Maglite wapen of niet

Auteur Topic: Maglite wapen of niet  (gelezen 31211 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kens62

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 627
Reactie #10 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:30:34
Citaat van: Breaky link=msg=1235090 date=1389132192
Standaard heb ik ook een maglite in mijn auto voor eigen veiligheid.

Met deze verklaring ga ik toch aan een wapen denken.
Al mijn berichten zijn louter op persoonlijke titel en kunnen nooit op welke wijze dan ook in verband worden gebracht met de mening van mijn werkgever


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #11 Gepost op: 6 augustus 2014, 19:32:02
Ik heb een 3 D-cell Maglite gewoon in de deur liggen, bestuurderskant. Door mijn vader (agent) zelf neergelegd onder het mom van "dan heeft die een vaste plek en altijd direct bij de hand". Heb al vaker controles gehad waarbij de auto ook werd gecontroleerd maar nooit problemen mee gehad, als ze vroegen waarom ik die in de auto had uitgelegd dat het de enigste fatsoenlijke zaklamp is waar ik over beschik en daar zijn vaste plek heeft en zo bij de hand is.

En voor eigen veiligheid: Met een Maglite krijg je ook je autoruit ingeslagen en daarom ligt die bij ons onder handbereik.
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


Matth

  • Hoofdagent Eenheid OOB
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 457
Reactie #12 Gepost op: 6 augustus 2014, 20:30:11
Citaat van: Grumpy91 link=msg=1287726 date=1407346322
En voor eigen veiligheid: Met een Maglite krijg je ook je autoruit ingeslagen en daarom ligt die bij ons onder handbereik.

Ik kan je uit ervaring vertellen dat, dat nog niet meevalt


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #13 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:23:53
Het heeft er vooral mee te maken of je het handbereik hebt liggen of niet. Als ik als honkballer een honkbalknuppel plus sporttas achterin de auto heb liggen zal niemand er problemen mee hebben want het is een logische verklaring. Als ik hem op mijn dashboard heb liggen, dan heb ik hem onder handbereik en zonder logische verklaring toch echt een probleem.

In sommige plaatsen is (voor bepaalde gebieden) in de APV geregeld dat je dit soort voorwerpen niet onder handbereik mag hebben. Dit kunnen uitgaansgebieden zijn of andere gebieden zoals een luchthaven. Het maakt dan overigens niet uit of het een (nagel)schaar is of een honkbal knuppel: er is geen aannemelijke reden waarom je het tijdens het rijden voor handen zou hebben. Achterin mag het dus weer wel (wordt dus in feite behandeld als een categorie IV wapen). Echter zal er per individuele zaak mee worden omgegaan.

Vaak is het een kwestie van stapelen. Een staafzaklantaarn in een witte bestelauto in de nacht doet mij de wenkbrouwen opgaan, als er echter toevallig "Dierenambulance" geeft het me al een goede verklaring  ::) Zelfde voor een 3D maglite in een normale auto, met een kegel erbij en 20 veiligheidshesjes in de kofferbak ga ik anders mee om dan iemand met alleen een 6D (even overdreven).

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1287726 date=1407346322
En voor eigen veiligheid: Met een Maglite krijg je ook je autoruit ingeslagen en daarom ligt die bij ons onder handbereik.
Kan je vergeten. Gebruik gewoon een noodhamer. Heb je veel meer aan. Zie ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=t0903OliIqE
Hobby Bobby eenheid Den Haag


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #14 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:29:48
Dan kom ik dus goed weg, heb een stuk of 10 veiligheidshesjes achterin liggen, der zit een kegel bij en ik heb ook me vkr hesje nog bij de hand liggen... iets met vkr wezen in de avond uren :) amberflitslamp voor en achter... enige is dat me mag het niet 1 2 3 aan kan omdat de batterijen eruit zijn ter voorkoming van lekken... die liggen in een bak onder de stoel...
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:32:49

De kans dat je goed wegkomt is inderdaad groter. Wat ik probeer duidelijk te maken dat het vooral te maken heeft met het totaal plaatje, aan de agent en daarnaast aan afspraken die gemaakt zijn (ik schrijf bijvoorbeeld zelden tot niet een verbaal voor een kapot licht (tenzij...) maar bij een controle kunnen er afspraken zijn gemaakt dat er altijd voor wordt geschreven. Dat kan bij een controle dus ook.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:43:22
Tijdens de controle die toen op wegmisbruikers was hielden ze het op een zero tolerance beleid...
Waarbij ik toch enigszins verbaasd was over de maglite die naar voren kwam het betrof wel een 4D...

