Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen

Auteur Topic: Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen  (gelezen 18519 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #10 Gepost op: 31 december 2013, 00:47:20
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1232569 date=1388445931
Dus ik denk dat je rustig appels met appels kan vergelijken. Alleen zijn Apeldoornse appels wel iets duurder, ook al komen de LSV als de Honac appels van exact dezelfde Woodway of Hortec boom;-) Denk als je ons bedrijf zou beter leren kennen en met onze klanten zou spreken, je best versteld zou kunnen staan van onze service- en dienstverlening.
Groeten, Ruud

Hoi Ruud, dat laatste zal uiteraard en lijkt me ook heel logisch en niet heel erg moeilijk als je nog klein bent en wilt groeien, met een goeie prijs maar geen service kom je ook niet ver. Honac (destijds Holland Nautic) is ook ooit klein begonnen en ik heb verhalen gehoord dat in de begintijd de directeur zelf nog de boer op ging om spullen aan de man te krijgen.
Ik ken je bedrijf niet, maar met alle respect, als je zo groot bent als Honac en je jaarlijks meer als 1000 nieuwe auto's opbouwt dan denk ik dat je bedrijf en service huishouding iets anders in elkaar steekt dan dit nu het geval is en je daarbij ook een ander prijsskaartje aan je producten moet hangen. Als het zo is dat Honac precies de zelfde producten inbouwt maar dan tegen een meerprijs en met minder service dan de rest kan ik alleen maar zeggen dat ze het heel goed hebben gedaan, btw de klant hoeft ook bij Honac niet specifiek van een klant zijn producten af te nemen.


Gast

  • Gast
Reactie #11 Gepost op: 31 december 2013, 00:50:04
Met de aanbesteding moeten ze dat volgens mij juist wel, VW is PON en PON is HONAC, PON won, ergo HONAC voor alles op en in de VW's.
Je kunt ook stellen dat als je één van de grote monopolisten bent je het prijskaartje gerust met een aantal getallen kunt ophogen want je hebt tóch de aanbesteding gewonnen.

De ANWB heeft de ogen geopend en is van HONAC afgestapt als leverancier van de signalering vanwege, juist, de prijs. Zij informeerden wel bij andere partijen.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #12 Gepost op: 31 december 2013, 01:20:10
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1232578 date=1388447404
Met de aanbesteding moeten ze dat volgens mij juist wel, VW is PON en PON is HONAC, PON won, ergo HONAC voor alles op en in de VW's.
Je kunt ook stellen dat als je één van de grote monopolisten bent je het prijskaartje gerust met een aantal getallen kunt ophogen want je hebt tóch de aanbesteding gewonnen.

De ANWB heeft de ogen geopend en is van HONAC afgestapt als leverancier van de signalering vanwege, juist, de prijs. Zij informeerden wel bij andere partijen.

Honac zit niet vast aan alleen Whelen. Wat de klant wilt bouwen ze op, als dit van een andere merk is kan dat uiteraard ook. Zo doet Honac voor de KMar alle reparaties en onderhoud van alle (!) daksets, dus ook die van TM-CS , W&G en Pintch Bamag. Waarom? omdat de klant dit wilt want misschien heeft Honac toch wel enige kennis van zaken en hebben ze toch niet zo'n slechte service zoals weleens wordt beweerd...?

Ik persoonlijk ben best bereid om meer te betalen voor iets als daar bijvoorbeeld een goede service tegenoverstaat. Trouwens ook partijen die niet via een wettelijke aanbesteding aan Honac verbonden zijn doen al jaren zaken met ze. Dat de ANWB nu weer even bij een andere leverancier shopt is toch juist heel logisch, zo doen ze dit al jaren, Honac plast nu even naast de pot en wellicht een volgende ronde doen ze weer mee...


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #13 Gepost op: 31 december 2013, 01:50:53
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1232575 date=1388446915
Ademanalyse en de provida systemen kan ik t me nog van voorstellen maar dat zit echt niet in/op elke auto. En als Honac puur doorschuift naar Woodway voor garantie...waarom zijn de prijzen in NL dan anders dan de RRP voor Whelen in de rest van de EU?

