Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen

Auteur Topic: Opbouw en prijs van LAPV (politie) voertuigen  (gelezen 18397 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #50 Gepost op: 2 januari 2014, 00:19:20
Ik heb ooit het wensenlijstje gezien van BZK voor de aanbesteding. Ik heb ook de uiteindelijke keuze goed bestudeerd en de enige reden dat er HONAC wordt gemonteerd is niet:
-de techniek,
-de prijs,
-het onderhoudscontract,
-enz.

Andere aanbiedingen waren:
-technisch minder storingsgevoelig,
-goedkoper,
-enz.

Maar er is gehoor gegeven aan de grootste wens: One stop shopping.

De Mercedes was goedkoper, de Volvo was technisch beter en dan heb ik het over de signalering, niet over de auto's.

Maar geen van de andere merken kon alles leveren in 1 product. Auto's ( in alle varianten ), signalering en verdere voertuiguitrusting is nu bij 1 partij ingekocht en dat was de grootste wens.  O0

Echter heeft 1 merk hier hele grote steken laten vallen door niet verder in zijn mogelijkheden te kijken: GM. En dan met name Opel. Via diverse contracten heeft GM een lijn liggen met FS. Echter heeft een topman van Opel (Karl-Thomas Neumann ) destijds laten weten:" Geen auto's tegen belachelijke prijzen te gaan aanbieden, dat zou ten opzichte van de normale klant niet zijn uit te leggen. "

Ik kat niet tegen PON, ik ben grote fan van zijn producten!  O0 Ik kat ook niet tegen Honac, die heeft gewoon mooi mee gesurft op haar moedermij. De kat die ik heb is naar de overheid die voor het gemak heeft gekozen en niet voor de bezuiniging die men hier had kunnen behalen. Nu hebben we voertuigen voor 75% van de markt waarde ( snel omgerekend ) maar dit voordeel is weg door het restverhaal.  :'(
Als men gewoon VW had genomen en bijv. TMCs dat had per auto een besparing van bijna 2800 euro kunnen zijn, en dan heb ik het nog niet eens over het onderhoudscontract. Reken eens snel....... Deze gemakzuchtigheid kost dus geld.  :'(
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


michaelmiata89

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 97
Reactie #51 Gepost op: 2 januari 2014, 09:55:52
Citaat van: HIT link=msg=1233440 date=1388618360
Ik heb ooit het wensenlijstje gezien van BZK voor de aanbesteding. Ik heb ook de uiteindelijke keuze goed bestudeerd en de enige reden dat er HONAC wordt gemonteerd is niet:
-de techniek,
-de prijs,
-het onderhoudscontract,
-enz.

Andere aanbiedingen waren:
-technisch minder storingsgevoelig,
-goedkoper,
-enz.

Maar er is gehoor gegeven aan de grootste wens: One stop shopping.

De Mercedes was goedkoper, de Volvo was technisch beter en dan heb ik het over de signalering, niet over de auto's.

Maar geen van de andere merken kon alles leveren in 1 product. Auto's ( in alle varianten ), signalering en verdere voertuiguitrusting is nu bij 1 partij ingekocht en dat was de grootste wens.  O0

Echter heeft 1 merk hier hele grote steken laten vallen door niet verder in zijn mogelijkheden te kijken: GM. En dan met name Opel. Via diverse contracten heeft GM een lijn liggen met FS. Echter heeft een topman van Opel (Karl-Thomas Neumann ) destijds laten weten:" Geen auto's tegen belachelijke prijzen te gaan aanbieden, dat zou ten opzichte van de normale klant niet zijn uit te leggen. "

Ik kat niet tegen PON, ik ben grote fan van zijn producten!  O0 Ik kat ook niet tegen Honac, die heeft gewoon mooi mee gesurft op haar moedermij. De kat die ik heb is naar de overheid die voor het gemak heeft gekozen en niet voor de bezuiniging die men hier had kunnen behalen. Nu hebben we voertuigen voor 75% van de markt waarde ( snel omgerekend ) maar dit voordeel is weg door het restverhaal.  :'(
Als men gewoon VW had genomen en bijv. TMCs dat had per auto een besparing van bijna 2800 euro kunnen zijn, en dan heb ik het nog niet eens over het onderhoudscontract. Reken eens snel....... Deze gemakzuchtigheid kost dus geld.  :'(

