Evidence Based Lifeguarding

Auteur Topic: Evidence Based Lifeguarding  (gelezen 11816 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

spades

  • Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Gepost op: 6 januari 2014, 19:57:27
Als verpleegkundige in opleiding krijg ik te maken met evidence based practice, oftewel op grond van het best beschikbare (wetenschappelijke) bewijs, de ervaring van de onderzoeker en de beschikbare kosten de best mogelijke oplossing vinden. Nu lijkt mij dit super om het bewaken van het strand te verbeteren en zo een eenduidige lijn van o.a. ehbo toe te passen. Nu verschilt het per reddingsbrigade bijvoorbeeld hoe een kwallenbeet word behandeld

Hoe staan jullie hierin, passen andere reddingsbrigades al ebp toe in de praktijk? Zoja, hoe?!




Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2014, 18:59:13
Mijns inziens zou dit een goed principe kunnen zijn om een aantal processen binnen de strandbewaking te verbeteren. Zeker op het gebied van de eerste hulp kunnen er de nodige verbeteringen plaatsvinden door een kritische blik op de huidige werkwijze en opleidingen. Ik denk dat het behandelen van kwallenbeten een simpel, maar mooi voorbeeld is waarbij een evidence-based protocol kan zorgen voor een betere kwaliteit van de geleverde zorg. Bij een aantal gebruikte methodes worden door collega's al vraagtekens gezet.

Het toepassen van bestaande (wetenschappelijke) kennis op andere gebieden kan ook van pas komen, maar dat staat wat verder af van de manier waarop wij gewend zijn met EBP te werken. Hierbij zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan het toepassen van principes van crew resource management tijdens het werken op een post of tijdens incidenten. O0


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2014, 08:06:52
Tje wij noemen dit thuis gezond boeren verstand, ik neem aan dat iedere brigade dit naar eer en geweten toepast. Hierbij zal niet overal de kennis aanwezig zijn over alle punten (ook niet mogelijk  denk ik). Maar er zal geen brigade tegen de beste en goedkoopste oplossing zijn.

9910001
9910001


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #3 Gepost op: 9 januari 2014, 18:42:46
Ik kan het mis hebben maar de meest eerste hulp opleiding bij de reddingsbrigades zijn gebaseerd op de lesstof van het oranje kruis. In deze lesstof zijn ze heel duidelijk over de behandeling van een Noordzee kwallenbeet. En volgens mij is dit evidence-based.

Het maken van Emergency Action Plans (EAP’s) kan bijdragen aan een uniforme werkwijze. Deze Emergency Action Plans (EAP’s) kunnen gelden voor eerstehulp maar b.v. ook voor zoekactie`s of naderend noodweer.

De KNRM lifeguards werken met deze Emergency Action Plans (EAP’s) en Normale operationele procedures (NOP`s)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #4 Gepost op: 9 januari 2014, 19:19:50
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1235610 date=1389289366
Ik kan het mis hebben maar de meest eerste hulp opleiding bij de reddingsbrigades zijn gebaseerd op de lesstof van het oranje kruis. In deze lesstof zijn ze heel duidelijk over de behandeling van een Noordzee kwallenbeet. En volgens mij is dit evidence-based.

Het maken van Emergency Action Plans (EAP’s) kan bijdragen aan een uniforme werkwijze. Deze Emergency Action Plans (EAP’s) kunnen gelden voor eerstehulp maar b.v. ook voor zoekactie`s of naderend noodweer.

De KNRM lifeguards werken met deze Emergency Action Plans (EAP’s) en Normale operationele procedures (NOP`s)

Laten we vooropstellen dat ik en een aantal van mijn collega's van mening zijn dat de oranje kruis opleiding totaal niet aansluit bij de werkzaamheden die we in de praktijk uitvoeren. Ik heb het oranje kruis boekje er even op nageslagen maar ik vind de stof die daarin staat niet bepaald "heel duidelijk" zoals jij het noemt en is het ook niet duidelijk waar het Oranje Kruis deze informatie op baseert. Daarnaast wordt in de praktijk bij iedere organisatie en soms zelfs per strandwacht een andere behandeling gehanteerd, waarbij ook fouten gemaakt worden door onwetendheid. Dat is zeker niet altijd aan de desbetreffende collega's te wijten. Dit geldt overigens niet alleen voor kwallenbeten...    

Een ander voorbeeld van iets waarbij ik achter m'n oren krab: In EH koffers van de nieuwe NRV eenheden zitten een aantal doosjes met "reistabletten" (Cinnarazine, antihistaminicum), dan vraag ik me ernstig af of iemand daar wel over heeft nagedacht. Er wordt daarnaast ook totaal niet gecommuniceerd waarom een dergelijk middel wordt meegeleverd en in welke situaties het gebruikt dient te worden. Op basis van inbreng vanuit mijn achtergrond en wat GBV zijn deze doosjes dus ook per direct ergens achterin een kast gedeponeerd.  

Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik concluderen dat er iniedergeval binnen Reddingsbrigade Nederland veel zaken worden aangenomen van bijvoorbeeld een instructeur, bestuurder of senior, zonder zelf na te denken over de materie. Dit gebeurd overigens op alle niveau's. Als je dan een keer vraagt waarom men iets doet op een bepaalde manier is er vaak sprake van onwetendheid of "maar volgens pietje...". Het wil dan ook nog niet meteen zeggen dat de "pietje" in kwestie ook verstand van zaken heeft.

Zoals jij al noemt zijn uniforme procedures en werkwijzes van belang om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen, ook op dat gebied kunnen nog grote stappen worden gezet. Zoals 9910001 al opmerkt speelt GBV ook een belangrijke rol in de dagelijkse werkzaamheden. EBP is echter één methodes om juist deze zaken te kunnen onderbouwen en uitleggen. Waarom kies je voor strategie A en niet voor strategie B of waarom wijk je van een protocol af?


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #5 Gepost op: 9 januari 2014, 20:05:10
Blz 112 van de 26e druk en http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Kwallensteken zijn lijkt mij duidelijk. Maar we gaan de komende zomer onderzoek doen naar de beste behandeling.  zoek nog een vrijwilliger 098uo


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #6 Gepost op: 9 januari 2014, 20:17:57
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1235630 date=1389294310
Blz 112 van de 26e druk en http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index.php/Kwallensteken zijn lijkt mij duidelijk. Maar we gaan de komende zomer onderzoek doen naar de beste behandeling.  zoek nog een vrijwilliger 098uo

Ik ben bang dat je niet helemaal snapt wat de context van dit topic is. Daarnaast voldoen het oranje kruisboekje en een wikipediapagina (alhoewel daar meer nuttige info staat dan in het OK boekje) nou niet bepaald aan mijn eisen van "wetenschappelijk bewijs"...

Inhoudelijk: Ik zie in de praktijk alle genoemde behandelmethoden voorbij komen, dus leuk dat het ergens opgeschreven staat... Nu moet het nog vertaald worden naar de praktijk met goede onderbouwing en analyse van de onderzoeken die gedaan zijn op dit gebied. Zo zal je ook moeten gaan kijken of en hoe je moet differentiëren in je patientencategorie...


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #7 Gepost op: 9 januari 2014, 20:32:30
Joost

Als ik kijk wie er zijn medewerking verleend aan het samenstellen van een oranje kruis boekje dan verwacht ik niet dat ze daar zomaar wat inzetten. Ben inderdaad wel met je eens dat dat niet altijd EB is. Maar zouden er veel onderzoek gedaan zijn naar eerste hulp handelingen die voldoen aan de eisen van wetenschappelijk bewijs ?


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #8 Gepost op: 9 januari 2014, 21:12:46
Citaat van: Rescue_tube link=msg=1235636 date=1389295950
Joost

Als ik kijk wie er zijn medewerking verleend aan het samenstellen van een oranje kruis boekje dan verwacht ik niet dat ze daar zomaar wat inzetten. Ben inderdaad wel met je eens dat dat niet altijd EB is. Maar zouden er veel onderzoek gedaan zijn naar eerste hulp handelingen die voldoen aan de eisen van wetenschappelijk bewijs ?

Het oranje kruisboekje is een instructieboekje voor huis- tuin- en keuken lekenhulpverlening, dat heeft niks te maken met het implementeren van Evidence Based Practise bij een (semi-)professionele hulpdienst. Dat wil natuurlijk niet meteen zeggen dat er totale onzin in staat...

Het hele punt hiervan is het verder kijken dan je eigen neus lang is, niet iets klakkeloos overnemen uit een boekje waar veel commentaar op is en wat niet eens voorzien is van een fatsoenlijke literatuurverwijzing.

Citaat van: -Joost- link=msg=1235621 date=1389291590
Als je dan een keer vraagt waarom men iets doet op een bepaalde manier is er vaak sprake van onwetendheid of "maar volgens pietje...".


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #9 Gepost op: 9 januari 2014, 23:14:23
Wij bieden de leden Medic First Aid (MFA) aan, verzorgd door een instructeur met achtergrond in RB- en brandweerwereld. Daar wordt al gericht getraind op inzet van je kennis bij een reddingsbrigade. Ook hierbij zit natuurlijk een standaard handleiding, maar de opleiding zelf speelt veel meer in op de praktijk.

Groeten,
Mark