Ruud, Het is iets complexer als jij nu stelt. Ten eerste de daksets van Honac zitten vol met de modernste en slimste electronica van Europa en misschien zelfs wel te wereld! Met name de ECU en het blackbox systeem zijn echt wel uniek te noemen en mogen we zeker wel trots op zijn dat politie auto's hiermee zijn voorzien. Van buiten ziet de balk er misschien het zelfde of zelfs minder uit maar van binnen is dit totaal anders en heeft hij flink wat hersens meer dan menig ander daksets elders te wereld. Dus dat die prijzen anders zijn lijkt me juist heel logisch.
 
Wat betreft de garantie is dit niet 1op1 doorschuiven naar bijvoorbeeld Woodway of Whelen. Een dakset van Honac bestaat niet (zoals bijvoorbeeld in de USA) helemaal uit een merk van een fabrikant maar uit diverse merken en onderdelen wat maakt zoals de daksets nu zijn. Een manco van het een kan weer problemen veroorzaken bij de ander. Zo zijn er in het begin veel problemen geweest met vocht in de Freedom's waardoor ook de electronica (niet van Whelen, maar door Honac zelf ontwikkelde naar Nederlandse maatstaaf)  storing veroorzaakte en blijvend defecten raakte, denk jij dat Whelen toen die schade heeft vergoed van die peperdure PCB's? Nee dus...


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #14 Gepost op: 31 december 2013, 02:10:10
Citaat van: blauwblauw link=msg=1232590 date=1388449210
Ik persoonlijk ben best bereid om meer te betalen voor iets als daar bijvoorbeeld een goede service tegenoverstaat.

Goede service? Een auto die twee weken buiten dienst staat omdat er een storing in de lichtbalk zit, de auto moet naar een servicepunt gebracht worden, daar moet er op gewacht worden en vervolgens is nog de storing niet verholpen en begint het verhaal weer van voorafaan...
Talloze voertuigen (in heel Nederland) rijden met één van de twee grill-flitsers in steady-burn, een bekende storing.
Een van de talloze voorbeelden die wij meemaken sinds we als regio overgestapt zijn op Whelen/HONAC.
Hiervoor reden wij met TM/CS balken, afgezien van een defecte led (unit) of losgeraakte stekker nóóit problemen. De servicemonteur kwam binnen een aantal dagen op ons hoofdbureau en in veel gevallen kon er op de reparatie gewacht worden.

Dat HONAC met bepaalde onderdelen duurder is omdat zij er eigen spulletjes in stoppen die de klant vraagt is niet meer als logisch.
Dat zij bijna het dubbele rekenen voor een Hänsch Movia SL slaat natuurlijk helemaal nergens op, helaas zijn de diverse regio's nog steeds (omdat het zo makkelijk is) gebonden aan één leverancier en één service-bieder.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gebruiker0401206

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 31 december 2013, 02:14:31
Zit redelijk in ontwikkeling van daksets...ooit afgevraagd
wie de eerste Hänsch dual colour systemen heeft verzonnen ;-)
De dakset zelf vind ik de functiebewaking interessant vormgegeven maar om het nu wereldgeschiedenis of meest vooruitstrevend van heel de wereld te noemen.... Can aansturing van OGS bestaat ook al een tijdje.

T idee achter de daksets en aansturing zie ik wel zitten, maar er mogen wel nog een paar schoonheidsfoutjes uit gehaald....
FlIR en anpr is in feite geen unieke techniek van een dakset, wel een sport om t compact en accuraat in een dakset onder te brengen.
Heb al aan enkele mooie militaire toepassingen en beveiligingssystemen mogen "snuffelen" (kmw/ thales) vanuit mijn andere werkveld, dus ben niet zo heel snel onder de indruk meer...maar laat me graag van het tegendeel overtuigen... :) begrijp me niet verkeerd, t is niet zozeer kritiek aan de kwaliteit van de producten van Honac, die zullen vast prima hun werk doen....

Welke rol vervul jij hierin Roy? Ik proef een nauwe samenwerking met Honac.