Ik wil niets suggereren maar denk ook nog even aan de "gun factor", het reisje naar Aruba en het voortreffelijke etentje in het 3-sterren restaurant en dat prachtige kerstpakket met die heerlijke magnum champagne die ieder jaar..... (welkom in de wondere wereld van aanbestedingen)
Motorbegeleider, evenementen verkeersregelaar en actief in wijk preventie team


EvEs

  • HAP (ZHP RT)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 598
Reactie #52 Gepost op: 2 januari 2014, 10:15:31
Zo fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die me om dit soort zaken druk maakt.  8)

Wij hebben nieuwe OVD golfjes met een TM-CS opsteeklamp links achter. Toen ik vertelde dat ze van Honac een andere lamp hadden die veel beter zichtbaar was, werd er verteld: "oh ja, nou en? er zit toch een sirene op..."

Het grilleflitser en knipperende koplampen verhaal van Silique had ik ook al eens aan onze wagenparkbeheerder gemeld, wat er in resulteerde dat mijn mond gesnoerd werd, en ik alle communicatie naar hem nu via mijn TC moet doen. Dus dit heb ik maar laten doen aangezien ik geen medestanders vond.

Ook fijn om te lezen dat de meningen van de klant en de gebruiker zo mooi op 1 lijn zitten..... NOT  >:D Het komt nog niet eens in de buurt van een compromis


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,323
Reactie #53 Gepost op: 2 januari 2014, 10:34:19
Interessant verhaal Harm; voer voor een parlementaire enquete?


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #54 Gepost op: 2 januari 2014, 16:14:55
Citaat van: michaelmiata89 link=msg=1233493 date=1388652952
Ik wil niets suggereren maar denk ook nog even aan de "gun factor", het reisje naar Aruba en het voortreffelijke etentje in het 3-sterren restaurant en dat prachtige kerstpakket met die heerlijke magnum champagne die ieder jaar..... (welkom in de wondere wereld van aanbestedingen)
Als dit al gelukt is, wat ik betwijfel. Dan zou dat een kwalijke zaak zijn. Er is maar 1 iemand nodig om dan de hele deal op te blazen en een schadevergoeding te vorderen.
Citaat van: André Welten link=msg=1233502 date=1388655259
Interessant verhaal Harm; voer voor een parlementaire enquete?

Nee, want in de aanbesteding staat geloof ik ook dat "one stop shop" een pre zou zijn bij de gunning.
Men denkt hier een besparing op te halen omdat men dan niet meer hoeft te oordelen en voor dit oordelen geen personeelsuren kwijt te zijn.  O0
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #55 Gepost op: 2 januari 2014, 16:20:10
Citaat van: André Welten link=msg=1233502 date=1388655259
Interessant verhaal Harm; voer voor een parlementaire enquete?

Er is al een onderzoek naar geweest: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=14432.msg945242#msg945242
Uitslag: geen onregelmatigheden, wel had het aanbestedingsproces beter gekund: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2012/02/16/commissie-geen-onrechtmatigheid-bij-aanbesteding-politievoertuigen.html
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,323
Reactie #56 Gepost op: 2 januari 2014, 17:03:55
Zou men het dan volgende keer niet bijvoorbeeld op deze manier kunnen doen: Volvo (ik noem maar even een merk) schrijft in op een aanbesteding voor verkeer met een compleet uitgerust voertuig en besteed de aanleg van signalering uit aan een contractor (LSV bijvoorbeeld, of Marelko of TMCS).De subcontractor leidt van een aantal dealers mensen op om (veel) voorkomende werkzaamheden aan de signalering te verrichten. Valt dit dan ook niet onder het 1 stop shopprincipe?


