Brandweerlieden luiden de noodklok

Auteur Topic: Brandweerlieden luiden de noodklok  (gelezen 29504 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #40 Gepost op: 4 januari 2014, 16:33:55
Citaat van: rsc link=msg=1234069 date=1388848572
De slag komt hier nog. Er komen geen bezuinigingen tot 1-1-2015. Ondertussen loopt het al een tijd het project 'Doorontwikkeling repressieve organisatie', waarin nadrukkelijk wordt gekeken naar voertuigbehoefte en -plaatsing, bezettingsvarianten van bluseenheden e.d. De resultaten van dit project zullen worden ingevoerd op 1-1-2015. Kijk naar andere regio's dier eerder zijn samengegaan en je weet wat er hier nog te wachten staat.

Als ik in die andere regio's kijk zijn er zoveel verschillen in de uitwerking dat ik absoluut niet weet wat de precieze gevolgen zijn in VGGM.
Ik ga er vanuit dat de gevolgen geleidelijk worden ingevoerd vanaf 01-01-2015 dus net zoals de overgang van gemeentelijke brandweer naar geregionaliseerde brandweer.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #41 Gepost op: 4 januari 2014, 19:11:57
Citaat van: rsc link=msg=1234069 date=1388848572
De slag komt hier nog. Er komen geen bezuinigingen tot 1-1-2015. Ondertussen loopt het al een tijd het project 'Doorontwikkeling repressieve organisatie', waarin nadrukkelijk wordt gekeken naar voertuigbehoefte en -plaatsing, bezettingsvarianten van bluseenheden e.d. De resultaten van dit project zullen worden ingevoerd op 1-1-2015. Kijk naar andere regio's dier eerder zijn samengegaan en je weet wat er hier nog te wachten staat.

Er is toch afgesproken dat er tot 2018 geen voertuigen worden wegbezuinigd en geen voertuigbezettingen worden gewijzigd?
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #42 Gepost op: 4 januari 2014, 20:46:05
Citaat van: Firefighter1970 link=msg=1234036 date=1388836596

De naam First Responder impliceert al dat zij als voorpost van de ambulancedienst rijden, zodat de reddingsactie zo spoedig mogelijk word begonnen en niet pas op een moment dat de overlevingskans bijna nihil is.
De FRB zal altijd in combinatie en gelijktijdig met de ambulancedienst worden gealarmeerd bij vermoeden van hartfalen.
En dit betekent bijvoorbeeld in de kern van mijn dorp dat bij vermoeden van hartfalen er met gemiddeld 3 tot 4 minuten zeker begonnen word met reanimatie incl. AED terwijl de ambulance er gemiddeld 14 tot 15 minuten overdoet om ter plaatse te komen.
De ambulancedienst neemt de leiding over de reanimatie over, op het moment dat zij er zijn.
Hierna zal de patiënt indien mogelijk z.s.m. naar een ziekenhuis worden gebracht.

Dus ongeveer als hetzelfde wat een reddingsbrigade in zo'n situatie op het strand zal doen, hoop ik.
 
Het verschil tussen een kans en geen kans....

In de categorie weet waar je over praat...
Je lijkt wel zo'n brandweermanager waar we, in dit hele topic, al zo negatief over zijn .....

Je snapt duidelijk m'n punt niet, ik ben eerder voorstander van FRB teams. Het ging echter om het gebruik van de term "hartfalen", wat lekentaal is voor decompensatio cordis. Het enige wat een FRB'er daarmee kan is dit uitvragen en in de overdracht meegeven aan de verpleegkundige.

In de kern ben ik blij met dit bericht, alleen is het wel van belang om als professional discreet te zijn met termen uit een ander vakgebied. Noem het gewoon reanimeren, dat is immers wat FRB-ers voornamelijk doen. Ik sta ook wel eens bij een brandje op verzoek van de meldkamer, betekend nog niet dat ik weet waar ik over praat op dat gebied. ;)

Mocht je vragen hebben over decompensatio cordis lijkt me een PM beter op z'n plaats, kunnen we hier verder over de brandweer.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #43 Gepost op: 5 januari 2014, 01:12:30
Citaat van: skippy02 link=msg=1233638 date=1388684753
Aantallen en verdeling maakt niet zoveel uit, Peter.
Waar ik van op keek is wat de percentage's waren die toch wel boekdelen spraken.
Het PVDA-kamerlid vond ik wat minder. Zij is ook van een partij die deze bezuinigingen goedkeurt dus ik verwacht weinig heil uit die hoek. Ik hoop dat andere partijen wat strenger zullen zijn in hun bevragingen aan de minister.
Maar al met al, goede uiteenzetting denk ik van de feiten. Nu maar eens afwachten wat de politiek ermee gaat doen. (ik hoop veel maar verwacht helaas weinig)

