmond)? Je zou namelijk zeggen dat de managementlaag er voor jullie als brandweerlieden zit of zitten jullie er voor hun?
Niet, daar hebben wij geen invloed op. Er is al erg veel aan de bel getrokken, met name door het beroepspersoneel. Het is tenslotte hun boterham. Ben ik het allemaal zat, lever ik mijn pieper in en ben ik overal van af. Maar dat gaat niet zo simpel als beroeps zijnde. En zo zit de gemiddelde brandweerman/vrouw ook niet in elkaar, die vecht voor zijn post die vecht voor zijn kornuiten. Maar bovenal, die vecht voor de veiligheid van de burger in de gemeente waar die beroeps/vrijwilliger zijn taak als brandweerman/vrouw uitvoert.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #19 Gepost op: 2 januari 2014, 19:16:08
Citaat van: Peter71 link=msg=1233647 date=1388686160
Of ze willen het niet door hebben. Je hoeft op dit moment alleen maar twitter te volgen aangaande dit verhaal, veel tweets van hoger geplaatste binnen veiligheidsregio's die zich opslag niet herkennen in de reportage. En zelfs eenvandaag emotv durven te noemen.
Ik vrees dat er toch echt grote incidenten moeten gaan volgen, en weer wat namen op het brandweermonument erbij.

Ik denk dat die hotemetoten hoog in een toren zitten met geblindeerde ramen. De oogkleppen die ze op hebben als ze buiten komen hebben ze vast aangemeten gekregen vanuit de politiek. Hoe blind moet je zijn om een verhaal van pakweg 1800 brandweermensen uit het veld niet te kunnen begrijpen. Wordt volgens mij tijd om die toren eens omver te blazen. Ze zijn toch ooit zelf ook als brandweerman begonnen, of kwamen ze zo van de academie om het beleid te gaan vormen, zonder enige kennis uit het veld?
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.