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #57 Gepost op: 2 januari 2014, 18:04:29
Citaat van: blauwblauw link=msg=1233409 date=1388607546
Nou wat erg zeg, we moeten een knopje 2seconden indrukken om een optie te bedienen? Zijn we niet gewoon heel erg verwend?  Jerommeke we kunnen dit knopje ook vervangen door nog meer elektronica die voor ons bepaald of het overdag of avond is en dus automatisch kiest of de koplampen mee gaan knipperen tijdens blauwblauw met herrie,

Ik geef alleen aan dat de werkvloer het niet handig vind... Je ziet ook héél veel regio's waar men van het bestaan niet afweet of het nauwelijks gebruikt. Ik gebruik het wel (ook 's nachts) en vind het niet erg, alleen handig is het niet! Bij de ''alley-lights'' zie je wat je doet, bij de grill-flitsers aan/uit is dat een stuk lastiger waar te nemen. Neem daarbij de onmogelijke plek voor de aansturing mee (wie die plek voor de versnellingspook bedacht heeft....) en ik zeg dat de TM/CS aansturing net zo simpel & eenvoudig was als het product van HONAC.

Citaat
Je snapt heel goed wat ik bedoel toch? Jij had het over een magneetlamp die niet via de ECU werkt (dus niet bedienbaar via de bedienkast en niet aangesloten op het blackbox can systeem) daarvan heb ik inderdaad gezegd dat deze niet tot de doelgroep behoord omdat je simpelweg geen (grote) overheidsdienst bent WANT deze hebben namelijk allemaal de eis bij Honac neergelegd dat o.a.  blauwblauw registreerbaar moet zijn en dus moet het werken via de ECU.

Ik vind de toon (die de muziek maakt) niet zo prettig... Ik ben geen kleuter  ::) :-X
De ''grote'' overheidsdienst misschien wel, de individuele korpsen maakt het geen reet uit wat er op een wijkteamburgerauto zit qua ECU & blackbox-systeem. Men wil een blauwe lamp, een stopbord en een sirene. Als het even kan nog aangevuld met knipperend groot licht en that's it. Dan het liefst nog voor zo min mogelijk geld aangezien er bezuinigd moet worden.
Ik heb het niet over een AT-voertuig of een onopvallende auto die noodhulp uitgerust is.
Jaren lang hebben we met een losse lamp gereden die gewoon middels een doodnormale schakelaar te bedienen was.

Citaat
Ik heb alleen maar een logische verklaring geven waarom die lamp (en heel veel andere producten) via Honac dus duurder zijn; deze moeten allemaal aangepast worden omdat de klant speciale eisen heeft gesteld o.a. hoe ze het werkend en registreerbaar wil hebben. Honac heeft hierin moeten investeren en dit moet simpelweg weer terug verdient worden.

Dat is dus gewoon niet waar... HONAC is met alles van Whelen (ook de gewone dashbordflitsers met een sigarettenplug, de losse amber magneetpit en een losse Whelen TIR6/LIN6/TIR3 unit vele malen duurder als de markt.
Dat ze op voertuigspecifieke inbouw/opbouw duurder zijn omdat daar allerlei techniek achter zit, daar heb ik het niet over.
Voor de grap eens kijken wat een losse Whelen Pioneer bij HONAC en bij andere leveranciers kost...
Men is dé Whelen dealer voor Nederland en maakt daar gewoon gebruik van...
Men heeft een bepaalde marktpositie gewonnen waardoor veel klanten de keuze maken om bij HONAC te kopen want ''daar lopen de contracten en dat is makkelijker''

Nogmaals, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je bepaalde banden of connectie's hebt bij HONAC en deze hier wilt verdedigen. Dat vind ik allemaal prima, maar je verhaal en verhaallijn klopt gewoon niet...
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


FlyingDutchman

  • HV-geïnteresseerde ingenieur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,298
Reactie #58 Gepost op: 2 januari 2014, 23:04:34
Even afgezien van de (ongetwijfeld interessante) politieke aspecten, waar de topictitel niet zozeer over gaat, wil ik ook graag iets kwijt over sommige technische aspecten die tot dusver nog niet aan bod zijn gekomen.

Ongetwijfeld hebben de strobe-techniek en meer recenter de LEDs geweldige voordelen als het gaat om attentiewaarde (hoofdzakelijk door het grote en abrupte verschil tussen "aan" en "uit"), en voor LEDs ook pure lichtopbrengst, van de lichten bij het (in-)direct erop kijken, zeker ook als men dit vergelijkt met bijv. halogeen knipper- of zwaailichten. Ook is het energieverbruik van de moderne technologie minder groot, waardoor het iets eenvoudiger wordt om meerdere, op effectvolle wijze over strategische locaties van de wagens verspreide, lichtunits te gebruiken (of daarvan altijd even effectief gebruik wordt gemaakt is een apart onderwerp). Desondanks pleit ik ervoor, om redenen die ik hieronder zal aangeven, een gezond mengsel van oude en nieuwe technologie toe te passen zodat de attentiewaarde geoptimaliseerd kan worden.

Een bekend nadeel van strobes is dat ze een lange "uit"-fase hebben in vergelijking met de "aan-"fase". Er zijn nog een aantal technische nadelen - de electronica veroorzaakt makkelijk storingen in omringende systemen en is zelf niet geheel ongevoelig voor storingen. Voordelen liggen in de wel erg felle flitsen, wat de aandacht goed trekt. De flitsen zijn niet noodzakelijkerwijs unidirectioneel maar kunnen door een goed ontwerp van de reflectoren of toepassing van Fresnel-lenzen redelijk gericht, dan wel gespreid worden. Ook is het energieverbruik lager dan bij halogeen. Aangepaste schakelingen zorgen, waar nodig, voor dimbaarheid. Maar er is per unit maar 1 kleur mogelijk - meer kleuren onder 360° vergt dus meer units.

Het nadeel van de lange "uit"-fase bestaat niet bij LED-units, die immers vrij geprogrammeerd kunnen worden (hoogstens de koeling moet in de berekening worden meegenomen). Alleen valt wel op dat de meeste in NL gebruikte LED-units ruwweg de helft van de tijd "uit" zijn en de helft "aan", wat de lichten gedurende de "uit" fase feitelijk onzichtbaar maakt en speciale schakelingen noodzakelijk maakt, bijv. om van een balk uit elke richting steeds minstens een unit in "aan" stand te kunnen zien. Veelal zijn de LED-units vrijwel unidirectioneel - om vanuit meerdere sectoren rond de auto zichtbaar te zijn vergen LEDs hetzij diffunderende lensconstructies, hetzij meerdere, onder verschillende hoeken geplaatste units. Voordelen bestaan er in de betrekkelijk makkelijke dimbaarheid voor de nachtstand, alsmede de principe-mogelijkheid meer kleuren toe te passen per lichtunit. Verder is het energieverbruik het laagst van de hier besproken opties. Naar mijn mening kunnen er bij LED-units nog verbeteringen aangebracht worden in de modulatie van de lichtsterkte: halftijds aan en halftijds uit is misschien niet zo effectief, naar mijn mening kan de attentiewaarde door een ander patroon per unit makkelijk worden verhoogd (een voorbeeld dat ik van Hänsch en Hella ken is langer aan - korter uit - korter aan - langer uit). Ook kan men misschien, afwisselend met "aan", met "half-aan" experimenteren (een gedimde stand) - daarmee vervalt de ongewenste "onzichtbare" fase maar de modulatie trekt nog steeds de aandacht.

Wat ik bij beide modernere varianten, strobes en LEDs, mis is het effect van de ouderwetse lichtstraal uit een halogeenrotator die een wand van een gebouw of een boom bestrijkt, en daardoor ver voor de wagen de aandacht trekt. Strobes hebben dit effect bijna niet - LEDs een beetje, door de directionele(re) uitstraling van de modules en de lichtintensiteit, maar niet zo als de goeie ouderwetse zwaailamp.

