Verlichting trappenhuis woning

Auteur Topic: Verlichting trappenhuis woning  (gelezen 9608 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Gepost op: 12 januari 2014, 22:09:45
Omdat hier aardig wat mensen zitten die in de brandpreventie-hoek vertoeven,

Een bovenwoning van 2004 met een trap waar ook de buurman van gebruik maakt (dus 2 woningen op 1 trapportaal).
In het trapportaal branden 24 uur per dag, 7 dagen in de week twee lampen. Het trapportaal wordt overdag door een smal ruit en door beglazing in de deur ook middels daglicht verlicht
Beide lampen lopen via de stroommeters van de bewoners.
De VvE stelt dat deze verlichting een verplichting is omdat de trap als nooduitgang gebruikt moet kunnen worden en dat dit in het bouwbesluit genoemd staat.
Ik heb inmiddels her en der rondgevraagd en kom op bouwbesluit 6.1 en 6.2 uit. Daarin staat echter niet wat ik bedoel.

Aangezien ik in alle trappenhuizen waar ik kom nog nooit verlichting heb getroffen die 24 uur per dag brand (ofwel op een bewegingssensor of op een drukknopschakelaar) ben ik er wel achter dat de VvE geen gelijk heeft, alleen waar staat het exact omschreven ??


GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2014, 22:20:01
Verlichting in openbare ruimtes zoals trappenhuizen is wel wenselijk, zeker als de trappenhuizen gesloten zijn, en alleen middels de raampjes voorzien kunnen worden van daglicht. Als het donker is zou je dan helemaal geen verlichting hebben. Komt de veiligheid niet ten goede. Wat mij bevreemd is dat de lampen via de stroommeters van de bewoners gaat. Normaal is er voor de verlichting in bv trappenhuizen een andere stroomvoorziening die voor de openbare ruimtes is, zoals trappenhuizen en gangen van opslagbergingen. En betalen de bewoners gezamelijk het stroomverbruik. Dus die constructie vindt ik vreemd.


Marnix

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 757
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2014, 22:27:30
Bij koopwoningen is een VvE (dus de bewoners) de enige die er over gaat. Meestal is het een stuk goedkoper om via een bewoner te laten lopen dan via een aparte meter voor die ene lamp.
Overigens ben je met een 3watt ledlamp (ca. 60 watt gewoon) al een heel eind en is het verbruik ca, 15 cent per 24 uur.
CN NRK


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2014, 22:34:18
Men heeft er in het complex voor gekozen om iedere bewoner 1 lamp te laten betalen, de twee bewoners van het trappenhuis ieder 1 lamp (1 boven, 1 beneden) en de benedenbuurman betaald een buitenlamp in de poort (die overigens wel op een lichtsensor zit)

Overigens is het trappenhuis overdag goed licht, ook als het regenachtig is. Ik schat het lange smalle raam op +/- 2 meter. De voordeur is voorzien van 3 ruiten en laat dus ook genoeg licht door.
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2014, 23:36:44
Allereerst, als jij spreekt over de VvE dan spreek je ook over jezelf. Misschien bedoel je dat het bestuur een andere visie heeft dan de rest van de eigenaren? Dat is een vaker gemaakte fout, dat het bestuur denkt te kunnen denken voor de rest van de eigenaren, terwijl het bestuur formeel slechts het uitvoerende orgaan van de ALV is. Als op een ALV een besluit wordt genomen dient het bestuur dit uit te (laten) voeren. Dus je zou dit onderwerp kunnen agenderen (wat men juridisch gezien niet mag weigeren) zodat er op de eerstvolgende ALV over gesproken kan worden. Je zou kunnen pleiten voor een bewegingssensor en/of LED verlichting. Deze kosten zullen naar alle waarschijnlijkheid via de VvE vergoeding door alle eigenaren gedragen moeten worden, dus de vraag is wat in zo'n kwestie rendabel is. Goede LED verlichting hoeft niet zoveel meer te kosten en is vaak 80-90% zuiniger dan een gloeilamp. Als je dit ook nog eens combineert met een bewegingssensor dan zijn de energiekosten echt minimaal. De vraag is dan echter wat de terugverdientijd is, in combinatie met de tijd dat een eigenaar gemiddeld in zo'n woning denkt te blijven wonen. Daarom adviseer ik zelf om te pleiten voor LED verlichting in de algemene ruimten en dat gewoon zelf te vervangen en niet door een installateur waardoor je alsnog relatief diep in de buidel moet tasten.