Groeten Ruud


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #16 Gepost op: 31 december 2013, 02:39:26
Citaat van: Jerommeke link=msg=1232617 date=1388452210
Goede service? Een auto die twee weken buiten dienst staat omdat er een storing in de lichtbalk zit, de auto moet naar een servicepunt gebracht worden, daar moet er op gewacht worden en vervolgens is nog de storing niet verholpen en begint het verhaal weer van voorafaan...
Talloze voertuigen (in heel Nederland) rijden met één van de twee grill-flitsers in steady-burn, een bekende storing.
Een van de talloze voorbeelden die wij meemaken sinds we als regio overgestapt zijn op Whelen/HONAC.
Hiervoor reden wij met TM/CS balken, afgezien van een defecte led (unit) of losgeraakte stekker nóóit problemen. De servicemonteur kwam binnen een aantal dagen op ons hoofdbureau en in veel gevallen kon er op de reparatie gewacht worden.
Dat HONAC met bepaalde onderdelen duurder is omdat zij er eigen spulletjes in stoppen die de klant vraagt is niet meer als logisch.
Dat zij bijna het dubbele rekenen voor een Hänsch Movia SL slaat natuurlijk helemaal nergens op, helaas zijn de diverse regio's nog steeds (omdat het zo makkelijk is) gebonden aan één leverancier en één service-bieder.

Je legt een aantal individuele gevallen onder een vergroot glas. Je zult altijd defecten houden en dingen die beter kunnen, maar dit gaat bij andere net zo, zo waren er een aantal jaren bij TM-CS problemen met de sirene die zomaar uitviel of van klank  veranderde. Honac bouwt meer als 1000 auto's per jaar op, als je het verhoudingsgewijs bekijk kan je echt niet zeggen dat er grote aantal politie voertuigen aan de kant staan wegens defecten.

Wat betreft de Hänsch Movia Sl, jij weet toch helemaal niet wat Honac daarvoor moet betalen? Als jij een Audi bestelt bij je Mercedes dealer kun je er vanuit gaan dat deze duurder is dan dat je die daar rechtsstreeks zelf besteld. Dat die lamp via de aanbesteding verplicht via Honac besteld moeten worden daar kan Honac niks aan doen toch. Ik kan me best voorstellen als Hänsch aan de concurrent moet verkopen er een andere prijs wordt gehanteerd.


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #17 Gepost op: 31 december 2013, 03:17:13
Citaat van: LemmensSpecialVehicles link=msg=1232621 date=1388452471
Zit redelijk in ontwikkeling van daksets...ooit afgevraagd
wie de eerste Hänsch dual colour systemen heeft verzonnen ;-)
De dakset zelf vind ik de functiebewaking interessant vormgegeven maar om het nu wereldgeschiedenis of meest vooruitstrevend van heel de wereld te noemen.... Can aansturing van OGS bestaat ook al een tijdje.

T idee achter de daksets en aansturing zie ik wel zitten, maar er mogen wel nog een paar schoonheidsfoutjes uit gehaald....
FlIR en anpr is in feite geen unieke techniek van een dakset, wel een sport om t compact en accuraat in een dakset onder te brengen.
Heb al aan enkele mooie militaire toepassingen en beveiligingssystemen mogen "snuffelen" (kmw/ thales) vanuit mijn andere werkveld, dus ben niet zo heel snel onder de indruk meer...maar laat me graag van het tegendeel overtuigen... :) begrijp me niet verkeerd, t is niet zozeer kritiek aan de kwaliteit van de producten van Honac, die zullen vast prima hun werk doen....

Welke rol vervul jij hierin Roy? Ik proef een nauwe samenwerking met Honac.


Groeten Ruud

Hoi Ruud, waar het mij om gaat is dat je soms de klok er op gelijk kan zetten dat er wel weer een opmerking komt dat Honac duur is dat en dat een ander het goedkoper kan. Dat lijkt me, met alle respect, als klein bedrijf volstrekt logisch dat je dat kunt. Als ik nu één auto zou moeten opbouwen kan ik dat ook veel goedkoper dan Honac, en als het om één auto gaat kan ik die 24uurs storingsdienst ook wel bieden ]persoonlijk zelfs nog[ maar gaat het om tientallen auto's moet ik toch wat mensen aannemen, gaat het om meer dan duizend auto's op jaar basis dan moet ik heel wat meer mensen aannemen, als het er meer als 15 zijn hebben die mensen ook weer recht op een ondernemingsraad en heb ik natuurlijk ook een aantal managers erbij nodig, en moet ik ook wat panden erbij huren ect. ect. Kortom dat jij, of een ander als klein of lokaal bedrijfje een auto voor minder kunt opbouwen lijkt me logisch.
Komt bij, zoals ik hier boven in het topic al schreef dat de Honac daksets vol zitten met eigen ontwikkelde electronica waar hierop dit forum nauwelijks bij wordt stilgestaan; o.a. een blackbox ,test  of terugkoppeling meldkamer functie vindt met van zelfsprekend maar dat is het niet. Als met in het buitenland een balk ziet welke er voller uit ziet dan hier en ook nog eens minder kost dan begint het zwarte pieten gelijk weer richting Honac, over de binnenkant heeft met het nooit. Terwijl de grootste kostenpost van de LAPV daksets toch echt de electronica is (ECU+ECU-remote/blackbox can) Ik zelf heb geen enkele (nauwe)samenwerking met Honac, ben enkel werkzaam bij Defensie en onze voertuigen zijn allemaal opgebouwd door Honac waar eigenlijk iedereen zeer te vreden over is. Kwa hobby moet ik zeker kleur bekennen en is er in mijn zwaailichtenkamer/zolder/opslag eigenlijk alleen maar Whelen/Honac te zien ;)


