Rode Kruis ontwikkelt EHBO-pasje voor alle Nederlanders

Auteur Topic: Rode Kruis ontwikkelt EHBO-pasje voor alle Nederlanders  (gelezen 21591 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Gepost op: 13 januari 2014, 08:40:12
Rode Kruis: EHBO-pasje voor alle Nederlanders
Het Rode Kruis wil dat iedereen straks een speciaal pasje op zak heeft waarop specifieke informatie over jouw gezondheid staat. Zo moeten mensen in nood beter en sneller kunnen worden geholpen.
De bedoeling is dat alle Nederlanders deze persoonlijke EHBO-kaart bij zich gaan dragen. Dat zegt Gijs de Vries, de nieuwe directeur van het Nederlandse Rode Kruis in Den Haag.

Het pasjes is een vervolg op de succesvolle EHBO-app.
Voorlopig is het nog in onderzoek maar de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie en de Landelijke Huisartsen Vereniging zijn positief.
Op het pasje moeten alle belangrijke informatie komen te staan over ziektes bijv. diabetes, reanimatieverklaring en donorcodicil. Kaart bevat alleen informatie en heeft niets te maken met EPD aldus De Vries




Pleegje_

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,160
Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2014, 08:52:48
 ;D


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2014, 10:04:40
Opzich een goed initiatief, maar als ik ter plaatse kom en iemand met een zuurstof tekort op de grond zie liggen, ga ik niet eerst mn scanner pakken om te kijken wat de SvZ is.. (Voorbeeld)
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2014, 10:19:07
Jeuuhhh, nog een organisatie die allerlei persoonlijke gegevens wil gaan verzamelen in een database. Ow nee wacht "het is alleen informatie"....
Ook leuk voor de hulpverleners, maar afwachten welk pasje/code het slachtoffer bij zich heeft. EHBO kaart? SOS Alarm? Niet-Reanimeren-penning? Donor Codicille? Allergie kaartje van een patiënten vereniging? AH bonuskaart? .....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Koekerdt

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2014, 12:26:58
Citaat van: zwelgje link=msg=1236514 date=1389604747
(...)
Ook leuk voor de hulpverleners, maar afwachten welk pasje/code het slachtoffer bij zich heeft. EHBO kaart? SOS Alarm? Niet-Reanimeren-penning? Donor Codicille? Allergie kaartje van een patiënten vereniging? AH bonuskaart? .....
Ik denk juist dat deze vraag het idee achter dit pasje is. In mijn ogen is dit een poging om de standaard te worden in informatie-kaartjes. Op zich een goed idee, alleen vraag ik me af of het op deze manier gaat lukken. Ik denk niet dat alle andere informatie-kaartjes-uitgevers hier aan gaan meewerken.
Vers afgestudeerd Integraal Veiligheidskunde Veiligheidscoördinator op verschillende evenementen Geïnteresseerde in alle andere vormen van veiligheid


Wpie

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 239
    • EHBO Enkhuizen
Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2014, 14:26:34
Dus moeten we in de toekomst als we bij een SO komen, eerst op zoek gaan naar een kaartje om vervolgens toch te handelen, ipv meteen handelen, als ik voor een reanimatie kom ga ik niet eerst op zoek naar een penning, ik ga meteen aan de slag, tenzij die penning meteen zichtbaar is.
Dus leuk dat kaartje, maar ik ga niet op zoek naar een portomonai om te zien of er een kaartje inzit, dat zal ook vreemde gedachten bij de omstanders kunnen brengen (diefstal).
Groet Willem Hulpverlener EHBO Reanimatie AED Website: http://www.ehboenkhuizen.nl


Bart.

  • Politievrijwilliger
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 225
  • It's a beautiful day to save lives.
Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2014, 14:49:20
Citaat van: Wpie link=msg=1236561 date=1389619594
Dus moeten we in de toekomst als we bij een SO komen, eerst op zoek gaan naar een kaartje om vervolgens toch te handelen, ipv meteen handelen, als ik voor een reanimatie kom ga ik niet eerst op zoek naar een penning, ik ga meteen aan de slag, tenzij die penning meteen zichtbaar is.
Dus leuk dat kaartje, maar ik ga niet op zoek naar een portomonai om te zien of er een kaartje inzit, dat zal ook vreemde gedachten bij de omstanders kunnen brengen (diefstal).
My point exactly.
Voornamelijk werkzaam in: horeca (arrestanten en camera-toezicht), publiek domein (GPZ) en bij verkeerscontroles.  Tevens BHV'er en geïnteresseerd in


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2014, 16:05:41
Citaat van: Wpie link=msg=1236561 date=1389619594
Dus moeten we in de toekomst als we bij een SO komen, eerst op zoek gaan naar een kaartje om vervolgens toch te handelen, ipv meteen handelen, als ik voor een reanimatie kom ga ik niet eerst op zoek naar een penning, ik ga meteen aan de slag, tenzij die penning meteen zichtbaar is.
Dus leuk dat kaartje, maar ik ga niet op zoek naar een portomonai om te zien of er een kaartje inzit, dat zal ook vreemde gedachten bij de omstanders kunnen brengen (diefstal).

Dat je bij een vitaal bedreigde patient meteen start met een aantal handelingen en onderzoeken lijkt me evident, maar dan zal je alsnog de nodige achtergrond informatie moeten verzamelen. Heb je iemand die met een bepaalde klacht komt zal je toch eerst een korte anamese moeten afnemen, of kan je van een afstandje ruiken wat er met iemand aan de hand is?

Ik heb nooit begrepen waarom dit geen onderdeel is van de EHBO lesstof, het is immers helemaal niet ingewikkeld om een aantal belangrijke zaken uit te vragen. Sterker nog, ik ben van mening dat dit van vitaal belang is om een inschatting te maken over de situatie en ook om deze informatie door te geven aan de MKA.

Ik zie liever dat EHBOers in dergelijke communicatieve vaardigheden getraind worden, dan dat ik als burger met een RK bonuskaart op zak moet gaan lopen met mijn medische voorgeschiedenis erop... Voor t geval een leek daar benieuwd naar is als ik me niet lekker voel...


AndriesNRK

  • Eerste hulpverlener, chauffeur Rode kruis
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 17
Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2014, 20:56:13
best apart.

Er is in den haag besloten dat wij als hulpverlening niet mogen zoeken naar medicijnen, pasjes of NIET reanimatiepenningen
dus ben benieuwd :-\


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2014, 21:21:32
Al had het wel gemogen zou het toch gedaan hebben.  ;D
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi