Evidence Based Lifeguarding

Auteur Topic: Evidence Based Lifeguarding  (gelezen 11815 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2014, 09:34:34
In Amerika is enige jaren geleden een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het behandelen van kwallenbeten.
Ik heb dat gelezen en het verwonderd mij dat ik dat verder nooit heb gezien in de praktijk of tijdens ehbo lessen.
Dit was een evidenced based onderzoek. 8)


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2014, 16:55:25
Citaat van: muistroom link=msg=1236003 date=1389429274
In Amerika is enige jaren geleden een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het behandelen van kwallenbeten.
Ik heb dat gelezen en het verwonderd mij dat ik dat verder nooit heb gezien in de praktijk of tijdens ehbo lessen.
Dit was een evidenced based onderzoek. 8)

Heb je daarvan ook het artikel bij de hand? Dat leest wat makkelijker ;)

Als er behoefte is aan een discussie over de behandeling van kwallenbeten (mét wetenschappelijke onderbouwing) is dat natuurlijk mogelijk, zo kunnen we op het forum mogelijk nog een aantal andere onderwerpen uiteen zetten.


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2014, 11:32:50
Nee, helaas heb ik dat artikel niet meer.


Shifty

  • Functioneel
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 151
Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2014, 16:43:56
spoelen met zeewater.
Bij afwijkende verschijnselen ambu.
Caladriel spul (antikwal) erop.
aanrade niet te wrijven.
en gewoon van de dag genieten.

Meestal hoor ik dat na een uurtje 1, 1 1/2 de pijn wel weggetrokken is of minder geworden.


bdneema

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 146
Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2014, 11:31:13
Citaat van: muistroom link=msg=1236003 date=1389429274
In Amerika is enige jaren geleden een wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het behandelen van kwallenbeten.
Ik heb dat gelezen en het verwonderd mij dat ik dat verder nooit heb gezien in de praktijk of tijdens ehbo lessen.
Dit was een evidenced based onderzoek. 8)

Dit kan natuurlijk een heel interessante onderzoek zijn geweest. Maar is in dit onderzoek ook de kwallen mee genomen die bij ons in de Noordzee leven? De 1e hulp verlening kan namelijk ook nog per kwalsoort verschillen.
Rode Kruis de Baronie (Breda), EX-SIGMA Breda, Lid noodhulp team MWB, EHBO instructeur, Lid van reddingsbrigade Breda en BHV-er


muistroom

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 955
Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2014, 21:57:16
Ja dat ging over de gangbare kwallen, standaard behandeling.
Een van de zaken was dat je dit met warm water met ammoniak moest doen.
Warm water omdat duidelijk de doorbloeding verbeterde en de huidporien open gingen staan. De ammoniak neutraliseerde het gif dan sneller en beter


bAdemArk

  • Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 547
  • Homo Sapiens Non Urinat In Ventum
    • RB Zwolle
Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2014, 22:29:55
Citaat van: muistroom link=msg=1236701 date=1389646636
Ja dat ging over de gangbare kwallen, standaard behandeling.
Een van de zaken was dat je dit met warm water met ammoniak moest doen.
Warm water omdat duidelijk de doorbloeding verbeterde en de huidporien open gingen staan. De ammoniak neutraliseerde het gif dan sneller en beter

Zo heb ik het geleerd!


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2014, 22:32:04
Iedereen roept in de praktijk, in boekjes en op het internet iets anders, zoals behandeling met ammonia, azijn, heet water, zalfjes van de apotheek, zeewater, icepacks, urine... Noem het maar op. Zo lees ik in diverse bronnen dat ammonia (oplossing van ammoniak) juist een averechts effect zou hebben, deze oplossing is sterk basisch(=feit). Dit kan dus, zeker bij verkeerde dosering, ook brandwonden en huidirritatie veroorzaken.

Ik weet echter niet genoeg van de achterliggende (patho-)fysiologie af om nuttige conclusies te kunnen trekken, als ik er tijd voor heb zal ik me een keer in dit verhaal gaan verdiepen.


Rescue_tube

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 14
  • Proud to be a Lifeguard
Reactie #18 Gepost op: 17 januari 2014, 13:26:14
http://www.vliz.be/imisdocs/publications/149409.pdf een artikel over kwallen. Ook erg interessant is dit artikel over de Pieterman. http://www.vliz.be/imisdocs/publications/249551.pdf  

Veel leesplezier