Standby in Zweden heeft tot niet zo lang geleden balken verkocht die halogeen rotators, strobes en halogeen flashers in combinatie hadden, waar later nog LEDs aan toegevoegd werden.

In NL daarentegen zijn, op een enkele oude politiewagen na, de rotators kompleet verdwenen. Bij de brandweer zijn er nog iets meer over (mijn favoriet daar blijven de diverse Amerikanen, of uit de Duitse doos de PB Tri-Optik of de diverse Hella KLs).

Vragen aan de kenners:
- Zijn rotators eigenlijk nog mogelijk i.v.m. de nieuwe OGS-regels? Zijn er ECE -R65 Kl. 2 rotators?
- Als die niet meer mogelijk zijn, wat zien jullie in mijn voorstel om met de lichtpatronen flexibeler om te gaan, zodat we niet meer vast zitten aan helft van de tijd uit - helft aan?
- Is het sowieso niet beter om een mengsel aan technieken toe te passen? Daarmee hou je de voordelen van elke techniek, en bij selectief toepassen moet het ook mogelijk zijn Klasse 2 van R65 te vervullen. Bijvoorbeeld zou men in de nachtstand een (zachter brandende) rotator kunnen toepassen, terwijl deze in de dagstand uit is en door LEDs vervangen wordt (immers is reflectie tegen huizen overdag niet zo van belang).
Groeten  FlyingDutchman  "Be careful out there..." ("Hill Street Blues")


blauwblauw

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 789
  • I Love Edge
Reactie #59 Gepost op: 3 januari 2014, 10:36:00
Citaat van: Jerommeke link=msg=1233634 date=1388682269
Ik vind de toon (die de muziek maakt) niet zo prettig... Ik ben geen kleuter  ::) :-X
De ''grote'' overheidsdienst misschien wel, de individuele korpsen maakt het geen reet uit wat er op een wijkteamburgerauto zit qua ECU & blackbox-systeem. Men wil een blauwe lamp, een stopbord en een sirene. Als het even kan nog aangevuld met knipperend groot licht en that's it. Dan het liefst nog voor zo min mogelijk geld aangezien er bezuinigd moet worden.
Ik heb het niet over een AT-voertuig of een onopvallende auto die noodhulp uitgerust is.
Jaren lang hebben we met een losse lamp gereden die gewoon middels een doodnormale schakelaar te bedienen was.
Dat is dus verleden tijd, alles moet werken via het blackbox systeem, dit heeft niet Honac zelf bedacht maar de klant, of dat systeem een individuele korps nou wel of niet uitmaakt doet er niet toe zij kunnen enkel kiezen uit bestaande paketten die Honac heeft samengesteld met de klant, met goede redenen kan men daar van afwijken maar alles blijft in iedergeval ten alle tijden werken via de ECU en het blackboxsysteem. Als er al twijfels zijn over het blackbox systeem denk ik juist dat bij de wijkauto's dit systeem zeker tot zijn recht komt gezien de karige blauwe signalering op deze auto's....

Citaat van: Jerommeke link=msg=1233634 date=1388682269
Dat is dus gewoon niet waar... HONAC is met alles van Whelen (ook de gewone dashbordflitsers met een sigarettenplug, de losse amber magneetpit en een losse Whelen TIR6/LIN6/TIR3 unit vele malen duurder als de markt.
Dat zal niemand ontkennen maar wat is daar mis mee? Het is nou eenmaal niet de core business van Honac want die moet het juist hebben van de opbouw van complete daksets voor overheidssdiensten. Simpelweg omdat ze voor die doelgroep flink hebben geinversteerd in de electronica van de OGS (aansturing, geluid, blackbox can, terugkoppelfuncties meldkamer) en dat wil men terug verdienen. Dit is trouwens niet een inversteringen van een paar ton maar een veelvoud van dat bedrag, alleen al aan het huidige ECU systeem is al meer dan een jaar aan gewerkt.

