Nieuwtjes bewapening politie

Auteur Topic: Nieuwtjes bewapening politie  (gelezen 25083 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

R

  • Groene BOA
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 53
Reactie #20 Gepost op: 9 januari 2014, 18:54:32
Citaat van: DiNozzo link=msg=1235355 date=1389212388
Ik ben bij diverse oefeningen toch al echt gepepperd. Heeft mij alleen maar geholpen in de situaties dat er in de praktijk gebruik van gemaakt is. :)

Ja... Als je dan weer dit soort berichten leest... http://www.geweldtegenpolitie.nl/2014/01/verdachte-gebruikt-pepperspray-tegen.html


HAVP

  • Blauw
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 568
Reactie #21 Gepost op: 10 januari 2014, 11:19:40
Citaat van: R link=msg=1235613 date=1389290072
Ja... Als je dan weer dit soort berichten leest... http://www.geweldtegenpolitie.nl/2014/01/verdachte-gebruikt-pepperspray-tegen.html

Vergeet niet dat dit soort sprays (in handen van verdachten) al gauw pepperspray genoemd wordt maar dat het nog niet in de schaduw kan staan van de onze.

De meeste hinder die ik tot dusver heb gehad was van eigen pepperspray doordat een collega niet goed richtte of door de aanhouding van de gepepperde. Hoewel hinder, beetje gehoest en prikkende ogen, maar toch vervelend.


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #22 Gepost op: 28 april 2014, 19:29:53
Effe een kleine zijstap over pepperspray.
Niet te gebruiken in elk scenario.

WAARSCHUWING: AFBEELDING KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN!

http://www.ad.nl/ad/nl/10444/Offside/article/detail/3643720/2014/04/28/Dit-doen-ze-in-Polen-met-vurige-voetbalfans.dhtml


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #23 Gepost op: 28 april 2014, 22:44:19
Dit lijkt mij ook iets meer chemische troep dan wat wij hier in Nederland gebruiken. Dat fikt namelijk niet, omdat het grotendeels uit water bestaat en het drijfgas stikstof is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214


Venture

  • Eenheid AD
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,140
Reactie #25 Gepost op: 9 juni 2014, 10:12:16
n.a.v. kamervragen (http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/kamerstukken/2014/06/06/bewapening-en-kleding-politie.html) zegt minister Opstelten:

Uitschuifbare wapenstok:
Citaat
Naar aanleiding van deze bevindingen heeft de korpschef verzocht om in te
stemmen met het verzoek om over te gaan tot een landelijke invoering van de
uitschuifbare wapenstok. Na overleg met de politievakorganisaties zal ik hier op
korte termijn een besluit over nemen.

Onderzoek less lethal bewapening
Citaat
Tot slot wil ik u informeren over het feit dat de politie in 2015 een onderzoek zal
starten naar de mogelijkheden van het gebruik van nieuwe vormen van ‘less
lethal’ bewapening binnen haar taakstelling. Hierbij zal worden onderzocht welke
middelen nodig zijn om, met inachtneming van de beginselen van proportionaliteit
en subsidiariteit, ook in de toekomst het hoofd te kunnen blijven bieden aan het
geweld waar mee de politie dagelijks wordt geconfronteerd. Onderdeel van dit
onderzoek zal in ieder geval zijn de mogelijkheden die het gebruik van
stroomstootwapens (Taser) bieden binnen het palet van de overige
geweldsmiddelen zoals de versterkte pepperspray en de uitschuifbare wapenstok
waarover ik u in deze brief heb geďnformeerd. Over de uitkomsten van dit
onderzoek zal ik u te zijner tijd nader informeren.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2017, 04:54:20
Citaat van: Venture link=msg=1274555 date=1402301536
Onderzoek less lethal bewapening

zegt minister Opstelten:
    "Tot slot wil ik u informeren over het feit dat de politie in 2015 een onderzoek zal
    starten naar de mogelijkheden van het gebruik van nieuwe vormen van ‘less
    lethal’ bewapening binnen haar taakstelling. Hierbij zal worden onderzocht welke
    middelen nodig zijn om, met inachtneming van de beginselen van proportionaliteit
    en subsidiariteit, ook in de toekomst het hoofd te kunnen blijven bieden aan het
    geweld waar mee de politie dagelijks wordt geconfronteerd."

Aanvullend op de kleine pepperspray-busjes, kan in elke politieauto eventueel een bus van een halve liter pepperspray worden meegevoerd, als extra optie bij groepsgeweld. Ik stel voor, dat ook die mogelijkheid onderzocht wordt.
Ik stem links.


schuimer

  • Surveillant van politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 185
Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2017, 14:25:55
Citaat van: Frank Lingen link=msg=1472453 date=1483847660
Aanvullend op de kleine pepperspray-busjes, kan in elke politieauto eventueel een bus van een halve liter pepperspray worden meegevoerd, als extra optie bij groepsgeweld. Ik stel voor, dat ook die mogelijkheid onderzocht wordt.

Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en andere opsporingsambtenaren
Artikel 12a


1 Het gebruik van pepperspray is slechts geoorloofd:
a. om een persoon aan te houden ten aanzien van wie redelijkerwijs mag worden aangenomen dat hij een voor onmiddellijk gebruik gereed zijnd wapen bij zich heeft en dit tegen een persoon zal gebruiken;
b. om een persoon aan te houden die zich aan aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken;
c. ter verdediging tegen of voor het onder controle brengen van agressieve dieren.

2 Pepperspray wordt niet gebruikt tegen:
a. personen die zichtbaar jonger dan 12 of ouder dan 65 jaar zijn;
b. vrouwen die zichtbaar zwanger zijn;
c. personen voor wie dit gebruik als gevolg van een voor de ambtenaar zichtbare ademhalings- of andere ernstige gezondheidsstoornis onevenredig schadelijk kan zijn;
d. groepen personen.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2017, 14:37:19
Citaat van: schuimer link=msg=1472539 date=1483881955

2 Pepperspray wordt niet gebruikt tegen: groepen personen.

Dat weet ik, en ik stel voor dat die regeling wordt aangepast, nadat daarover experimenteel onderzoek is gedaan. In de VS bijvoorbeeld wordt pepperspray wél gebruikt bij groepsgeweld, in bijzondere situaties. Natuurlijk moet dat gebruik zorgvuldig beheerst en gecontroleerd worden.
Ik stem links.


Narvie

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 13
  • Politievrijwilliger (surveillant)
Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2017, 14:48:27
Citaat van: schuimer link=msg=1472539 date=1483881955
...
2 Pepperspray wordt niet gebruikt tegen:
...
d. groepen personen.

Ik heb bij IBT altijd geleerd dat groepen personen niet gesprayd mogen worden maar individuen in groepen wel. In dat geval kan een gezinsverpakking pepperspray wel handig zijn.