GRIP 1 (ontspoorde trein) baanvak Weesp - Hilversum 15-01-2014

Auteur Topic: GRIP 1 (ontspoorde trein) baanvak Weesp - Hilversum 15-01-2014  (gelezen 32900 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Asterix 900

  • Railsector België & ex-centralist 112 België
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 915
Reactie #50 Gepost op: 16 januari 2014, 18:40:10
Citaat van: Stefan Verkerk link=msg=1237141 date=1389803243
Overigens, m.b.t. de topictitel: in spoortermen is het een baanvak i.p.v. een spoorvak.

Misschien dat de Nederlandse collega's een andere definitie gebruiken maar in de spoorwereld worden beiden termen gebruikt, weliswaar met verschillende betekenis. Een spoorgedeelte buiten de wisselcomplexen wordt spoorvak genoemd. 2 spoorvakken (dus 2 sporen) vormen samen een lijnvak en vanaf 3 sporen (of dus spoorvakken) spreekt men normaal gezien over een baanvak.

Hier lijkt het mij dus weldegelijk een spoorvak te zijn waarop de trein is ontspoord met als gevolg dat het hele lijnvak buiten dienst is.


P.Veermanfotografie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • P.Veerman fotografie
Reactie #51 Gepost op: 16 januari 2014, 23:54:18
Ik volg dit forum al enige tijd en heb me nu maar eens aangemeld. 098uo

Daar ik op nog geen kilometer afstand van het ongeval woon, probeer ik elke dag de ontwikkelingen te volgen. Luister en maak foto`s.
Over een lengte van ong. 250 meter worden de beschadigde spoorrails vervangen. De afgelopen avond/nacht ben ik ter plaatste geweest. Bij de spoorwegovergang liggen 4 wissels,deze zijn allen beschadigd. Ook verderop liggen nog 2 wissels,ook beschadigd. Eén wissel is afgelopen nacht al verwijderd en meegenomen voor onderzoek. Alle andere rails en wissels zijn inmiddels verwijderd. Op het baanvak richting het station ligt inmiddels al nieuwe rails. Er worden alleen rechte rails gebruikt omdat de wissels gemaakt moeten worden. Dit zou klaar kunnen zijn over 5 á 6 maanden.

Zodra ik meer weet, laat ik dat zeker horen.

Voor foto`s,zie: http://fotoveerman007.wix.com/peter


Aart Rietveld

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 157
Reactie #52 Gepost op: 17 januari 2014, 00:29:36
Citaat van: P.Veermanfotografie link=msg=1237522 date=1389912858
Bij de spoorwegovergang liggen 4 wissels,deze zijn allen beschadigd. Ook verderop liggen nog 2 wissels,ook beschadigd.

Welke twee andere wissels zijn er dan ook beschadigd? Ik heb uit de berichtgeving en foto's alleen de beschadiging van de vier wissels bij de spoorwegovergang op kunnen maken. Dit gaat dan om de wissels 1A/B en 3A/B.

Op www.sporenplan.nl zijn alle wisselnummers van Prorail terug te vinden.


P.Veermanfotografie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • P.Veerman fotografie
Reactie #53 Gepost op: 17 januari 2014, 08:20:04
Citaat van: Aart Rietveld link=msg=1237544 date=1389914976
Welke twee andere wissels zijn er dan ook beschadigd? Ik heb uit de berichtgeving en foto's alleen de beschadiging van de vier wissels bij de spoorwegovergang op kunnen maken. Dit gaat dan om de wissels 1A/B en 3A/B.

Op www.sporenplan.nl zijn alle wisselnummers van Prorail terug te vinden.


Ongeveer 150 meter vanaf de spoorwegovergang, richting Amsterdam, liggen nog 2 wissels. Kon ze op de opgegeven website niet vinden.
Ik ga in de loop van de ochtend weer naar de plek toe en ga vragen om welke wisselnummers het gaat.


P.Veermanfotografie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • P.Veerman fotografie
Reactie #54 Gepost op: 17 januari 2014, 08:39:05
Kreeg net een twitter bericht binnen.

Het baanvak zou morgenochtend,zaterdag, om 8 uur worden vrijgegeven voor treinverkeer.


P.Veermanfotografie

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
    • P.Veerman fotografie
Reactie #55 Gepost op: 17 januari 2014, 23:10:42
Afgelopen avond heeft een trein ( lange dubbeldekker) mogelijk een testrit gemaakt over het nieuwe baanvak. Op station Hilversum gedraaid en daarna terug gekeerd.
Probeerde nog een foto te maken met mobiel,maar bewegende objecten in het donker gaat niet goed. Volgens ProRail is het baanvak vrijgegeven en zijn ook de hekken weggehaald bij de overweg. Morgen zal alles weer op gang gaan komen.


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Reactie #56 Gepost op: 17 januari 2014, 23:47:25

Afgelopen avond heeft een trein ( lange dubbeldekker) mogelijk een testrit gemaakt over het nieuwe baanvak. Op station Hilversum gedraaid
Ik denk niet dat de trein gedraaid is...



Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #57 Gepost op: 17 januari 2014, 23:56:48
Citaat van: Bert65 link=msg=1237747 date=1389998845
Ik denk niet dat de trein gedraaid is...
Gekeerd dan, of "men heeft aan de andere kant van de trein de besturing over genomen".

BOT


maribe

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #58 Gepost op: 18 januari 2014, 10:36:34
Aan beide kanten van de trein zat een machinist in de cabine. Trein is dus "uiteraard" niet gekeerd maar gewoon terug gereden. De rust is voorbij, de treinen rijden weer volop lnags hier.
Maar alle eer voor de mensen van ProRail, die deze reparatie zo snel hebben verricht. In iets meer dan 48 uur was het allemaal klaar.


Railchief

  • Deskundige in de railsector
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 124
Reactie #59 Gepost op: 21 januari 2014, 21:02:25
Citaat van: maribe link=msg=1237801 date=1390037794
Aan beide kanten van de trein zat een machinist in de cabine. Trein is dus "uiteraard" niet gekeerd maar gewoon terug gereden. De rust is voorbij, de treinen rijden weer volop lnags hier.
Maar alle eer voor de mensen van ProRail, die deze reparatie zo snel hebben verricht. In iets meer dan 48 uur was het allemaal klaar.

Je kan je afvragen of het een reparatie is. De beschadigde wissels zijn eruit genomen, omdat er niet tijdig genoeg wisselmotoren beschikbaar waren om in te bouwen. Op de plaats van de wissels is recht spoor teruggebouwd, waardoor men in een later stadium nog terug zal moeten om de wissels weer terug te bouwen.
A train can never carry as much as the track beneath it.