Nogmaals, alles valt of staat bij besluiten op de (half)jaarlijkse ALV, dus laat dit onderwerp door het bestuur (indien actief) agenderen.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2014, 19:45:39
Citaat van: Hunter link=msg=1236458 date=1389566204
Allereerst, als jij spreekt over de VvE dan spreek je ook over jezelf. Misschien bedoel je dat het bestuur een andere visie heeft dan de rest van de eigenaren? Dat is een vaker gemaakte fout, dat het bestuur denkt te kunnen denken voor de rest van de eigenaren, terwijl het bestuur formeel slechts het uitvoerende orgaan van de ALV is. Als op een ALV een besluit wordt genomen dient het bestuur dit uit te (laten) voeren.
Nogmaals, alles valt of staat bij besluiten op de (half)jaarlijkse ALV, dus laat dit onderwerp door het bestuur (indien actief) agenderen.

Dat is natuurlijk 100 % duidelijk!
Het bestuur geeft aan dat ze het uit hebben laten zoeken en dat daaruit is gebleken dat het verplicht is...
Een LED-lamp is natuurlijk een simpele kwestie en daar doe ik ook niet moeilijk over, ik zoek dus alleen de wetstekst waaruit blijkt dat het al dan niet verplicht is  ;)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2014, 22:33:03
Ik zat te denken aan het Bouwbesluit, maar kan daarin niet zonder meer vinden dat het ook daadwerkelijk 24 uur per dag moet branden. Een heleboel bepalingen over verlichting, noodsituaties, veiligheid, maar nergens 24 uur per dag...
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2014, 23:18:27
Citaat van: Jerommeke link=msg=1236655 date=1389638739
Het bestuur geeft aan dat ze het uit hebben laten zoeken en dat daaruit is gebleken dat het verplicht is...
Een LED-lamp is natuurlijk een simpele kwestie en daar doe ik ook niet moeilijk over, ik zoek dus alleen de wetstekst waaruit blijkt dat het al dan niet verplicht is  ;)

Openbaarheid van bestuur gaat helaas niet op in deze hoedanigheid, wel bevatten Splitsingsreglementen artikels van gelijke strekking, zoals Artikel 40 Lid 6 in het Splitsingsreglement 1973 :

De administrateur is verplicht aan iedere eigenaar alle inlichtingen te verstrekken betreffende de
administratie van het gebouw en het beheer van de fondsen, welke die eigenaar mocht verlangen,
en hem op zijn verzoek inzage te verstrekken van alle op die administratie en dat beheer betrekking
hebbende boeken, registers en bescheiden; hij houdt de eigenaars op de hoogte van zijn woonplaats
en telefoonnummer.

Bij weigering zou je kunnen overwegen naar de kantonrechter te stappen. De vraag is enerzijds of jij het zo ver wilt laten komen, anderzijds of het bestuur dat risico wil nemen. Als men zoiets verliest dan loopt zowel het bestuur, als de VvE een deuk op en bestaat wellicht de kans dat bestuursleden opstappen met als gevolg een wankele of zelfs slapende VvE. De vraag is of je dat wel wilt en wie daarbij gebaat is.


Pyro_loe

  • Oranje Kolom
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 968
  • OvD-Bevolkingszorg
Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2014, 18:50:24
bouwbesluit 2012, hoofdstuk 7, art. 6.1, 6.2 en 6.3

Algemeen geldt: Een bouwwerk heeft een zodanige verlichtingsinstallatie dat het bouwwerk veilig kan worden gebruikt en verlaten

En dan specifiek: Een besloten ruimte waardoor een beschermde vluchtroute of beschermde route voert heeft een verlichtingsinstallatie die een op de vloer en het tredevlak gemeten verlichtingssterkte kan geven van ten minste 1 lux.

Als er overdag voldoende licht is dan hoeft de verlichting niet te branden.
Er is geen verplichting voor noodverlichting.
Safety is the state of being "safe", the condition of being protected against physical, social, spiritual, financial, political, emotional, occupation


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2014, 20:13:59
Toch handig zo'n OvD-B(evolkingszorg)
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.