Ik kan het mis hebben maar de meest eerste hulp opleiding bij de reddingsbrigades zijn gebaseerd op de lesstof van het oranje kruis. In deze lesstof zijn ze heel duidelijk over de behandeling van een Noordzee kwallenbeet. En volgens mij is dit evidence-based.
Het maken van Emergency Action Plans (EAP’s) kan bijdragen aan een uniforme werkwijze. Deze Emergency Action Plans (EAP’s) kunnen gelden voor eerstehulp maar b.v. ook voor zoekactie`s of naderend noodweer.
De KNRM lifeguards werken met deze Emergency Action Plans (EAP’s) en Normale operationele procedures (NOP`s)
Laten we vooropstellen dat ik en een aantal van mijn collega's van mening zijn dat de oranje kruis opleiding totaal niet aansluit bij de werkzaamheden die we in de praktijk uitvoeren. Ik heb het oranje kruis boekje er even op nageslagen maar ik vind de stof die daarin staat niet bepaald "heel duidelijk" zoals jij het noemt en is het ook niet duidelijk waar het Oranje Kruis deze informatie op baseert. Daarnaast wordt
in de praktijk bij iedere organisatie en soms zelfs per strandwacht een andere behandeling gehanteerd, waarbij ook fouten gemaakt worden door onwetendheid. Dat is zeker niet altijd aan de desbetreffende collega's te wijten. Dit geldt overigens niet alleen voor kwallenbeten...
Een ander voorbeeld van iets waarbij ik achter m'n oren krab: In EH koffers van de nieuwe NRV eenheden zitten een aantal doosjes met "reistabletten" (
Cinnarazine, antihistaminicum), dan vraag ik me ernstig af of iemand daar wel over heeft nagedacht. Er wordt daarnaast ook totaal niet gecommuniceerd waarom een dergelijk middel wordt meegeleverd en in welke situaties het gebruikt dient te worden. Op basis van inbreng vanuit mijn achtergrond en wat GBV zijn deze doosjes dus ook per direct ergens achterin een kast gedeponeerd.
Uit mijn persoonlijke ervaring kan ik concluderen dat er iniedergeval binnen Reddingsbrigade Nederland veel zaken worden aangenomen van bijvoorbeeld een instructeur, bestuurder of senior, zonder zelf na te denken over de materie. Dit gebeurd overigens op alle niveau's. Als je dan een keer vraagt waarom men iets doet op een bepaalde manier is er vaak sprake van onwetendheid of "maar volgens pietje...". Het wil dan ook nog niet meteen zeggen dat de "pietje" in kwestie ook verstand van zaken heeft.
Zoals jij al noemt zijn uniforme procedures en werkwijzes van belang om de kwaliteit van de dienstverlening te garanderen, ook op dat gebied kunnen nog grote stappen worden gezet. Zoals 9910001 al opmerkt speelt GBV ook een belangrijke rol in de dagelijkse werkzaamheden. EBP is echter één methodes om juist deze zaken te kunnen onderbouwen en uitleggen. Waarom kies je voor strategie A en niet voor strategie B of waarom wijk je van een protocol af?