Nieuwtjes bewapening politie

Auteur Topic: Nieuwtjes bewapening politie  (gelezen 25084 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 7 januari 2014, 12:56:05
Via de politiebond heb ik een aantal nieuwtjes over de (huidige) bewapening van de politie. Omdat het hier om verschillende uitrusting gaat maak ik een nieuw topic aan ipv in 5 verschillende topics iets nieuws te plaatsen, mocht een mod het liever splitsen hoor ik dat wel.

- Het contract met de huidige leverancier van de pepperspray is afgelopen, dat betekent dat er nu een nieuwe aanbesteding komt en tot die tijd de huidige voorraad wordt opgemaakt. Bijzonder is dat de dosering werkzame stof verhoogd gaat worden om de spray nog effectiever te maken, schijnbaar waren er veel klachten van een late of zelfs geen reactie. Kortom, de 'nieuwe' pepper gaat meer pijn doen.

- De uitschuifbare wapenstok ligt nu ter beoordeling bij de korpsleiding, zij gaan op korte termijn een besluit maken of hij ingevoerd mag worden of niet. De bonden worden in het overleg betrokken om te ondersteunen en te kijken of er aanvullende regelgeving nodig is.

- Over de taser is nog geen besluit, de korpsleiding heeft projectgroep opgericht en vermoedelijk zal er eind 2014 een pilotgroep in de BPZ komen die met de taser gaan werken. Of dit een eenheid wordt of geselecteerde collega's is nog onbekend, ze zijn er in ieder geval mee bezig.

- Dit was al bekend geloof ik, maar de tactische (trauma) vesten blijven gewoon bestaan/worden vervangen. Het is de bedoeling dat er bij incidenten met vuurwapens alsnog een tactisch vest OVER het nieuwe vest getrokken gaat worden. De tactische vesten worden niet op de man uitgereikt, maar worden zoals nu in de auto's en op het bureau gelegd.


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #1 Gepost op: 7 januari 2014, 13:22:05
Citaat van: silque link=msg=1234868 date=1389095765
- Het contract met de huidige leverancier van de pepperspray is afgelopen, dat betekent dat er nu een nieuwe aanbesteding komt en tot die tijd de huidige voorraad wordt opgemaakt. Bijzonder is dat de dosering werkzame stof verhoogd gaat worden om de spray nog effectiever te maken, schijnbaar waren er veel klachten van een late of zelfs geen reactie. Kortom, de 'nieuwe' pepper gaat meer pijn doen.
Hoe kan dat? Het 'zintuig' voor de werkzame stof (capsicum) in de pepper zit al snel vol. De hoeveelheid capsicum in pepperspray is ongeveer 200x die hoeveelheid. Of pepper werkt, of niet, maar volgens mij heeft een hogere dosis niet veel zin? Ik kan het natuurlijk mis hebben  98uiye
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 7 januari 2014, 13:36:48
Ik heb geen idee, letterlijk staat er:

Citaat
'De bonden hebben ingestemd met de oveschakeling op een pepperspray die een hogere dosering werkzame stof (peper) heeft, wat de spray effectiever moet maken zonder gezondheidsrisico's op te leveren. De dosering die we in Nederland willen gaan gebruiken wordt al naar tevredenheid gebruikt in Engeland en Duitsland. '
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #3 Gepost op: 7 januari 2014, 13:43:54
Okay, we gaan het zien. Bedankt voor de update silque!  O0
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #4 Gepost op: 7 januari 2014, 13:46:16
Goed topic!

Citaat van: silque link=msg=1234868 date=1389095765
- De uitschuifbare wapenstok ligt nu ter beoordeling bij de korpsleiding, zij gaan op korte termijn een besluit maken of hij ingevoerd mag worden of niet. De bonden worden in het overleg betrokken om te ondersteunen en te kijken of er aanvullende regelgeving nodig is.



Een quote van een gebruiker op het webwinkel forum:
Citaat
Via een interne memo heb ik vernomen dat de aanbesteding inmiddels is verschoven naar 2016. Dit inderdaad vanwege de opleidingscapaciteit.
 


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 7 januari 2014, 13:47:37
Nouja 2016 is ook prima, maar dat zou suggereren dat het besluit is genomen dat hij wordt ingevoerd dus? Over de spijkermatten heb ik nog niets concreets kunnen vinden trouwens.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #6 Gepost op: 7 januari 2014, 17:01:38
Citaat van: silque link=msg=1234873 date=1389098208
Ik heb geen idee, letterlijk staat er:

Dat heb ik ook ergens gelezen. Of het nu bij vtsPN was of een bond dat weet ik niet meer.

Dat een zwaardere pepperspray in Duitsland goed bevalt geeft aan dat ze daar wel vlot nieuwe en betere zaken kunnen invoeren. Een jaar of 5 geleden was ik in Niedersachsen om een dienst mee te draaien. Ze waren toen nog jaloers op onze pepperspray en -houder. Zij hadden hem toen met een soort clip aan de broekzak hangen. Ging nergens over.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #7 Gepost op: 7 januari 2014, 21:55:48
Citaat
Via een interne memo heb ik vernomen dat de aanbesteding inmiddels is verschoven naar 2016. Dit inderdaad vanwege de opleidingscapaciteit.

Dit snap ik dan nog wel, aangezien men in Amsterdam sowieso pas half tot eind 2015 klaar is met de omscholing naar de Walther P99. Die kunnen er dus niet nog een omscholing bij hebben. Zal ook wel weer een dag of 2 gaan duren.


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #8 Gepost op: 7 januari 2014, 22:01:11
Citaat van: silque link=msg=1234878 date=1389098857
Nouja 2016 is ook prima, maar dat zou suggereren dat het besluit is genomen dat hij wordt ingevoerd dus? Over de spijkermatten heb ik nog niets concreets kunnen vinden trouwens.
Dit is wat iemand heeft gepost op het forum. Ik durf er verder niks over te zeggen, of een waarde aan te hangen... :)


broeder1986

  • verpleegkundige acute psychiatrische opname afdeling
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 123
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2014, 00:41:05
Citaat van: BartK link=msg=1234871 date=1389097325
Hoe kan dat? Het 'zintuig' voor de werkzame stof (capsicum) in de pepper zit al snel vol. De hoeveelheid capsicum in pepperspray is ongeveer 200x die hoeveelheid. Of pepper werkt, of niet, maar volgens mij heeft een hogere dosis niet veel zin? Ik kan het natuurlijk mis hebben  98uiye

sterkere pepperspray kan wel degelijk uitmaken. heeft te maken met de scoville schaal. Zie link.  http://nl.wikipedia.org/wiki/Scovilleschaal
Hoe sterker de pepperspray, hoe hoger die in deze schaal komt te staan, dus hoe meer ongemak de persoon ervan ondervind.
groetjes Broeder1986 -(psychiatrisch) verpleegkundige -Apirant Manschap A. VNOG -evenementen verkeersregelaar - Event Security Officer