De PvdA dame vond dat ''er zeker iets aan de hand is waarnaar we moeten kijken'' veel meer dan dat kon ze niet vertellen..veel kijken, weinig mening cq actie, lekker vaag en op de vlakte houden. Typisch coalitiegeklets, veel blabla en weinig inhoudelijk te melden.. overigens is de inhoudelijke kennis mbt brandweer nihil bij dat kamerlid, eh zo'n auto heet n brandauto...brandspuit, brandspuitwagen'' etc etc, blunderend... :'( :-\ :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #44 Gepost op: 5 januari 2014, 08:41:06
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1234112 date=1388859117
Er is toch afgesproken dat er tot 2018 geen voertuigen worden wegbezuinigd en geen voertuigbezettingen worden gewijzigd?
In tijden van regionalisering, nieuwe dekkingsplannen en bezuinigingen ben je nergens zeker van. En zijn afspraken uit het verleden inmiddels waardeloos gebleken. ::)


Azijnzeikerd

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 327
Reactie #45 Gepost op: 5 januari 2014, 14:56:52
Citaat van: -Joost- link=msg=1234138 date=1388864765
Je snapt duidelijk m'n punt niet, ik ben eerder voorstander van FRB teams. Het ging echter om het gebruik van de term "hartfalen", wat lekentaal is voor decompensatio cordis.

Nee.  In lekentaal betekent hartfalen dat het hart faalt. Dat is alles. Het hart faalt, doet niet meer wat het moet doen en in lekentaal ga je dan dood. En dat is nou net waar die FRB voor uitrukt. Om dat moment nog effe uit te stellen.


Firefighter1970-b.d.

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,293
Reactie #46 Gepost op: 5 januari 2014, 15:06:53
Citaat van: Azijnzeikerd link=msg=1234265 date=1388930212
Nee.  In lekentaal betekent hartfalen dat het hart faalt. Dat is alles. Het hart faalt, doet niet meer wat het moet doen en in lekentaal ga je dan dood. En dat is nou net waar die FRB voor uitrukt. Om dat moment nog effe uit te stellen.

In het gebied van VGGM betekent hartfalen bij leken idd. dat het hart niet meer doet wat het moet doen, dus van acute hartstilstand tot het gevoel dat het hart op hol slaat, misschien dat in het woongebied van -Joost- leken meer medische basiskennis hebben als in het gebied van VGGM .

In de taal van medici betekent het wat -Joost- zei, leken weten niet zoveel van hartstoornissen en zeker niet die termen welke hij gebruikt


rsc

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 276
Reactie #47 Gepost op: 5 januari 2014, 16:50:40
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1234112 date=1388859117
Er is toch afgesproken dat er tot 2018 geen voertuigen worden wegbezuinigd en geen voertuigbezettingen worden gewijzigd?
Afgelopen week heb ik nog iemand van de klankbordgroep DRO gesproken, en die had het duidelijk over 2015.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #48 Gepost op: 5 januari 2014, 19:22:05
Citaat van: rsc link=msg=1234285 date=1388937040
Afgelopen week heb ik nog iemand van de klankbordgroep DRO gesproken, en die had het duidelijk over 2015.

Ik geloof je direct hoor, maar dat waren wel de keiharde eisen die aan de regio gesteld zijn door de burgermeesters. Het is (in mijn ogen) dan best vreemd dat die afspraken binnen 5 dagen nieuwe regio al op los zand blijken te zijn.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #49 Gepost op: 5 januari 2014, 19:25:25
Citaat van: Luke_BNV link=msg=1234332 date=1388946125
Ik geloof je direct hoor, maar dat waren wel de keiharde eisen die aan de regio gesteld zijn door de burgermeesters. Het is (in mijn ogen) dan best vreemd dat die afspraken binnen 5 dagen nieuwe regio al op los zand blijken te zijn.
Lijkt me spannend dat soort afspraken, aangezien de burgemeesters van de gemeentes in een veiligheidsregio het algemeen bestuur vormen van een veiligheidsregio. ::)