Grote brand in historisch dorp Laerdalsøyri - Noorwegen 19-01-2014

Auteur Topic: Grote brand in historisch dorp Laerdalsøyri - Noorwegen 19-01-2014  (gelezen 18076 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #20 Gepost op: 19 januari 2014, 23:31:26
Citaat van: ZMM832 link=msg=1238148 date=1390162467
Flink wat äftermath' foto's achter deze link:
http://www.vg.no/bildespesial/spesial.php?id=11218

Vanmiddag de extra uitzending van het NRK bekeken (streaming), het betreft vnl een 'gewone' wijk die getroffen is. De brand heeft vooral snel kunnen uitbreiden door de harde wind tijdens de brand (koude lucht die naar zee wordt 'geperst' door het dal.
Uiteraard heeft de houtbouw allemaal weinig brandvertragend gewerkt. Ik heb me al vaker afgevraagd met de dichte bebouwing op sommige plekken in Noorwegenof dit nooit goed fout zou gaan, QED dus helaas.

Overigens is het brandbewustzijn in NO groot, een rookmelder is standaard en men kent de nationale batterijwisseldag!

Zelfs de politie staat er met ademlucht!


gignnl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 964
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #21 Gepost op: 20 januari 2014, 00:55:36
Interessant detail is dat de politie aldaar beschikt over perslucht O0


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #22 Gepost op: 20 januari 2014, 01:50:31
Dat krijg je ervan als je met heel weinig en heel goed (duur) opgeleide politiemensen werkt.
Dan moet je er zuinig op zijn. ;)

Vaak in die contreien geweest. Ik was er vorig jaar in februari en in juli, op doorreis naar Sogndal.
Dit dorpsdeel is eigenlijk één grote grindbak, waar de rivier de Sognefjord instroomt. Vandaar dat er geen tuinen bij de huizen zijn. Dan ga je wat verderop wonen.
 Zo te zien gaat het om de huizen tussen het bedrijven terrein en de dorpskern. Die staan voor (nederlandse begrippen) enorm ver uit elkaar.
Maar het is er nu kurkdroge winter Het plaatsje ligt aan de Noordkant van de Hardanger hoogvlakte, en aan de zuidkant van de fjord en er valt daar vaak geen of weinig sneeuw. Of regen. In februari 2013 was het er ook kaal en aan de overkant (in Kaupanger) lag op zee-niveau al 30 centimeter. Kennelijk is er zo'n grote bel ijskoude droge lucht het dal ingezakt vanaf de berg.
Wel sneu, er wonen niet de rijkste Noren in dit soort buurten, maar ze zijn er vaak heel trots op dat ze vrijstaand wonen, en niet in een flat in Leardal zelf.
Bijna iedereen op dit forum heeft wel een bijzondere relatie gehad met een dame uit die streek*.

Ik voel er veel voor om die mensen te helpen. In 1953 hebben de noren ook huizen voor ons gebouwd (o.a.in Stavenisse, in de Koning Haakon straat). Misschien is het iets voor de opleiders om een vrijwillige bijdrage te vragen?
* Immers Rubberen Annie van de reanimatie komt uit Laerdal.

Inmiddels is bij daglicht de schade opgemaakt. Er zijn 400 mensen gecontroleerd op het inademen van rook en 20 mensen opgenomen. In totaal zijn 8 tot 10 korpsen opgeroepen.

Voor meer informatie verwijs ik graag naar de lokale krant sognavisen.no
Met de waarschuwing dat die krant dit nieuws in Nynorsk brengt.
Det er helt spesielt. O0


T4tinus

  • BHVer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 348
  • Met en zonder
Reactie #23 Gepost op: 20 januari 2014, 02:53:39
Ik raad de professionals van de grote branden echt aan om eens te kijken op http://www.sognavis.no/lokale_nyhende/article7112686.ece. Stel je voor: Je komt aanrijden op een dal vol vuur.

Verder uit Sogn Avisen gedestilleerd.
Vandaag had men grote problemen met het telefoonverkeer. Het basis station van Telenor is ook verloren gegaan. Het dal stond nog vol rook en de Fodness-tunnel moest worden afgesloten omdat die rook de tunnel ingezogen werd. Inmiddels zijn er voor en na de tunnel opvangcentra ingericht. En is een mobiel basisstation voor het telefoonnet onderweg.

Het plaatsje ligt op de meestgebruikte route van Oslo naar Bergen.
De minister van Justitie was vandaag al ter plaatse.  O0
En de koning heeft in een speciale boodschap (naast zijn medeleven voor de getroffenen) zijn dank uitgesproken aan alle reddingswerkers en hulpverleners.  O0

 98uiye En een rectificatie van mij: de huizen dichterbij de rivier (en verder van de doorgaande weg) zijn grotere familie-huizen. In totaal lijken nu 23 gebouwen verloren, waarvan 16 bewoond waren.


jelle

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 135
Reactie #24 Gepost op: 21 januari 2014, 09:52:28
Gignnl, zelfs Securitas heeft perslucht.

De belangrijkste hoogspanningslijn in de Laerdal is door de brand vernietigd en het kan enkele maanden duren om dit te herstellen. Verder is afgelopen nacht de brand weer een beetje opgelaaid, dus ze zijn voorlopig ook nog aan het blussen. De geschatte schade is tot nu toe 18M€.

Zeer triest, maar een bijzonder beeld (uit bt.no).



Groeten uit Noorwegen,


Brantho

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 131
Reactie #25 Gepost op: 21 januari 2014, 12:52:04
Citaat van: T4tinus link=msg=1238210 date=1390179031

Ik voel er veel voor om die mensen te helpen. In 1953 hebben de noren ook huizen voor ons gebouwd (o.a.in Stavenisse, in de Koning Haakon straat). Misschien is het iets voor de opleiders om een vrijwillige bijdrage te vragen?
Die Noorse woningen staan nog steeds in Stavenisse.
Enkele huizen zijn nog in vrijwel originele staat, maar verreweg de meeste zijn uitgebouwd, verfraaid of zelfs in steen gezet
Één woning staat in originele staat naast het streekmuseum De Meestoof in Sint Annaland.

Stavenisse, Middelharnis, Goudswaard, Halsteren, Willemstad en nog een groot aantal andere gemeenten kregen na het rampjaar een stukje Scandinavische woningbouw. In veel van deze dorpen herinneren Zweedse, Noorse en Finse straatnamen nog aan de hulpvaardigheid van de Noord-Europeanen.