Maar zal het ook liggen aan de personen die in de auto zitten?
De manier van doen en laten tegen de agenten etc...

Ik zal de politie toch altijd zien als een soort van collega's in de hulpverlening dus daar ook naar behandelen :)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2014, 21:52:52
Citaat van: thetwin84 link=msg=1287772 date=1407354202
Tijdens de controle die toen op wegmisbruikers was hielden ze het op een zero tolerance beleid...
Waarbij ik toch enigszins verbaasd was over de maglite die naar voren kwam het betrof wel een 4D...
Dit is wat ik dus probeer duidelijk te maken :)

Citaat
Maar zal het ook liggen aan de personen die in de auto zitten?
De manier van doen en laten tegen de agenten etc...
Zou er als het goed is los van moeten staan. In principe wordt het aangeleerd dat je bij het zien van het feit al besluit of je er wel of niet voor gaat schrijven. In de praktijk loopt dat misschien soms wat schever maar toch denk ik dat elke agent naar de feiten blijft kijken. Even als voorbeeld: als ik jou bij een dergelijke controle geen bekeuring geef /ibn en iemand vanwege etnische afkomst of uiterlijk bij een zelfde maglite wel (of een collega) en iemand van de pers of politiek krijgt er lucht van dan heb je heel wat uit te leggen. Vandaar dat dus dat ik refereer aan de afspraken. Als agent heb je je discretionaire bevoegdheid, maar soms gelden afspraken tijdens een controle of politie breed (Helmgras +bellen gedragingen) andere afspraken.
 
Citaat
Ik zal de politie toch altijd zien als een soort van collega's in de hulpverlening dus daar ook naar behandelen :)
Vergeet niet dat je zo ook wordt gewaardeerd  O0 maar een bekeuring is niet persoonlijk bedoeld, maar gericht op de gedraging die je hebt verricht. Agenten krijgen ook wel eens bekeuringen ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2014, 22:08:53
Citaat van: kaasje link=msg=1287777 date=1407354772
Zou er als het goed is los van moeten staan. In principe wordt het aangeleerd dat je bij het zien van het feit al besluit of je er wel of niet voor gaat schrijven. In de praktijk loopt dat misschien soms wat schever maar toch denk ik dat elke agent naar de feiten blijft kijken. Even als voorbeeld: als ik jou bij een dergelijke controle geen bekeuring geef /ibn en iemand vanwege etnische afkomst of uiterlijk bij een zelfde maglite wel (of een collega) en iemand van de pers of politiek krijgt er lucht van dan heb je heel wat uit te leggen. Vandaar dat dus dat ik refereer aan de afspraken. Als agent heb je je discretionaire bevoegdheid, maar soms gelden afspraken tijdens een controle of politie breed (Helmgras +bellen gedragingen) andere afspraken.

Dit mag je me even verduidelijken...
het word aangeleerd bij het zien van een feit, of je er wel of niet voor gaat schrijven...
Volgens mij is het toch al een feit, dus dan zou je er toch voor moeten schrijven? Of toch niet?
Dus je ziet bij mij in de auto een maglite en je beslist er voor om er niet over te schrijven...
Of je ziet bij mij een maglite en je beslist er voor om te gaan schrijven...

of schrijf je er niet voor omdat ik een gegronde reden heb, of die reden is niet belangrijk en je schrijft gewoon...
Of het blijft toch bij een waarschuwing en leg de maglite in de achterbak en we gaan weer verder...

(tenzij er een alcohol controle bij is want dan heb ik nog een andere vraag, maar daar gaat het onderwerp niet over)
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


PietjePuk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,672
Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2014, 22:34:18
Wat kaasje probeert aan te geven is dat je in een bekeuring situatie geen onderscheid mag maken tussen personen. Of jij die zaklamp in je auto hebt, je oma of leipe sjonnie met zijn scheve petje.

In de praktijk ligt dat weleens lastiger.