Maglite wapen of niet

Auteur Topic: Maglite wapen of niet  (gelezen 31197 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2014, 14:43:45
Maglites....

Die zijn toch zo jaren 90...

Neem gewoon een ledlamp. Zat licht, licht van gewicht en met de juiste kop erop doe je alles wat je met een maglite ook niet mag doen anders dan bijschijnen.



Wat is nou het probleem...?


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2014, 14:53:34

Heel goed punt  ;D Voor 6 euro uit China en geeft meer licht dan een mag.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:41:11
De definitie van "wapen" in de Van Dale:

wa·pen (het; o) 1(meervoud: wapens, wapenen) voorwerp, werktuig om iem. aan te vallen, om zich te verdedigen; de wapens neerleggen de strijd beëindigen; biologische wapens ziekteverwekkende bacteriën en virussen als wapen; chemische wapens gifgassen als wapen; slagwapen, steekwapen, stootwapen, vuurwapen

Citaat van: Dion link=msg=1235098 date=1389134295
De maglite is, net als alle andere niet expliciet in de WWM genoemde objecten, geen wapen totdat deze als zodanig wordt gebruikt. Voor gebruik in/bij de KLF voorzie ik geen enkel probleem, mits je alles goed uit kan leggen. Een zaklamp, breekijzer etc. doen het in je prive auto op een vrijdag/zaterdagavond in de binnenstad een stuk minder goed  >:D

Volgens mij ben je in dit land onschuldig tot het tegendeel bewezen is. Maar goed, aan dat grondrecht wordt al langer geknabbeld door de dienders meer "bevoegdheden" te geven. Ik vraag me af of hier al jurisprudentie over is op niveau van Hoge Raad of Europees Hof. Burgers worden met huidige regelgeving zwaar gecriminaliseerd.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:55:40
@ Snipereye

Laten we maar even de wetten erbij pakken.... In plaats van de Van Dale....  ::)

Wet Wapens en Munitie, artikel 2. Daar vinden we de categorieën wapens en munitie.

Onder Categorie IV, 7°, vinden we de volgende tekst:

''Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.''

Voorbeeld: Normaal gesproken is een hockeystick geen wapen. Een jongeman slaat op de openbare weg iemand met de hockeystick. Vanaf dat moment valt de hockeystick onder Categorie IV, 7° en is dus strafbaar, aangezien het 'dragen' van een wapen uit categorie IV verboden is.

In plaats van de hockeystick kan dus ook de maglite, een barkruk of een kapot bierflesje gezien worden.

Definitie dragen: (WWM artikel 1, 10°) Dragen van een wapen:
het op de openbare weg of andere voor het publiek toegankelijke plaatsen bij zich hebben van een wapen [anders dan voor vervoer in de onder 9° bedoelde zin.]
If you can dream it, you can do it.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2014, 13:59:41
En die tekst is zo dat alleen met jurisprudentie de grens duidelijk wordt van wat wel en niet toegestaan is.


Jims

  • o.a. Centralist GMK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,981
Reactie #25 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:03:05
Citaat van: JJ75 link=msg=1288104 date=1407499181
En die tekst is zo dat alleen met jurisprudentie de grens duidelijk wordt van wat wel en niet toegestaan is.
Heb een voorbeeld toegevoegd. In principe kan dus alles een wapen worden.
If you can dream it, you can do it.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #26 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:04:21
Citaat van: Jims link=msg=1288105 date=1407499385
Heb een voorbeeld toegevoegd. In principe kan dus alles een wapen worden.

Het is maar net hoe je ermee om gaat en wat je intenties zijn van het opzak hebben van het voorwerp
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #27 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:06:42
Citaat van: Jims link=msg=1288105 date=1407499385
Heb een voorbeeld toegevoegd. In principe kan dus alles een wapen worden.
Het handige vouwbare schepje in mijn auto ook. En toch hou ik hem gewoon in de auto voor als ik me een keer vastrij.


Grumpy91

  • Rode Kruis hulpverlener, werkzaam in zorgsector
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,145
  • If you can Dream it, you can do it!
Reactie #28 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:11:17
Zelfs je autosleutel of telefoon kan hiermee een wapen worden. Als je maar wilt 98uiye
Hulpverlener, vrijwilliger, beheerder Social Media bij Rode Kruis locatie Roermond.    Al mijn bijdragen zijn volledig op eigen titel


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #29 Gepost op: 8 augustus 2014, 14:22:48
Citaat van: JJ75 link=msg=1288108 date=1407499602
Het handige vouwbare schepje in mijn auto ook. En toch hou ik hem gewoon in de auto voor als ik me een keer vastrij.
Het gaat hierbij dus ook om het onder handbereik hebben liggen van deze. Als het voorin de auto hebt liggen dan kan je inderdaad vrezen dat dit voor wapen wordt aangezien, achterin is een ander verhaal, maar het heeft alles te maken met:
gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen

Citaat van: Grumpy91 link=msg=1288111 date=1407499877
Zelfs je autosleutel of telefoon kan hiermee een wapen worden. Als je maar wilt 98uiye
Uiteraard dus wederom gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen
Hobby Bobby eenheid Den Haag