Oefendoel in nozzle attack unit

Auteur Topic: Oefendoel in nozzle attack unit  (gelezen 16467 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #20 Gepost op: 28 januari 2014, 18:55:57
Citaat van: Danny722 link=msg=1240533 date=1390928780
Oh nee, het is dat ik een masker op had, anders had ik geprobeerd de deur door te knagen in de flashovercontainer (L-container) waar we ook even wat stoom over ons heen krijgen.
Ik stond met m,n maatje op een trapje in de houtzagerij. Daar was het al heet, en toen dat stoombad. Inderdaad, het liefst zou je zo door de muur naar buiten willen. :o >:D


chris-1

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 16
Reactie #21 Gepost op: 28 januari 2014, 20:59:45
Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties!!

Het is me nu een stuk duidelijker, dit pas je dus alleen toe bij een "shit hits the fan"-scenario.
De reden van mijn vraag was voornamelijk dat het voor een soort van tegen natuurlijk om in een situatie waar je met dingen als flashover en rookgassen te maken hebt voluit de straal erin te zetten.
Juist omdat je in de theorie(en ook alleen in de theorie >:( >:() allerlei straalpijpvoeringstechnieken te horen krijgt welke gebaseerd zijn op gedoseerd(pulserend) water inbrengen.

Mvg,
Christian


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #22 Gepost op: 28 januari 2014, 22:28:48
Citaat van: chris-1 link=msg=1240593 date=1390939185
Hallo,

Allemaal bedankt voor de reacties!!

Het is me nu een stuk duidelijker, dit pas je dus alleen toe bij een "shit hits the fan"-scenario.
De reden van mijn vraag was voornamelijk dat het voor een soort van tegen natuurlijk om in een situatie waar je met dingen als flashover en rookgassen te maken hebt voluit de straal erin te zetten.
Juist omdat je in de theorie(en ook alleen in de theorie >:( >:() allerlei straalpijpvoeringstechnieken te horen krijgt welke gebaseerd zijn op gedoseerd(pulserend) water inbrengen.

Mvg,
Christian
Nou, ik heb juist ook in praktijk geleerd hoe ik het beste de straalpijp kan gebruiken, met welke stand ik het beste resultaat heb. Daar is in Zweden uitvoerig aandacht besteed, alsmede ook in de mobiele flash-overcontainer van Fire-Flash. Je leert dus met de juiste straalpijpinstelling te werken, en je leert dus in de praktijk je straal water zodanig door de rookgaslaag te sturen dat de straal water een zo lang mogelijk baan heeft door de hete rookgassen, zodat je een optimale koeling teweeg brengt. Kun je wel makkelijk in theorie leren, maar ik heb dit zeker vaak in praktijk mogen oefenen. Overigens ook al een keer in de echte praktijk toe moeten passen.


Djseb

  • Brandweer - Aspirant
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 127
Reactie #23 Gepost op: 28 januari 2014, 22:29:49
Citaat van: Danny722 link=msg=1240497 date=1390924529
Pulseren moet je doen voordat een flashover op kan treden. Dan 'controleer' je de rookgassen. Op het moment dat een flashover (ruimtebreed) over je heen komt kan je alleen proberen met zoveel mogelijk (en continu!) water de vlammen terug te dringen en ervoor te zorgen dat je weg kan komen (hetzij met een waterscherm, hetzij met de slepende beweging in de rooklaag). Voor pulseren is er zeer waarschijnlijk niet genoeg tijd.

Ik doelde inderdaad op het controleren van de rookgaslaag om ontbranding te voorkomen met het pulseren.

En dan komt natuurlijk de vraag of je niet beter met LD naar binnen had kunnen gaan (maar dat kan je immers als je in een flashover situatie zit niet meer omkeren), zodat je het water alsnog beheerst (pulserend) kan inbrengen in de ontbrandende rookgaslaag (in plaats van zwiepend). Zoals hier in dit filmpje op het BOCAS te zien is:

Aktie in de Nozzle Container op het BOCAS Brandweer Amsterdam

Met LD wordt er relatief rustig gepulseerd terwijl het pulseren tijdens de flashover met HD razendsnel moet gebeuren, en je dus misschien inderdaad gewoon de straalpijp beter open kan laten staan en die heen en weer zwiepende beweging kan maken zoals het eerste filmpje van Christian.

Ik ben geen brandweerman, maar hoop dat mijn redenaties toch nog enigszins iets van logisch zijn ;D.

Citaat van: Peter71 link=msg=1240636 date=1390944528
Nou, ik heb juist ook in praktijk geleerd hoe ik het beste de straalpijp kan gebruiken, met welke stand ik het beste resultaat heb. Daar is in Zweden uitvoerig aandacht besteed, alsmede ook in de mobiele flash-overcontainer van Fire-Flash. Je leert dus met de juiste straalpijpinstelling te werken, en je leert dus in de praktijk je straal water zodanig door de rookgaslaag te sturen dat de straal water een zo lang mogelijk baan heeft door de hete rookgassen, zodat je een optimale koeling teweeg brengt. Kun je wel makkelijk in theorie leren, maar ik heb dit zeker vaak in praktijk mogen oefenen. Overigens ook al een keer in de echte praktijk toe moeten passen.

En dat is volgens mij het belangrijkst, de theorie volledig beheersen, en daarna zoveel mogelijk oefenen in de praktijk met flashover units! Waar ik op dit forum sterk de indruk krijg dat dit eigenlijk te weinig gebeurd...


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #24 Gepost op: 4 februari 2014, 09:48:49
Nozzle unit
Nozzle unit
BOCASvideos
Gepubliceerd op 3 feb 2014
Een kleine impressie
Samen sterk in de hulpverlening!


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #25 Gepost op: 4 februari 2014, 12:55:30
Citaat van: Peter71 link=msg=1240552 date=1390931757
Ik stond met m,n maatje op een trapje in de houtzagerij. Daar was het al heet, en toen dat stoombad. Inderdaad, het liefst zou je zo door de muur naar buiten willen. :o >:D

Haha stond je in dat schuine gedeelte dan? Ik stond daar bovenaan aan te voeren en ik hoorde via porto dat ze gingen afblussen dus ging liggen een van de zweedse instructeurs snapte niet wat ik deed maar ineens lag hij naast me haha


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #26 Gepost op: 4 februari 2014, 16:15:20
Citaat van: wjr307 link=msg=1242092 date=1391514930
Haha stond je in dat schuine gedeelte dan? Ik stond daar bovenaan aan te voeren en ik hoorde via porto dat ze gingen afblussen dus ging liggen een van de zweedse instructeurs snapte niet wat ik deed maar ineens lag hij naast me haha
Het befaamde schuine gedeelte, waar het altijd heet binnen is. En waar je vanzelf wel leert om een zo juist mogelijk straalpijpvoering te hanteren. :-X :-X


wjr307

  • Hoofdbrandwacht en ChauffeurPompbediende en Oefenleider
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
Reactie #27 Gepost op: 5 februari 2014, 09:45:53
Haha ja inderdaad iig het gedeelte waar je niet moet wezen als ze beneden afblussen  >:D