Citaat van: Jerommeke link=msg=1233634 date=1388682269
Voor de grap eens kijken wat een losse Whelen Pioneer bij HONAC en bij andere leveranciers kost...
Honac is momenteel de goedkoopste met deze lamp, kijk maar eens op de website. Komt bij dat wij niet weten welke kortingen er klant specifiek lopen......
http://www.honac.nl/cgi-bin/v14/view.pl?db=website&view_records=1&ww=1&ID=1021&NEWS=2024


Citaat van: Jerommeke link=msg=1233634 date=1388682269
Nogmaals, ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat je bepaalde banden of connectie's hebt bij HONAC en deze hier wilt verdedigen. Dat vind ik allemaal prima, maar je verhaal en verhaallijn klopt gewoon niet...
Dat mag jij vinden, ik vind dat de zaken hier standaard nogal zwart/wit worden bekeken, Honac is duurder en waarom dat zo is vraagt men zich niet af. Ik geef alleen maar een aantal logische verklaring wat een eventueele meerprijs verklaard.

Ik las in dit topic ergens dat TM-CS 2800 euro per dakset goedkoper zal zijn (niet beweerd door jou trouwens) Dit is compleet onzin, laat ik dit zeggen, geen enkele opbouwer hier in Nederland kan het huidige leveren want Honac nu opbouwt, dan heb ik het niet over de lightbar MAAR de electronica erin die nodig is om aan de wens van de klant te kunnen voldoen. De laatste auto's van TM-CS lijken aan de buitenkant ook te voldoen aan de huidige daksets van Honac (blauw/amber groen ect.) en dus een goede concurrent van de Freedom's en ook nog eens goedkoper maar dat lijkt maar zo WANT  van binnen voldoen ze niet, communicatie systeem, sirene, blackbox ect. kortom de electronica is niet op orde omdat ze niet hebben durven te inversteren in een nieuw eigen systeem (wat Honac wel heeft gedaan)
TMCS heeft op het laatste moment in allerijl verschilende merken systemen moeten toepassen om aan de eis van de klant te kunnen voldoen en wat is gebleken dat dit dus niet werkt en al helemaal niet is goedgekeurd , we kennen allemaal wel de voorbeelden van de sirene's die overslaan of zomaar van klank veranderen, we lezen er vaak snel overheen maar ik vind dit nog al wat... dat komt dus omdat er verschillende systeem worden toegepast en elkaar giganstisch storen, aan de EMC eisen voldoen zij dus al niet. Ook het blackbox systeem is niet betrouwbaar. Als TMCS de huidige aanbesteding dus had gewonnen was dit in eerste instantie een grote ramp geworden.

Honac heeft in 2006 al zijn nek uitgestoken (nog voor de LAPV dus) en heeft durven te inversteren in één nieuw systeem (ECU) wat al deze functies bevat, niet extern verschillende systemen ingekocht zoals TMCS maar echt helemaal één systeem zelf laten ontwikkelen. Aan dit systeem is meer dan een jaar gewerkt en als Honac de huidige aanbesteding niet had gewonnen was dit dus een flinke strop geweest, men moet nou eenmaal veel van deze ECU's verkopen om de inverstering terug te verdienen.
Alle andere opbouwens hebben het op zijn beloop gelaten en niet geinversteerd in een nieuw eigen goedgekeurd systeem maar gedacht verschillende systemen extern in te kopen om dat dit een stuk goedkoper is en je veel tijd bespaart in de ontwikkeling van iets nieuws, de gevolgen van dat besluit heb ik boven benoemd. Dat andere nu dus goedkoper zullen zijn twijfel ik niet aan, zij hebben immers niet geinversteed in een nieuw systeem maar heeft Honac dit wel gedaan en hebben zij op dit moment als enigste één goedgekeurd product wat aan alle wensen en eisen voldoet die de klant verlangt.