Grote brand in historisch dorp Laerdalsøyri - Noorwegen 19-01-2014

Auteur Topic: Grote brand in historisch dorp Laerdalsøyri - Noorwegen 19-01-2014  (gelezen 17970 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #10 Gepost op: 19 januari 2014, 13:08:21
Citaat van: Brantho link=msg=1238022 date=1390132619
Zonde zeg, bescherm stadsgezicht.

Tja, dat is inderdaad heel erg jammer, mooi plaatje. :-\


soetevent

  • BHV / Burgernet AED
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 318
  • 叁多
    • Bliksemdetectie.nl
Reactie #11 Gepost op: 19 januari 2014, 14:17:27
Citaat van: Thor link=msg=1238019 date=1390130082
http://static.vg.no/uploaded/image/2014/1/19/brann_bell_834.jpg

Drones van de pers bemoeilijken het bluswerk van de helikopters.


Politiet: Droner forstyrrer brannhelikoptre i Lærdal

DRONETRØBBEL: Forsvarets Bell-helikopter kom frem til Lærdal søndag formiddag. Men fotografer med fjernstyrte droner forstyrrer slukkearbeidet. Dette er et bilde tatt ved en tidligere anledning. Foto: NTB Scanpix  

*knip*

 Skogbrannhelikopteret fra DSB var også ventet til Lærdal ved 12-tiden
Ik zeg; gewoon blussen, als zo'n drone ten onder gaat in een stort van water en in de brandhaard terechtkomt, zeker nadat er gewaarschuwd is, dan is dat voor eigen risico van de journalist... Niet te moeilijk om doen.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Reactie #12 Gepost op: 19 januari 2014, 14:20:33
Citaat van: Thor link=msg=1238019 date=1390130082
Drones van de pers bemoeilijken het bluswerk van de helikopters.
Bij de meeste grote branden waar ik als muskiet aanwezig ben, hebben we een redelijk kort lijntje met de OVD.

Ik kan me zo voorstellen dat je daar in de beginfase nog wel gebruik van kan maken ook, als OVD. Ik bedoel: waar hier in NL een heli van de pliesies erboven komt hangen, kan het daar (in Noorwegen) nog wel eens een bron van informatie voor de OVD zijn; het beeld uit die drones.

En zodra je dan besluit om over te schakelen op blusheli's geef je dat door; en dan zal elke muskiet zijn drone aan de grond zetten - net zoals we hier vaak vantevoren te horen krijgen 'we gaan het zo en zo aanpakken'. Kan me niet voorstellen dat het daar heel anders gaat. Zo'n blusheli bestel je; en die is er dan niet binnen 5 minuten. Tijd zat om het spullenboeltje aan de grond te zetten.

Vraag me daarom af of het geen drones van burgers zijn ?

En ik vraag me ook af wat de relatie is tussen de downwash van een behoorlijke dikke blusheli die zwaar geladen (en dus met motoren op vol vermogen) aan komt vliegen, en een drone (grotendeels plastic) van zo'n 500 gram. M.i. wordt die drone gewoon weggeblazen. In de lucht boven zo'n grote brand kan ook allerhande rommel op de hitte wegdrijven; zooi die afkomstig is uit de brand zelf bedoel ik.
Citaat van: soetevent link=msg=1238039 date=1390137447
Ik zeg; gewoon blussen, als zo'n drone ten onder gaat in een stort van water en in de brandhaard terechtkomt, zeker nadat er gewaarschuwd is, dan is dat voor eigen risico van de journalist... Niet te moeilijk om doen.
Nee, zolang de blusheli maar niet in gevaar komt. Verder is het vliegen van een drone sowieso voor eigen risico. Hij kan ook simpelweg een motorstoring krijgen boven de brand en dan is het ook einde. Als je onder die blusheli manoeuvreert en je daardoor je drone verspeelt, is het ook jammer dan.

De mogelijke aanwezigheid van een drone lijkt me in ieder geval niets iets waar de brandweer rekening mee hoeft te houden. Er gaan wel meer spullen kapot 'in het heetst van de strijd' op straat.
Redacteur van


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Reactie #13 Gepost op: 19 januari 2014, 15:01:17
En wat als de drone boven de heli vliegt en vervolgens naar beneden gezogen wordt? Wat is het effect op een wiek?


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
Reactie #14 Gepost op: 19 januari 2014, 15:43:57
Wat als een brandweerman zo'n drone op zijn knar krijgt of een ramptoerist?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #15 Gepost op: 19 januari 2014, 16:36:01
Citaat van: JJ75 link=msg=1238048 date=1390140077
En wat als de drone boven de heli vliegt en vervolgens naar beneden gezogen wordt? Wat is het effect op een wiek?

Niets, die drone verliest.

Citaat van: Diamondback link=msg=1238063 date=1390142637
Wat als een brandweerman zo'n drone op zijn knar krijgt of een ramptoerist?

Brandweerman heeft een helm op, ramptoerist is eigen risico. Drones zijn niet verboden, nondiscussie. En on topic!
Bijdragen op persoonlijke titel.


Gast

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 januari 2014, 16:37:50
Citaat van: Highfield link=msg=1238086 date=1390145761
Drones zijn niet verboden, nondiscussie. En on topic!
Je bent bekend met de Noorse regelgeving begrijp ik hieruit, betreffende het gebruik van drones?


Highfield

  • Zeeofficier Koninklijke Marine
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,016
Reactie #17 Gepost op: 19 januari 2014, 16:42:22
Citaat van: Caprice 9C1 link=msg=1238088 date=1390145870
Je bent bekend met de Noorse regelgeving begrijp ik hieruit, betreffende het gebruik van drones?

http://dronelaws.net/?p=35#more-35

Kunnen we het weer over de brand hebben, in plaats van allemaal weer als een dolle stier op het woord "drone" te duiken?
Bijdragen op persoonlijke titel.


Haageneesch

  • Foto- en videograaf.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,952
  • Foto- en videograaf Den Haag, PPK-houder.
    • Haageneesch
Reactie #18 Gepost op: 19 januari 2014, 16:47:38
Dames,

Voor de discussie over het gebruik van drone's en dergelijken verwijs ik u naar het volgende topic, dan kunnen we hier weer on topic

http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=66899

Met vriendelijke groet,

Haageneesch,Moderator.


ZMM832

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 21
Reactie #19 Gepost op: 19 januari 2014, 21:14:27
Flink wat äftermath' foto's achter deze link:
http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=11218

Vanmiddag de extra uitzending van het NRK bekeken (streaming), het betreft vnl een 'gewone' wijk die getroffen is. De brand heeft vooral snel kunnen uitbreiden door de harde wind tijdens de brand (koude lucht die naar zee wordt 'geperst' door het dal.
Uiteraard heeft de houtbouw allemaal weinig brandvertragend gewerkt. Ik heb me al vaker afgevraagd met de dichte bebouwing op sommige plekken in Noorwegenof dit nooit goed fout zou gaan, QED dus helaas.

Overigens is het brandbewustzijn in NO groot, een rookmelder is standaard en men kent de nationale batterijwisseldag!