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #18 Gepost op: 31 december 2013, 09:30:02
Al mijn voertuigen behalve de Corsa zijn PON producten te weten: 6 VW Caddy, 1 VW Crafter en 2 MAN's tevens waren de voertuigen van mijn vorige werkgever allemaal PON.

Mijn ervaring,

HONAC:
Duur in aanschaf.
Beroept zich op het zijn van een groot bedrijf waardoor er niet altijd een snelle schakeling is bij storing.
En kleinere klanten worden er steevast geweert door de prijzen nog hoger in te zetten. Terwijl bij VW zelf niets anders mogelijk is totdat jij zelf met een ander product komt.
Bij de offerte's zit steevast een onderhoudscontract dat niet kon worden los gesleuteld.

Wiegel:
Redelijk geprijsd, offerte aanvraag tijd is lang. En adviseert ook nog steeds producten die niet zijn gekeurd.
Service voor kleine bedrijven is aan huis bij Wiegel en sporadisch bij de klant. Bij grotere klanten komt Wiegel aan huis.
Geen verschil tussen prijzen voor kleine en grote klanten.
Geen offerte's met onderhoudscontracten desgewenst wel toe te voegen.

Marelko
Duur en men wil bijna altijd een ander product "aansmeren" dan de vraag is. In de eerste plaats krijg je nooit een offerte voor wat je vraagt, dat is mij nu vier keer overkomen.
Service voor alle bedrijven is wel goed, alleen treden dezelfde storingen ( in het oog van de gebruiker ) wel vaak op.
Geen offerte's met onderhoudscontracten, weet ook niet of het wel mogelijk was.

TMC's ( Ja ik weet tegenwooridg onderdeel van Marelko )
Redelijk geprijst, maar zeer beperkt aanbod.
Service was uitstekend! Altijd iemand aan de telefoon die er verstand van had en kon je het daar niet mee oplossen was diezelfde dag nog een monteur op het erf.
Geen offerte's met onderhoudscontract, maar wel later toe te voegen.

LSV
Goed geprijst, zeker nu ik ook weet wat de aanschafwaarden zijn naar een leverancier zelf toe.
Service tot nu toe goed ( ben net klant ) over onderhoud kan ik nog niets zeggen.
Geen offerte's met onderhoudscontract, ook niet nodig door de garantie die al op het product zit.

En eerlijk gezegd, heb ik een groot pluspunt op te merken voor de laatste:

Iemand die luistert naar je vraag, die niet probeert je een ander product te verkopen dan dat je vraagt. En niet een bedrijf dat om de twee weken aan de telefoon hangt als het weet dat je op zoek bent.

Grote bedrijven zijn nu eenmaal duurder dan kleine, ik heb daar ook rekening mee gehouden in mijn overzichtje. Maar sommigen steken wel het hoofd er boven uit!
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


Gast

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 31 december 2013, 10:46:15
Ik ken een HONAC buitenmonteur persoonlijk, er zijn er drie voor heel het land en 24-uursdiensten heeft hij nog nooit van gehoord, in ieder geval niet in zijn werkgebied (onderste helft Nederland)
Wel apart om te zien hoe fel Honac verdedigd wordt vanuit een hobby-matige insteek, klinkt meer als een aandeel-houder  0098  0098