Maglite wapen of niet

Auteur Topic: Maglite wapen of niet  (gelezen 31208 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #80 Gepost op: 18 augustus 2014, 09:56:51
Citaat van: SniperEye link=msg=1290138 date=1408343644
Dan investeer eens in opsporen
Je weet hoe lastig zo niet onmogelijk het is om inbraken op te lossen? In veel zaken kan je investeren wat je wil, maar daar vind je nooit het bewijs wat je nodig hebt. Het toont overigens wel weer het gebrek aan inzicht vanuit jou zijde op het opsporingswerk.
Citaat van: SniperEye link=msg=1290138 date=1408343644

Een paar keer per jaar een wijk afsluiten is symboolpolitiek. "Kijk eens hoe goed wij voor u zorgen lieve belastingbetaler, kijk eens hoe veilig het is". Het is naar mijn mening verdoezelen dat er te weinig opsporingscapaciteit is. Kijk maar eens naar het aantal aangiften v.s. het aantal zaken wat voor komt bij een rechter.
Zo'n afsluiting is zeker geen symboolpolitiek. Dit gebeurd namelijk juist op de momenten dat er veel wordt ingebroken of als er andere signalen zijn dat het nut heeft om op dat moment zo'n controle uit te voeren. Maar ook hier heb je je mening kennelijk al over klaar zonder dat je eigenlijk weet hoe en waarom zo'n controle opgezet wordt.

Citaat van: SniperEye link=msg=1290138 date=1408343644
Mijn pleidooi: stop met die controles en rij liever een hele avond met een paar wagens kriskras door de stad,
Wederom onzin. Wat denk je dat er de hele dag gebeurd? Ik rijd vaak hele diensten door mijn werkgebied, kriskras door de buurten waar veel wordt ingebroken. Soms rijden we zelfs met 2 of 3 auto's... en je geloofd het nooit. Er wordt nog steeds ingebroken.... Door veel surveilleren voorkom je misschien een paar inbraken, maar een groot deel vind nog steeds plaats. Af en toe een grote controle echter verhoogt de pakkans en zeker op de juiste momenten is dit een goed alternatief.
Citaat van: SniperEye link=msg=1290138 date=1408343644
Ja, iedereen mag met een breekijzer rondrijden. Pas als deze wordt aangewend voor een misdrijf kan wat mij betreft overgegaan worden tot actie.
En wederom, poging 4. Je hebt nog steeds niet gelezen wanneer er sprake is van inbrekerswerktuigen en wanneer er tegen opgetreden wordt. Maar goed, ik zal er aan denken als er om twee uur 's nachts een auto met bekende inbrekers voor jou deur geparkeerd staat terwijl ze net hun handschoenen aantrekken, de slotentrekker klaar leggen en het breekijzer uit de kofferbak pakken. Dan hoeven we niet in te zetten, want iedere burger mag met die spullen rondrijden.

Je bent hier een roepende in de woestijn en toont keer op keer aan dat je niet weet waar je over praat.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #81 Gepost op: 18 augustus 2014, 12:53:09
Citaat van: SniperEye link=msg=1290138 date=1408343644
Het is gewoonweg onjuist om de burger voor elke wissewasje naar de rechter te verwijzen. Daar kan je een burger toch niet mee opzadelen?

Persoonlijk ben ik ook geen voorstander van zaken als "veiligheids risico gebieden" "Donkere dagen" of "100%" controles etc, maar dat is meer een principieel iets en daar gaat dit topic volgens mij niet over....

Over de wetgeving rond wapens en inbrekerswerktuigen ben ik juist wel tevreden, omdat het in mijn ogen juist voorkomt dat goedwillende burgers voor elk wissewasje naar de rechter moeten.
Het sluit aan bij de discretionaire bevoegdheden die wij hebben toegekend aan opsporingsambtenaren.

Ja, er is een risico op "misbruik" en er kan sprake zijn van onduidelijkheid. Maar volgens mij valt dat in de praktijk reuze mee, ik zie in ieder geval nauwelijks rechtszaken waarbij een rechter de betrokken ambtenaren tot de orde roept, of een veelvoud aan klachten bij de Ombudsman, etc.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het in alle gevallen goed gaat, maar het begrijpen van proportie is ook nodig voordat je echt kan zeggen dat er een probleem is...

Kijk ook naar de situatie voordat deze wetswijzigingen hebben plaats gevonden. Toen was de wet strikt, en kon de Politie alleen optreden als er duidelijk sprake was van een voorwerp dat beschreven was in de wet. Ik weet uit de praktijk, als voetbalsupporter, dat kwaadwillenden gewoon lachend honkbalknuppels, fietskettingen, paraplu's etc meenamen op weg naar een wedstrijd. Geen agent die er wat aan kon doen.... Terug naar die situatie lijkt mij ook niet ideaal. ;)

(En voor Dinozzo: feitelijk zijn de bevoegdheden van de Politie door de jaren heen alleen maar uitgebreider geworden, niet minder. ;) Maar ik begrijp natuurlijk wel wat je bedoeld, ookal denk ik daar ook anders over....)
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #82 Gepost op: 18 augustus 2014, 17:50:04
Wat ik jammer vind in deze hele discussie is dat er een zwart / wit verhaal wordt getrokken waardoor het eigenlijke onderwerp (nu een maglite maar kan net zo makkelijk mijn deurram zijn) wanneer merk je een voorwerp aan als wapen / inbrekers werktuig, onder begint te sneeuwen onder het nut of noodzaak van allerhande risicogebieden en controles.

Ik heb (denk ik) mijn antwoord: Er is geen eenduidige definitie van een wapen / inbrekersgereedschap vast te stellen je bent afhankelijk van de situatie op dat moment en het verhaal welke je bij je zaken hebt, daarna volgt het inlevingsvermogen en de afspraken die gemaakt zijn van / door de dienders. Komen al die punten samen dan krijg je een uitslag en die kan in je voor- maar ook in je nadeel uitvallen.

Het is vervolgens aan de eigenaar van het voorwerp om met de zienswijze van de diender mee te gaan en vrijwillig afstand te doen (einde verhaal en einde eigendom) of om er niet in mee te gaan wat tot gevolg heeft dat je een langere weg moet bewandelen.

Ik zelf zou niet mee gaan met de diender en de lange weg kiezen maar dat is in mijn situatie waarbij de zienswijze van de bewuste diender blijkbaar voldoende afwijkt van mijn zienswijze. Een duidelijk voorbeeld van goede die onder de kwade moeten leiden, dat dan weer wel, maar helaas noodzakelijk in de huidige samenleving.... en samenleving die we uiteindelijk zelf en samen hebben gemaakt..... :'(
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #83 Gepost op: 3 september 2014, 12:19:59
Voor alle zekerheid heb ik daarom mijn maglite van in de auto verplaatst naar mijn achterbak en een  apart bak.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


DKAG

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 219
Reactie #84 Gepost op: 5 september 2014, 06:28:15
Zie deze heerlijke discussie nu pas! Heerlijk forum!!!
Zou graag meer van dit soort inhoudelijke gesprekken zien.