Nieuwtjes bewapening politie

Auteur Topic: Nieuwtjes bewapening politie  (gelezen 25082 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Meneer

  • Vrijpol. Brabant (Zuid) Oost
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 577
    • Politieserie
Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2017, 14:54:55
Citaat van: Narvie link=msg=1472542 date=1483883307
Ik heb bij IBT altijd geleerd dat groepen personen niet gesprayd mogen worden maar individuen in groepen wel. In dat geval kan een gezinsverpakking pepperspray wel handig zijn.
De reden hiervoor is dat je een groep geen nazorg kunt verlenen. Pepper je 50 man 1-voor-1 dan kun je ze nog geen nazorg verlenen en gaat de gezinsverpakking dus nog niet werken.

ME beschikt over traangas, dit kan tegen groepen ingezet worden. Maar aan het aantal keren dat dit ingezet wordt is al af te leiden dat dit niet altijd wenselijk is.


Frank Lingen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 533
Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2017, 15:17:31
Citaat van: Meneer link=msg=1472543 date=1483883695
De reden hiervoor is dat je een groep geen nazorg kunt verlenen. Pepper je 50 man 1-voor-1 dan kun je ze nog geen nazorg verlenen en gaat de gezinsverpakking dus nog niet werken.
In zeer uitzonderlijke geweldssituaties vind ik snelle nazorg minder belangrijk, dan preventie van ernstig gewonden bij agenten en onschuldige slachtoffers. Als de situatie eenmaal onder controle is, kan er binnen een uur vaak wel nazorg worden gegeven aan tientallen gepepperde vechtersbazen.
Ik stem links.


Senior GGP

  • Senior GGP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Back the Blue
Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2017, 16:26:26
Voor we het weten lopen we met dezelfde traangascilinders op onze rug als de zuiderburen...  ::)


Copper13

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #33 Gepost op: 26 oktober 2018, 15:48:28
Voor we het weten lopen we met dezelfde traangascilinders op onze rug als de zuiderburen...  ::)

Toch lijkt het mij persoonlijk geen overbodige luxe om andere opties binnen handbereik te hebben. Bijvoorbeeld traangas in sprayformaat die onze buurlanden gebruiken bij relletjes.
Of de FN 303 (soort paintball -> markeren verdachten voor AE/ soort wapenstok op afstand) en rubber hagel patronen voor de hk mzp (uiteendrijven agressieve groepen korte afstand).

De BE van de kmar gebruikt deze middelen al een tijdje. Ben benieuwd of dat ook iets voor onze ME kan zijn.

Bovendien zou dit spul in onderstaande situatie ook ideaal zijn geweest (hoop trouwens dat het goed gaat met die collega's):







Copper13

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #34 Gepost op: 20 december 2018, 00:12:07
Of de FN 303 (soort paintball -> markeren verdachten voor AE/ soort wapenstok op afstand) en rubber hagel patronen voor de hk mzp (uiteendrijven agressieve groepen korte afstand).

De BE van de kmar gebruikt deze middelen al een tijdje. Ben benieuwd of dat ook iets voor onze ME kan zijn.

Hier nog een interessante notitie van dit jaar. Zie 2.2 niet-penetrerende projectielen.

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.internetconsultatie.nl/ambtsinstructie/document/3602&ved=2ahUKEwijq_zw-azfAhUDJBoKHSDSBR8QFjAFegQIAhAB&usg=AOvVaw2fVZRctTLwUvTWQBj5trnL


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #35 Gepost op: 20 december 2018, 10:57:31
Met die collega's gaat het goed gelukkig. Ik denk dat het spuiten met de brandblusser zelfs hun redding is geweest, omdat men dacht dat het traangas was. Zelfs dat heeft dus al effect.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.